۲۸ خرداد ۱۳۹۷ ۱۱:۵۵
کد خبر: ۱۹۶۰۰۵
محمدمهدی فرقانی در مراسم تشییع پیکر استاد قانعی‌راد در دانشگاه تهران

رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی دکتر محمدامین قانعی‌راد را «دارای آرمان‌های متعالی و در پی توسعه آگاهی» توصیف کرد و گفت: آنچه مدنظر ایشان بود، رسیدن به جامعه‌ای شاد و سعادتمند و در مسیر اصلاح و پیشرفت بود که در آن سخت‌گیری‌ها و بهانه‌گیری‌ها به حداقل برسد و نفرت و خشونت جای خود را به گفت‌وگو و مهرورزی بدهد.





به گزارش عطنا، دکتر محمد مهدی فرقانی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه درباره شخصیت و آثار فکری دکتر محمدامین قانعی‌راد زیاد صحبت شده است، وی را فردی خوش‌فکر، خلاق، متعهد ، جسور و شجاع و در عین حال به غایت مؤدب و مراقب حریم و حرمت‌ها و  نیز «پاسدار بهداشت زبان» معرفی و اضافه کرد: ایشان فردی غیر پرخاشگر و آرام بود و علی‌رغم انتقادات تندی که در حوزه جامعه‌شناسی وارد می‌دید، هرگز نفرت‌پراکنی نکرد، کینه‌ها را تقویت نکرد و به دنبال انتقام‌گیری نبود.


وی «قانعی راد» را در پی توسعه آگاهی توصیف و خاطرنشان کرد: به تعبیر ایشان توسعه آگاهی در درازمدت می‌تواند راه خودش را باز کرده و جامعه را به آرمان‌ها و خواسته‌هایش برساند.


فرقانی با اعلام اینکه  این استاد پیشکسوت جامعه‌شناسی شخصیت بسیار فروتن و متواضعی داشته است، تأکید کرد: آنچه مدنظر ایشان بود، این بود که ما باید جامعه‌ای شاد و آزاد داشته باشیم.


وی «شادی»" را مقتضای سن و دوره‌های سنی و متفاوت برای نسل‌های مختلف دانست و عنوان کرد: شادی کودکان بازی کردن است؛ این در حالی است که شادی بزرگسالان دیدن رستگاری جامعه و تحقق یافتن آرمان‌هاست.


وی ادامه داد: برای ایشان رسیدن به این نقطه و این که جامعه بتواند خودش را سعادتمند، رستگار و شاد ببیند و رو به توسعه باشد، مهم بود. همچنین این مسأله که سخت‌گیری‌ها و بهانه‌گیری‌ها به حداقل برسد یا از بین برود و تعامل، گفت‌وگو، محبت، مهروزی و همدلی جای کینه‌ها، نفرت‌ها و خشونت‌ها را بگیرد.


رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی آرمان‌های مرحوم قانعی‌راد را از نوع بسیار متعالی دانست و تصریح کرد: چنین آرمان‌هایی ممکن است در دوران عمر کوتاه «قانعی‌راد» ها محقق نشود. این عدم تحقق آرمان‌ها و آرزوها برای همه کسانی که نیک و پاک می‌اندیشند، نوعی عذاب، فشار روحی و روانی و احساس سرخوردگی را به همراه دارد.


فرقانی درباره چگونگی ادامه راه مرحوم قانعی راد اظهار کرد: اقداماتی هست که باید در نهادهای مدنی همچون انجمن جامعه‌شناسی مورد توجه قرار گیرد، به‌عبارتی محورهای فکری "قانعی‌راد" ها باید به بحث و گفت‌وگو و مباحثه عمومی گذاشته شود، با بخش‌های مختلف جامعه پیوند پیدا کند و جامعه را از لحاظ فکری بارور کند.


وی با بیان اینکه جامعه باید در خدمت توسعه فردی و در خدمت توسعه اجتماعی نیز باشد، تأکید کرد: از آن طرف دستگاه‌های برنامه‌ریز و سیاست‌گذار نیز باید پیام‌ها، افکار و دیدگاه‌های «قانعی‌راد»ها را جدی بگیرند و به آن اعتنا کنند.


رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی در پایان خاطرنشان کرد: لازم است که مسئولان شخصیت‌هایی مانند دکتر قانعی راد را صرف یک «منتقد نق زن» تلقی نکنند و بدانند که درد این افراد، درد مردم و جامعه است و به واقع آن‌هایی که فریاد می‌زنند، دلسوزتر نیز هستند.




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار