۲۳ شهريور ۱۳۹۴ ۰۸:۱۶
کد خبر: ۱۹۲۵۴

یک استاد فلسفه تعلیم و تربیت گفت: در حال حاضر بسیاری از کتب درسی دانشگاه‌ها، قدیمی است و نیاز به بازنگری و اعمال تغییر در آنها احساس می‌شود.


به گزارش عطنا به نقل از ایسنا پریناز آقابابائیان در خصوص بازبینی رشته‌های تحصیلی در راستای نیاز کشور، اظهار کرد: رشته‌های تحصیلی دانشگاه اساساً طبق نظر وزیر علوم نیاز به بازنگری دارند، اما اینکه چگونه، بر اساس چه هدفی، با توجه به چه ملاک‌هایی و با نظارت و بررسی چه کسانی و به دور از هرگونه غرض‌ورزی سیاسی، اجتماعی و سلیقه‌ای بودن اتفاق بیفتد، دارای اهمیت بیشتری است، چراکه این امر تنها باید توسط متخصصان مربوط به هر رشته انجام شود.


وی در خصوص وضعیت کیفی دانشگاه‌ها، افزود: در وضعیت کیفی دانشگاه‌های کشور به لحاظ فضا،تجهیزات و امکانات تفاوت وجود دارد و به لحاظ علمی نیز متأسفانه از پتانسیل‌های موجود تمام بهره‌وری لازم را نداشته‌ایم.



هنوز هم کتاب‌های قدیمی در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود


این استاد دانشگاه با بیان اینکه فاصله بین حد مطلوب و وضع موجود را "نیاز" می‌گویند، افزود: در حال حاضر بسیاری از کتب درسی در دانشگاه‌ها، قدیمی بوده و نیاز به بازنگری و تعویض آنها احساس می‌شود. همچنین در دانشگاه‌ها معمولاً به ندرت از لوازم دیگری غیر از کتب درسی برای تدریس استفاده می‌کنیم، در حالیکه این موضوع جای کار بسیاری دارد.


آقابابائیان با اشاره به فضای آموزشی دانشگاه‌ها، گفت: در برهه‌ای از زمان نیاز شدیدی به تأسیس دانشگاه‌ها پیدا کردیم، اما هم اکنون بسیاری از کد رشته محل‌های دانشگاه‌ها با توجه به کمبود دانشجو بسته و تعطیل می‌شوند.


وی با بیان اینکه در هزاره سوم دانشگاه‌هایی در عرصه و قابلیت موفق خواهند بود که بتوانند شایستگی‌های خود را به صورت فنی و صحیح افزایش دهند، اضافه کرد: فضاهای آموزشی بسیاری از کشورهای دنیا بیشتر اوقات بیرون از مکان آموزش تعیین می‌شود، به عنوان نمونه کودکان در مدارس، علوم تربیتی را در محیط واقعی یادگیری و آن را تجربه می‌کنند و به دنبال آن استفاده از تجهیزات و امکانات آموزشی هم در آن محیط‌ها بسیار متنوع و شرایط یادگیری بسیار متفاوت است.


این استاد فلسفه تعلیم و تربیت ادامه داد: به نحوه چیدمان کلاس‌ها نگاه کنید، چیدمان کلاس در فضاهای آموزشی کشور به طور معمول هنوز همان ادامه سبک روان شناسی یادگیری رفتارگرایی است. در حالی‌که به راحتی می‌توان همانند سایر کشورها همچون ژاپن، سبک روانشناسی یادگیری پسا ساختارگرایی را دنبال کرد. هر کدام از این مکاتب یادگیری دیدگاه و نوع متفاوتی از آموزش را در ابعاد گوناگون عرضه می‌کنند.



با استانداردهای آموزشی دنیا فاصله داریم


آقاباباییان در خصوص اینکه چه مقدار فضای آموزشی دانشگاه‌ها با استانداردهای آموزشی فاصله دارند، تصریح کرد: در کل فضای آموزشی ایران چه به لحاظ درونی و چه بیرونی در موقعیت تقریباً خوبی قرار دارد، اما نیاز به کاهش فاصله با استانداردهای آموزشی دنیا بسیار احساس می‌شود.


این استاد دانشگاه اضافه کرد: داشتن اینترنت پر سرعت در دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها، تعداد مطلوب کامپیوتر متناسب با حجم دانشجویان دانشگاه، استفاده از کتاب‌های درسی جدید و به روز شده، استفاده از اساتید با سواد و با تعهد هم به لحاظ علمی و هم اخلاقی و بالا بردن سطح سواد رسانه‌ای تمامی پرسنل و کارکنان دانشگاه از جمله پارامترهای کیفی سازی دانشگاه‌ها است.


آقاباباییان در پاسخ به این پرسش که ضعف‌های موجود فضای آموزشی دانشگاه‌های کشور در چه بخش‌هایی قرار دارد، اظهار کرد: مدیریت از بالا به پایین ضعف محسوب می‌شود، چراکه امروزه باید ساختار مدیریتی، مشارکتی و از پایین به بالا باشد. همچنین گزینش دانشجو بر اساس استعداد، علاقه، میزان تجربیات علمی و نه صرفاً برای داشتن یک مدرک باشد. متأسفانه مدرک‌گرایی بسیار رایج شده و سر کلاس‌ها مشاهده می‌شود که دانشجویان هیچ علاقه‌ای برای مشارکت در مباحث کلاسی ندارند.


وی ادامه داد: توجه به ضابطه مداری در هنگام تقسیم‌بندی دروس بین اساتید، عدم وجود ارزشیابی‌های روشن و صریح از تمام نهادهای درونی دانشگاه و انتقال انتقادهای صحیح سایر افراد مسئول در داخل دانشگاه به گوش مسئولان دست‌اندرکار و خدمتگزار، عدم برنامه‌ریزی‌های صحیح و روشن که گاهی اوقات در سیاست‌های داخلی و بیرونی دانشگاه وجود دارد، از دیگر مواردی است که در آن ضعف احساس می‌شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار