۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ ۲۰:۴۳
کد خبر: ۱۸۹۰۱۵
moavenat amozesh allamehe (20)

معاون آموزشی دانشگاه علامه‌طباطبائی با بیان اینکه برنامه‌های متعددی برای هفته آموزش در نظر گرفته شده بود، تصریح کرد: این برنامه‌ها شامل تقدیر از اساتید، گردهمایی معاونت‌های آموزشی و رئیسان دانشکده‌ها در سالن کتابخانه مرکزی، برگزاری جشن آموزش، تقدیر از کارکنان آموزشی، دانشجویان استعداد درخشان و رتبه‌های برتر و برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای کارکنان از جمله برنامه‌های مهم این هفته بود.


زهرا حیدری- عطنا؛ هفته آموزش  از سوی وزارت علوم نام‌گذاری شده است و  همیشه مصادف با «شهادت استاد مطهری» بوده است. این هفته همواره در محیط‌های آموزشی مانند مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و... جایگاه ویژه‌ای داشته است. از یک سو بحث آموزش مطرح بوده است که به کم و کیف آموزش و شیوه‌های آن می‌پردازد و از سوی دیگر تقدیر و تجلیل از مقام شامخ معلمان، دبیران و استادان مورد توجه قرار می‌گرفته است. هر ساله این مراسم در دانشگاه‌ها با برنامه‌های خاص و ویژه‌ای همراه بوده است. آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگوی اختصاصی عطنا با نادر نعمت‌الهی، معاون آموزشی دانشگاه علامه‌طباطبائی درباره هفته آموزش است.


از 8 اردیبهشت هفته آموزش شروع شد، چه برنامه‌هایی برای این هفته برگزار شد؟


12 اردیبهشت ماه روز شهادت مطهری است و با نام «هفته آموزش» نام‌گذاری شده است و هر ساله برنامه‌های خاص و ویژه‌ای از سوی دانشگاه‌ها در نظر گرفته می‌شود. دانشگاه علامه‌ طباطبائی نیز برنامه‌هایی را برای هفته آموزش در نظر گرفته بود. این برنامه‌ها شامل تقدیر از اساتید، گردهمایی معاونت‌های آموزشی و رئیسان دانشکده‌ها در سالن کتابخانه مرکزی بود که 80 تا 90 نفر در مورد مسائل آموزشی و پژوهشی دانشگاه به بحث پرداختند. برگزاری جشن آموزش به همراه تقدیر از کارکنان آموزشی، دانشجویان استعداد درخشان و رتبه‌های برتر و همچنین برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای کارکنان و سخنرانی در مورد آموزش و شاگرد پروری توسط اعضای محترم هیئت علمی در دانشکده‌ها از جمله برنامه‌های مهم این هفته بود.


در مورد وضعیت کمی و کیفی آموزش در دانشگاه علامه‌طباطبائی (شامل نسبت دانشجو به استاد، تعداد اعضا هیئت علمی و وضعیت علمی دانشجویان در مقاطع تحصیلی مختلف) توضیح دهید؟


در مورد وضعیت کمی هر ساله تعدادی را به عنوان اعضای هیئت علمی استخدام می‌کنیم. در سال اخیر در بحث استخدام از طریق آزمون‌های استخدامی رشد داشتیم. تعداد استخدامی‌ها نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده است. از 535 عضو استخدام شده، 62 نفر استاد، 180 نفر دانشیار و 280 نفر استادیار هستند که حجم بالای استادیارها به دلیل استخدام‌های جدید است. 11 مربی نیز داریم که تعدادشان در حال کم شدن است زیرا یا بزودی دکتری می‌گیرند و یا بازنشست می‌شوند. در حال حاضر 14685دانشجو داریم و نسبت استاد به دانشجو 25 به 1 است. برنامه دیگری که امسال اجرا شد عدم پذیرش دانشجو در نیمسال دوم تحصیلی در مقطع کارشناسی بود که در سال‌های گذشته در نیمه دوم پذیرش داشتیم و این امر موجب می‌شد کیفیت کار پایین بیاید. کارشناسی ارشد آموزش محور را حذف کردیم. همچنین معدل کارشناسی به 15.70 رسیده است که این برای میانگین معدل خوبی است.


جایگاه آموزشی دانشگاه علامه بر اساس رتبه بندی‌های کشوری و جهانی چگونه است؟


دانشگاه ما چندین سال قبل رتبه‌ای نداشت اما اکنون بین 13 دانشگاه برتر در سطح کشور قرار دارد و در جایگاه یازدهم است و طی دو سال متوالی توانسته است این رتبه را حفظ کند. در سطح جهانی هم دو رتبه‌بندی وجود دارد که در سایماگو رتبه ما 672 است و در رتبه‌بندی دانشگاه راوند 732 است و این رتبه‌ها نسبت به این که ما قبلا هیچ رتبه‌‌ای نداشتیم نشان می‌دهد وضعیت دانشگاه در جایگاه خوبی قرار دارد. ما تعداد زیادی دانشجوی خارجی نیز پذیرش داشتیم و مرکز آموزش زبان فارسی را راه اندازی کردیم که این افراد پس از گذراندن دوره‌ها به دانشکده‌ها بیایند.


نگاه وزارت علوم نسبت به آموزش دانشگاه علامه‌طباطبائی چه تغییری کرده است؟


از آنجا که رئیس دانشگاه خودش علوم انسانی خوانده، توانسته است در شوراهای وزارت علوم« علوم انسانی» را بشناساند. در گذشته دید خوبی نسبت به رشته‌های علوم انسانی نداشته‌اند اما امروز بسیاری از مشورت‌هایشان را در زمینه‌های مختلف از دانشگاه علامه می‌گیرند.


برای پذیرش و مصاحبه دانشجویان دکترا چه برنامه‌هایی دارید؟ توضیح دهید؟


ما پارسال روند موفقی را در مصاحبه دکترا داشتیم و نظرسنجی که از دانشجویان کردیم بازخورد بسیار خوبی داشت. مصاحبه‌ها در دو روز انجام شد. همین برنامه را امسال داریم که از 10 تیر تا 22 تیر بتوانیم کل دانشجویان روزانه و پردیس را پوشش دهیم. اکنون دانشکده‌های پردیس و روزانه ادغام شده اما کلاس‌هایشان یکی نیست.


طرحی از ترم گذشته در دانشگاه علامه‌طباطبائی با نام«مهارت آموزی دانشجویان» آغاز شده است. به صورت مفصل درباره آن توضیح دهید. شامل چه مهارت‌هایی می‌شود؟


پیشگام این طرح دانشگاه علامه‌طباطبائی بود؛ طی دو سال برای آن برنامه‌ریزی کردیم. اول دوره‌ها را معرفی کردیم. کمیته‌هایی از معاونت‌های آموزشی، فرهنگی و اجتماعی، پژوهشی، دانشجویی و مالی و اداری تشکیل شد و برای هر دوره مهارت‌های عمومی و تخصصی تعریف شد. در مهارت‌های عمومی، دانشجویان هر رشته می‌توانند در آن دوره‌ها شرکت کنند؛ مثل آموزش زبان، دوره‌های کامپیوتر و نرم‌افزارهای عمومی و... . مهارت تخصصی نیز که خاص رشته‌های آموزشی است.


همزمان با برنامه‌ریزی این طرح در دو سال اخیر، چند دوره کوتاه مدت نیز در پردیس دانشگاه برگزار کردیم. این طرح 28 آذر ماه در حضور وزیر علوم رونمایی و از دی ماه استارت شروع به کار زده شد. در دور اول 700 دانشجو و 1800 دانشجو نیز در دور بهار ثبت نام کردند که تا قبل از ماه مبارک رمضان ادامه دارد. وزارت علوم این برنامه را در راس کار خود قرار داده و این برنامه برای کل دانشگاه‌ها ارسال می‌شود.


این برنامه مختص همه افراد است یا تنها برای دانشجویان دانشگاه علامه؟ این دوره‌ها چه تفاوتی با دوره‌های بیرون از دانشگاه دارد؟


 این برنامه برای همه است و همه می‌توانند شرکت کنند اما ثبت نام یک دوره عمومی و یک دوره تخصصی برای دانشجویان دانشگاه علامه رایگان است. تلاش کردیم استادان بیشتری از خارج دانشگاه بیاوریم برای مثال برای دوره تور لیدری از مدرسین سازمان جهان گردی دعوت کرده‌ایم. بسیاری از مدارک را سازمان فنی حرفه‌ای می‌دهد. سعی شده از افرادی که دارای تجربه کاری هستند دعوت کنیم که دانشجویان مطالبی بیشتر از آنچه در درس‌های خود خوانده‌اند یاد بگیرند.


در پایان اگر صحبتی برای تکمیل سخن خود دارید بگویید؟


از اوایل مهر یا اواسط سال آینده سیستم آموزشی سما به گلستان تغییر می‌کند. سیستم سما دارای یک برنامه‌نویسی جزیره‌ای بوده است که در سال 70 پیاده شد و برنامه‌نویسی آن خوب نیست؛ در حالی که سیستم گلستان در دانشگاه اصفهان تنظیم شده و بسیاری از دانشگاه‌ها از جمله: خوارزمی، تهران، شهید بهشتی، الزهرا، خواجه نصیر، اصفهان و تربیت مدرس از این سیستم استفاده می‌کنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار