۱۹ شهريور ۱۳۹۴ ۲۳:۵۸
کد خبر: ۱۸۸۵۴

به گزارش عطنا به نقل از ایرنا، لوپز بوسکتس که در اواخر ماه سپتامبر جاری (اوایل مهر ماه )، فعالیت خود را در ایران آغاز خواهد کرد گفت:سفر وزیران امور خارجه ، صنعت و عمران اسپانیا در روزهای دوشنبه و سه شنبه این هفته به ایران، از اهمیت بسیاری برخوردار و بیانگر مرحله جدیدی از مناسبات دوجانبه است .
وی ادامه داد :این مرحله جدید با سفر نمایندگان بیش از 60 شرکت اسپانیایی فعال از جمله در زمینه های انرژی ، گردشگری ، خودروسازی ، زیرساخت ها همراه شد.
دیپلمات اسپانیایی تاکید کرد، اینها فقط یک مرحله جدید فرصت های اقتصادی نیستند .شرکت های اسپانیایی ، اهمیت بسیاری در جهان دارند به طوری که بیش از 40 درصد مناقصه های بین المللی در زمینه زیرساخت ها ، از سوی شرکت های اسپانیایی مدیریت می شوند .
سفیر جدید اسپانیا به پروژه های مهمی در زمینه های حمل و نقل و قطار سریع السیر در ایران اشاره و تصریح نمود که قطار سریع السیر تهران مشهد یا مترو تهران ، پروژه های مهمی برای شرکت های اسپانیایی به شمار می روند.
**روابط سیاسی
لوپز بوسکتس با اشاره به این که سال آینده ،مناسبات دیپلماتیک دو کشور وارد یکصدمین سال خود می شود، گفت : باید در نظر داشت که روابط اسپانیا و ایران در تمام ابعاد و زمینه ها از جمله سیاسی و اقتصادی، بسیار دیرینه و با قدمت است. 400 سال پیش یک سفیر اسپانیایی در زمان حکومت شاه عباس صفوی به ایران سفر کرد.
وی توافق هسته ای را در گشایش روابط سیاسی دو کشور بسیار نقش آفرین خواند و گفت، 'محمد جواد ظریف' وزیر خارجه ایران در ماه آوریل به مادرید آمد و توانستیم شاهد فرصت های جدید سیاسی در منطقه باشیم.
سفیر اسپانیا، منطقه خاورمیانه را بسیار متشنج توصیف و تاکید کرد :همه ما آگاه هستیم که توافق بین ایران و گروه 5+1، راه ها را برای روابطی مستحکم با ایران هموار می کند .
لوپز بوسکتس تصریح کرد :ما از بحران ها باخبر هستیم .اراده و تمایل ما این است که دست در دست همدیگر ، با ایران ، با اتحادیه اروپا ، با کشورهایی که این توافق را امضا نمودند و در کل با جامعه بین المللی کار کنیم تا بهترین روابط ممکن را داشته باشیم .
وی بار دیگر با اشاره به سفر سه وزیر اسپانیایی به ایران ، آن را مهم قلمداد کرد زیرا نشانگر اراده آشکار اسپانیا برای گفت وگو ، ارتباطات و همکاری های سیاسی است .


**روابط فرهنگی
این دیپلمات اسپانیایی که چند سالی است که مدیر خانه عرب اسپانیا بوده و جهان عرب و اسلام را می شناسد ، در مورد آینده همکاری های فرهنگی کشورش با ایران گفت : دو کشور روابط فرهنگی تنگاتنگی با یکدیگر دارند.
وی ادامه داد :ما کتاب هایی را در مورد فرهنگ عرب و فرهنگ اسلام منتشر کردیم و در آینده کتاب هایی در مورد ایران منتشر خواهیم کرد .از سوی دیگر ، سفارت اسپانیا در ایران بتازگی نمایشگاهی به مناسبت هفته معماری اسپانیا برگزار کرد .
سفیر اسپانیا در ایران تصریح کرد :من در روز های دوشنبه و سه شنبه به همراه سه وزیر به ایران سفر کردم و در تهران و اصفهان بودم .من تهران را خوب می شناسم چون چند سالی در آنجا زندگی کردم . در این سفر ، تهران را پر از درخت ، پارک و فضای سبز دیدم چیزی که مرا متعجب کرد ، بزرگراه مدرس بود که قبلا کناره های آن خشک بود اما اکنون پر از درخت است .
لوپز بوسکتس افزود: شرکت های اسپانیایی متخصص در زمینه آب ، بسیار پیشرفته هستند و می توانند برای رفع مشکل آب ، با ایران همکاری کنند .
وی گفت :من می دانم که چه در تهران و چه در اصفهان ، اراده سیاسی برای مدیریت مطلوب منابع آبی وجود دارد . من به طور شخصی ، در مساله آب تجربه دارم .ما می توانیم با استفاده از فرهنگ دیرینه اسلامی در رابطه با آب و آبیاری ، هم روابط فرهنگی را گسترش دهیم و هم مناسبات اقتصادی را.
وی تاکید کرد :فعالیت های بسیاری وجود دارند که می شود در ایران انجام داد .سفارت اسپانیا در تهران ، به طور ویژه ای فعال است. « ما معماران معروفی داریم که در منطقه خاورمیانه کار می کنند و زندگی هنری و فرهنگی و مدرن ایران باعث می شود که به طور ویژه ای برای مهندسان معمار ما اهمیت داشته باشد» .

**پرواز های مستقیم بین ایران و اسپانیا
لوپز بوسکتس در مورد برقراری پرواز های مستقیم بین دو کشور گفت : در حال بررسی توافقات هستیم ، نمی توانم پیش بینی کنم که در چه تاریخ یا زمانی ، پروازهای مستقیم خواهیم داشت .دو شرکت ایرانی و یک شرکت اسپانیایی علاقه مند هستند که به این کار بپردازند .
وی گفت :بدون شک ، یک پرواز مستقیم به گسترش روابط گردشگری ، اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی مساعدت می کند. منتظریم که هرچه زودتر این پرواز ها برقرار شوند .
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار