۲۸ فروردين ۱۳۹۷ ۱۵:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۶۵۹
harirchi

استاد دانشگاه علامه طباطبائی با تاکید بر حمایت از کالای ایرانی و جلوگیری از واردات کالاهای نامرغوب خارجی و قاچاق به کشور گفت: جهیزیه‌های گران و اجناس خارجی تضمین زندگی مشترک نیست.


به گزارش عطنا، امیرمحمود حریرچی، جامعه شناس و استاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا با اشاره به ثبت رکورد طلاق زوجین ایرانی در سال 96 اظهار کرد: متاسفانه طلاق ناشی از عوامل متعدد اجتماعی، فرهنگی و اقصادی است البته عامل اقتصادی در ازدواج و طلاق نقش بسیار مهمی دارد زیرا زوجین باید برای تشکیل و تامین زندگی از اشتغال و درآمد حداقلی برخوردار باشند البته برخی از مردان در اثر تنبلی و کاهلی نبود کار و درآمد مناسب را بهانه‌ای برای از سرباز کردن فعالیت اجتماعی و اقتصادی عنوان می‌کنند.




وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر سازگاری،تحمل و همراهی زوجین در زندگی مشترک کاهش یافته است، افزود: اگر افراد با شناخت دقیق و صحیح همسر آینده خود را انتخاب کنند مسلما با یک دوره بیکاری شاهد جدایی آنان نخواهیم بود همان گونه که بسیاری از پدران و مادران ما نیز در نسل‌های گذشته بیکاری و فقر اقتصادی را در طول زندگی مشترک خود تجربه کرده‌اند اما هرگز این موضوع عامل جدایی آنان نشده بود.


حریرچی ادامه داد: در گذشته زوجین برای تحکیم و انسجام کانون خانواده تلاش می‌کردند در حالی که متاسفانه امروز شاهدیم خودخواهی، تکبر و زیاده خواهی در جامعه تا حدی افزایش یافته که افراد حاضر به ادامه زندگی و تحمل مشکلات در کنار هم نیستند.


وی با اشاره به اینکه مسئولان می‌توانند با اعمال قانون و مقررات سخت‌گیرانه از واردات کالاهای خارجی از کشورهای چین و ترکیه جلوگیری کنند، افزود: برخی از تولیدکنندگان داخلی و کارخانه‌داران ایرانی به دلیل ورود کالاهای ارزان قیمت و نامرغوب خارجی از ادامه فعالیت بازمانند به طوری که برخی از کارخانه‌ها در پرداخت حقوق کارگران خود با تاخیر یک ساله مواجه شدند و بسیاری از کارخانه‌ها و کارگاه‌ها داخلی تعطیل و کارگران بیکار شدند.


حریرچی یادآور شد: استقبال از کالاهای وارداتی و خارجی به حدی مورد اقبال عمومی و البته توانایی مالی مردم ایران واقع شده است که حتی قطعه سازان داخلی خودرو نیز قطعات چینی را وارد کرده و با برچسب و آرم ایرانی به فروش می‌رسانند.


این استاد دانشگاه با تاکید براینکه فرهنگ مصرف کالاهای خارجی در کشور رواج یافته گفت: مسئولان کشور باید تدابیری برای ترویج گرایش مصرف کالای ایرانی در نظر بگیرند تا فرهنگ استفاده از کالای ایرانی و حمایت از تولید ملی مورد توجه هموطنان و به ویژه تولیدکنندگان داخلی قرار گیرد به عنوان مثال مسئولان باید استانداردهایی که در مورد کالاهای ایرانی لحاظ می‌کنند در مورد کالاهای وارداتی نیز اعمال کنند تا از ورود کالاهای نا مرغوب و بدون استاندارد در کشور جلوگیری شود.


وی اضافه کرد: متاسفانه به دلیل نبود نظارت بر کیفیت و استاندارد کالاهای وارداتی بسیاری از کالاهای مصرفی مردم به صورت قاچاق از سایر کشورها به ایران وارد می‌شود و بسیاری از مصرف کنندگان به دلیل وضعیت اقتصادی ناچار به استفاده از این اجناس هستند زیرا این اجناس قاچاق بدون ضابطه و نظارت گمرکی در بازار کشور توزیع می‌شود.


حریرچی ادامه داد: وقتی کالای وارداتی با قیمت بسیار پایین تر از کالای ایرانی در بازار موجود است مردم ترجیح می‌دهند براساس میزان درآمد خود از اجناس ارزان خارجی استفاده کنند در حالی که ما می‌توانیم با کمک صنعت گران و تولیدکنندگان داخلی بهترین و مرغوب ترین کالاها را در داخل کشور تولید کنیم.


این جامعه شناس با تاکید بر حمایت مسئولان کشور از تولیدکنندگان داخلی اظهار کرد: دستگاه‌های ذی‌ربط و مسئولان کشور باید با تنظیم و تدوین قوانین از واردات بی رویه کالاها خارجی و به ویژه کالاهای قاچاق جلوگیری کنند و همچنین با حمایت از کالای ایرانی مردم را نسبت به خرید کالاهای داخلی تشویق کنند.


وی اضافه کرد: تولیدکنندگان داخلی پتانسیل و ظرفیت تولید کالاهای مرغوب و استاندارد را دارند اما با توجه به اینکه قیمت تمام شده کالاهای ایرانی همیشه نسبت به کالاهای وارداتی گران‌تر تمام می‌شود بسیاری از مصرف کنندگان توانایی خرید آن را ندارند به عنوان مثال قیمت یک قفل ساده خارجی (چینی) در بازار نسبت به قیمت مشابه داخلی آن بسیار پایین‌تر است در حالی که هر دو یک کار را انجام می‌دهند و مردم توان تهیه قفل ایرانی گران‌تر را ندارند.


این استاد دانشگاه با بیان اینکه شعار حمایت از کالای ایرانی و حمایت از تولید کننده داخلی فایده ندارد بلکه باید در عمل این موضوع را در جامعه نشان دهیم، افزود: مسئولان کشور می‌توانند با اختصاص یارانه به تولیدکنندگان داخلی و معافیت مالیاتی آنان را نسبت به تولید تشویق کنند که بتوانند کالای ایرانی را با قیمت مناسبی در بازار عرضه کنند اما متاسفانه شاهدیم که درهای کشور به سمت کالاها و محصولات وارداتی باز است و مردم به دلیل درآمدهای پایین ناچارند از کالاهای نامرغوب وارداتی استفاده کنند.


وی یادآور شد: به عنوان مثال تهیه جهیزیه یک عروس از کالا و اجناس وارداتی بسیار مقرون به صرفه‌تر از کالاهای ایرانی است اما متاسفانه مردم کشور ما دچار فرهنگ لوکس گرایی و مصرف گرا شده‌اند بنابراین با این سطح از درآمد بسیاری از خانواده‌ها توانایی هزینه در این زمینه را ندارد که در نهایت روابط خانوادگی و زناشویی را تهدید می‌کند زیرا سطح توقعات فرزندان و همسران را افزایش داده است.


این استاد دانشگاه با تاکید برحمایت از کالای ایرانی و جلوگیری از واردات و قاچاق کالاهای خارجی گفت: در اکثر کشورها مشاهده می شود که دولت‌ برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی خود یارانه می پردازند تا آن کالا واجد صادرات و همچنین برای تهیه داخلی مردم کشورشان نیز مقرون به صرفه باشد.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار