۲۵ اسفند ۱۳۹۶ ۰۷:۰۴
کد خبر: ۱۷۹۴۸۵
پیش اجلاسیه طرح «از مادی‌گرایی به معناگرایی در فهم روابط بین‌الملل»

پیش اجلاسیه طرح «از مادی‌گرایی به معناگرایی در فهم روابط بین‌الملل» با ارائه دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی و استاد تمام رشته روابط ‌بین‌الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی این دانشگاه برگزار شد.


به گزارش عطنا، این نشست چهارشنبه، 23 اسفندماه به همت معاونت پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی و دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.


داوران این کرسی که با ارائه دکتر حسین سلیمی، استادتمام رشته روابط بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبائی همراه بود، دکتر حمیرا مشیرزاده، دکتر ابراهیم متقی و دکتر سید جلال دهقانی فیروزآبادی، استادان برجسته این حوزه بودند.


همچنین دکتر رضا سیمبر، دکتر محمدرضا دهشیری و دکتر اصغر کیوان حسینی، استادان علوم سیاسی به عنوان ناقد در جلسه حضور یافتند.


گفتنی است معناگرایی به عنوان یک مفهوم کیفی از دیرباز در میان اندیشمندان و سیاست‌گذاران مختلف مطرح بوده است؛ اما به شکل علمی و در قالب یک نظریه منسجم که توانایی تحلیل و تبیین مسائل بین المللی را داشته باشد مفهوم نسبتاً جدیدی است. معناگرایی در برابر مادی‌گرایی هویت می‌یابد، براین اساس تفاوت بین ماده و معنا اساساً ریشه در تفاوت واقعیت‌های مادی و اجتماعی دارد و در حالی که روش شناخت مادی‌گرایی مشاهده طبیعی است، روش شناخت معناگرایی شامل تأکید بر عوامل هنجاری، قواعد، ارزش‌ها، ساختارهای ذهنی و تصورات است.


از این رو، اهمیت درک جایگاه معنا و معناگرایی در بستر نظریه‌های تحلیلی روابط بین‌الملل، شرایطی را مهیا می‌سازد تا با خروج از تفکر مکانیکی مادی‌گرایان، رویکردهای بومی نیز بتوانند حوزه‌های نظری خود را تکامل بخشند.


گزارش کامل در عطنا قرار می‌گیرد.

با گزارش تصویری این نشست همراه باشید؛

عکس: شکیبا شیرازی تهرانی-عطنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار