۰۵ اسفند ۱۳۹۶ ۱۸:۳۱
کد خبر: ۱۷۳۵۲۹

مدیر برنامه‌ریزی و نظارت و ارزیابی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه‌طباطبائی روش‌مندی، اسلوب مشخص و علمی و خروجی منسجم از جمله ویژگی‌های مناظره در محیط‌های دانشگاهی است، گفت: امیدوارم برگزاری این رویداد علمی-فرهنگی زمینه رشد و شکوفایی، فرهنگ گفت‌وگو، شخصیت علمی و فضای بالنده فکری در دانشجویان را فراهم کند.


به گزارش عطنا، یکی از رسالت‌های اصلی دانشگاه ترویج فرهنگ گفت‌وگو و مناظره بین دانشجویان است، در همین راستا برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در این مناظره‌ها دانشجویان را به تفکر، مباحثه و گفت‌وگو تشویق می‌کند.


با برگزاری مناظرات دانشجویی، دانشجویان رشته‌های مختلف در مورد مسائل روز کشور با یکدیگر مباحثه می‌کنند و همین امر زمینه‌های تحقق تفکر خلاق و نقاد را میان آنها تقویت کرده و روحیه حق‌طلبی همراه با نشاط علمی را در میان دانشجویان افزایش می‌دهد.


رهبر معظم انقلاب نیز در این خصوص فرموده‌اند: «مناظره و نظریه‌پردازی در چارچوب محکمات اسلام و با رعایت اخلاق و منطق علمی، یک ارزش دیرینه در فرهنگ اسلام و یک روال جاری در حوزه‌های علمیه بوده است و تاریخ فقه، اصول و سایر معارف دینی ما اعّم از عقلی و نقلی سرشار از مناظره و نظریه‌پردازی است.»


در این راستا مسابقات مناظره دانشجویان ایران «نشان خواجه نصیرالدین طوسی» از ششم تا هشتم اسفندماه به میزبانی دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار می‌شود و ما به همین منظور با دکتر هدی غفاری، مدیر برنامه‌ریزی و نظارت و ارزیابی معاونت فرهنگی دانشگاه علامه‌طباطبائی گفت‌وگوی کوتاهی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانیم؛


دیدگاه کلی شما نسبت به مسابقات مناظره دانشجویان چیست؟


به نظر من اقتضای فضای دانشجویی داشتن نگرش‌های متفاوت و بعضاً مخالف است اما مناظره در محیط‌های دانشگاهی روش‌مند، بر اساس اسلوب مشخص و علمی صورت می‌گیرد و به خروجی منسجمی می‌رسد، بنابراین فضای بانشاطی برای دانشجویان ایجاد می‌کند و موجب پویایی فکری آنها می‌شود.



مسابقات مناظره مقدمه آزاداندیشی دانشجویان است



استقبال دانشجویان از این سری مسابقات چطور بوده است؟


استقبال خوبی از این مسابقات شده است؛ تیم مناظره دانشگاه علامه‌طباطبائی در مرحله منطقه‌ای جزء تیم‌های برگزیده بود، در این مرحله هم دانشجویان حضور خوبی دارند و 12 تیم‌ برگزیده مرحله منطقه‌ای در این مسابقات شرکت می‌کنند.


هدف شما از برگزاری این مناظرات چیست؟


تلاش ما این است که دانشجویان با رعایت اخلاق و ادب و استفاده از منطق علمی به نظریه‌های علمی برسند.


دیدگاه مسئولان دانشگاه علامه‌طباطبائی به آزاداندیشی و مناظره‌های دانشجویی چیست؟


رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی حمایت بسیاری از تأسیس خانه‌های آزاداندیشی کرده‌اند و رویکرد ایشان حمایت از مناظره‌های دانشجویی است تا این مناظره‌ها مقدمه‌ای برای یادگیری آزاداندیشی باشد.


برگزیده‌های دوره‌ قبلی چه نقشی در ارتقای کیفیت این دوره از مسابقات دارند؟


در این دوره از برندگان دوره‌های قبلی دعوت کرده‌ایم تا تجربه‌های خود را به دیگر دانشجویان انتقال دهند و دیدگاه‌های خود را با آنها در میان بگذارند، زیرا اینکار موجب تعامل بیشتر دانشجویان قدیمی با جدید و حفظ ارتباط ما با دانشجویان دانش‌آموخته می‌شود.


تعامل شما با دانشگاه‌های دیگر در زمینه مسابقات مناظره دانشجویان چگونه است؟


ما با دیگر دانشگاه‌های کشور در ارتباط هستیم و برای مراسم افتتاحیه و اختتامیه این مسابقات، معاون فرهنگی وزیر علوم و معاونین فرهنگی دیگر دانشگاه‌های کشور را دعوت کرده‌ایم.



دانشگاه علامه‌طباطبائی؛ میزبان منتخب



با توجه به اینکه دانشگاه علامه‌طباطبائی امسال میزبان برگزاری مسابقات مناظره دانشجویان است، چه تدابیری برای میزبانی از گروه‌های مهمان در نظر گرفته‌اید؟


بله، امروز آیین افتتاحیه مسابقات را برگزار می‌کنیم و محل اسکان دانشجویان مهمان از سایر نقاط کشور را فراهم کرده‌ایم، یکی از برنامه‌های ما آشنا کردن دانشجویان مهمان با فضای دانشگاه است و سعی کرده‌ایم در سه روزی که میزبان آنها هستیم اوقات خوشی را سپری کنند.


دانشگاه علامه‌طباطبائی داوطلب میزبانی این مسابقات شد یا از طرف وزارت علوم دانشگاه ما را برای میزبانی انتخاب کردند؟


دانشگاه علامه‌طباطبائی بر مبنای شاخص‌هایی که وزارت علوم و سازمان دانشجویان داشته‌اند و تجربه موفق میزبانی مرحله منطقه‌ای مسابقات برای میزبانی این مسابقات در مرحله کشوری نیز انتخاب شده است.


در پایان رویکرد شما به این مسابقات چیست؟


در نهایت امیدوارم برگزاری این رویداد علمی_فرهنگی زمینه رشد و شکوفایی هر چه بیشتر فرهنگ گفت‌وگو، تقویت روحیه حقیقت‌‎‌طلبی، شخصیت علمی و فضای بالنده فکری دانشجویان را فراهم کند.


گفتنی است مرحله کشوری ششمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان ایران «نشان خواجه نصیرالدین طوسی» به میزبانی جهاد دانشگاهی واحد دانشگاه علامه‌طباطبائی به همت معاونت فرهنگی دانشگاه و سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی از ۶ تا ۸ اسفندماه در دانشکده مدیریت و حسابداری برگزار می‌شود.


بعد از رقابت 500 تیم در مرحله دانشگاهی و استانی در سراسر کشور، 36 تیم به مرحله منطقه‌ای رسیدند و از این 36 تیم، 12 تیم موفق شدند به مرحله کشوری راه پیدا کنند و طی سه روز با هم به رقابت می‌پردازند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار