۰۲ اسفند ۱۳۹۶ ۰۰:۴۵
کد خبر: ۱۷۳۰۱۷
عبدالهادی درزیان عزیزی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز

عضو هیئت علمی دانشگاه شهیدچمران اهواز با بیان اینکه برای بین‌الملی‌سازی دانشگاه‌هامی‌توانیم بر روی کشورهایی مثل یمن، سوریه، مصر، فلسطین و پاکستان برنامه‌ریزی کنیم گفت: بین‌المللی‌سازی یک انتخاب نیست، یک ضرورت است.


به گزارش خبرنگار عطنا، همایش ملی «بین‌المللی‌سازی آموزش عالی در ایران»، چهارشنبه ۱۸ بهمن با سخنرانی دکتر عبدالهادی درزیان‌عزیزی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با موضوع«برنامه کسب و کار دانشگاه در راستای بین‌المللی‌سازی» در سالن اجتماعات دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه برگزار شد.


عبدالهادی درزیان‌عزیزی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهیدچمران اهواز  با بیان اینکه برنامه راهبردی در دانشگاه شهید چمران در همه بخش‌های دانشگاه به صورت همراه و منسجم در حال انجام است گفت: با بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌ها در راستای توانمندسازی گام بر می‌دارند و توانمند‌سازی در حوزه منابع انسانی، تکنولوژی و فناوری به نوعی ثروت آفرینی و جذب ثروت است.


 وی با اشاره به طرح کسب و کار گفت: ما باید اول کار کنیم و سپس کسب کنیم، طرح کسب‌ و کار یک برنامه شامل شناسایی، توصیف، ارزیابی و تجزیه و تحلیل فرصت‎ها به منظور جلب حمایت مالی و اجرایی برای ایجاد یا توسعه یک کسب و کار سازمانی است.


این عضو هیئت علمی دانشگاه چمران معتقد بود که مدل‌های مختلف برای تدوین طرح کسب وکار وجود دارد و بیان کرد: در بحث کسب و کار ساختار دانشگاه مهم است و علاوه بر آن تضمین کیفیت مدیریت و کارکنان نیز مهم است.


عزیزی بازارشناسی در طرح کسب و کار را مهم خواند و 5 مقوله مهم در بازارشناسی را اینگونه معرفی کرد: مخاطبین و افرادی که قرار است با آنها ارتباط برقرار شود، خود سازمان و دانشگاه که چه منافعی را می‌خواهند دنبال کند، مورد توجه قرار دادن رقبا در کشورهایی که می‌خواهیم دانشجو جذب کنیم، همکارهای ما برای دنبال کردن منابع بیشتر و موثرتر، فضای کلان و روابط کشور ایران با دیگر کشورها باید در نظر گرفته شود و باید بر اساس قابلیت‌های خود الویت‌ها را مشخص و دنبال کنیم.


وی در ادامه گفت: پس از اینکه بازار‎ها مشخص شدند و بازارشناسی انجام شد باید برنامه بازاریابی خود را در بازارها تدوین کنیم و تجزیه و تحلیل منابع صورت گیرد. بین‌المللی‌سازی یک انتخاب نیست، یک ضرورت است، بر اساس اطلاعات ارائه شده رشد قابل توجه‌ای در بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌ها اتفاق افتاده است و این پیام را دارد که همه باید به بین‌المللی‌سازی توجه کنیم.


این عضو هیئت علمی دانشگاه چمران افزود: با توجه به وضعیت پراکندگی رشته‌های مختلف که دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های دنیا  تقاضا می‌کنند، بحث مدیریت و کسب و کار بیشترین آمار را دارد، طبق آمار رسمی یونسکو در سال2012 حدود 13767 نفر دانشجو خارجی در ایران بوده است و حدود 48067 نفر دانشجو ایرانی در خارج از کشور در حال تدریس بوده‌اند.


عزیزی با اشاره به اینکه طبق این آمار بیش از 3 برابر گرایش به خارج رفتن است است تا جذب دانشجو خارجی گفت: طبق گزارش وزارت علوم در حال حاضر حدود 25 هزار دانشجو خارجی در ایران هستند که تقریبا 8500 نفر آنها بورسیه و بقیه هزینه پرداز هستند، در کشور ایران حدود 120 دانشگاه وجود دارد که طبق بررسی‌های انجام شده 25 دانشگاه قابلیت این را دارد که دانشجو خارجی بپذیرد و بیش از 90 درصد افراد خارجی که در دانشگاه‌های ایران پذیرفته شده‌اند عراقی و افغانی هستند.


وی فرهنگ و زبان دو کشور افغانستان و تاجیکستان را به ایران نزدیک دانست و ادامه داد: با اینکه ما در جذب  افغان‌ها موفق بودیم اما در جذب تاجیکستان زیاد موفق نبوده‌ایم. با بررسی ترکیه و عربستان در بحث جذب دانشجو خارجی در راستای بین‌المللی‌سازی، در زمانی که آمار ایران 13767 بوده است آمار ترکیه 45 هزار نفر و عربستان 85 هزار نفر بوده است.


این عضو هیئت علمی دانشگاه چمران با اشاره به این موضوع که کشور ایران برنامه موثر و منسجم ندارد خاطر نشان کرد: ما می‌توانیم بر روی کشورهایی که نزدیک هستند کار کنیم مانند کشورهای یمن، سوریه، مصر، فلسطین، پاکستان، وقتی وارد بحث بین‌المللی‌سازی می‌شویم باید ویژن( چشم‌انداز) تعریف شود و به تصویب رسد، بدون ویژن نمی‌توان کار را ادامه داد.


عزیزی در پایان بیشتر قابلیت دانشگاه شهید چمران را در جذب همکاری‌های بین‌المللی در حوزه صنعت معرفی کرد و اشاره کرد: بین‌االمللی‌سازی فقط جذب دانشجو نیست ایجاد توانمندسازی، تولید ثروت و جذب ثروت در واقع موفقیت است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار