۲۱ بهمن ۱۳۹۶ ۱۴:۱۶
کد خبر: ۱۷۰۳۵۶
ekhtetamie azfa sahraei almasi (2)

دوره دانش‌افزايی زبان و ادبيات فارسی دانشجويان دانشگاه روسئو در  دانشگاه علامه طباطبائی با ارائه گواهی‌نامه پایان دوره به کار خود پایان داد.


به گزارش خبرنگار عطنا، در این جلسه که صبح شنبه، 21 بهمن‌ماه در ساختمان پروین اعتصامی واقع در خیابان ایتالیا برگزار شد، دکتر حجت‌الله الماسی مدیریت مراسم را بر عهده داشت و به فارسی‌آموزان مهمان دانشگاه علامه طباطبائی خیر مقدم گفت.


در ادامه رضامراد صحرایی، عضو هیئت علمی گروه زبانشناسی دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی و سرپرست مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان این دانشگاه به خوش و بش با فارسی‌آموزان و ایراد سخنانی پرداخت.


صحرایی در این سخنان بر اهمیت مفهوم فرهنگ ملیت‌ها و اقوام تأکید کرد و گفت: کشورهای زیادی سعی دارند فرهنگ خود را به فرهنگ غالب دنیا تبدیل کنند در حالی که حواسشان به این نکته مهم نیست که هر کشوری فرهنگ خاص خود را دارد. یکی از دعواهای انقلاب ما با ایالات متحده در همین مسئله است که دو طرف فرهنگ یکدیگر را به رسمیت بشناسند، اما آمریکایی‌ها این امر را نمی‌پذیرند.


وی در ادامه به قدمت بیشتر تمدن و فرهنگ ایرانی بر فرهنگ آمریکایی اشاره کرد و گفت:‌ آنها باب گفت‌وگو را باز نمی‌کنند و تنها یک اصطلاح دارند که «یا با من هستی یا بر من!». در حالی که ما می‌گوییم نه با تو‌ایم نه علیه تو، اما آنها این استقلال را نمی‌پذیرند.


عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه زبان‌های کلاسیک سه دسته لاتین، سانسکریت و فارسی هستند، افزود: تنها زبان کلاسیک که بهتر از دیگران زنده مانده و پویایی خود را ادامه داده است، زبان فارسی است.


صحرایی با آوردن مثال‌هایی از شعر رودکی و مقایسه آن با شعر شهریار بر حفظ اصالت زبان فارسی در طول تاریخ اشاره کرد و گفت: شما در هیچ ادبیاتی نمی‌توانید این نمونه را پیدا کنید که شعر قرن چهار آن با شعر قرن چهارده آن یک زبان و یک واژگان و یک معنا داشته باشد. در حالی که می‌دانید شعر شکسپیر برای انگلیسی‌زبان امروزی به سختی قابل فهم است.


وی یادآور شد: انسانی که دو زبان می‌داند دو جهان را تجربه می‌کند، شاداب خواهد بود و درک بهتری از زندگی خواهد داشت.


صحرایی در پایان با ابراز خرسندی از برگزاری این دوره و ضمن امیدواری از مفید بودن آن از حضور  دانشجویان دانشگاه روسئو قدردانی و تشکر کرد.


در پایان این مراسم که با ابراز نظرات فارسی‌آموزان همراه بود، گواهی معتبر دانشگاه‌علامه طباطبائی به فارسی‌آموزان دانشگاه روسئو ارائه شد.


گفتنی است بیش از دو دهه از تأسیس رشته­ آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان در دانشگاه علامه  طباطبائی می‌گذرد و دانش‌آموخته‌های زیادی را روانه عرصه توسعه زبان فارسی در دنیا کرده است؛ نهادی که امروزه با پیگیری‌های دکتر صحرایی جان بیشتری گرفته است.


عکس: ریحانه مهیاری-عطنا



 

 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار