۰۳ بهمن ۱۳۹۶ ۱۷:۲۵
کد خبر: ۱۶۷۳۶۹
مناظره دانشجویی با عنوان «دولت یازدهم در آینه نقد»

مناظره دانشجویی با عنوان «دولت یازدهم در آینه نقد» به همت بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی این دانشگاه برگزار شد.


به گزارش عطنا، در این مناظره چالشی که بیش از سه ساعت و همراه با پرسش و پاسخ دانشجویان طول کشید، موضوعاتی همچون برجام، لایحه بودجه 97، نسبت وعده‌ها و عملکرد دولت یازدهم، وضعیت واردات، اشتغال و بیکاری، سیاست خارجی، مسکن و دیگر مسائل مورد نقد و بررسی قرار گرفت.


 کیاوش کلهر، مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی و علی بابایی، مسئول اسبق سیاسی بسیج دانشجویی این دانشگاه به عنوان منتقدان دولت و حسین علیمرادی و زهرا محمدی از فعالان دانشجویی و اعضای سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه به عنوان مدافع دولت به مناظره با یکدیگر پرداختند.



خوشنام: از درگاه «درد انسان داشتن» وارد مناظره بشویم



در ابتدای برنامه نوید خوشنام، دانشجوی رشته علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان مجری و کارشناس این مناظره، گفت: از بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی که همیشه سردمدار مناظره‌ها و پرسمان‌های دانشجویی بودند برای برگزاری این مناظره تشکر می‌‌کنم.


وی افزود: از دوستان انجمن اسلامی از دو جهت تشکر می‌کنم، یکی بابت اینکه برای این برنامه پیش‌قدم شدند، پیشنهاد برگزاری این مناظره را دادند و نگذاشتند قول ما در مناظره قبلی مبنی بر برگزاری مناظره‌ای دیگر روی زمین بماند و دیگری نیز به خاطر برنامه 16 آذر انجمن اسلامی در دانشکده مدیریت بود که به خوبی برگزار شد.


خوشنام با بیان اینکه مجری‌گری این مناظره بسیار سخت است چون هم اسم بسیج دانشجویی و هم انجمن اسلامی در میان بوده و راضی نگه داشتن این تشکل‌ها کار خیلی راحتی نیست، اظهار کرد: فصل مشترک این چهار بزرگوار و این دو تشکل که با هم مناظره می‌کنند، این است که همه آنها درد انسان دارند.


وی در ادامه به نحوه برگزاری این مناظره اشاره کرد و گفت: برای هردو طرف به صورت تیمی زمان خواهیم گرفت برای اینکه بتوانند زمان را هر طوری که دوست دارند بین خودشان، تقسیم بکنند که این مدت زمان 7 دقیقه است.


خوشنام با بیان اینکه فصل مشترک دوستانی که به عنوان مناظره‌کننده در این مناظره حضور دارند، کاملاً مشخص است، بیان کرد: بهتر است از همان فصل مشترک و از درگاه درد انسان داشتن وارد مناظره بشویم.


وی یادآور شد: از قبل با دوستان هماهنگ کرده‌ایم اگر بحثی شکل می‌گیرد خود دوستان مختار هستند که آن را هدایت کنند ولی اگر از بحث اصطلاحاً خروجی صورت بگیرد و یا وارد صحبت‌های غیرمرتبط شود، بنده مجوز تذکر دادن دارم.



بابایی: «عقلانیت» بسیج دانشجویی و انجمن اسلامی دانشگاه



بابایی به عنوان شروع کننده مناظره از طرف بسیج دانشجویی، گفت: باید خدا را شاکر باشیم که نعمتی به ما داده که توانستیم بعد از مناظره اول دوباره دور هم بنشینیم؛ صحبت کنیم و این به برکت عقلانیتی است که در مجموعه بسیج دانشجویی و انجمن اسلامی بوجود آمده است.


وی با بیان اینکه هر دو طرف مناظره باید عقلانیت را مد نظر داشته و برای خودشان ارزش قائل شوند، افزود: وقتی پوستر این مناظره را که دارای آرم بسیج دانشجویی و انجمن اسلامی در کنار هم بود را می‌چسباندند، متأسفانه فردی این پوسترها را پاره کرده است که همین نشان می‌دهد که کار ما درست است، یعنی در کنار هم بودن، منطقی بودن و خوب و درست صحبت کردن راه درستی است که ما باید انتخاب کنیم.


مسئول اسبق سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگر این است که در 16 آذرماه امسال بسیج دانشجویی و انجمن اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی برنامه‌هایی را برگزار کردند که بدون حاشیه بود که نشان‌دهنده این است، عقلانیت و تدبیری که این دو تشکل دارند، می‌تواند ما را به جای مثبتی برساند.


وی با بیان اینکه عنوان برنامه دولت یازدهم «در آینه‌ نقد» است، گفت: چیزی که مسلم است و می‌خواهیم درمورد آن صحبت کنیم به تصویر کشیدن حسن روحانی و بررسی عملکرد او به عنوان رئیس‌جمهور است.


بابایی افزود:‌ در همین ابتدای مناظره پناه می‌برم به خدا که اگر بخواهم وقت کسی از این عزیزان را تلف کنم و یا اینکه بر اساس میل یا منفعت شخصی و یا صفر و صدی صحبت کنم، مسلماً هر نقطه‌ منفی که می‌گوییم نقطه‌ مثبتی هم داشته است، اما نگرش ما این است که نقاط منفی بر نقاط مثبت درمورد دولت روحانی چربش بیشتری دارد، به همین دلیل من و آقای کلهر نماینده‌ این جبهه‌ فکری هستیم.



کلهر: وعده‌های دولت روحانی چقدر عملی شد؟



کلهر، مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی نیز گفت: اعتقاد ما این است که  هیچ چیزی بهتر از وعده‌های آقای روحانی و نکاتی که او در این چند سال مطرح کردند، نمی‌تواند دولت را به چالش بِکشد و در واقع ما اعتقاد داریم که باید دولت را در آینه‌ مطالبات خودش نقد کرد.


وی با بیان اینکه شالوده اصلی که ما داریم این است که دولت را باید در آینه مطالبات مردم نقد کرد، افزود: آقای روحانی از روزی که کمپین تبلیغاتی خودشان را راه‌اندازی کردند و وارد رقابت‌های انتخاباتی شدند تا امروز که ما داریم با هم صحبت می‌کنیم، یک‌سری وعده‌ها و قول‌هایی دادند، کاری که ما باید کنیم این است از یک طرف مطالبات،‌ قول‌ها و وعده‌های آقای روحانی را مد نظر قرار دهیم و از طرف دیگر به آن چیزی که می‌بینیم، توجه کنیم.


کلهر خاطرنشان کرد: ما یک‌سری سیاست‌های کلی دولت در رابطه با اقتصاد و سیاست خارجی را مورد نقد و ارزیابی قرار می‌دهیم.



علیمرادی: اصلاح‌طلبان به دنبال منفعت ملی هستند نه منفعت جناحی



در ادامه علیمرادی با اشاره به اینکه امیدوارم امروز مناظره‌ای داشته باشیم که بتوانیم تا حدی جایگاه مناظره‌های دانشجویی را ارتقاء دهیم، گفت: همیشه در مناظره‌های دانشجویی این برداشت می‌شود که دو طیف اصلاح‌طلب و  اصول‌گرا می‌نشینند و اصطلاحاً تیکه می‌اندازند، کنایه می‌زنند و بی‌ادبی می‌کنند و در نهایت هم می‌روند.


وی افزود: من با اینکه اصلاح‌طلب هستم ولی می‌گویم بچه‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا هر دو کم و‌ بیش این موارد را داشتند اما فارغ از بحثی که امروز داریم، هدف اصلی ما این است که نشان بدهیم، دانشجوی دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان یکی از دانشگاه‌های شاخص کشور می‌تواند، به صورت مستدل، علمی و همراه با «فکت» صحبت کند.


این عضو سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه من در ابتدای بحث می‌خواهم بگویم اول کجا و دارای چه شرایطی بودیم که به سال 92 و آقای روحانی رسیدم، بیان کرد: چرا انتخاب طیف اصلاح‌طلب به رهبری سیدمحمد خاتمی، آقای روحانی شد و به قول دوستان ایشان تکرار کردند.




علیمرادی: چون ما منافع ملی را در نظر گرفته بودیم و به‌نوعی در انتخاب دست و بال ما بسته بود و به آقای روحانی رأی دادیم و در غیر این صورت قطعاً ما ژنرال‌هایی داشتیم که به سربازهایی چون حسن روحانی اکتفا نکنیم.



وی درباره همین موضوع تصریح کرد: چون اصلاح‌طلبی بحث جناحی ندارد بلکه به فکر منافع ملی است، حالا چه می‌خواهد این منافع ملی از طریق یک اصلاح‌طلب تمام عیار مثل دوستانی که می‌شناسیم تأمین بشود یا چه می‌خواهد در موقعی که به‌نوعی دست و بال ما بسته است، گزینه‌هایی که می‌خواهیم یا محصور هستند و یا رد صلاحیت می‌شوند و یا نظام قبول‌شان ندارد و در نهایت از طریق گزینه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان تأمین شود.


علیمرادی افزود: ما در این زمینه دو راه بیشتر نداریم یا بدون درایت سیاسی بگوییم ما کاری نداریم و رادیکال برخورد کنیم یا بیاییم از روزنه‌هایی که وجود دارد، نهایت بهره را گرفته و نزدیک‌ترین گزینه‌ موجود به خودمان را انتخاب کنیم و ما امروز اینجا هستیم که پاسخگوی انتخاب‌مان باشیم.


وی با اشاره به اینکه ما در سال‌های گذشته دوستانی را دیدیم که انتخابی کردند و حالا آن را نفی می‌کنند، بیان کرد: اما ما با تمام کاستی‌هایی که دکتر حسن روحانی و تیمش دارد، اینجا هستیم تا از آنان دفاع کنیم.



رأی ما به روحانی50 درصد سلبی و 50 درصد ایجابی بود


این فعال دانشجویی تأکید کرد: اتفاقاً دوستان بحث‌شان این است که نکات منفی دولت بیشتر از نکات  مثبت آن است ولی بنده عکس این را می‌گویم و نکات مثبت دولت با توجه به شرایط موجود کشور و واقعیتی که ما با آن طرف هستیم، از نکات منفی بیشتر بوده و این کلیت بحث ما در این مناظره است.


وی گفت: اینکه ما به آقای روحانی رسیدم و دوستان هم می‌گویند، اصلاً ایشان اصلاح‌طلب نیست، چون ما منافع ملی را در نظر گرفته بودیم و به‌نوعی در انتخاب دست و بال ما بسته بود و به آقای روحانی رأی دادیم و در غیر این صورت قطعاً ما ژنرال‌هایی داشتیم که به سربازهایی چون حسن روحانی اکتفا نکنیم.


علیمرادی افزود: اینکه دوستان می‌گویند رأیی که به روحانی دادیم سلبی یا ایجابی بوده است باید بگویم که رأی ما تلفیقی از این دو بود و 50 درصد سلبی و 50 درصد ایجابی بود، یعنی کارنامه حسن روحانی به شخصه اینقدر هم خالی نیست که بگوییم همه رأی او از اصلاحات است، بلکه دولت او نکات مثبت زیادی هم دارد.



محمدی: از رأی خود به روحانی پشیمان نیستیم



زهرا محمدی با تشکر از بسیج دانشجویی و انجمن اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی که این فرصت را در اختیار ما قرار دادند تا به نقد کارنامه دولت حسن روحانی بپردازیم، گفت: یک افسوس دیرهنگام؛ که‌ ای کاش در گذشته‌های نه چندان دور هم تشکل‌های دانشجویی این امکان را داشتند که از این جلسات برگزار کنند و دولت را در آینه‌ نقد قرار بدهند که شاید اگر  این اتفاق می‌افتد، امروز بسیاری از نقدها و مشکلات، محل بحث ما نبود.


وی افزود: اینکه چرا ما امروز از رأی خود به روحانی پشیمان نیستیم و همچنان بر سر انتخاب‌مان پافشاری می‌کنیم باید دو وجه را مورد بررسی قرار دهیم، اول اینکه هدف ما از انتخاب حسن روحانی چه بود، به نظر ما آن سال، یعنی در سال 92 آقای روحانی عقلانی‌ترین کنش برای نجات ایران بود که به جزئیات آن اشاره نمی‌کنم اما با دستاوردهایی که داشت از شروع به کار دولت یازدهم تا ابتدای دولت دوازدهم، می‌بینیم که ایران را از پرتگاه سقوط کامل، نجات دادند.


این فعال دانشجویی در همین رابطه اظهار کرد: وجه دوم این بحث این است که چرا ما از روحانی حمایت می‌کنیم که دلیل آن هم قرابتی است که او با مطالبات ما دارد. هرچند شاید در این مسیر گاهی شرایطی به‌وجود آمده است که ما آن شتاب لازم برای رسیدن به مطالبات‌مان را نداشته باشیم ولی این از نظر ما پوشیده نیست که حسن روحانی در جهت مطالبات ما حرکت می‌کند، هرچند آهسته و پیوسته اما از مطالبات دور نشده است و به‌نوعی از مسیر ریل‌گذاری شده در این چهار سال، عقبگردی صورت نگرفته است.



کلهر: «رکود یا رونق اقتصادی؟» مسئله این است



کلهر به صحبت‌های محمدی درمورد مسیر ریل‌گذاری شده دولت روحانی طی چهار سال گذشته اشاره کرد و گفت: اتفاقاً این همان فصلی است که فکر می‌کنم ما در آن اشتراک داریم، آن هم سر این که خانم محمدی از این ریل‌گذاری صحبت کردند و اعتقاد ایشان این هست که این ریل‌گذاری دولت روحانی مسیر صحیحی بوده است.


وی درباره همین موضوع تصریح کرد: اتفاقاً مسئله‌ ما در زمینه همان ریل‌گذاری است و ما می‌گوییم که این مسیر، مسیری است که به جای راه به آزادی، سعادت و آبادی جمهوری اسلامی راه به ترکستان دارد.


این فعال بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه به نظرم مسئله خیلی شفاف است و این ریل‌گذاری را در طول چهار سال گذشته و آن چیزی که دولت آقای روحانی می‌خواستند ارائه بدهند، به‌‌خصوص در آینه صحبت‌ها، شعارها و وعده‌هایشان می‌بینم، گفت: یک طومار طویلی از قول و وعده است که اگر آنها را با امروز دولت آقای روحانی مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که اتفاقاً روحانی ظاهراً از ابتدا ریل‌گذاری هم نکرده است، چه برسد به اینکه این ریل را در مسیر صحیحی قرار داده باشد.


وی به حوزه‌های اقتصاد و سیاست خارجی در دولت روحانی اشاره کرد و افزود: اشتغال، وضعیت ارز، بودجه، واردات، صنایع داخلی و مواردی از این قبیل، حوزه‌هایی است که دوستان مناظره کننده که به جای خود، ولی اصلاً خود بدنه دولت هم فکر نمی‌کنم درمورد آنها صحبتی داشته باشد.


کلهر بیان کرد: اولین مسئله‌ای که ما در دولت خیلی شفاف به دنبال آن هستیم و خیلی روشن و ملموس قابل مشاهده بوده، مسئله‌ رکود است که اکثریت قریب به اتفاق عقلای سیاسی و اقتصادی به آن ایمان و باور دارند، مسئله‌ای که وجود دارد این است که ما باید اول بدانیم که آیا خودمان قبول داریم که در وضعیت رکود هستیم یا خیر؟ بعد به فکر رهایی از آن باشیم.


وی با اشاره به اینکه ظاهراً آقای روحانی به عنوان فردی که در رأس اجرایی کشور هستند نمی‌خواهند بپذیرند که ما در همچین وضعیتی هستیم، گفت: آقای روحانی در شهریورماه 93 در مشهد گفتند که از رکود عبور کردیم، حال آنکه در شهریورماه 96 در کنفرانس خبری که برگزار کرده بودند، بیان کردند، نه تنها  رکود را پشت سر گذاشتیم بلکه وارد دوران رونق هم شده‌ایم ولی مسئله اینجا است که دی‌ماه سال 94 آقای روحانی گفتند، امروزه بزرگترین مشکل کشور ما رکود است.


مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی خاطرنشان کرد: مسئله‌ای که ما داریم این است که حاکمیت جمهوری اسلامی و به صورت خاص قوه‌ مجریه‌اش که در رأس آن آقای روحانی است، هنوز  نمی‌داند که با این سیستم و با این وضعیت چه کند و چه چیزی در انتظارش است. آیا ما بالاخره از رکود عبورکرده‌ایم، یا از رکود عبور نکردیم؟ اگر آقای روحانی اعتقاد دارند که از رکود عبور کردیم که به‌نظرم وضعیت جالبی است، حال آنکه چهار وزیری را نیز داریم که به آقای روحانی نامه نوشتند و گفتند که وضعیت امروز رکود ما در تاریخ بی­سابقه است.


وی افزود: این موارد و مسائلی است که باید به آن بپردازیم و بدانیم که حاصل چه چیزی است؟ حاصل چه برنامه‌هایی؟ اگر ما از رکود عبور کردیم، وضعیت امروز تعطیلی30 برند قدیمی ما به کجا رسیده است و اگر از رکود عبور نکردیم پس این وضعیتی که ما  امروز در کشور داریم، حاصل چه چیزی است؟



بابایی: انتخاب مردم را با «تکرار می‌کنم» تقلیل دادند



در ادامه بابایی به صحبت‌های علیمرادی مبنی بر اینکه در انتخابات 92 و 96 ریاست‌جمهوری ما از ژنرال‌هایمان استفاده نکردیم، گفت: اینکه می‌گویند، آقای روحانی سرباز جبهه‌ ما بودند که او را به جلو فرستادند، این سخن از پایه اشتباه و غلط است.


وی تصریح کرد: بیایید در دانشگاه و یک فضای به اصطلاح آکادمیک، منطقی صحبت کنیم، اینجا دانشگاه علامه طباطبائی و دانشکده حقوق و علوم سیاسی است و وقتی از علوم سیاسی و حقوق صحبت می‌کنیم نباید انتخاب مردم را با یک جمله کوتاه «تکرار می‌کنیم»، تقلیل دهیم بلکه انتخاب مردم چیزی دیگر است و بر اساس معیارهای دیگری است.




بابایی: آقای روحانی سه جمله قشنگ دارد که می‌گفتند، بیکاری را تا حد آمارهای بین‌المللی کاهش می‌دهیم، بیکاری به دلیل سوء مدیریت دولت‌ها است و اگر مشکل اشتغال جوانان را برطرف نکنم، انقلابی نیستم.



بابایی درباره همین موضوع خاطرنشان کرد: اگر حمایت آقای رفسنجانی از آقای روحانی در سال 92 نبود، روحانی رئیس‌جمهور نمی‌شد؛ نه اینکه آقای خاتمی حمایت کردند و آقای روحانی رئیس‌جمهور شدند! من در این موضوع با آقای علیمرادی اختلاف‌نظر دارم و اصلاً این موضع او را قبول ندارم.



دولت روحانی، میراث هاشمی‌رفسنجانی است


وی افزود: دولت روحانی، میراث هاشمی‌رفسنجانی است و ما می‌بینیم، وزرا همان وزرا هستند و سیاست‌ها هم سیاست‌ها و نگاه مرحوم هاشمی است و باید در این زمینه با هم مناظره کنیم که آیا دولت روحانی میراث شومی است که آقای هاشمی بعد از فوت‌شان برای مملکت ایران به جای گذاشتند یا خیر؟


این فعال سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی به صحبت‌های روحانی در سال 92 و قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری اشاره کرد و گفت: آقای روحانی سه جمله قشنگ دارد که می‌گفتند، بیکاری را تا حد آمارهای بین‌المللی کاهش می‌دهیم، بیکاری به دلیل سوء مدیریت دولت‌ها است و اگر مشکل اشتغال جوانان را برطرف نکنم، انقلابی نیستم.


بر اساس آمار مرکز ایران نرخ بیکاری در سال 92، 4/10 درصد، معادل 2 میلیون و 400 هزار نفر است، در سال 93، 6/10درصد، در سال 94 به عددی بین 8/10 و 9/10بوده است و سال 95 به 4/12می‌رسد که رقمی معادل 3 میلیون و 600  هزار نفر می‌شود.


وی اذعان کرد: آقای روحانی در سال 92 گفتند که اگر مشکل بیکاری را حل نکنم، انقلابی نیستم و در سال 95 میزان بیکاری در کشور 2 میلیون نفر بیشتر شد، آقای علیمرادی باید پاسخ بدهند که روحانی 92 می‌تواند از خود در سال 96 دفاع کند یا خیر؟



محمدی: ریل‌گذاری شما برخلاف جهت مطالبات مردم است


محمدی در پاسخ به صحبت کلهر درمورد اینکه ریل‌گذاری که آقای روحانی داشتند، راه به ترکستان است، گفت: اگر که این مبنا را قبول کنیم، این را هم باید بپذیریم که ریل‌گذاری مورد نظر شما، دقیقاً برخلاف مطالبات مردم است، چون در تمام انتخابات‌های اخیر، تمام نهادهای انتخابی را واگذار کردید و انتخاب مردم نبودید، پس ریل‌گذاری شما برخلاف جهت مطالبات مردم است.


وی اضافه کرد: اینکه دولت آقای روحانی، میراث‌دار دولت آقای هاشمی است، خوب این چه اشکالی دارد؟


محمدی با اشاره به اینکه همیشه می‌گوییم که روحانی اصلاح‌طلب نبوده و برای اصلاحات نیز شخص مهم نیست، گفت: آقای روحانی، گفتمان اصلاحات را جلو می‌برد و اصلاح‌طلبان هم روی شخص اصلاً بحثی ندارند، من نمی‌دانم اینکه آقای بابایی گفتند، در دانشکده‌ حقوق و علوم سیاسی نباید صحبت از ژنرال‌ها و سربازها شود و یا اینکه حالا آقای روحانی میراث‌دار دولت آقای هاشمی هستند، چه منافاتی با صحبت‌های آقای علیمرادی دارد که در رد آن این مورد را گفتید، من متوجه نشدم!



علیمرادی: کشور دچار رکود تورمی بی‌سابقه‌ای است



علیمرادی در ادامه بیان کرد: از دوستان طیف اصلاح‌طلب که در سالن هستند و همچنین طیف اصولگرایان نیز منت بر گردن ما بگذارند و در هنگام مناظره دو طرف نه حرف بزنند، نه دست بزنند و نه وسط صحبت‌ها وارد شوند و تلاش ما این است که در پایان مناظره پرسش و پاسخ دانشجویی هم داشته باشیم.


وی با اشاره به اینکه وقتی در دانشگاه صحبت می‌کنیم اصطلاحاً باید فکت ارائه بدهیم، گفت: اول اینکه دوستان می‌گویند آقای روحانی ریل‌گذاری نکرده است و اگر هم ریل‌گذاری کرده به ترکستان رفته است، فکت‌ها و اطلاعات آن را ارائه بدهند.


فقط دوستان می‌آیند یک‌سری عباراتی را مطرح می‌کنند که متأسفانه اینگونه صحبت کردن را هم در مناظره‌های ریاست‌جمهوری می‌بینیم. آقایان می‌آیند و می‌گویند این کار را کرده‌اید و در عوض این کار را نکرده‌اید و هیچ‌گونه استدلال علمی هم بیان نمی‌کنند یا اینکه این تعداد برند و کارخانه در تعطیلی به سر می‌برد و مواردی از این قبیل که برخی به رکود تورمی ما برمی‌گردد.


این فعال دانشجویی تأکید کرد: من حداقل با توجه به رشته تحصیلی‌ام می‌توانم این ادعا را داشته باشم که کمی درمورد رکود تورمی توضیح دهم. تورم یعنی اینکه شما برای درمان اقتصاد پول و نقدینگی را در کشور جمع کنید و برای درمان رکود هم باید نقدینگی را به دست مردم بدهید و آن را به بازار تزریق کنید. امروزه ما با رکود تورمی مواجه هستیم که در تاریخ جمهوری اسلامی بی‌سابقه بوده و سخت‌ترین مشکل اقتصادی چند دهه اخیر کشور ما است.



ادامه سیاست‌های احمدی‌نژاد، ایران را شبیه ونزوئلا می‌کرد


وی درباره همین موضوع به آمارهای داخلی یا خارجی درمورد کشور اشاره کرد و گفت: بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول وضعیت اقتصادی ایران رو به پیشرفت و بهبود است.


علیمرادی به صحبت‌های کلهر، اشاره کرد و افزود: رکود را در زمینه‌ها و جاها مختلف داریم و در جایی رفع شده و در جایی نشده است و اینکه ما جملاتی از روحانی را تقطیع و به عنوان استدلال بیان کنیم درست نیست، باید دقیقاً بگوییم کجا با رکود مواجه هستیم.


وی با بیان اینکه وقتی ما رشد اقتصادی داریم دیگر به معنای کلی رکود نداریم، خاطرنشان کرد: یک رشد اقتصادی که الان اعلام شده است چهار درصد است، پس ما الان دیگر رکود نداریم اما همچنان برخی از بخش‌های کشور مثل مسکن هنوز این مشکل را دارد و برطرف نشده اما وضعیت خیلی بهبود پیدا کرده است.




علیمرادی: می‌دانید الان تورم ونزوئلا چقدر است، در سال 2016، نزدیک به 720 درصد تورم داشته است. حال اگر ما می‌خواستیم سیاست‌های همان موقع که توسط عدالت‌طلبان ریل‌گذاری شده بود را ادامه دهیم، به وضعیت کشور ونزوئلا دچار می‌شدیم، پس در دولت روحانی ریل‌گذاری است و درست هم هست.



علیمرادی گفت: دوستان به ما می‌گویند رکود از کجا آمده است و آیا محصول سالهای 92 تا 96 دولت روحانی است؟


وی یادآور شد: دوستان در مناظره قبلی در همین سالن، به‌خصوص آقای بابایی گفتند، آقای احمدی­نژاد در سال 84، حاصل عدالت‌طلبی ما بود که آمد و ما نیز جریان پیشرو در این زمینه بودیم و به‌نوعی ما این حرکت را راه‌ انداختیم، در 8 سالی که ما به اندازه کل تاریخ انقلاب درآمد نفتی داشتیم چرا باید در سال 92 به رکود برسیم؟ و حالا داریم آرام آرام از رکود خارج می‌شویم.


این عضو سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی به صحبت‌های کلهر درمورد ریل‌گذاری دولت روحانی و به ترکستان رفتن آن اشاره کرد و گفت: می‌دانید ترکستان کجا است؟ ترکستان ونزوئلا است، سال 92 هر دو کشور ایران و ونزوئلا، دولت را با 40 درصد تورم تحویل دادند.


می‌دانید الان تورم ونزوئلا چقدر است، در سال 2016، نزدیک به 720 درصد تورم داشته است. حال اگر ما می‌خواستیم سیاست‌های همان موقع که توسط عدالت‌طلبان ریل‌گذاری شده بود را ادامه دهیم، به وضعیت کشور ونزوئلا دچار می‌شدیم، پس در دولت روحانی ریل‌گذاری است و درست هم هست.



کدام دولت وضعیت قشر مستضعف را بهتر کرده است؟



وی با بیان اینکه دوستان در مناظره باید شاخص‌های اصلی را بیان کنند، افزود: شاخص‌هایی چون فلاکت، تورم، رشد اقتصادی و مواردی از این قبیل مورد نظر است.


عیلمرادی به افزایش قیمت‌ها در زمان دولت احمدی‌نژاد اشاره کرد و گفت: زمانی که آقای احمدی‌نژاد دولت را تحویل گرفت گوشت 9 هزار و 700 تومان بود و با قیمت 30 هزار و 850 تومان آن را به دولت روحانی تحویل داد.


البته ما قبول داریم که الان هم قیمت گوشت افزایش پیدا کرده است اما تعریف تورم چیست؟ تورم سرعت رشد قیمت‌ها است، تورم به معنی کاهش قیمت‌ها نیست. الان اگر تورم حفظ نشده بود، آن خط فقری که دوستان می‌گویند، ما هم آن را طی و گوشت کیلویی 30 هزار تومان را باید 100 هزارتومان خریداری می‌کردیم.


وی اضافه کرد: اتفاقاً اینکه آقای خوشنام، به عنوان مجری مناظره در ابتدای مراسم گفتند؛ بسیج از اول انقلاب، حمایت‌کننده مستضعفین بوده است به‌خصوص از زمان جنگ، حرف درستی است البته کاری با الان بسیج ندارم، پس ما هم اتفاقاً بسیجی هستیم.


علیمرادی به فعالیت‌های خود به عنوان یک دانشجو در کانون خیریه دانشگاه به‌خصوص در مناطق محروم سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: بیایید با فکت صحبت کنیم، کدام دولت توانسته است وضعیت قشر مستضعف را بهتر کند؟ ما در کدام دولت این مورد را داشتیم که شکاف طبقاتی به بیشترین حد خودش در تاریخ جمهوری اسلامی برسد؟ شکاف طبقاتی، یعنی بدبختی مستضعف.



دولت قبل به جای اشتغال برای جوانان آنها را به دانشگاه فرستاد


وی خاطرنشان کرد: بین سالهای 84 تا 91 اصطلاحاً دهه شصتی‌ها وارد جامعه شدند ولی دولت آمد و گفت ما نمی‌توانیم شغل ایجاد کنیم و همه را وارد آموزش عالی کرد و ما بین همین سال‌ها در کشور از هزار و 300 مرکز آموزش عالی به 2 هزار و 500 مرکز رسیدیم و به طور میانگین هر هفته مجوز تأسیس دو یا سه دانشگاه صادر می‌شد.


به جای اینکه برویم برای آنها شغل ایجاد کنیم برای آنها دانشگاه ایجاد کردیم و نسبت این موارد را با هم رعایت نکردیم و سال 92 که دولت روحانی آمد با انباشت جوان بیکار در کشور مواجه شدیم و حال دوستان می‌گویند، چرا 3 میلیون بیکار در کشور داریم و مشکلات آنها را حل نکردید؟


این فعال دانشجویی با بیان اینکه همین که نگذاشتیم بیکاری افزایش پیدا کند هنر است، گفت: رهبر معظم انقلاب گفتند، به آمارهای مرکز آمار ایران خدشه وارد نکنید، پس اگر ما دو طیف رهبری را قبول داریم نباید به این آمار خدشه وارد کنیم.


وی بیان کرد: میانگین اشتغال دولت روحانی در چهار سال گذشته سالی 600 هزار نفر بوده است در حالی که این میانگین در هشت سال گذشته صفر است و به همین دلیل هم مشکل بیکاری برطرف نمی‌شود، برای همین است که آقای روحانی می‌گوید «ما انقلابی نیستیم اگر مشکلات جوانان، مخصوصاً بیکاری را حل نکنیم»، بیکاری موجب آسیب اجتماعی، طلاق، اعتیاد و حاشیه‌نشینی می‌شود.


علیمرادی خاطرنشان کرد: دوستان بسیج دانشجویی یک اردوی جهادی چند روزه بگذارند و به نقاط مختلف کشور مثل سیستان و بلوچستان، لرستان، سایر مناطق بروند و ببینند که ما هزاران مشکل داریم ولی باید به جلو حرکت کنیم و عقبگرد نداشته باشیم.



کلهر: محاسبه درآمد نفتی بدون در نظر گرفتن سال پایه، اشتباه است



در ادامه کلهر به علیمرادی توصیه کرد که حتماً مباحث اقتصادی را دوباره مرور کنند چون تقریباً همه را برعکس گفتند، بحثی است که بر اساس آن شما نمی‌توانید درآمدهای نفتی تاریخ جمهوری اسلامی را جمع کنید و بدون در نظر گرفتن سال پایه بگویید ما در هشت سال بیشترین درآمد نفت تاریخ جمهوری اسلامی را داشتیم.


وی در همین رابطه تصریح کرد: باید یک سال پایه را مشخص کنید، قیمت طلا را در نظر گرفته و سپس بگویید که این میزان درآمد نفتی داشته‌ایم و سپس بگوییم هفتصد تا هشتصد میلیارد دلار درآمد نفتی بوده و این اشتباه پوپولیستی برای دامن زدن و تشویش اذهان عمومی است.


کلهر خطاب به علیمرادی با بیان اینکه نه تنها شما بلکه خیلی از دوستان‌ هم طیف شما نیز از این غلط‌های مصطلح بسیار دارند که باید اصلاح شود، گفت: شما نمی‌توانید سال پایه در نظر نگیرد و سپس کل تاریخ جمهوری اسلامی مثلاً از زمان ماده‌ها را جمع کنید و بگویید این اندازه نفت فروخته‌ایم! ما باید قیمت طلا را در نظر بگیریم و بر اساس آن وضعیت اقتصاد را بسنجیم.


وی با اشاره به صحبت‌های علیمرادی درمورد مسکن، افزود: دوست دارم نظرتان را راجع‌به این آمارها بدانم، در سال 91 ما 185 هزار و 115 معامله ملکی ثبت شده در تهران داشتیم و سال 94 در مدت مشابه این میزان به 15 هزار معامله رسید، اگر این رکود نیست، پس چیست؟ آیا این وضعیت رو به رشد مسکن است؟


مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه در سال 92 میانگین هر متر مربع زمین در تهران سه میلیون و 700 هزار تومان بوده است که این میزان در سه ماه اول سال 96 به چهار میلیون و 600 هزار تومان رسیده است، بیان کرد: این وضعیت اگر رکود نیست، پس چه وضعیتی است؟ آقای علیمرادی اقتصادی که رکود تورمی دارد، اقتصاد بیماری است. ضمن‌آنکه این فکت‌هایی نیست که ما از هوا و یا به اصطلاح این‌ور و آن ور آورده باشیم بلکه همه آمارها از مرکز آمار ایران است.


وی اضافه کرد: چند برند یا کارخانه ایرانی نام ببرم که تعطیل شده‌اند، از کارخانه قند ورامین بگویم! ضمن‌آنکه ارزش افزوده مسکن در سه ماهه پاییز سال 95، منفی 10 شده است و ما 13 فصل ارزش افزوده منفی داشتیم که همچین چیزی از بهمن 57 تا الان که ما با هم صحبت می‌کنیم بی‌سابقه بوده است، البته ما در دولت اصلاحات از سال 76، 10 فصل رکود را داشتیم.


کلهر با اشاره به اینکه اتفاقاً ما آمده‌ایم که بر اساس آمار و اطلاعات صحبت کنیم و بهتر است دوستان به این موارد پاسخ بدهند، گفت: حرف، حرف من نیست بلکه صحبت سخنگوی دولت است که هفت هزار واحد صنعتی تعطیل شده است و باقیمانده هم با 30 درصد ظرفیت کار می‌کنند.




بابایی: به نظرم به راه حرف‌های آقای تاج‌زاده و عملکرد خودتان در سال 88 نگاه کنید و ببینید با هاشمی‌رفسنجانی چه کردید؟ عالی‌جناب سرخ‌ پوش را که من نگفتم بلکه جناح اطلاح‌طلب گفت؛ لطفاً به این سئوال جواب بدهید که وقتی تاج‌زاده می‌گوید گفتمان اصلاحات و اعتدال از همدیگر جدا هستند، چرا خانم محمدی نظر دیگری دارد؟



البته دولت در مهار تورم خوب عمل کرده است و ما نمی‌خواهیم مطلق ببنیم و عینک سیاه به چشم بزنیم و بگوییم که فقط سیاه دیده و کارهای مثبت دولت را نمی‌بینیم اما مسئله اینجا است در درمان رکود تورمی دولت به جای اینکه بیاید و انتخاب درمان برای رکود یا تورم را انجام دهد، تورم را درمان می‌کند چون اثر آن روی زندگی مردم ملموس‌تر است اما رکود سر جای خود باقی مانده است.



بابایی: چطور به میراث کسی که کاریکاتوراش را کشیدید، افتخار می‌کنید؟


بابایی در ادامه افزود: آقای روحانی در سال 92 یک خرده شعارهایی دادند که می‌خواهیم بیکاری را از بین ببریم، البته من هم با صحبت آقای علیمرادی موافق هستم که باید به مرکز آمار ایران استناد کنیم.


وی در پاسخ به صحبت‌های علیمرادی بیان کرد: آقای روحانی که می‌گفت ما می‌خواهیم بیکاری را از بین ببریم، پس چرا می‌گوید ما انقلابی نیستم اگر این کار را نکنیم! کاظم جلالی، نماینده لیست امید در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در شهر تهران که هیچ صنمی هم با ما ندارد می‌گوید، با این افزایشی که در بیکاری داریم در سال 1400 به 10 میلیون بیکار می‌رسیم، شما به نماینده لیست امید پاسخ بدهید که با تکرار کردم رأی آوردند!


بابایی با بیان اینکه صندوق بین‌المللی پول در مهرماه سال 95 گفته است که ایران بین سال‌های 92 تا 95  هفت پله سقوط داشته است، گفت: اینگونه موارد را باید جواب مدغن داد، روحانی در ماه‌های آبان و آذر 95 و دی‌ماه 94 گفته است که بیکاری یک معظل هست و ما هم باید مشکلات را خوب بشناسیم و عمل کنیم!


وی به صحبت‌های خانم محمدی در زمینه افتخار کردن به حمایت هاشمی از روحانی اشاره کرد و افزود: البته من نگفتم میراث دولت روحانی، گفتم میراث تفکر هاشمی‌رفسنجانی است، خانم محمدی شما بروید و جریان‌شناسی بخوانید، کسی که به ایشان افتخار می‌کنید که از شما حمایت کرده است، تمام طیف اصلاحات در مجلس ششم به هاشمی می‌گفتند، آغاسی چون در انتخابات مجلس شورای اسلامی نفر سی‌ام تهران شده بود.


در نشریه‌تان کاریکاتور او را کشیدید، سر آغاسی را به جای آقای هاشمی‌رفسنجانی گذاشتید و بعد هم اکنون افتخار می‌کنید که از شما حمایت کرده است؟ ما ببینیم چقدر تناقض داریم!


این فعال دانشجویی به مصاحبه مصطفی تاج‌زاده، معاونت سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات با نشریه رو‌به‌رو اشاره کرد و گفت: تاج‌زاده نماینده‌ فکری شما است در حالی که گفت، گفتمان اعتدال و اصلاحات از هم جدا هستند و خرده‌گفتمانی هم بین‌شان نیست، این بحث کاملاً اندیشه‌ سیاسی است.


حال شما می‌گویید گفتمان اعتدال و اصلاحات یکی هستند، به نظرم به راه حرف‌های آقای تاج‌زاده و عملکرد خودتان در سال 88 نگاه کنید و ببینید با هاشمی‌رفسنجانی چه کردید؟ عالی‌جناب سرخ‌ پوش را که من نگفتم بلکه جناح اطلاح‌طلب گفت؛ لطفاً به این سئوال جواب بدهید که وقتی تاج‌زاده می‌گوید گفتمان اصلاحات و اعتدال از همدیگر جدا هستند، چرا خانم محمدی نظر دیگری دارد؟



محمدی: هاشمی در سال 88 با گردش به [چپ] عاقبت‌بخیر شد



محمدی در ادامه گفت: صد درصد گفتمان اعتدال و اصلاحات از هم جدا هستند اما برای اصلاحات شخص مهم نیست، بلکه مهم این است که گفتمان اصلاحات هم‌اکنون توسط یک فرد اعتدالی و کسی که شما می‌گویید میراث‌دار تفکر هاشمی‌رفسنجانی است و نه دولت هاشمی به‌نوعی اداره می‌شود و با این گفتمان به پیش می‌رود.


وی با بیان اینکه هم اکنون در کشور، اصلاحات را اعتدالی‌ها پیش می‌برند، افزود: این مورد دقیقاً چه ایرادی دارد؟ یک وقت شرایط ایجاب می‌کند که ما برای رسیدن به اصلاحات روند تند و سریعی نداشته باشیم، حال آنکه آقای روحانی کف مطالبات ما است که در همان جهت نیز حرکت می‌کند.


محمدی خاطرنشان کرد: آقای هاشمی دهه 70 و مجلس ششم با آقای هاشمی سال 88 بسیار تفاوت دارد و معیار حال افراد است، این گردشی که آقای هاشمی‌رفسنجانی داشت و ایشان را هم عاقبت بخیر کرد و آن تشییع جنازه‌ای که فکر می‌کنم بعد از تشییع جنازه‌ امام خمینی(ره) پرجمیعت‌ترین تشییع‌ جنازه تاریخ بود را برای او به وجود آورد.



علیمرادی: «نفت سر سفره‌های مردم» شعاری پوپولیستی بود


‌در ادامه علیمرادی در پاسخ به کلهر که باید برای محاسبه قیمت نفت یک پایه در نظر بگیریم، گفت: برای محاسبه قیمت نفت نباید پایه در نظر بگیریم بلکه باید دلار را در مد نظر داشته باشیم، معیار ما دلار است و باید ببنیم درآمد دلاری ما چقدر بوده است و اگر به این شکل (یعنی بر اساس دلار) محاسبه کنیم معیار مشخص است و دیگر نیاز به سال هم نیست.


وی با بیان اینکه درآمد دلاری ما بر اساس منابع رسمی از فروش نفت در زمان احمدی‌نژاد 579 میلیارد دلار بود، بیان کرد: این میزان در دوره هاشمی 123 میلیارد دلار، دوره خاتمی 206 میلیارد دلار و در دولت روحانی تاکنون 175 میلیارد دلار بوده است، حالا دوستان می‌گویند ما رسیدم به رکود و شما بیایید و آن را برطرف کنید. وام 6 میلیونی به روستاها دادند که به سادگی هم برنمی‌گشت و من فسادهای فوق‌العاده‌ای که در طول هشت سال داشتند، را بیان نمی‌کنم!


وی در همین رابطه تصریح کرد: ببنید تا کجا پوپولیست پیش رفت که می‌گفتند باید نفت را ببریم سر سفره‌های مردم! حال آنکه نفت را سر سفره‌های مردم بردن به دو صورت است یا آن را در زیرساخت‌های کشور و برای مردم هزینه کنیم در حالی که در چهار سال دوم دولت احمدی‌نژاد این پول را در زیرساخت‌هایی مثل پارس جنوبی هزینه کردند که یک فاز آن هم افتتاح نشد.




علیمرادی: حتی آقای احمد توکلی هم اذعان کرد که آقای احمدی‌نژاد صندوق توسعه ملی را جارو کرد و رفت، وقتی ما پولی نداریم شما انتظار دارید ارزش افزوده مسکن مثبت شود، خوب این نتیجه چه عملکردی است؟



در هیمن پارس جنوبی قطر 5/2 برابر ما برداشت دارد، و این خیانت به کشور است، حال ما بیاییم و در پارس جنوبی به عنوان یک زیرساخت سرمایه‌گذاری کنیم تا اشتغال ایجاد شود و با وام دادن مردم را گداپرور نکنیم.


علیمرادی ادامه داد: اینکه ما به روستایی‌ها وام بدهیم و به دلیل فقر و بدبختی آنها، وام را هم پس نگیریم این عین خیانت است.


وی به صحبت‌های کلهر درمورد رکورد در بخش مسکن در دولت روحانی اشاره کرد و گفت: من به همین آمار آقای کلهر درمورد معامله زمین در تهران اشاره می‌کنم و کاری هم به درست یا غلط بودن آن ندارم، 15 هزار معامله در سال 95 با میانگین قیمت چهار و میلیون و 600 هزار تومان، آقای کلهر می‌توانید به من بگویید در سال 84 یک خانه 150 متری در همین جنت‌آباد تهران چقدر خریداری می‌شد؟


90 تا 100 میلیون تومان در حالی که وقتی احمدی‌نژاد دولت را سال 92 به روحانی تحویل داد، چقدر خریداری می‌شد؟ متری 600 هزار تومان سال 84 به 4 تا 5 میلیون تومان رسیده بود.



حتی احمد توکلی هم اذعان دارد، احمدی‌نژاد صندوق توسعه ملی را جارو کرد


علیمرادی اظهار کرد: معلوم است که ما افزایش قیمت از سه میلیون و 700 هزار تومان به چهار میلیون و 600 هزار تومان داریم، چون دوستان به تعریف تورم توجه نمی‌کنند، چند درصد این رقم افزایش پیدا کرده است؟ 25 درصد ولی در دوران شما چند درصد افزایش پیدا کرده است؟ اصلاً افزایش را نمی‌شود اندازه گرفت! و نکته بحث‌های ما نیز دقیقاً همین موارد است.


وی درمورد ارزش افزوده نیز اظهار کرد: من تعریفی از آن ارائه نمی‌کنم تا ابتدا دوستان تعریف خود از ارزش افزوده را بیان کنند و بعد من توضیح می‌دهم! معلوم است که در موضوع مسکن ارزش افزوده منفی می‌شود به این دلیل در حوره ارزش افزوده بخش مسکن دولت اجازه داد، رکود ایجاد شود و قیمت مسکن افزایش پیدا نکند، چون اصلاً پولی نداشت که بخواهد آن را در مسکن هزینه کند، ما در هزینه‌های جاری مملکت مانده بودیم، ما حقوق کارمندان وزارت نفت که کل مملکت را تأمین می‌کند را نداشتیم که پرداخت کنیم!


عضو سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی خاطرنشان کرد: حتی آقای احمد توکلی هم اذعان کرد که آقای احمدی‌نژاد صندوق توسعه ملی را جارو کرد و رفت، وقتی ما پولی نداریم شما انتظار دارید ارزش افزوده مسکن مثبت شود، خوب این نتیجه چه عملکردی است؟



کلهر: این وضعیت به هرچیزی می‌خورد به جز ثبات!



کلهر در پاسخ به علیمرادی در زمینه قیمت دلار، گفت: ملاک این است که مثلاً قیمت دلار در سال 2000 چقدر ارزش داشته است و قیمت آن در سال 2017 چقدر ارزش داشته است و بر پایه سال، آن را در نظر می‌گیرند، ملاک هم قیمت دلار نیست و ارزش دلار را هم با طلا می‌سنجند، یعنی می‌گویند در فلان سال ما این میزان دلار، می‌توانستیم به این اندازه انس طلا بگیریم.


وی افزود: من دارم کاملآً منطقی به شما می‌گوییم که نمی‌توانید در این زمینه جمع جبری ببندید که از ابتدای تاریخ این میزان داشتم و این دوره اینقدر داریم. شما باید در ابتدا بگویید از کجا می‌خواهید شروع کنید و در آن سال ارزش دلار را محاسبه کنید و ارزش دلار هم این است که در آن سال چقدر می‌توانستید طلا بخرید!


شما نمی‌توانید همینطوری بگویید که ما مثلا 600 یا 700 میلیارد دلار درآمد نفتی داشته‌ایم، حالا شما و هم‌فکرانتان می‌توانید هی بگویید که ما بیشترین درآمد نفتی را در تاریخ جمهوری اسلامی داشته‌ایم!


کلهر بیان کرد: آقای علیمرادی اینجا بنگاه املاک نیست که مثلاً قیمت زمین در جنت‌آباد در فلان تاریخ چقدر است! ما با هم بحث می‌کنیم و شما می‌گویید که افزایش قیمت طبیعی است و ما هم می‌پذیریم ولی به نظر شما 13 فصل رکود در حوزه مسکن طبیعی است؟ و همچنین چیزی در تاریخ انقلاب اسلامی سابقه‌ای نداشته است و اگر شما می‌گویید طبیعی است که ما دیگر بحثی در این زمینه با هم نداریم.


وی با اشاره به اینکه من معذب هستم که خاطر شریف رئیس‌جمهور از بالا و پایین شدن قیمت ارز مکدر می‌شود، گفت: آقای روحانی در خرداد سال 92 گفتند که دولت تدبیر و امید نمی‌گذارد که ارزش پول ملی در طی 6 ماه یک‌سوم شود، ما هم دوست داریم که این اتفاق بیفتد ولی باز ما شاهد هستیم که قیمت دلار در یک شب افزایش پیدا می‌کند، مشکل از کجاست؟ مشکل از عدم مشورت، خودشیفتگی و بی‌ثباتی است.


مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه وقتی روحانی دولت را از احمدی‌نژاد تحویل می‌گیرد (13 مردادماه 92) قیمت دلار دو هزار 478 تومان است که روز اجرای برجام (26 مهرماه 1394) به دو هزار و 995 افزایش پیدا می‌کند و آذرماه 95 به سه هزار و 200 می‌رسد، افزود: در دولت روحانی قیمت ارز در تاریخ جمهوری اسلامی شکسته می‌شود و به چهار هزار و 200 تومان افزایش پیدا کرده است. آقای روحانی داعیه‌ای داشتند که ثبات ارز را به کشور برمی‌گردانند و من می‌گویم که منطق ما این باشد که آقای روحانی همچین حرفی را بیان کرده است، اگر آقای روحانی همچین حرفی را نمی‌زدند و همچین ادعایی را نداشتند، هیچ اشکالی نداشت و هیچ بحثی درمورد آن نداشتیم، اما زمانی که می‌گویند ما باید ثبات را به بازار ارز برگردانیم این وضعیت به هرچیزی می‌خورد به جز ثبات!



بابایی: انجمن اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی موقع انتخابات چه کرد؟


بابایی در ادامه در پاسخ به خانم محمدی گفت: بحث پینگ‌پنگی پیش رفته است و من هنوز هم جواب سئوالم را نگرفتم که چرا آقای روحانی در سال 92 که گفتند اگر ما مشکل اشتغال را حل نکنیم، انقلابی نیستیم؟ آیا مشکل جوانان را برطرف کردند؟


وی افزود: سئوال من روشن است اما خواهر بزرگوار ما گفتند، ما افتخار می‌کنیم که فردی آمده است که کار اصلاحات در کشور را جلو می‌برد، چقدر جذاب! چقدر عالی! چقدر خوب، تنزل بحث سیاسی تا به کجا رسیده است، من می‌گویم آقای روحانی فرزند خلف هاشمی‌رفسنجانی است و به اغراق می‌گویم که در 100 سال گذشته در کشور ما سیاست‌مداری مثل او نداشتیم و حالا فرزند خلف هاشمی‌رفسنجانی به اصلاحات اصطلاحاً کولی می‌دهد!




بابایی: من برای کسی که می‌گوید اصلاح‌طلب هستم، ارزش قائل هستم ولی این دوستانی که امروز در این جبهه فعالیت می‌کنند، بویی از اصلاح‌طلبی نمی‌دهند و بیاییم و بگوییم که سال گذشته انجمن اسلامی موقع انتخابات در دانشگاه علامه طباطبائی چه کرد؟



بابایی با بیان اینکه دولت روحانی در روند‌های بخش‌های مختلف دولت مثل اقتصاد، سیاست خارجی و کلاً موضع‌گیری‌هایش شبیه دولت هاشمی‌رفسنجانی است، بیان کرد: ای کاش در مناظرات بعدی از استادان دعوت کنیم که در جمع حضور داشته باشند، که بگویند آیا می‌توانیم جمع جبری ببندیم یا خیر، مثلا از زمان ماد‌ها تا الان و می‌گویند نه!



تشکل‌های ما پادوی دولت شدند


وی با اشاره به اینکه ما باید جایگاه اصلاحات را در جامعه امروز بسنجیم، گفت: من برای کسی که می‌گوید اصلاح‌طلب هستم، ارزش قائل هستم ولی این دوستانی که امروز در این جبهه فعالیت می‌کنند، بویی از اصلاح‌طلبی نمی‌دهند و بیاییم و بگوییم که سال گذشته انجمن اسلامی موقع انتخابات در دانشگاه علامه طباطبائی چه کرد؟ چه کسانی را دعوت کردند و چه اثرگذاری داشتند و کسی که نماینده انجمن اسلامی است باید این موارد را جواب بدهد.


این فعال دانشجویی تصریح کرد: تا چه میزان تشکل‌های ما پادوی دولت شدند و آمدند کارهایشان را در دانشگاه‌ها اجرا کردند و امروز ما می‌گوییم که بروید (بسیج)‌ به فلان جا سر بزند، بیایید تا منطقی صحبت کنیم و جواب ما را روشن بدهید که آقای جلالی که ادعا می‌کند با این روند بیکاری تا سال 1400 به 10 میلیون می‌رسد، عضو لیست امید است یا نیست؟ روحانی که ادعای برطرف کردن مشکل اشتغال جوانان را داشت انقلابی است یا نیست؟



محمدی: خالص ایجاد اشتغال در دوره احمدی‌نژاد صفر درصد بود



محمدی با طرح این سئوال که چرا دولت روحانی که فرزند خلف هاشمی‌رفسنجانی است باید به اصلاحات کولی بدهد به بابایی پاسخ داد و گفت: دقیقاً این جمله را به کار بردید، آقای هاشمی از سال 88 مواضع کاملاً مشخصی داشتند و از چهره‌های مورد وثوق جریان اصلاحات هستند، بحث کولی دادن نیست آقای بابایی!


وی با اشاره به اینکه خالص ایجاد اشتغال در دوره آقای احمدی‌نژاد طبق آمار مرکز ایران، صفر درصد است، افزود: اما میانگین این میزان در دوره آقای روحانی 640 هزار شغل در سال است ولی اگر مشکل اشتغال برطرف نشده است، برمی‌گردد به بحران‌های قبلی که ما در این زمینه داشته‌ایم.


آقای احمدی‌نژاد یک جمعیت زیاد چند میلیونی بیکار را تحویل دولت روحانی داد یا این اوصاف همین که دولت روحانی بتواند بیکارهای دولت خودش را مشغول به کار کند، دستاورد بزرگی است و آن تعداد بیکاران هم انشاء‌الله تا پایان این دولت مشکل‌شان حل می‌شود البته اگر دوستان بگذارند!


محمدی به پادو خطاب کردن تشکل‌های دولت توسط بابایی اشاره کرد و افزود: ما که الحمد‌الله تشکل‌هایمان همیشه (تشکل‌های اصلاح‌طلب) در دانشگاه‌ها و محافل آکادمیک حمایت انتقادی از همه دولت‌ها داشته‌ است و هیچوقت حمایت محضی از هیچ دولتی صورت نگرفت، پادوی دولت تشکل‌هایی هستند که  هشت سال از یک جریانی حمایت کردند و سپس در برابر تمام اقدامات خلاف آن به‌خصوص بحث‌های کارشناسی، سکوت کردند، البته امروز از حمایت خود پا پس می‌کشند و می‌‌گویند آن دولت مورد تأیید ما نبوده است و مسئول و پاسخگوی انتخاب و حمایت‌شان از آن دولت نیستند؛ این به نظر من می‌شود پادوی دولت آقای بابایی!



علیمرادی: «تبدیل جهنم تحویل گرفته شده از احمدی‌نژاد به بهشت زمان می‌برد!»


علیمرادی در ادامه به صحبت‌های بابایی درمورد اینکه روحانی در سال 92 گفت مشکل اشتغال را حل می‌کنم در غیر این صورت انقلابی نیستم، اشاره کرد و گفت: اتفاقاً جواب شما همین بحث اشتغال صفر در دولت احمدی‌نژاد است که در مناظره‌ها هم مطرح شد و هیچکس درمورد آن نیز اعتراضی نداشت و الان در زمینه اشتغال به 640 هزار شغل رسیده‌ایم و معلوم است دولت باید 10 هزار برابر کار کنند و جنس مطالبات فرق می‌کند و موقعی جنس آن ملی و موقعی هم جناحی است.


وی در همین رابطه خاطرنشان کرد: با این اوصاف باز ما می‌گوییم آقای روحانی کم کار کرده‌اید، ولی دوستان در بین سال‌های 84 تا 92 کجا بودند و فقط یک بیانیه بیاورند در اعتراض به اینکه دکل ما کجا رفت؟




دولت روحانی هم همچین صد در صد گل و بلبل نیست و ممکن است در چند مورد هم سقوط داشته باشد، چون بهشت تحویل نگرفته است که جهنم تحویل دهد، بلکه جهنم تحویل گرفته و هنوز هم به بهشت نرسیده‌ایم و هنوز هم خیلی راه داریم ولی حداقل جهنم غلیظ‌تر و آتش آن تندتر نمی‌شود!



قطر چرا 5/2 برابر ما برداشت می‌کند، آقا این چه وضع اشتغال است و چرا گوشت مرغ یک هزار و 500 تومان به کیلویی 10 هزار تومان می‌رسد و چرا مردم ما بعد از گذشت این همه سال از انقلاب برای خرید مرغ در صف می‌ایستند، دوستان ما در آن دوران اندر خم یه کوچه بودیم!


و با ادامه آن سیاست‌ها داشتیم به یک ونزوئلا دیگر تبدیل می‌شدیم حالا شما می‌آیید و می‌گویید جواب سئوال انقلابی بودن یا نبودن روحانی را بدهید! خوب معلوم است که آقای روحانی از مدعیان انقلابی، انقلابی‌تر است، ما فقط شعار آن را نمی‌دهیم و به آن عمل می‌کنیم در حالی که دوستان در بحث شعار آن مانده‌اند.


این فعال دانشجویی با اشاره به صحبت‌های بابایی درمورد سقوط هفت پله‌ای ایران در آمارهای صندوق بین‌المللی پول، گفت: صندوق بین‌المللی پول معمولاً شاخص‌های فراوانی دارد، خواهش می‌کنم از دوستان که بگویند ما در چه شاخص‌هایی سقوط داشته‌ایم! البته دولت روحانی هم همچین صد در صد گل و بلبل نیست و ممکن است در چند مورد هم سقوط داشته باشد، چون بهشت تحویل نگرفته است که جهنم تحویل دهد، بلکه جهنم تحویل گرفته و هنوز هم به بهشت نرسیده‌ایم و هنوز هم خیلی راه داریم ولی حداقل جهنم غلیظ‌تر و آتش آن تندتر نمی‌شود!



به جای «روشنگری» دشمن‌تراشی می‌کنید



وی درمود اینکه دولت اول به دنبال برطرف کردن تورم بود و بعد سراغ رکود رفت، بیان کرد: مسلم است که دولت این کار را می‌کند مگر شما نمی‌گویید سفره مردم، پس چیزی که برای دولت مهمتر بوده سفره مردم است، شما به جای اینکه بیایید و کنار ما و دولت روشنگری کنید و بگویید ای مردم شما که ناراضی هستید و حق دارید، دلیل گرانی شیر که از دو هزار تومان به دو هزار و 500 تومان رسیده این است، چست؟ در حالی که به روستاها می‌رویم و به جای روشنگری می‌گوییم دیدید همه چیز گران شد!


علیمرادی با اشاره به صحبت‌های دوستان در زمینه تعطیلی30 برند داخلی و به خصوص کارخانه‌های ارج و قند ورامین، گفت: این دوستان دقیقاً همین دو تا کارخانه را در مناظره‌ها می‌گویند، بنده هم که عشق مناظره هستم و دوستان ما را مسخره می‌کنند البته فدای سر خودشان نه فدای سر ما!


بحث این است زیان‌دِهی ارج از کجا شروع شد، قند ورامین در دولت قبلی زیان‌دهِ شد و رسید به تعطیل شدن ولی این دولت آن را احیا کرد، خدا خیرتان دهد، چرا دارید دروغ می‌گویید؟ تا جایی که من پیگیری کرده‌ام قند ورامین در حال نوسازی شدن است و ما باید در زمینه اینگونه مطالب دروغ طلبکار باشیم.



روحانی ترمز تعطیلی واحدهای اقتصادی را کشید


وی با اشاره به صحبت‌هایی مبنی بر تعطیلی 7 هزار واحد اقتصادی، اظهار کرد: بله درست است البته اگر این دولت نبود به جای این میزان، 50 هزار واحد اقتصادی تعطیل می‌شد و به معنای این است که جلوی آن را گرفته و به اصطلاح ترمزاش را کشیده‌ایم.


عیلمرادی به وضعیت ونزوئلا اشاره کرد و گفت: آیا شما از بحران دستمال کاغذی اطلاع دارید که کشور ونزوئلا با آن مواجه است؟ ارزش پول این کشور از دستمال کاغذی نیز بی‌ارزش‌تر است، ما با سیاست‌های دولت قبل به کجا می‌رفتیم؟ اتفاقاً به نظر من ترکستان آنجا بود که داشتیم به سمت آن حرکت می‌کردیم ولی این دولت با ریل‌گذاری مناسب آن را برگرداند و اکنون داریم با تمام دنیا با وجود همه سختی‌ها ارتباط برقرار می‌کنیم.


وی به بحث ارزش دلار اشاره و افزود: خاتمی دلار را 904 تومان تحویل دولت احمدی‌نژاد داد و در سال 88 به هزار تومان رسید، در سال 90 با 90 درصد افزایش به یک‌هزار و 900 تومان رسید، روحانی که تحویل گرفت ارزش دلار سه هزار و 600 تومان بود، اسفندماه 95 به سه هزار و 700 تومان رسید و الان حدود چهار هزار و خورده‌ای است، این ثبات است یا اینکه دلار از هزار تومان به سه هزار و 600 تومان برسد!


این فعال دانشجویی با بیان اینکه باید دقت کنیم کدام دولت ارزش پول ملی را کم کرده است و به‌نوعی دوستان دارند با اعداد بازی می‌کنند، تأکید کرد: شما الان نمی‌توانید بگویید مبلغ دلار به بیش از چهار هزار تومان رسیده است و بی‌سابقه‌ترین نرخ دلار در تاریخ جمهوری اسلامی بوده در حالی که این موضوع نسبی است و البته بی‌سابقه آن است که نرخ دلار از هزار تومان به سه هزار و 900 تومان رسیده برسد!


وی افزود: حال دوستان می‌گویند در سال 92، نرخ ارز که دو هزار و 400 تومان بود اکنون به بیش از چهار هزار تومان رسیده است، الله اکبر‍!



کلهر: 70 میلیارد تومان دست سیدحسن خمینی کجا هزینه می‌شود؟‌



کلهر در ادامه با اشاره به اینکه آقای علیمرادی خیلی جذاب صحبت می‌کنند و ما هم استفاده می‌بریم! گفت: مسئله دیگری که باید به آن توجه کنیم بحث بودجه است، البته من این موارد را مطرح می‌کنم به امید اینکه جوابی از سوی دوستان به‌خصوص آقای علمیرادی بشنوم به ویژه در حوزه مسکن!


وی با بیان اینکه من کاری به عوارض خروج از کشور و وام ازدواج ندارم، افزود: در ردیف بودجه‌های سال آینده دولت، ردیف‌هایی دیده می‌شوند که برای من جای سئوال دارد، مثلاً مؤسسه عالی آموزش و پژوهشی که زیر نظر آقای نیلی اداره می‌شود، روی چه حسابی باید 34 میلیارد تومان پول این مملکت را دریافت کنند؟ و کجا آن را خرج می‌کنند و چه نظارتی روی آن صورت می‌گیرد.


کلهر تصریح کرد: مبلغ 100 میلیارد تومان بودجه برای رفع بوی بد اطراف فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) اختصاص داده‌اند، چه کسی بر این پول‌ها نظارت می‌کند؟ این مدل بودجه‌بندی را تا الان ندیده بودم و اولین سالی است که به این شکل تقسیم‌بندی می‌شود که باید شفاف شود.


وی با اشاره به اینکه 9 میلیارد تومان بودجه برای بررسی درمورد 90 پروژه اقتصاد مقاومتی اختصاص یافته است، گفت: خیلی جالب است برای خود اقتصاد مقاومتی تخصیص بودجه صورت نمی‌گیرد ولی این میزان بودجه را برای پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته‌اند. آقای مرادی چه کسی بر این پول‌ها نظارت می‌کند و من که جواب آن را نمی‌دانم شاید شما که از دولت روحانی حمایت می‌کنید پاسخ آن را بدانید!


مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه مؤسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی(ره) نیز دارای ردیف بودجه این‌چنینی است، بیان کرد: فکر نکنم کسی به غیر از سیدحسن خمینی سایت جماران را ببیند و کلیک کند، سه میلیارد و 500 میلیون تومان را خرج کجای این سایت می‌کنند؟ 70 میلیارد تومان دست سیدحسن خمینی کجا هزینه می‌شود؟‌



بابایی: هم تجمع و هم بیانیه ضد سیاست‌های احمدی‌نژاد داشتیم


بابایی در ادامه با اشاره به صحبت‌های بیان شده درمورد مسعود نیلی و بودجه سال آینده دولت که تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است، گفت: همانطوری که در مناظره قبلی نیز گفتم ما به عنوان بسیج دانشجویی نسبتی با هیچ جریان سیاسی نداریم و نه اصولگرا هستیم و نه اصلاح‌طلب. ما با کسی عهد اخوت نبسته‌ایم و برای عدالت و آزادی فریاد می‌زنیم و هر جایی که منطق حکم کند، آنجا حضور داریم.


وی با بیان اینکه آقای علیمرادی گفت در طول هشت سال دولت آقای احمدی‌نژاد بسیج دانشجویی یک بیانیه امضاء و منتشر نکرده و یا نقدی نداشته است، افزود: بروید و تاریخ را بخوانید! من فکت می‌آورم که برخی از دوستان ما در سال 88 رو‌به‌روی در ریاست دانشگاه علامه طباطبائی علیه حجت‌الاسلام شریعتی تجمع کردند، دوستان ما در بسیج دانشکده علوم اجتماعی همین دانشگاه در حوزه علوم انسانی دولت احمدی‌نژاد را نقد می‌کردند، دانشجویان بسیج دانشگاه امام صادق(ع)‌ نیز فعالیت‌هایی در این زمینه داشتند و حتی بیاینه ضد آقای احمدی‌نژاد داشتند و اقیانوس زیادی است این بیانیه‌ها که نمی‌شود به تک‌تک آنها اشاره کرد.


بابایی در ادامه به بودجه سال آینده دولت اشاره کرد و گفت: بودجه مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست‌جمهوری که مسئولیت آن با آقای حسام‌الدین آشنا است، 300 درصد نسبت به سال 92 افزایش داشته و به 12 میلیارد تومان رسیده است، چه کاری انجام می‌دهد؟ یا 71 میلیارد و 342 میلیون و 200 هزار تومان بودجه‌ای است که به سیدحسن خمینی می‌رسد و او با این بودجه چه کاری می‌کند؟


وی اضافه کرد: البته ما معتقد هستیم که باید یقه حدادعادل را هم بگیریم و بگوییم که شما با بودجه چیکار می‌کنید؟ البته ما قبیله‌ای عمل نمی‌کنیم و همه را می‌گوییم. همچنین آیت‌الله مکارم شیرازی هم باید درمورد بودجه جامعه‌المصطفی العالمیه نیز توضیح بدهد.



در جمهوری اسلامی به اشخاص بودجه تعلق می‌گیرد و نه به کارآیی!



بابایی با اظهار تأسف از اینکه در جمهوری اسلامی مد شده است که به اشخاص بودجه تعلق می‌گیرد و نه به کارآیی، خاطرنشان کرد: باید برویم و از این افراد بازخواست کنیم و بگوییم در سال گذشته این میزان بودجه دریافت کرده‌اید، چه کارهایی انجام داده‌اید؟ انتظار ما این است چه من که در اینجا نشسته‌ام و به اصطلاح لیبل بسیج دانشجویی دارم و یا انجمن اسلامی باید نقد خود را در این زمینه‌ها به صورت شفاف و با صدلی بلند اعلام کند.


وی با بیان اینکه آقای نیلی برای اقتصاد کشور نسخه می‌پیچند، گفت: می‌گویند‌ وضعیت امروز اقتصاد که با آن چالش داریم به خاطر عدالت‌محور بودن جمهوری اسلامی در 30 سال گذشته است، اعتقاد دارند که باید اقتصاد را ریاضتی کرده، از هزینه‌هایمان کم کنیم، به مردم فشار بیاوریم و داد مردم و سلبریتی‌هایمان را هم دربیاوریم تا دولت از این وضعیت اقتصادی گذر کند.


آقای نیلی، بودجه خودت را کم کن! بریز و بپاش‌ها را نمی‌توان کم کرد؟ چرا، ما معتقد هستیم که می‌شود، «بریز و بپاش‌ها را جمع کرد» اما باید میل آن وجود داشته باشد.


این فعال دانشجویی تأکید کرد: یک نگاه بسیار بدی که وجود دارد و نفرین بر کسی که چنین نگاهی دارد و طبق دستور امام خمینی(ره) همچین نگاهی در جمهوری اسلامی باید کشته شود و آن هم اشرافی‌گری است، وقتی وزیر جهاد کشاوری آقای حجتی در گیلان در پاسخ به انتقاد کشاوزی می‌گوید، «از این سبوس‌ها بدهید تا ایشان بخورند»؟‌


اینجا اگر سینه‌چاک مستضعفین نباشیم باید به خودمان شک بکنیم! آقای حجتی که وزیر دولت احمدی‌نژاد نیست، وزیر دولت آقای روحانی است! آقای آخوندی هم آنطور با خبرنگار که جزء مظلوم‌ترین و ضعیف‌ترین قشر جامعه هستند، برخورد و میکرفون او را پرتاب می‌کند! اگر اینجا به عنوان ناقد نشسته‌ایم باید کلیت را نقد کنیم و خواهش می‌کنم نظرتان را درمورد برخورد آقای حجتی و آخوندی بیان کنید؟



محمدی: بودجه سال 97 نظارتی‌ترین لایحه بودجه تاریخ است



محمدی در ادامه با اشاره به اینکه چه خوب شد که بحث بودجه را مطرح کردید چون افتخار می‌کنیم که بودجه سال 97 دولت نظارتی‌ترین بودجه تاریخ است، گفت: چون گردش اطلاعات آنقدر در این دولت آزاد است که شما اینجا نشسته‌اید و بودجه را نقد می‌کنید.


وی با بیان اینکه زمانی در این کشور فردی به مجلس می‌رفت و یک پوشه را تحویل رئیس مجلس می‌داد آن هم با تأخیر و در فروردین یا اردیبهشت‌ماه سال جدید، افزود: آن شخص هم با افتخار می‌گفت کاش زمانی برسد که هر چه بیشتر حجم این پرونده کم بشود و در جیب هر ایرانی باشد و بعد از آن هم مرتباً متمم و اصلاحیه می‌خورد و اصلاً مشخص نبود این بودجه‌ها و پول‌ها چگونه هزینه می‌شود.


محمدی با اشاره به اینکه همه نهادها چه مؤسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی(ره) که زیر نظر سیدحسن خمینی است و چه بنیاد سعدی که زیر نظر حدادعادل است باید پاسخگوی علمکرد خود باشند، اظهار کرد: ما از اینکه همه نهادها در مقابل مردم پاسخگو باشند، استقبال می‌کنیم و به همین دلیل نیز ردیف‌ها بودجه این نهادها یا همان جدول شماره 17 حذف شده و زیر مجموعه وزارت ارشاد برای آنها اعتبار اختصاص یافته است تا برخلاف دوره‌های قبل، پاسخگو باشند.


وی در همین رابطه افزود: بودجه امسال برخلاف سال‌های قبل که به شکل سنتی هر سال افزایش می‌یافت، یعنی بر اساس ساختار در نظر گرفته می‌شد و سازمان یا نهاد چه گزارش می‌داد و چه نمی‌داد، بودجه آنها افزیش پیدا می‌کرد ولی برای سال آینده بودجه عملیاتی نوشته شده است.


این عضو سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه باید نقدهای منصفانه و همه‌جانبه داشته باشیم، گفت: با بودجه‌هایی که در سال‌های قبل تصویب می‌شد، دستگاه‌های اجرایی برای هزینه باقی مانده آن در ماه‌های پایانی سال با هم رقابت می‌کردند.



علیمرادی: سال آینده شفاف‌ترین و در عین حال عملیاتی‌ترین بودجه را داریم


علیمرادی در ادامه یادآور شد: میرحسین موسوی در سال 88 گفت، کاش روزی برسد که ما در کشور گردش کامل اطلاعات داشته باشیم تا همه چیز برای مردم روشن باشد.


وی گفت: ما می‌گوییم آقای روحانی اصلاح‌طلب نیست ولی بر اساس راهی که ما به آن اعتقاد داریم حرکت می‌کند، زمانی در این کشور ما سه میلیون کاربر فیس‌بوک داشتیم و برخی ترس داشتند که چگونه با این برخورد کنند ولی اکنون اینستاگرام و تلگرام  تقریباً بیش از نصف جمعیت کشور را  پوشش داده است.


علیمرادی بودجه سال آینده را شفاف‌ترین و در عین حال عملیاتی‌ترین بودجه دانست و افزود: بودجه سال آینده از پایین به بالا چیده شده است و عملکرد در نظر گرفته شده و بر اساس آن بودجه اختصاص داده می‌شود.


وی با اشاره به اینکه ما هم معتقد هستیم سیدحسن خمینی باید پاسخگوی اعتبارات و بودجه‌هایی که برای مؤسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی(ره) هزینه می‌کند باشد، بیان کرد: البته چون سیدحسن خمینی منتصب به اصلاحات است به او گیر می‌دهیم اما خدا رو شکر که این بار می‌گویید که همه باید پاسخگو باشند، چون چاره‌ای نیست!


البته من چون خودم اکنون عضو فعال انجمن اسلامی نیستم از اعضای فعال خواهش می‌کنم که وقتی دوستان بیانیه‌ای امضاء کردند و خواستار پاسخگویی 200 تا 300 نهادی متصل به خودشان شدند، شما هم برای پاسخگویی 20 تا نهادی که شاید به ما متصل باشند، زیر این بیانه را برای شفاف‌سازی امضاء کنید.


بحث این است 300 میلیارد آیت‌الله مکارم کجا و 30 تا 40 میلیارد تومان سیدحسن خمینی کجا؟ هر دو تا غلط است و کدام بیشتر می‌برد و امسال برای اولین بار آقای روحانی به وزارت ارشاد مأموریت داده است که در این زمینه نظارت داشته باشد، حال برخی می‌گویند شما چه حقی دارید که بر ما نظارت داشته باشید که بودجه را چگونه هزینه می‌کنیم!



افزایش پایه‌ پولی یکی از خیانت‌هایی بود که به این کشور شد



این فعال دانشجویی دستاورد مهم بودجه را نظارت دانست و خاطرنشان کرد: حالا برخی ها می‌گویند که آقای روحانی می‌خواهد یارانه را حذف کند و به فکر قشر مستضعف نیست، اولاً دولت نمی‌خواهد یارانه را حذف کند بلکه می‌خواهد آن را سامان‌دهی کند، اصلاً هدف یارانه این است که از قشر مستضعف حمایت کند در حالی که که نباید قشر اشرافی از یارانه‌ای که برای کل مملکت است، استفاده کند.


وی افزود: آقای مصباحی‌مقدم قبل از انتخابات مجلس در پاسخ به این سئوال که مگر قرار نبود که 15 هزار تومان به هر فرد یارانه تعلق بگیرد پس چرا جلوی احمدی‌نژاد کوتاه آمدید و 45 هزار تومان برای یارانه در نظر گرفتید، در جواب گفت، شما نمی‌دانید احمدی‌نژاد می‌خواست یارانه را 250 هزار تومان کند ولی ما جلوی او را گرفتیم و با در نظر گرفتن حد وسط، 45 هزار تومان شد.




علیمرادی: افزایش پایه‌ پولی یکی از خیانت‌هایی بود که به این کشور شد و آقای احمدی‌نژاد پول بدون پشتوانه چاپ و به مردم فقیر روستایی پرداخت می‌کرد و آنها هم در جواب می‌گفتند، دمت گرم تو چقدر مرد هستی! و آن مردم روستایی نمی‌دانستند که در آینده کمر خودشان شکسته می‌شود و این به‌نوعی بدبختی ما است!



علیمرادی اذعان کرد: حالا شما حق را در نظر گرفتید یا باطل را و آیا اصطلاحاً به کمر مملکت نزدید؟ البته برخی از دوستان می‌گفتند آن موقع ما نمی‌توانستیم جلوی احمدی‌نژاد ایستادگی کنیم.


وی با اشاره به صحبت بابایی مبنی بر تجمع دانشجویان بسیجی علیه علوم انسانی مد نظر شریعتی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در زمان احمدی‌نژاد، گفت: علوم انسانی احمدی‌نژاد مهمتر است یا نان شب و دکل نفتی مردم و یارانه مردم؟ اصول این است که کارهای مهم را در نظر بگیریم.


علیمرادی با بیان اینکه خیلی از هزینه یارانه‌ها را آقای احمدی‌نژاد با چاپ پول پرداخت کرد ولی آقای روحانی جلوی آن ایستاد و یک ریال پول در این مملکت چاپ نشد، افزود: افزایش پایه‌ پولی یکی از خیانت‌هایی بود که به این کشور شد و آقای احمدی‌نژاد پول بدون پشتوانه چاپ و به مردم فقیر روستایی پرداخت می‌کرد و آنها هم در جواب می‌گفتند، دمت گرم تو چقدر مرد هستی! و آن مردم روستایی نمی‌دانستند که در آینده کمر خودشان شکسته می‌شود و این به‌نوعی بدبختی ما است!


وی یادآور شد: امسال قرار بود که یارانه 30 میلیون نفری که نیاز ندارد حذف شود و سه برابر به آنهایی که نیاز دارند پرداخت کنند ولی دوباره می‌گویند، آقایان می‌خواهند یارانه را حذف کنند. ضمن‌آنکه تازه می‌خواهیم یارانه‌ای که 45 هزار تومان به فقیر و غنی می‌دهیم را هدفمند کنیم در حالی که یارانه‌ای که الان توزیع می‌شود عادلانه نیست و دوستان باید جواب بدهند که این کجای عدالت است که از آن دم می‌زنند؟ ما که در عمل از شما عادلانه‌تر عمل می‌کنیم.


علیمرادی با اشاره به انتقاد آقای کلهر از اختصاص بودجه برای برطرف کردن بوی بد اطراف فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)،‌ گفت: از بدشناسی ما جزء اشراف هستیم و چند باری فرودگام امام خمینی(ره) رفتیم، البته دوستان بسیج هم برای اردوی اربعین به این فرودگاه رفته‌اند، خوب بوی بد می‌دهد!


اولین جایی که یک توریست می‌بیند فرودگاه کشور مقصد است، حالا خنده‌دار است که ما بگوییم چرا برای رفع بوی بد فرودگاهی که در اولین چشم به دید توریست می‌آید بودجه، اختصاص داده‌ایم! بهتر است بگوییم این میزان بودجه چقدر افزایش و یا کاهش داشته است نه اینکه همینطور مثل آقای کلهر بیان کنیم و از کنار آن رد شویم.



کلهر: 3 میلیارد و 500 میلیون تومان برای سایت جماران!


کلهر در پاسخ به علیمرادی درمورد فرودگاه امام خمینی(ره)، گفت: من شفاف بیان کردم که من کاری ندارم که این بودجه زیاد است یا کم و یا اینکه متعلق به چپ است یا راست، بلکه من همان اول خیلی شفاف گفتم که نظارت روی این بودجه نیست. به نظرم باید بیایند و مشخص کنند که مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری دقیقاً چه عملکردی داشته است که بابت آن باید 12 میلیارد تومان بگیرد.


وی ادامه داد: شما می‌گویید ما عملگرا هستیم، بگویید سایت جماران در فضای رسانه‌ای این کشور  چه کار کرده که ما به ازای آن باید سه میلیارد و 500 میلیون پول بگیرد و یا آقای نیلی، در این کشور چه گره‌ای از گره‌های اقتصادی را باز کرده که ما به ازای آن باید 34 میلیارد پول برای آن اختصاص پیدا کند، حالا به من ربطی ندارد که این میزان بالا و پایین یا زیاد و کم است و کارشناسان درمورد آن تصمیم گرفته‌اند ولی شما می‌گویید ما عملگرا هستیم و ما نیز دقیقاً روی همین موضوع بحث داریم.



45 میلیارد دلار جنس وارداتی از چین در 4 سال گذشته



کلهر با اشاره به اینکه ما خواستار شفاف‌سازی در زمینه دلیل اختصاص این بودجه‌های هستیم، افزود: بهتر است در زمینه اقتصاد خارجی صحبت کنیم، اگر اشتباه نکنم آقای روحانی در سال 92 گفتند، اگر به واردات روی بیاوریم، بزرگترین بی‌عدالتی را در حق کارگر ایرانی انجا داده‌ایم و نباید برای کارگر چینی شغل درست کنیم. ولی بر اساس آمار گمرک کشور، واردات ما از کشور چین فقط در ماه شهریور امسال نسبت به سال قبل 89 درصد افزایش داشته و از 760 میلیون دلار شهریورماه 95 به یک میلیارد و چهار صد میلیون دلار در شهریورماه 96 رسیده است.


واردات ما از چین از فروردین‌ماه امسال و در 6 ماه نخست سال جاری، 17درصد بیشتر شده است، آقای مرادی! ما در این چهار ساله 45 میلیارد دلار از چین واردات داشته‌ایم و با این روند ما اگر کارگر چینی را سر کار نبرده‌ایم پس دقیقاً کارگر کجا را مشغول به کار کرده‌ایم! در نهایت مجموع واردات دولت یازدهم از کشور چین، 18 میلیارد دلار بیشتر از تمام واردات دولت‌های نهم و دهم بوده است. این آمارهای گمرک ایران است و من نیز عادت ندارم مثل آقای احمدی‌نژاد آن را سر دست بگیرم تا خلق‌الله ببینند!


برجام را نوشتند که چه اتفاقی بیفتد؟


وی در ادامه به سیاست خارجی دولت روحانی اشاره کرد و گفت: دنیای فانتزی که دولت روحانی برای خود در سیاست خارجی ترسیم کرده است و دوست داشتند خیلی چیزها در آن اتفاق بیفتد ولی عملاً چیزی رخ نداده است. اولین مسئله‌ای که در زمینه برجام باید درمورد آن سر و کله بزنیم این است که عقلانیت واحد پشت سر سیاست خارجی جمهوری اسلامی، یعنی از آن عقلانیت واحد و متمرکز در این دولت چیزی نبوده است.




کلهر: ایالات متحده یک لیست تحریمی وجود دارد که شامل موارد در نظر گرفته شده در برجام نمی‌شود و نتیجه آن نیز این است که 27 دی‌ماه امسال وزارت خزانه‌داری آمریکا 25 فرد و نهاد ایرانی را تحریم می‌کند، جواب اینها را چه کسی باید بدهد؟ برجام را نوشتند که چه اتفاقی بیفتد؟



کلهر با اشاره به اینکه منظورم من این است که دولت یازدهم صرفاً با طرف‌های خارجی مذاکره می‌کرد تا قراردادی ببندد، گفت: اینکه این قرارداد چه تعهداتی را به گُرده‌ جمهوری اسلامی وارد می‌کرد، اصلاً مسئله دولت نبوده است. شاهد مثال می‌خواهد، نمونه‌اش تک‌تک تحریم‌هایی است که بعد از بسته شدن برجام به جمهوری اسلامی عارض شد.


وی تحریم‌های بیمه‌ای و بانکی، پاسخگویی کاهش سرمایه‌گذاری خارجی، قانون اختیارات دفاع ملی و قانون آزادی و مقابله با ایران را از جمله تحریم‌هایی دانست که متوقف شدند و گفت: این تحریم‌ها کاملاً لغو نشدند و نتیجه آن نیز این است که ساختار تحریم بانکی جمهوری اسلامی ایران سر جای خود باقی مانده است و بین توقف و لغو کامل بسیار تفاوت است.


مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی بیان کرد: در ایالات متحده یک لیست تحریمی وجود دارد که شامل موارد در نظر گرفته شده در برجام نمی‌شود و نتیجه آن نیز این است که 27 دی‌ماه امسال وزارت خزانه‌داری آمریکا 25 فرد و نهاد ایرانی را تحریم می‌کند، جواب اینها را چه کسی باید بدهد؟ برجام را نوشتند که چه اتفاقی بیفتد؟


وی با بیان اینکه بعد از برجام سه میلیارد دلار از دارایی‌های ایران متوقف شده است، گفت: این راهزنی و این دزدی سرگردنه بعد از برجام است و ما باید یقیه‌ چه کسی را بگیریم، یکی از مشکلات اساسی که در رابطه با برجام وجود دارد این موارد است.


کلهر با اشاره به اینکه کنگره آمریکا در سال 94 طرح عدالت برای قربانیان تروریسم ایران را تصویب کرد که بر اساس آن بخشی از پول‌های بلوکه شده ما به خانواده‌های این قربانیان اختصاص می‌یابد، افزود: بعد از همین برجام، دو میلیارد دلار از پول‌های ما را در روز روشن بردند و آب هم روی آن خوردند و رفت، در اسفندماه سال 95 هم همینطور شد و یک میلیارد و 600 میلیون دلار از پول ما را بردند.



بابایی: سوریه، برجام نمی‌خواهد، مقاومت می‌خواهد


بابایی در ادامه با بیان اینکه بحث ما این است که برجام چه چیزی برای ما آورده است و آن را چگونه می‌خواهیم الگو کنیم، گفت: این رفقای ما رفتند برجام را امضا کردند، سریع آمدند در کشور و گفتند باید به سمت برجام دو، سه و چهار حرکت کنیم و به نوعی به آن ضریب بدهیم.


آقای تاج‌زاده با مجله رو‌به‌رو مصاحبه کردند و گفتند مسئله سوریه، برجام می‌خواهد در حالی که هیچ چیزی در این برجام به طور محسوس بر سفره‌ مردم نیامده است، حالا ما بگوییم مسئله‌ سوریه هم برجام می‌خواهد؟ این فرافکنی‌ها در خصوص برجام، جواب نمی‌دهد و همانطوری هم که در مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری سال 96 دیدم آقای روحانی مانوری روی برجام نداد و خیلی زیرکانه بحث دیوارها را پیش کشیدند!


وی درباره همین موضوع خاطرنشان کرد: آقای روحانی در مناظره نسبت به رقیب خود گفتند که اینها سر کار بیایند در دانشگاه‌ها و خیابان‌ها دیوارکشی می‌کنند، کاش که آن موقع هم منطقی صحبت می‌کردند که متأسفانه این اتفاق هم نیافتاد.


بابایی با اشاره به اینکه اگر طرف مقابل ما زیر برجام زد ما باید از آنها شکایت به چه کسی به غیر از خود آنها ببریم، گفت: دوستان آقای علیمرادی می‌گویند، آمریکا برجام را نقض کرده است ولی کشورهای اروپایی هنوز به آن پایبند هستند ولی کشور آلمان بانک سپه را تحریم کرد. این برجام چه فایده‌ای برای ما داشته است که آن را برای بخش‌های دیگر کشور هم توصیه می‌کنیم.



محمدی: 3 هزار میلیارد قرارداد با ترکیه برای ساخت مسکن مهر



محمدی در پاسخ به صحبت‌های کلهر که گفتند روی پول‌هایی که در قالب بودجه به نهادها اختصاص داده می‌شود نظارتی وجود ندارد، گفت: برای همین ما می‌گوییم نظارتی‌ترین بودجه تاریخ است و از امسال به بعد نیز جداول معروف 17 که پاسخگو هم نبودند زیر نظر وزارت ارشاد قرار گرفته‌اند و پاسخگو هستند.


وی درباره همین موضوع افزود: دوستان می‌توانند یک بیانیه بنویسند در زمینه کاهش میزان بودجه‌های نهادهای زیر نظر بنیاد سعدی و آیت‌الله مکارم و مواردی از این قبیل و اتفاقاً ما هم زیر آن را امضا می‌کنیم.


محمدی با اشاره به اینکه چرا ما فقط نیمه خالی لیوان را می‌بینیم و معلوم است ما در همه زمینه‌ها خودکفا نشده‌ایم، گفت: دولت روحانی اولین دولت در تاریخ جمهوری اسلامی که در زمینه گندم به صورت واقعی خودکفا شده‌ایم.


وی اضافه کرد: اینکه کارگر چینی را مطرح و به ما عنوان پادوی چینی را لقب می‌دهند، آن زمانی که مسکن مهر کلید می‌خورد، آقای احمدی‌نژاد در یک رقم سه هزار میلیارد تومان با پیمانکاران ترکیه قرارداد بستند در حالی که در کشور خودمان در این زمینه که نیاز به تخصصی خاصی نبود، پیمانکاران خوبی در کشور داشتیم و چرا آن موقع نظارتی نشد و چرا آن موقع از شما صدایی شنیده نشد؟



برجام یکی از پرافتخارترین قراردادهای تاریخ ایران است


محمدی با بیان اینکه به نظر ما هنوز هم برجام یکی از پرافتخارترین قراردادهای تاریخ ایران است، گفت: ما دو دسته تحریم داریم، یک‌سری تحریم‌های هسته‌ای بودند که قرار بود راجع‌به آن مذاکره شود و از اساس برچیده و لغو شود و محقق نیز شد و یک‌‌سری تحریم‌های هم مثل حوزه حقوق بشر بودند که اصلاً دولت آقای روحانی، اجازه‌ ورود به آنها را نداشت.


وی با اشاره به اینکه چرا دوستان در زمینه تحریم‌هایی که برداشته شده صحبتی نمی‌کنند، گفت: به هر حال همه تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای برداشته شده است و چرا دوستان نمی‌گویند زمانی در این مملکت فقط 700 هزار بشکه نفت می‌فروختیم و اکنون به دو میلیون و 500 هزار بشکه رسیده است.


محمدی به صحبت‌های بابایی مبنی بر اینکه آقای روحانی در مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری به شکل زیرکانه‌ای دیوارکشی توسط رقبا را مطرح کردند، گفت: خیلی بیراه هم نمی‌گویند و بسیج دانشگاه امام صادق(ع) در واقع بیانیه‌ای دادند و اکران یک فیلم را تحمل نکردند، نگذاشتند فیلم عصبانی نیستم اکران شود، به تعویق افتاد و همین نگرش در شما است که موجب می‌شود تمام نهادهای انتخابی را واگذار کنید.



عیلمرادی: درایت در مذاکرات بهترین راه است


عیلمرادی در ادامه با بیان اینکه ما باید بگوییم که قبل از برجام چی بودیم و بعد از امضای آن به چی رسیدم، گفت: از سال 84 تا 92 دوستان در دولت قبل رفتند و مذاکره کردند و نتیجه آن چی بود؟ ما گوشه رینگ بودیم و تازه در مذاکرات مسکو آقای جلیلی می‌گفت، انتظار داریم ساده‌ترین حق ما که همان غنی‌سازی هسته‌ای است به رسمیت شناخته شود، اندر خم یک کوچه بودیم! ولی در این دولت هسته‌ای تمام شد و یک تحریم هسته‌ای هم اضافه نشد. البته افراد و نهادهایی نیز شامل تحریم شدند که داستان آنها مربوط به هسته‌ای و برجام نیست.


وی با بیان اینکه شکی نیست که آمریکا دشمن و مخالف ما است، اظهار کرد: ما هم دشمن آمریکا هستیم، ما با داشتن منابع گسترده برای آمریکا مثل یک فرشته‌ایم ولی چگونه باید با این دشمن مقابله کنیم؟




محمدی: به نظر ما هنوز هم برجام یکی از پرافتخارترین قراردادهای تاریخ ایران است، دو دسته تحریم داریم، یک‌سری تحریم‌های هسته‌ای بودند که قرار بود راجع‌به آن مذاکره شود و از اساس برچیده و لغو شود و محقق نیز شد و یک‌‌سری تحریم‌های هم مثل حوزه حقوق بشر بودند که اصلاً دولت آقای روحانی، اجازه‌ ورود به آنها را نداشت.



باید با تدبیر و درایت مذاکره کنیم، شهرداری تهران در اینجا بنر علم می‌کرد و سرمداران و آقای احمدی‌نژاد می‌گفتند ما می‌خواهیم اسرائیل را محو کنیم؛ ولی ظریف در مذاکرات به آنجایی که حساسیت وجود دارد، اشاره نمی‌کند و موشکی‌مان در این چهار سال هم افزایش پیدا کرده است، بودجه نظامی ما هم دو برابر و نیم شده است و افزایش تولید سلاح هم داشتیم که اگر بخواهیم یک روز دشمن اصلی‌مان که اسرائیل هست را محو کنیم، می‌توانیم.


علیمرادی تصریح کرد: با این تفاسیر ولی وقتی ظریف برای مذاکره می‌رود و بحث موشکی پیش می‌آید، می‌گوید؛ شما کجا بودید وقتی صدا با موشک به شهرهای ما حمله می‌کرد؟ ضمن‌آنکه ظریف طوری مذاکره می‌کند که طرف‌های غربی نمی‌توانند ذره‌ای در این زمینه به او ایراد بگیرند، بعد دوستان می‌گویند فکر کردید که انگلیسی صحبت کردن هنر است، معلوم است که هنر است!



دولت روحانی در دو سال مذاکرات را به نتیجه رساند


وی با بیان اینکه تیم مذاکره کننده آمریکا می‌گفت آقای جلیلی در مذاکرات تاریخ پیامبر(ص) و تز رساله دکتری‌شان را مطرح می‌کردند، گفت: در دولت قبل هشت سال وقت و انرژی گذاشتید و با منافع ملی یک مملکت بازی کردید.


علیمرادی با اشاره به اینکه آقای کلهر می‌گویند لوزان و وین رفتن شما به بهای مسکن نداشتن مردم کشور تمام شد، افزود: ببخشید دولت روحانی در دو سال مذاکرات را به نتیجه رساند ولی دولت احمدی‌نژاد در هشت سال کاری انجام نداد.


وی بیان کرد: اسرائیل خودش را کشت تا در بحبوحه مذاکرات با جان کری، وزیر وقت امور خارجه آمریکا صحبت کند ولی نتوانست و حالا ما منزوی هستم یا اسرائیل؟


علیمرادی با اشاره به اینکه بیشترین تحریم‌ها در زمان آقای احمدی‌نژاد علیه ایران در سازمان ملل و شورای امنیت تصویب شد، گفت: همان موقع آقای احمدی‌نژاد قطعنامه را کاغذ‌پاره می‌دانستد، حتی برخی از جانبازان هم می‌گفتند خدا بگوییم چیکارش کند که قطعنامه‌ها را کاغذ پاره خواند تا ما که نیاز به داروهای ویژه‌ای داشتیم هم تحریم شویم، داخل پرانتر بگویم دولت روحانی تنها دولتی بود که چهار هزار میلیارد تومان مطالبات ایثارگران را پرداخت کرد، حال بگویید شما به فکر شهدا نیستید!


وی افزود: ما در این دوره شهید هسته‌ای ندادیم ولی در دولت قبل چهار شهید (دانشمندان اصلی) در این زمینه تقدیم کردیم و کجا بود وزارت اطلاعات تا قضیه را در آن دوران جمع کند و این ضربه بزرگی بود نه آن بِتونی که دوستان عنوان می‌کند و هر چه آقای صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی می‌گوید بتن نیست، می‌گویند هست! ضمن‌آنکه در حوزه امنیتی در این دولت داعش نتواست کاری با ممکلت ما جزء یک حمله به مجلس داشته باشد.


عضو سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه به قول آقای صالحی، وزیر امور خارجه وقت، قبل از دولت روحانی؛ رهبری اجازه مذاکره را داده بودند، گفت: ما در کشور عمان با آمریکایی‌ها مذاکره کردیم، پس عقلانیت واحد سیاست خارجی ما رهبری هستند که نفر اولی بودند که نرمش قهرمانانه را مطرح کردند و بعد از آن مذاکرات شروع شد و به جز یک طیف تندرو هیچ کسی در داخل کشور مخالف برجام نبود و نیست و هنوز هم پای آن ایستاده‌اند.


وی اظهار کرد: دوستان به ورزشکاران ما به زور می‌گویند با ورزشکاران اسرائیلی مسابقه ندهید و بعد از نشریه اسرائیلی که گفته است، آلمان بانک سپه را تحریم کرده نقل می‌کنند، بالاخره شما اسرائیل را به رسمت می‌شناسید یا نمی‌شناسید، اسرائیل منزوی‌ترین در دنیا است و شما به حرف‌های آنها گوش می‌دهید! درصورتی که مدیرعامل بانک سپه آن را تکذیب کرد و واقعاً باید به خدا پناه ببریم از این داستان‌هایی که دوستان بیان می‌کنند.



کلهر: واردات سنگ‌پا و مربا از چین



کلهر در ادامه به صحبت محمدی که گفته بود باید نیمه پر لیوان را ببینیم اشاره کرد و گفت: خوب خدا را شکر احتمالاً باید نیمه پر لیوان واردات سنگ‌پا و مربا از چین باشد، این آماری که ما بیان می‌کنیم از گمرک جمهوری اسلامی ایران است که بر اساس آن واردات ما نسبت به دولت قبل 18 میلیارد دلار بیشتر شده است و نیمه پر و خالی ندارد!


وی با بیان اینکه به آقای روحانی که چنین مدافعان سرسختی دارد غبطه می‌خورم، افزود: البته خود آقای روحانی امروزه حاضر نیست بگوید کل تحریم‌ها برداشته شده است ولی خانم محمدی به صراحت این موضوع را بیان می‌کنند.


کلهر با اشاره به اینکه من می‌خواهم بحث مبنایی داشته باشم و اینکه دوستان برجام را آلنترناتیو خود می‌دانند موضوع دیگری است که بحث جداگانه‌ای هم می‌طلبد، بیان کرد: من می‌گویم همین برجامی که شما به آن افتخار می‌کنید، از این فتح‌الفتوح چیزی باقی نمانده است! و از کجای برجام می‌خواهید دفاع کنید.


وی اضافه کرد: تحریم‌های ایران بدون در نظر گرفتن برجام در کنگره آمریکا تصویب شد و اوباما، رئیس جمهور وقت آمریکا نیز این تحریم‌ها را وتو نکرد و عملاً اجرایی شدند. خود آقای روحانی در آذرماه سال 95 این تحریم‌ها را نقض برجام دانستند و اگر این نقض برجام نیست، پس چه چیزی باید نقض برجام باشد!


مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه خیلی خوشحالم که آقای علیمرادی تأیید می‌کنند که بانک‌های بزرگ دنیا تحت فشار آمریکا حاضر به همکاری با ما نیستند، گفت: بسیاری از بانک‌های دنیا که باید لاجرم با آنها کار کنیم ما را تحریم کرده‌اند و اداره کنترل دارایی‌های آمریکا آنها را تهدید کرده است که با ایران همکاری نداشته باشند.


وی با بیان اینکه حتی رئیس اتاق بازرگانی بین‌المللی چین در سال 95 نیز بیان می‌کند که ما هنوز منتظر برقراری ارتباطات بانکی ایران هستیم، افزود: برجام دقیقاً چه چیزی برای ما داشت و ما در سینی برجام باید چه چیز را ببنیم. قانون جامعه‌ تحریم‌های ایران را چگونه می‌خواهید توجیه کنید ولی حقیقت این است که ما چیزی از باقی مانده برجام و به قولی دستاورد‌های آن نمی‌بنیم.



روحانی پرتناقض‌ترین رئیس جمهور تاریخ ایران است


بابایی در ادامه با بیان اینکه زمستان دولت روحانی در سال اول آن پیدا شده است، گفت: اینکه برخی از روزنامه ها مثل آرمان تیتر می‌زند که آقای جهانگیری باید دولت را ترک کند و برای انتخابات ریاست جمهوی سال 1400 آماده شود، نشان دهنده لبریز شدن کاسه صبر دوستان و هم‌طیف‌های دولت است که شکست خورده‌اند.




بابایی: امروز ما به عنوان منتقد دولت آقای روحانی می‌گوییم، آقای حسن روحانی؛ پرتناقض‌ترین رئیس جمهور تاریخ جمهوری اسلامی است و در آن شک نکنید. حسن روحانی شکست خورده‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ جمهوری اسلامی است، وقتی در سال  اول دولت دوم او می‌گویند، معاون اول‌اش کنار بکشد، این یعنی شکست!



وی با تقدیم کتاب سازمان‌های بین‌المللی دکتر حسام‌زاده به خانم محمدی، بیان کرد: ما می‌گوییم اگر در برجام شکست خوردیم و طرف مقابل آن را نقش کرده، شکایت خود را به کجا ببریم، پس نگویید برجام موفق بوده است و برای سایر بخش‌های جامعه هم آن را توصیه نکنید! ولی ما در سوریه سر خود را بالا گرفتیم و نسخه مقاومت را اجرا کردیم اما شما می‌گویید در دوره قبل رفتند، فلسفه و تاریخ اسلام گفتند و تیم آمریکایی راست می‌گوید و نشریه اسرائیلی دروغ! تیم آمریکایی منبع آقای علیمرادی است.


بابایی خاطرنشان کرد: ما معتقدم برخلاف رویه‌ دولت آقای روحانی اگر در چالش و مقابله با غرب پیش می‌رفتیم، موفق بودیم، همانطور که در سوریه و عراق موفق بودیم و انشاء ‌الله در یمن نیز موفق خواهیم بود.


وی با بیان اینکه سئوال ما در زمینه نقض برجام هنوز در جای خودش باقی است، افزود: من دوست داشتم که بحث مناظره جدلی پیش نرود و آقای علیمرادی بهتر بود به آمارهای ما جواب می‌دادید. ضمن‌آنکه عنوان مناظره نیز روشن بود و بحث ما نقد عملکرد روحانی در آینه نقد است ولی شما سراغ احمدی‌نژاد رفتید، ما می‌خواستیم در این مناظره عملکرد روحانی در آینه قرار بگیرد که ببینیم با خودش چندچند است ولی چیزی که یافتیم این است که آقای روحانی پر از تناقض است.


بابایی تأکید کرد: امروز ما به عنوان منتقد دولت آقای روحانی می‌گوییم، آقای حسن روحانی؛ پرتناقض‌ترین رئیس جمهور تاریخ جمهوری اسلامی است و در آن شک نکنید. حسن روحانی شکست خورده‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ جمهوری اسلامی است، وقتی در سال  اول دولت دوم او می‌گویند، معاون اول‌اش کنار بکشد، این یعنی شکست!



محمدی: برجام نقض شود، بر اساس نظر رهبری آن را پاره می‌کنیم


محمدی در ادامه به صحبت‌های بابایی پاسخ داد و گفت: تکثر آرا و نظرات در جبهه اصلاحات فراوان است و روزنامه آرمان نیز منتصب به این جریان است و تیتری نیز در زمینه آقای جهانگیری منتشر کرده‌اند اما این دلیل نمی‌شود که این حرف موضع کل اصلاح‌طلبان باشد، چون از تیتر روزنامه‌ها جریان اصولگرا که تیترهای متفاوت زیادی هم دارند نیز می‌توان برداشت‌های متفاوتی کرد، پس لطفاً تیتر یک روزنامه را به یک جریان فکری، تعمیم ندهیم!


وی تصریح کرد: اگر برجام نقض شود نیازی نیست ما به جایی شکایت کنیم و بنا به حرف رهبری برجام را پاره می‌کنیم و به همان نقطه‌ای که بودیم، برمی‌گردیم. (در این بین آقای بابایی، خطاب به خانم محمدی بیان کرد: رهبر انقلاب فرمودند برجام را آتش می‌زنیم و نگفتند آن را پاره می‌کنیم، که محمدی جواب گفت: بله آن را آتش می‌زنیم).



علیمرادی: پاشنه‌ آشیل ایران وضعیت بانکداری آن است



علیمرادی در ادامه به عنوان انتخاب شده برای مناظره اشاره کرد و گفت: ما چون می خواستیم مناظره شکل بگیرد روی عنوان این جلسه صحبتی نداشتیم و اتفاقاً به عنوان منتقد و موافق در مناظره حاضر شدیم، البته دوستان هم برخی مواقع با کلمات بازی می‌کنند.


وی افزود: در زمینه سیاست خارجی عقلانیت واحد ما رهبری است، اما در دستگاه دیپلماسی بین آقای ظریف و آقای متکی، وزیر امور خارجه دولت نهم تفاوت است و دو مدل کار می‌شود انجام داد. اینکه رهبری نفر اول سیاست خارجی ما است، درست است و البته آقای احمدی‌نژاد در همان ابتدای کار دولت نهم می‌خواست آقای ظریف را به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل کنار بگذارند، ولی رهبری نگذاشت. آقای احمدی‌نژاد هم پیچاند و یک سال آقای ظریف را نگه داشت و سپس او را برکنار کرد!




علیمرادی: سئوال من این است، اصلاح‌طلبان و اعتدالیون به‌کنار، پس چرا اصیل‌ترین چهره‌های اصولگرا از میانه میدان اصولگرایی همچون ناطق‌ها، علی لاریجانی‌ها و علی مطهری‌ها به روحانی پیوستند و از او حمایت کردند و شما هیچ کسی را نداشتید به جز تتلو که از شما در انتخابات حمایت بکند!



علیمرادی در پاسخ به اینکه چرا بانک‌های بزرگ با ایران همکاری ندارند، بیان کرد: دلایل زیادی وجود دارد از جمله اینکه هنوز از ثبات اقتصادی و ریسک امنیتی ایران در این زمینه مطمئن نشده‌اند و از همه مهمتر بانک‌های بزرگ دولتی ما اصطلاحاً ورشکسته هستند و این بانک‌های بزرگ با بانک ورشکسته اصلاً کار نمی‌کند و حتی اگر تحریم‌ها هم برطرف شد نیز فرقی نمی‌کند.


وی اضافه کرد: صندوق بین‌المللی پول گفته است، اصلی‌ترین پاشنه‌ آشیل ایران وضعیت بانکداری آن است و این باید حل شود و همین صندق هم باز تأکید کرد که دولت روحانی تنها دولتی بوده است که در زمینه بانک‌ها دارد رو به جلو و موفق عمل می‌کند.


این فعال دانشجویی با بیان اینکه در دولت گذشته و در سال 91 ما با سه کشور کومور، بولیوی و سوآزلند در سازمان ملل مذاکره داشته‌ایم، گفت: ولی در این دولت مراودات و ارتباطات ما با دنیا عوض شده است و در سال 95 در دو روز کاری با 14 مقام رسمی و مهم دنیا در سطح نخست وزیر و رئیس‌جمهور مذاکره کردیم و اینجا نیز دانشکده علوم سیاسی است و نمی‌توانید این مثال‌ها را انکار کنید. ضمن‌آنکه دولت روحانی حتماً در سیاست‌خارجی از دولت احمدی‌نژاد قوی‌تر بوده است.



وهن اصولگرایی و عدالت‌طلبی عدم حمایت شخصیت‌های اصیل انقلاب از آنها است


وی در پاسخ به بابایی که روحانی را متناقض‌ترین رئیس‌جمهور ایران معرفی کرد، اظهار کرد: سئوال من این است، اصلاح‌طلبان و اعتدالیون به‌کنار، پس چرا اصیل‌ترین چهره‌های اصولگرا از میانه میدان اصولگرایی همچون ناطق‌ها، علی لاریجانی‌ها و علی مطهری‌ها به روحانی پیوستند و از او حمایت کردند و شما هیچ کسی را نداشتید به جز تتلو که از شما در انتخابات حمایت بکند!


خدا شاهد است که این را برای تمسخر نمی‌گویم و این وهن اصولگرایی و جنبش عدالت‌طلبی است که هیچ شخصیت اصیل نهضت انقلاب و جمهوری اسلامی را ندارید که از شما حمایت کند و همچنان اندر خم یک کوچه هستید.



چون ما رفیق سوریه و بشار اسد دلیل نمی‌شود اشکالات او را نگوییم



علیمرادی در پاسخ به اشاره صحبت‌های بابایی به سخنان تاج‌زاده و مصاحبه او با نشریه رو‌به‌رو، خاطرنشان کرد: در جنگیدن با داعش که همه متفق‌القول هستیم اما آقای تاج‌زاده بحث دیگری را مطرح کردند، همه ما می‌دانیم که آقای بشار اسد یک دیکتاتور است و در بدترین شرایط جمهوری اسلامی از او حمایت کرد و بعد از به‌وجود آمدن داعش، آمریکا که دشمن ما است از این زمینه سوء استفاده کرد، ولی باز ما توانستیم با این پدیده مقابله کنیم. ضمن‌آنکه دلیل نمی‌شود چون ما رفیق سوریه و بشار اسد هستیم اشکالات او را متذکر نشویم.


وی با بیان اینکه ما جناجی نیستیم بلکه ملی فکر می‌کنیم، گفت: خیلی درمورد چرخش روحانی صحبت می‌کنند در حالی که او زرنگ‌تر از این حرف‌ها است.


علیمرادی با بیان اینکه چطور می‌توانیم با دشمن 40 ساله‌ خود مذاکره کنیم ولی نمی‌توانیم با مخالفان داخلی دو گروه مذاکره کنیم، بیان کرد: شاید به زعم خیلی از دوستان روحانی بعد از انتخابات در عملکردش چرخش داشت ولی روحانی نمی‌توانست همه وزرا را از اصلاح‌طلبان معرفی کند چون کار پیش نمی‌رفت و هر روز یک مشکل پیش می‌آمد.


وی درباره همین موضوع افزود: راه دوم این بود که روحانی از چهره‌های قوی غیراصلاح‌طلب ولی غیر‌اصول‌گرا که هردو طیف روی آن حساسیت ندارند، مثل آقای آذرجهرمی، واعظی و از این قبیل استفاده می‌کرد تا به مشکل برنخورد که تا الان هم بد نبوده است، به عنوان مثال همین گردش آزاد اطلاعات کاری بود که آقای واعظی انجام داد و حالا به زعم دوستان اصلاح‌طلب آقای واعظی می‌خواهد ضد اطلاحات شود، مهم این بوده که منافع ملی ما را حفظ کرده است.


علیمرادی خاطرنشان کرد: وزیر کشور دولت روحانی هم اصولگرا است البته نه او و نه هیچ یک از وزاری دولت روحانی کارنامه اصولگرایی ندارد اما ما یک چیز از او می‌خواهیم و این است که یکی فشارها برداشته و دوم انتخابات آزاد برگزار شود ولی البته در سال 96، انتخابات طوری آزاد برگزار شد که دیگر دوستان اصولگرا هم می‌گفتند در انتخابات تقلب شده است.


گفتنی است این مناظره سه‌شنبه 28 آذرماه در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد که عطنا متن کامل آن را امروز منتشر کرده است.



فایل صوتی این مناظره را در اینجا دانلود کنید.



فایل صوتی پرسش و پاسخ این مناظره را در اینجا دانلود کنید.




بخشی از فیلم پرسش و پاسخ با دانشجویان

[aparat id="QqwCB"]



عکس: شکیبا شیرازی‌تهرانی


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار