۲۸ مرداد ۱۳۹۴ ۰۱:۵۶
کد خبر: ۱۶۲۷۹

به گزارش عطنا به نقل از دبیرخانه همایش بین‌المللی روز جهانی گردشگری، جلسۀ شورای سیاستگذاری همایش بین‌المللی روز جهانی گردشگری با حضور جمعی از اعضای شورای سیاستگذاری،18 مرداد در دانشکدۀ مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


محمدرضا فرزین، دبیر علمی و رئیس شورای سیاستگذاری این همایش با بیان اینکه روز اول همایش در برج میلاد و روز دوم در دانشکدۀ مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می‌شود، گفت: پنج پنل گردشگری،تحکیم هویّت ملّی و تضمین صلح و امنیّت منطقه‌ای، گردشگری و تقویّت بنیان‌های زیست‌‌‌محیطی،گردشگری،اقتصاد مقاومتی و فرصت‌های پساتحریم، گردشگری و تنوّع‌‌بخشی به اقتصاد شهری، گردشگری و توسعۀ خدمات اقامتی و تورگردانی، برای این همایش در نظر گرفته شده است.


او در ادامه به روش‌های انتشار مقالات اشاره کرد و گفت:مقالات پذیرفته شده از درجه علمی‌پژوهشی و از نمایه (ISC)بهره‌مند می شوند.ما می توانیم این مقالات را به صورتمجموعه مقالات منتشر یا در ژورنال تخصصی دانشکدۀ مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی چاپ کنیم و در نهایت بنا به درخواست دانشگاه مازندران، می‌توانیم تعدادی از این مقلات را در ژورنال‌های این دانشگاه منتشر کنیم.


فرزین در خصوص کارگاه‌هایی که در 7 مهر در دانشکدۀ مدیریت و حسابداری برگزار می‌شوند توضیحاتی داد و گفت:  تلاش می‌کنیم افرادی که از خارج از کشور می‌آیند حتما در این کارگاه‌ها شرکت کنند. دکتر دیوید ویور به عنوان ویراستاردایره المعارف اکوتوریسم در این کارگاه‌ها در مورد چگونگیچاپ مقالات در رده‌های بالا سخنرانی خواهند کرد.دکترسیامسودین عارف در بحث صلح و اسلام از منظر فلسفه اسلامی  و دکتر رالف باکلی در خصوص حفاظت در توسعه گردشگری و پروفسور جعفر جعفری در خصوص کارآفرینی در حوزۀ گردشگری کارگاه خواهند داشت.


    


محمد‌تقی‌رهنمایی، استاد بازنشستۀ گروه جغرافیای دانشگاه تهران با بیان اینکه امسال ما در وضعیت خاصی قرار داریم به طوری که بعد از چند سال یک تعامل جدیدی با دنیا ایجاد می شود و در راس این تعامل، ماهیتی که روی آن تاکید زیادی می‌شود گردشگری است، گفت: برگزاری این همایش از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است و باید با انرژی بیشتری به دنبال برگزاری آن باشیم. بنابراین برای تحقق این هدف باید بخش خصوصی را وارد این همایش کنیم. در کنار بخش علمی باید حوزه‌های خصوصی را پشتیبانی کنیم تا مسیر‌های اشتباه را انتخاب نکنند چون عدم ارتباط بین بخش علمی و بخش خصوصی مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند.


رهنمایی در پایان گفت: جای انجمن‌های علمی و پژوهشکده‌های حوزه گردشگری در این همایش خالی است. هیچ گردشگری نیست که بدون یک کتابچۀ راهنما و نقشۀ گردشگری بتواند به کشوری سفر کند بنابراین موسسه‌هایی که تولیدکننده نقشه‌های ایران هستند می‌توانند در این همایش، نمایشگاه داشته باشند.



محسن رنجبر، نمایندۀ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه برگزاری این همایش کار بسیار سختی است اما در عین حال محورهای بسیار هوشمندانه‌ای با محدودیت موضوعی برای آن انتخاب شده است، گفت: با توجه به شرایطی که در حال حاضر به وجود آمده مشاهده می‌کنیم که انگلیس و فرانسه محدودیت‌های سفر به ایران راکاهش دادند و این امر پیام آور این خواهد بود که گردشگران زیادی به کشور ما روی خواهند آورد. حوزۀ گردشگری قطعا می‌تواند یکی از منابعی باشد که به توسعۀ اقتصاد کشور ما کمک کند. سال گذشته 98 میلیون گردشگر چینی به خارج از کشور فرستاد شده و 114 میلیارد دلار در دنیا هزینه کردند. این امر می‌تواند به ما این امید را دهد کهگردشگران چینی به سمت ایران گرایش پیدا می‌کنند.


حمید ضرغام، استاد گروه مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی گفت: حضور میراث فرهنگی به عنوان یک موضوع اصلی در محورهای این همایش مغفول مانده است. هر چه به حوزۀ میراث فرهنگی توجه دقیق‌تری صورت بگیرد برای توسعه گردشگری کشور ما نقش اساسی‌تری خواهد داشت.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار