۲۵ مرداد ۱۳۹۴ ۱۵:۴۶
کد خبر: ۱۵۹۲۰
sattari

دکتر سورنا ستاری در مراسم تکریم از اصحاب رسانه‌های علم و فناوری، افزود: همیشه گفته می‌شود ما در تولید نفت و گاز رتبه اول را در دنیا داریم،ولی هیچ‌گاه به نیروی انسانی توجه نمی‌کنیم؛ حال آن که 32 میلیون نفر از جمعیت کشور در حال حاضر بین 20 تا 40 سال هستند که این می‌تواند ثروت عظیم نیروی انسانی برای کشور محسوب شود.


وی با انتقاد از عدم توجه به نیروی انسانی در حوزه‌های صنعت اظهار داشت: نیروی انسانی پایه‌ هر اقتصاد مبتنی بر دانش است ولی این گفتمان هم در کشور ما رایج نیست.


ستاری با تاکید بر این که ایران جزء پنج کشور اول از نظر تعداد فارغ‌التحصیلان مهندسی است، خاطرنشان کرد: این در حالیست که صددرصد اعتبارات دانشگاه‌ها از درآمدهای نفتی است از این رو دانشگاه‌های ما محل هزینه است ؛حال آن که باید دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی محل درآمد برای کشور باشد.


معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با اشاره به تجربیات برخی از دانشگاه‌های دنیا تاکید کرد: دانشگاه استنفورد سالانه 40 میلیارد دلار درآمد دارد که تنها 10 درصد از این درآمدها از محل اخذ شهریه‌ها تامین می‌شود.


وی اضافه کرد: ما صنعت را وارد و فکر کرده‌ایم که صنعت داریم ؛ کارخانه سیمان خریده‌ایم و تصور می‌کنیم که صنعت سیمان‌سازی در کشور راه‌اندازی شده است و این درحالیست که در برخی از صنایع ، حتی اقدام به خرید 34 باره یک نوع فناوری کرده‌ایم؛ این رویکرد برای کشورهایی است که پول نفت در جیب دارند و نفت میراثی است که دایناسورها برای ما باقی گذاشته‌اند و با وجود چنین میراثی نیازی به دانشگاه نداریم.


وی با تاکید بر این که دانشگاه برای جوامعی است که قصد توسعه صنعتی دارند، یادآور شد: کشورهایی که متکی بر منابع نفتی هستند تنها کارخانه‌داری را یاد گرفته‌اند از این رو به جای نیاز به متخصص به تکنسین نیاز دارند.


رییس بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر این که این وضعیت در حوزه علوم انسانی هم حاکم است، یادآور شد: هر جا که پول نفت وارد می‌شود وضعیت مساعدی وجود ندارد که این به دلیل وجود درآمدهای نفتی است.


ستاری اضافه کرد: من به عنوان کسی که در دانشگاه صنعتی شریف تحصیل کرده‌ام شاهد بودم که دانشجویانی در دانشگاه برای حل تمرین هم کپی‌برداری می‌کردند و در زمان برگزاری کلاس‌ها در انتهای کلاس شطرنج بازی می‌کردند ولی همین دانشجویان زمانی که به دانشگاه‌های خارج از کشور می‌روند، روزی 18 ساعت کار می‌کنند .


وی دلیل این امر را عدم توجه کشور به نیروی انسانی دانست و ادامه داد: ما فرق میان دانش و ارزش افزوده‌ای که از راه دانش به دست می‌آید را نمی‌دانیم ولیکن بسیاری از شرکتهای بزرگ دنیا با درک این مفاهیم گام‌های بلندی برداشته‌اند.


وی توضیح داد: فیسبوک چیزی جز قرار گرفتن علوم انسانی بر پلتفرم فناوری اطلاعات نیست.


ستاری با تاکید بر این که ما افراد خلاق در کشور زیاد داریم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرکتهایی در کشور ایجاد شده‌اند که از بزرگترین کمپانی‌های منطقه هستند.


معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور اقتصاد دانش بنیان را مبتنی بر مدیرعاملان جوان و خلاق دانست و اظهار داشت: چنین اقتصادی ویژه بچه‌پولدارهایی که صرفا از نفت درآمد بی‌زحمت به دست‌ می‌آورند نیست.


وی خطاب به رسانه‌ها تاکید کرد: این تغییر رویکرد و رفتار باید در کشور صورت گیرد که این امر از طریق رسانه‌ها امکانپذیر است تا این جریان فرهنگی در کشور رونق خواهد گرفت.


ستاری با اشاره به وضعیت بودجه کشور گفت: یکی از بزرگترین مزیت‌های دولت این است که 25 درصد از بودجه دولت وابسته به نفت است که این در کشور بی‌سابقه بوده است. این رویکرد موجب خواهد شد تا سرمایه‌گذاران به جای سرمایه‌گذاری در بخش سکه و ساختمان بر روی ایده و فکر سرمایه‌گذاری کنند.


وی با اشاره به استخراج نفت با اشاره به فاصله بسیار زیاد هزینه هر بشکه استخراج نفت و فروش آن یادآور شد: حتی اگر دزدی می‌کردیم، به این سرمایه عظیم هم نمی‌رسیدیم و این پولی که بی زحمت به آن رسیده‌ایم.


ستاری با تاکید بر این که بزرگترین خیانت یک پدر به پسر این است که پول مفت بی‌زحمت به وی بدهد، افزود: این رفتار باید اصلاح شود و درخواست ما این است که باید این حرکت را در کشور توسعه دهیم.


معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر این که اگر می‌خواهیم از این مسائل رد شویم باید به این نتیجه برسیم که بزرگترین سرمایه کشور جوانان هستند، خاطرنشان کرد: در بنیاد ملی نخبگان نیز رویکرد ما همین سیاست است چرا که کشور ما کشور بی‌نظیری است و عمری به اندازه تاریخ دارد.


ستاری با اشاره به ظرفیت فوق‌العاده کشور به لحاظ نیروی انسانی تاکید کرد جوانانی که امروز به جایگاه‌های مناسبی رسیده‌اند، مدیون این جامعه و کشور هستند و این چیزی است که باید به عنوان گفتمان در کشور رایج شود.


رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اقدامات این نهاد در زمینه تعامل با نخبگان ایرانی یادآور شد: در این راستا تعاملات خوبی با نخبگان ایرانی خارج از کشور برقرار شده و امیدوارم با استمرار این تعامل بتوانیم که ایده‌های جدید را از طریق این نخبگان در کشور پیاده کنیم. چرا که ما پروژه‌های در مرز دانشی داریم که آینده کشور را تامین می‌کنند.


ستاری با تاکید بر این که برخی از پروژه‌هایی که جنبه نظامی و محرمانه ندارد باید در کشور تشریح شود، افزود: ما امیدواریم بتوانیم این ایده‌ها را در جامعه اجرایی کنیم ولی اجرایی کردن آن بسیار سخت است چرا که ما خیلی تنها هستیم و اگر بخواهیم این اتفاقات در کشور بیفتد باید تعامل جدی میان دستگاه‌ها برقرار شود.


وی با تاکید بر این که باید عدد قابل توجهی از تولید ناخالص مای از درآمدهای غیر نفتی باشد، گفت:‌ در حال حاضر اعتباراتی در معاونت علمی وجود دارد که باید برای اجرایی کردن طرح‌ها به اختصاص یابد و فکر می‌کنیم که با اجرایی شدن این طرح‌ها کار به اتمام رسیده است، در حالی که اتمام کار با تجاری‌سازی این طرح‌ها است.


معاون علمی و فناوری رییس جمهور با بیان این که دو تا سه درصد از بودجه‌های جاری باید برای کارکردهای جاری ثبت شود، یادآور شد: مابقی اعتبارات باید در جهت تقویت کشور هزینه شود.


وی همچنین ابراز امیدواری کرد که سال آینده معاونت علمی بتواند عملکرد خوبی در حوزه توسعه علمی و تجاری سازی ارائه دهد.



منبع: ایسنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار