۰۳ بهمن ۱۳۹۳ ۱۳:۲۴
کد خبر: ۱۵۷۱
دربار پادشاهی عربستان سعودی در بیانیه ای اعلام کرد : "با نهایت تاسف و تاثر درگذشت ملک عبدالله بن عبدالعزیز را به شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز آل سعود ولیعهد تسلیت می گوییم. ملک عبدالله بن عبدالعزیز در ساعت یک بامداد جمعه (به وقت محلی) برابر با سوم ربیع الثانی 1436 هجری درگذشت."
از طرفی بعد از اعلام فوت پادشاه عربستان بهای نفت در بازار نیویورک افزایش یافت.


به گزارش عطنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، در بازار معاملات نیویورک هر بشکه نفت وست تگزاس اینتر مدییت برای تحویل در ماه مارس با افزایش 93 سنتی ( ‌دو و یک دهم درصد ) 47 دلار و 24 سنت معامله شد.


نفت برنت دریای شمال نیز برای تحویل در همین ماه بدون تغییر باقی ماند و بشکه ای 49 دلار معامله شد.


کاخ سلطنتی عربستان فوت ملک عبدالله و انتخاب شاهزاده سلمان را به عنوان جانشین او اعلام کرد.


عربستان که در سازمان کشورهای صادر کننده نفت (‌ اوپک ) عضویت دارد طبق آمارهای آژانس انرژی آمریکا نخستین صادر کننده جهان است و بالاتر از روسیه و امارات عربی متحده قرار دارد و دومین تولید کننده بعد از آمریکا است.


نفت از ژوئن 2014 بیش از 50 درصد ارزش خود را بر اثر عرضه فراوان از دست داده است.


این وضع با افزایش تولید آمریکا تشدید شده است.


بازار نفت بر روی اوپک برای حمایت از قیمت ها با کاهش تولید خود حساب باز کرده بود اما چند عضو با نفوذ این سازمان از جمله عربستان با کاهش سقف تولید این سازمان مخالفت می کنند.


12 کشور عضو اوپک که یک سوم نیاز جهانی را تامین می کنند آخر نوامبر تصمیم گرفتند سقف تولید 30 میلیون بشکه در روز را برای شش ماه آتی حفظ کنند.


آینده نفت 



خبرگزاری فرانسه روز جمعه در گزارشی از داووس به نقل از رییس سازمان بین المللی انرژی اعلام کرد که قیمت جهانی نفت با مرگ ملک عبدالله شاه عربستان افزایش چندانی نمی یابد.




 

'فاتح بیرول' رییس سازمان بین المللی انرژی امروز اعلام کرد: از آنجایی که سیاست های نفتی عربستان با مرگ ملک عبدالله تغییر نمی باید، از اینرو قیمت جهانی نفت نیز با این رویداد داخلی ، تغییر چندانی نخواهد کرد.
وی در حاشیه اجلاس جهانی اقتصاد در داووس سوییس در مصاحبه با فرانس پرس با اشاره به ثبات سیاست های نفتی عربستان، ابراز امیدواری کرد که مقامات آن کشور پس از مرگ ملک عبدالله همچنان بتوانند نقش خود را به عنوان عامل ایجاد ثبات در قیمت جهانی انرژی بخوبی بازی کنند.
بیرول افزود: بنابراین انتظار می رود مرگ شاه عربستان و در واقع، تغییر ایجاد شده در هیات حاکمه این کشور نتواند موجب افزایش قیمت جهانی نفت شود.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار