۱۵ آذر ۱۳۹۶ ۰۶:۴۴
کد خبر: ۱۵۶۱۸۶
مناظره دانشجویی با عنوان «کارنامه روحانی؛ قابل دفاع یا مردود؟»

مناظره دانشجویی با عنوان «کارنامه روحانی؛ قابل دفاع یا مردود؟» به همت بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی، 14 آذرماه در سالن شهید بهشتی دانشکده حقوق و علوم سیاسی این دانشگاه برگزار شد.


به گزارش عطنا، علی بابایی، مسئول اسبق سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی و کیاوش کلهر مسئول فعلی سیاسی بسیج دانشجویی همین دانشگاه به عنوان منتقد دولت و کوثر فرهادی، عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان و نیما پروین، دبیر سابق تشکل دانشجویی بیدار دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج به عنوان مدافع عملکرد دولت روحانی با هم به مناظره پرداختند.


مجری و کارشناس این مناظره نیز نوید خوشنام‌وند، دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی بود که در ابتدای این برنامه، گفت: از قبل شیوه بحث و مناظره برای دوستان توضیح داده شده است ولی برای اینکه شرکت‌کنندگان در این برنامه نیز در جریان باشند، توضیحات مختصری را ارائه می‌دهم.


وی با اشاره به اینکه در این مناظره زمان به صورت تیمی و نه فردی محاسبه می‌شود، افزود: هر تیم هفت دقیقه وقت دارد که مواضع و بحث‌های خودشان را مطرح کنند و این زمان را هر طوری که می‌خواهند بین خودشان تقسیم کنند و قرار هم هست که بین حرف همدیگر وارد نشوند.


خوشنام‌وند یادآور شد: باید در ابتدای مناظره محورهای آن را مشخص کنیم تا در قالب چارچوب مشخص حرکت کنیم و خارج از موضوع نیز صحبت نشده و بحث‌ها هم حول محورهای مشخص شده شکل بگیرد.


وی محورهای این مناظره را در دو زمینه شامل عملکرد قوه مجریه در سیاست داخلی به خصوص سیاست‌های اقتصادی و سیاسی و عمل به وعده‌های به صورت شاخص و موردی با بیان آمار و سیاست خارجی به عنوان رکن اصلی اعلام شده از سوی دولت به عنوان مهمترین نقطه تمرکز آن شامل قراردادهای بین‌المللی و بحث عزت، حکمت و مصلحت که گفته مقام معظم رهبری در حوزه روابط بین‌الملل بوده و عملکرد استراتژیک و دورنمای سیاست خارجی دولت به ویژه امنیت بین‌الملل، بیان کرد.


خوشنام‌وند تصریح کرد: موضوع مناظره قطعاً خیلی واضح بوده و قرار است که عملکرد دولت روحانی مورد نقد یا دفاع قرار بگیرد و کاملاً مشخص و منطقی است که بحث در زمینه عملکرد دولت‌های قبلی خارج از موضوع است.



فرهادی: جریان اصلاحات همیشه دولت‌ها را نقد می‌کند



کوثر فرهادی، عضو حزب ندای ایرانیان در ابتدای صحبت‌های خود اظهار کرد: در واقع ما فعالان سیاسی که متعلق به جریان اصلاحات هستیم در طول چند دهه گذشته چه در زمان تشکیل اصلاحات و چه در دوران استبداد و محدودیت‌هایش که اصلاحات و اصلاح‌طلبی تجربه کرده است، به صورت مداوم بر نقد دولت تکیه داشتیم.


وی درباره همین موضوع تصریح کرد: ما در دوران آقایان خاتمی و احمدی‌نژاد و حتی دوره روحانی به خصوص دولت فعلی، همیشه عملکرد دولت را نقد می‌کنیم و اینکه ما به عنوان مدافع آقای روحانی در اینجا حاضر شدیم به این معنی نیست که به عملکرد او نقد نداریم، نقد داریم و این نقدها کم هم نیستند ولی تلاش می‌کنیم آنها را در یک فضای سازنده بگوییم تا دولت بتواند خودش را اصلاح کند.



پروین:‌ نمایندگان فکری اصولگرایان در دانشگاه‌ها بسیج دانشجویی است



نیما پروین، دبیر سابق تشکل دانشجویی بیدار نیز با بیان اینکه روز دانشجوهایی که امروزه می‌بینیم خیلی تبریک گفتنی هم ندارد، بیان کرد: چون نتوانستیم به آن هدفی که ما داشتیم و جایگاهی که باید دانشجو می‌داشت دست پیدا کنیم.


وی با بیان اینکه دانشجو باید خیلی جدی به نقد و یا دفاع از عملکرد دولت بپردازد، افزود: البته بنده از عملکرد دولت دکتر روحانی در این مناظره دفاع می‌کنم تا خیال دوستان راحت شده و تکلیف‌شان نیز مشخص باشد.


پروین خاطرنشان کرد: اصحاب قدرت ما نسبت به نقش و حرف دانشجو بی‌تفاوت‌اند و اساساً برای آنها بلاموضوع است و این در میان همه مسئولان و سران قوا مشخص بوده و فرقی نمی‌کند.


وی درباره همین موضوع افزود: آنها به دانشجویان به عنوان چشم بیدار نظام نگاه نمی‌کنند و نهایتاً به دانشگاه طبق سخن شهید بهشتی که می‌گفتند، «دانشجو مؤذن جامعه است و اگر خواب بماند، نماز امت قضا می‌شود» و امروزه می‌بینیم هم دانشجو خواب مانده و هم نماز امت قضا شده است.


دبیر سابق تشکل دانشجویی بیدار با بیان اینکه به عنوان یک اصلاح‌طلب می‌گویم که اوج کار جنبش دانشجویی این روزها چند بار بگوییم خاتمی و درخواست رفع حصر شده است، گفت: اگر رفع حصر هم صورت گرفت بعد از آن قرار است جنبش دانشجویی چه کاری انجام دهد؟


وی اضافه کرد: جریان اصولگرا که از نظر ما نمایندگان فکری آنها در دانشگاه‌ها، بسیج دانشجویی است و نقدهای جدی نیز به آنها داریم، مبنی بر اینکه چرا بسیج دانشجویی پیشتاز جریان اصولگرایی نیست بلکه بسیج آنجایی می‌رود که جریان اصولگرایی آنها را می‌کشاند، یعنی ادامه دهنده هستند.



بابایی: جریان انقلابی بسیج دانشجویی هیچ نسبتی با اصولگرایان ندارند



علی بابایی، مسئول اسبق سیاسی بسیج دانشگاه علامه طباطبائی نیز ضمن تشکر از بسیج دانشکده ارتباطات برای بگزاری این نشست، گفت: بسیج دانشجویی در راه‌اندازی کرسی‌های آزاد اندیشی همیشه پیشتاز بوده و جای تقدیر و تشکر دارد.


وی در ادامه از حضور آقای پروین و خانم فرهادی این مناظره تشکر کرد و افزود: باید گفت‌و‌گو بدون جدل و بر اساس ادب و اخلاق پیش برود و مبادا طوری صحبت کنیم که به خاطر خوب صحبت کردن‌ و قشنگ حرف زدن‌مان، حرف‌های قشنگ و زیبا بیان نکنیم.


بابایی در پاسخ به این سئوال پروین که چرا بسیج دانشجویی پیشتاز جریان اصولگرایی نیست، اظهار کرد: من خیال همه را راحت کنم که هیچ نسبتی بین بسیج دانشجویی و جنبش‌های انقلابی دانشجویی همچون عدالت‌خواهان، انجمن اسلامی مستقل، جامعه اسلامی و تحکیم با جریان اصولگرایی وجود ندارد.


وی با بیان اینکه ما مدافع هیچ دولتی نیستیم چون ما بخشی از دولت نبودیم، گفت: اما تشکل‌هایی باید جواب بدهند که دم انتخابات انجمن اسلامی‌هایشان پاتق فعالان سیاسی برای شورای شهر می‌شود و آقای کرباسچی در همین دانشگاه حضور پیدا کرده و ضمن صحبت برای شورای شهر آقای قالیباف را نیز به مناظره دعوت می‌کند.


بابایی با اشاره به اینکه الحمدالله رب العالمین ما هیچ‌وقت پادو نشدیم و همیشه جریان پیشتاز بودیم، خاطرنشان کرد: در سال 84 محور گفتمان جنبش دانشجوی بسیجی، عدالت بود و محور جامعه نیز گفتمان عدالت شد و این نشان می‌دهد که ما پیرو نبوده بلکه پیشتاز بودیم.


وی با بیان اینکه ما در اینجا نشستیم که با بیان حرف حساب دولت آقای روحانی را نقد کنیم، گفت: راهی برای فرار به جلو وجود ندارد یا منتقد و یا مدافع دولت هستیم و نمی‌توانیم اینجا بشینیم و بگوییم که ما مدافع هستیم ولی مدافع همه آن چیزی نیستیم.


بابایی خاطرنشان کرد: اگر اینجا به عنوان مدافع حاضر شده‌ایم، مدافع کل شاکله دولت روحانی هستیم، البته حزب مرتبط با دوستان یعنی ندای ایرانیان اگر چه در دولت روحانی جایگاهی ندارد ولی شما به عنوان مدافع در اینجا نشسته‌اید و بهتر است بر اساس منطق دو گانه موافق و مخالف صحبت کنیم.



کلهر: امروزه پیدا کردن مدافع عملکرد دولت روحانی چیز کمی نیست



کیاوش کلهر، مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی نیز با بیان اینکه بسیج دانشجویی این دانشگاه همیشه در راه‌اندازی کرسی‌های آزاد اندیشی و ایجاد فضای تضارت آرا و افکار پیشتاز بوده است، گفت: طرف مقابل صحبت ما قرار است مدافع دولت باشد و ما خوشحالیم که سعادت پیدا کردیم، روبروی کسی بنشینیم که امروزه و بعد از انتخابات 96 سرش رو بالا می‌گیرد و در کمال شجاعت مدافع دولت است و این چیز کمی نیست که در این فضا مدافع عملکرد دولت روحانی پیدا کنیم.


وی افزود: اینکه دوستان می‌گویند محورهای بحث را قبول ندارند، محورها که موارد شفاف و روشنی است و ما قرار است در زمینه کارنامه دولت روحانی در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی بحث کنیم حال اگر محورها را قبول ندارید به چه شکلی می‌خواهید از دولت دفاع کنید؟


فایل صوتی کامل این مناطره را می‌توانید در اینجا دانلود کنید.



عکس: شکیبا شیرازی‌تهرانی


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار