مدیرگروه روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبائی تأکید کرد: اولویت رسانهها از تصویری گرفته تا صوتی و مکتوب در چنین زمانهایی بویژه در 24 ساعت اولیه باید انتشار اطلاعات، اخبار و گزارشات عینی از زلزله باشد نه مباحث سیاسی مثل مسکن مهر و دعواهای سیاسی. متأسفانه رسانهها تاکنون عملکرد خوبی نداشتهاند.
به گزارش عطنا، حسینعلی افخمی، مدیر گروه روابط عمومی دانشگاه علامهطباطبائی در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی آنا در تحلیلی نسبت به عملکرد رسانههای مختلف داخلی نسبت به زلزله غرب کشور، توضیح داد: اولا اصطلاح رسانه ملی درست نیست و آنچه که ما در رسانه داریم را باید به تلویزیون، مطبوعات و شبکههای مجازی تلقی کرد.
وی در مورد عملکرد تلویزیون گفت: من شبکه خبر را دیدم و واقعا در 12 ساعت اول که آن را دنبال میکردم کارکرد خاصی ندیدم؛ با آن تصاویر و پوشش رسانهای اصلا نمیتوان مخاطب را راضی نگه دارد.
* اولین نفر در صحنه باید خبرنگار باشد اما بود؟
این عضو هیأت علمی دانشگاه علامهطباطبایی 24 ساعت ابتدایی در پوشش حوادث فاجعهبار را با اهمیت دانست و اشاره داشت: سرعت انتقال خبر و اطلاعات بخصوص در مورد فاجعهای مثل همین زلزله باید بالا باشد تا در کمترین زمان توجه همه را برای کمک چه مسئول باشد و چه مخاطب، جلب کنیم.
افخمی با بیان اینکه گذشت زمان در رسانهها در قبال این حوادث مهم است، افزود: انتظار جامعه بر این است که اولین نفر در صحنه باید خبرنگار باشد؛ خبرنگاری که دوربین به دست عمق ماجرا را به تصویر بکشد.
وی ادامه داد: متأسفانه وقتی شبکههای خارجی را در قبال این زلزله پیگیری میکردم در 12 ساعت اول فقط شاهد تصاویری از عراق بودیم و نه ایران.
این مدرس علوم ارتباطات اجتماعی عنوان کرد: اولویت رسانهها از تصویری گرفته تا صوتی و مکتوب در چنین زمانهایی بویژه در 24 ساعت اولیه باید انتشار اطلاعات، اخبار و گزارشات عینی از زلزله باشد نه مباحث سیاسی مثل مسکن مهر و دعواهای سیاسی و غیره. گویا در رسانههای ما اولویت رسانهها چیز دیگری است.
* رسانههای چاپی، صوتی و تصویری متوجه مسأله نیستند
به گفته مدیر گروه روابطعمومی دانشگاه علامهطباطبائی؛ در ساعات اولیه تفسیرهای این چنینی در رسانه اصلا ماهیت ندارد. یک شبانه روز اول فقط باید هرچه در صحنه میگذرد را در اختیار دولت، مسئول و مخاطب قرار داد و جهتدهی افکار عمومی کرد. از این بابت که مخاطب نیازهای اصلی را دریابد، سراغ عمق فاجعه برود و به ماجرا کمک کند.
افخمی با بیان اینکه متأسفانه این رویکرد در کلیت رسانههای چاپی، صوتی و تصویری رعایت نشده، به آنا گفت: افکار عمومی در مواقع بحرانی لااقل در کشور ما جزء موارد استثنایی است چون مردم پشت سر نیروها هستند و روحیه جمعی برای کمک کردن دارند. اما به شرطی که عملی میشود که همه عمق فاجعه را در کوتاهترین زمان تصویر کنیم و مردم بفهمند چه خبر است.