۲۱ آبان ۱۳۹۶ ۱۷:۳۴
کد خبر: ۱۵۰۷۴۸
moarefe iranzade farhangi 96 (46)

معاون فرهنگی جدید دانشگاه علامه طباطبائی با بیان چکیده‌ای از مهمترین برنامه‌های خود برای این معاونت، کانون‌های فرهنگی، انجمن‌های علمی و تشکل‌های سیاسی گفت: درک موقعیت خاص دانشگاه علوم انسانی و التفات به تمایزهای آن با دانشگاه‌های فنی و پزشکی ضرورت اتخاذ راهبردهای کلان فرهنگی را برای ما ایجاد می‌کند که دانشجویان ما که ذهنشان در ساحت فکر و اندیشه با چالش‌های اجتماعی بیش از دیگران درگیر است بتوانند به فهم درست فرهنگی و انتخاب درست برسند.


به گزارش عطنا، مراسم تودیع و معارفه معاون فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی، شنبه، ۲۰ آبان‌ماه با حضور رئیس، معاونان و جمعی از مسئولان دانشگاه برگزار شد.


در این مراسم، دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی ضمن تقدیر از تلاش‌های دکتر حسین سلیمی بجستانی به عنوان سرپرست معاونت فرهنگی دانشگاه، دکتر نعمت‌الله ایران‌زاده را به سمت معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی منصوب کرد.


در این نشست، دکتر نعمت‌الله ایران‌زاده به ایراد سخنان خود پرداخت و گفت: از حسن ظن و اعتماد رئیس محترم دانشگاه  و حضور دوستان قدیمی و همکاران ارجمند در این محفل باشکوه سپاسگزارم و امیدوارم که با همین روشی که دوستان آغاز کرده‌اند، بنده‌ام با میل به کار جمعی امیدوارم به پیشرفت‌های خوبی برسیم.


وی یادآور شد: طی چند روز گذشته با هم‌اندیشی‌هایی که با مدیران ارشد و معاونان داشتم سعی در تنظیم و تبیین برنامه‌های خود کردم که به قول شاعر «حسنت به اتفاق ملاحت جهان گرفت/ آری به اتفاق جهان می‌توان گرفت».


وی ادامه داد: من هم با شما موافقم که مقوله فرهنگ مقوله متولی‌گری نیست. من تمام کسانی که در حوزه فرهنک فعالیت می‌کنند را «فرهنگ‌ورز» می‌نامم.


معاون جدید فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه در این جمع سخن گفتن از فرهنگ زیره به کرمان بردن است، گفت: حوزه فرهنگ نیازمند یک لطافت و فهم هنری با همه معانی هنر و تعامل فرهنگی با همه اصحاب فرهنگ، و رایزنی با همه خردمندان و هنرمندان و اعتنا به شور و شوق دانشجویانی است که با نشاط در یک فضای هنری و عاطفی خاصی سیر می‌کنند.


وی به بیان گزاره‌ای از «ساموئل تیلُر کولریج» فیلسوف انگلیسی و شاعر سبک رومانیک اشاره کرد و گفت: این دانشمند وقتی به تخیل برتر که حامل آفرینش‌های خلاقانه ادبی و هنری است می‌رسد می‌گوید «شاعر و هنرمند و خالق آثار کارهای درخشان ادبی کسی است که شورمندی را می‌تواند با تحکم ترکیب کند؛ احساس و عاطفه را با خرد جمع کند و از پریشانی به نظم برسد» لذا این قدرت دارد با یک قوه و اراده برتر احساس و خرد و شورمندی و اندیشه را با هم عجین کند.




اهتمام به ارتقای سطح بینش، منش و دانش دانشجویان با برگزاری کارگاه‌های تخصصی مهارت‌افزایی متناسب با رشته‌های مختلف با درک نیاز مراکز فرهنگی و اجتماعی کشور با تاکید بر ارتباطات و رسانه، تحلیل گفتمان، ترجمه، هنر و سینما، مددکاری اجتماعی و ادبیات و فرهنگ با رویکرد کارآفرینی و مهارت‌افزایی از دیگر برنامه‌های بنده است.



وی در سخنان خود اولویت‌های دوران مدیریت خود در معاونت فرهنگی دانشگاه را چنین عنوان کرد: ضرورت نگاه یکسان به دانشجویان به عنوان فرزندان برومند در زمینه‌های کلی دانشجویی، ایجاد زمینه‌های بروز و ظهور توانایی‌های علمی، فرهنگی و هنری دانشجویان، استفاده از تجارب انسانی ارزنده همه فرهنگ‌ورزان برای کارهای جمعی و کاستن از فضای یاس و نا امیدی و افزودن به امید، نشاط و پایندگی از جمله اولویت‌هایی است که من امیدوارم با تکیه بر همه تجربه‌های گران‌سنگ مدیران و معاوان پیشین و همکاری فرهنگ‌ورزان دانشگاه به این سمت حرکت کنیم.


وی ادامه داد: درک موقعیت خاص دانشگاه علوم انسانی و التفات به تمایزهای آن با دانشگاه‌های فنی و پزشکی ضرورت اتخاذ راهبردهای کلان فرهنگی را برای ما ایجاد می‌کند که دانشجویان ما که ذهنشان در ساحت فکر و اندیشه با چالش‌های اجتماعی بیش از دیگران درگیر است بتوانند به فهم درست فرهنگی و انتخاب درست برسند.


ایران‌زاده افزود: امیدوارم چنین نگاهی با در پیش گرفتن برخی از برنامه‌های آموزشی و کارگاه‌های دانش‌افزایی برای هسته‌های مرکزی کانون‌های فرهنگی، اعضای انجمن‌های علمی-دانشجویی و هسته مرکزی تشکل‌های سیاسی بتوانیم به یک بالندگی و فهم مشترک برسیم.


معاون جدید فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی تصریح کرد: اهتمام به نشاط و پویایی در انجمن‌های علمی-دانشجویی، ایجاد انجمن‌های علمی در گروه‌های فاقد انجمن علمی، رایزنی با رؤسای دانشکده‌ها و مدیران گروه‌ها برای اهتمام بیشتر در جلب مشارکت انجمن‌های علمی و کارکرد آنها و جلب مشارکت اعضای گروه‌های آموزشی در این زمینه، دقت در انتخاب ناظران انجمن‌های علمی و برگزاری جلسات نوبه‌ای آنها با دانشجویان، اهتمام به حضور و گردش دانشجویان نخبه در انجمن‌های علمی و رفع موانع اداری از برنامه‌های پیشنهادی‌شان و کاستن از زمان پذیرش برنامه‌ها و تسریع پذیرش آنها از جمله رویکردهایی است که امیدواریم بتوانیم با همکاری فرهنگ‌ورزان معاونت فرهنکی آنها را انجام بدهیم.


اهتمام به ارتقای سطح بینش، منش و دانش دانشجویان با برگزاری کارگاه‌های تخصصی مهارت‌افزایی متناسب با رشته‌های مختلف با درک نیاز مراکز فرهنگی و اجتماعی کشور با تاکید بر ارتباطات و رسانه، تحلیل گفتمان، ترجمه، هنر و سینما، مددکاری اجتماعی و ادبیات و فرهنگ با رویکرد کارآفرینی و مهارت‌افزایی از دیگر برنامه‌های بنده است.


وی در پایان گفت: در جلسات مکرر بعدی برنامه‌ها مدون شده و با تجربه‌هایی که در این معاونت انباشته شده بتوانیم گامی برای ایجاد نشاط و تربیت موثر فرهنگی در بین نسل جوان برداریم.


وی با خواندن شعری از مرحوم قیصر امین‌پور سخنان خود را پایان داد:


«الهی به زیبایی سادگی!


الهی به والایی اوج افتادگی!


رهایم مکن جز به بند غمت،


اسیرم مکن جز به آزادگی!»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار