۱۱ آبان ۱۳۹۶ ۱۰:۴۴
کد خبر: ۱۴۸۶۸۴
نشست افتتاحیه دوشنبه‌های آی سی سی در دانشگاه علامه طباطبائی

استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه «حقوق بین‌‌الملل کیفری» اصطلاح درست‌‌تری نسبت به «حقوق کیفری بین‌‌الملل» است گفت: حقوق بین‌‌المللی عرصه‌ای میان‌‌رشته‌ای است که روز به روز توسعه پیدا می‌‌کند، مثل گرایش‌‌‌‌های جدیدی چون حقوق بین‌‌المللی بهداشت، حقوق بین‌‌المللی پزشکی و حقوق بین‌‌المللی بیولوژیک که اخیرا مطرح شده‌‌اند.


به گزارش عطنا، جلسه افتتاحیه «دوشنبه‌های دیوان بین‌المللی» کیفری دوشنبه 8 آبان‌ ماه با حضور چند تن از استادان رشته‌های حقوق بین‌الملل و حقوق جزا و جرم‌شناسی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


محمدرضا ضیائی‌بیگدلی، استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبائی در این جلسه افتتاحیه گفت: حقوق بین‌‌المللی عرصه‌ای میان‌‌رشته‌ای است که روز به روز توسعه پیدا می‌‌کند، مثل گرایش‌‌‌‌های جدیدی چون حقوق بین‌‌المللی بهداشت، حقوق بین‌‌المللی پزشکی و حقوق بین‌‌المللی بیولوژیک که اخیرا مطرح شده‌‌اند.


وی افزود: یکی از میان‌‌رشته‌‌‌های بحث حقوق بین‌‌المللی کیفری است که یک جنبه بین‌‌المللی و یک جنبه کیفری دارد و شاید به همین دلیل است که در نظام  آکادمیک  با تدریس استادان دو گروه حقوق جزا و حقوق بین الملل مواجه می‌‌شویم.


ضیائی‌‌بیگدلی گفت: اولین کسی که از قلمرو حقوق جزا وارد تدریس حقوق بین‌‌الملل شد دکتر آزمایش بود و ما سر این موضوع با هم بحث داشتیم، من دید انترناسیونالیستی به این قضیه داشتم ولی او دید پنالیستی داشت، رفته رفته وی با من موافقت کرد که برای تدریس درس حقوق بین‌‌الملل باید از جنبه حقوق بین‌‌الملل وارد شد.


وی اضافه کرد: با دیدگاه کیفری نگاه کردن به قضیه حقوق بین‌‌المللی یک مشکلی را به وجود می‌‌آورد، شاید در ابتدای امر این طور به نظر برسد که یک استاد حقوق جزا هم می‌‌تواند درباره حفظ صلح و امنیت بین‌‌المللی تدریس کند یا برعکس یک استاد حقوق بین‌الملل با آشنایی کلی با حقوق کیفری بتواند وارد بحث‌‌های حقوق بین الملل کیفری شود ولی اینگونه نیست.


استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبائی با اعتقاد به اینکه یک استاد حقوق بین‌‌الملل باید به تدریس حقوق بین‌‌المللی کیفری بپردازد، اظهار کرد: بحث «حقوق بین‌‌المللی کیفری» و «حقوق کیفری بین‌‌المللی» جای بحث دارند، برخی افراد این دو اصطلاح را مترادف می‌‌دانند اما این دو اصطلاح متفاوت است و من معتقدم این درس بیشتر سبقه بین‌المللی دارد و حتی دکتر آزمایش هم معتقد بود که یک استاد حقوق بین‌‌الملل باید به تدریس این درس بپردازد.


بحث حقوق بین‌‌المللی کیفری یا حقوق کیفری بین‌‌المللی کهنه شده است



محمدعلی اردبیلی، استاد حقوق جزا و جرم‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه این جلسه گفت: «حقوق بین‌المللی کیفری» و «حقوق کیفری بین‌‌المللی» بحث کهنه‌‌ای است و ما اولین مطرح‌کنندگان آن نیستیم و بحث راجع به حقوق کیفری بین‌المللی یا حقوق بین‌المللی کیفری از دهه ۷۰ میلادی در اروپا مطرح شده است.


اردبیلی با اشاره به اساسنامه انتخاب قضات دیوان حقوق بین‌‌المللی کیفری گفت: یکی از شروط این اساسنامه متخصص بودن فرد در حقوق بین‌المللی یا از رشته کیفری بودن و همچنین تجربه کار عملی داشتن است، یعنی سابقه قضاوت داشته باشد.


وی در پایان افزود: مباحثی که در«International Criminal Court» مطرح می‌‌شود نشان‌دهنده نکته‌‌بینی و ظرافتی که حقوق‌‌دانان دارند است و این دیوان منبعی بسیار غنی برای آموزش دوره‌‌های پسا دکترا فراهم کرده است، امروزه دانشجویان داخلی و خارجی به دنبال مباحث پس از دکترا هستند، چرا که در مقطع دکترا فرصتی برای تعمیق و تمرین کافی بوجود نمی‌‌آید.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار