۰۹ آبان ۱۳۹۶ ۱۵:۳۹
کد خبر: ۱۴۸۲۵۹
asadi-6

استاد روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبائی: نظر می‌رسد بسیاری از کسانی که در جامعه امروز، خود را طرفدار ایران باستان و اسطوره‌های آن نشان می‌دهند، در حقیقت ارزشی برای آنها قائل نیستند؛ چراکه اگر حقیقتا به این شخصیت‌های تاریخی اهمیت می‌دادند، به‌جای منتشر کردن نقل قول‌های جعلی که اغلب به خود این شخصیت‌ها هم ضربه می‌زند، پیرامون تاریخ و فرهنگ ایران مطالعه کرده تا متوجه اثرات این شخصیت‌ها در تاریخ بشوند.


به گزارش عطنا، دکتر عباس اسدی، استاد روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبائی در یادداشتی در روزنامه جام جم نوشت:




چندروزی است به بهانه بزرگداشت کوروش، فضای مجازی پر شده از مطالب تجلیلی درباره این شخصیت تاریخی و نسبت دادن جملات گوناگون به او. متاسفانه بیشتر جملاتی که در این فضا به چنین شخصیت‌هایی نسبت داده می‌شود، جعلی است و اثبات جعلی بودن آنها، بعضا جنجال‌هایی را به‌پا می‌کند.





پررنگ‌ترین حاشیه‌ای که بتازگی در این زمینه ایجاد شد، ناشی از مطلبی بود که یکی از چهره‌های مشهور فوتبال کشور به نقل از کوروش در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد، ولی خیلی زود مشخص شد که جملات نقل شده، در حقیقت از بیانات امام علی(ع) و گفته‌های شکسپیر بوده است. جالب این‌که تا پیش از لو رفتن این موضوع، بیش از 250 هزار نفر از دنبال‌کنندگان صفحه این چهره مشهور ورزشی، این مطلب را پسندیده بودند.


این اتفاق بار دیگر ثابت کرد که جامعه ما، جامعه‌ای شفاهی است و در آن فرهنگ شفاهی غلبه دارد. در جوامع شفاهی، افراد بدون این‌که درباره موضوعات تحقیق کرده و حقیقت آن را کشف کنند، آنها را در فضاهای عمومی منتشر می‌کنند. در چنین جامعه‌ای، از میزان مطالعه افراد کاسته می‌شود و در نتیجه سطح د‌انش هم پایین می‌آید. این افراد به‌جای این‌که اطلاعات را از منابع درست کسب کنند، به حرف‌های عامیانه دیگران اکتفا کرده و گاهی حتی برهمین اساس هم تاریخ‌سازی می‌کنند. بدون شک این کار باعث آسیب‌های معنوی به نسل آینده و فراموشی تاریخ و میراث فرهنگی اصیل آن جامعه خواهد شد و آیندگان نخواهند توانست حقیقت را از دروغ تشخیص دهند.


امروزه گسترش شبکه‌های مجازی راه را برای مخلوط کردن راست و دروغ در جامعه شفاهی ایران هموار کرده و برخی افراد، بخصوص چهره‌های مشهور، برای خوشایند طرفداران خود، بدون این‌که درباره صحت یک گفته اطمینان داشته باشند، آن را در فضای عمومی منتشر می‌کنند، درحالی که به عاقبت کارشان و ضربه مهلکی که چنین اقداماتی در درازمدت بر فرهنگ جامعه وارد می‌کند، توجهی ندارند.


به نظر می‌رسد بسیاری از کسانی که در جامعه امروز، خود را طرفدار ایران باستان و اسطوره‌های آن نشان می‌دهند، در حقیقت ارزشی برای آنها قائل نیستند؛ چراکه اگر حقیقتا به این شخصیت‌های تاریخی اهمیت می‌دادند، به‌جای منتشر کردن نقل قول‌های جعلی که اغلب به خود این شخصیت‌ها هم ضربه می‌زند، پیرامون تاریخ و فرهنگ ایران مطالعه کرده تا متوجه اثرات این شخصیت‌ها در تاریخ بشوند.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار