۲۰ مرداد ۱۳۹۴ ۱۴:۳۸
کد خبر: ۱۴۷۸۴

به گزارش عطنا و به نقل از 635104618418673167تسنیم، بانک جهانی در گزارشی با موضوع اثرات لغو تحریم ها بر اقتصاد ایران نوشته است: لغو تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای ایران تاثیر قابل توجهی بر بازار نفت جهان، اقتصاد ایران و شرکای تجاری این کشور خواهد داشت.


بر اساس پیش بینی بانک جهانی، بازگشت کامل ایران به بازار جهانی در نهایت روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت به بازار تزریق خواهد کرد و قیمت هر بشکه نفت را در سال آینده میلادی 10 دلار کاهش خواهد داد. بانک جهانی همچنین انتظار دارد رشد اقتصادی ایران از 3 درصد امسال به حدود 5 درصد در سال آینده برسد.


این گزارش افزود: ایران ظرفیت صادرات نفت بیشتر را دارد و ترمیم اقتصادی این کشور در حال شتاب گرفتن است.


شانت دواراجان، اقتصاد دان ارشد بانک جهانی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا گفت: «درست مثل زمانی که تشدید تحریم ها در سال 2012 موجب کاهش شدید صادرات نفت ایران شد و به دنبال آن  شاهد 2 سال رشد منفی اقتصاد این کشور بودیم، ما انتظار داریم که لغو تحریم ها موجب افزایش صادرات و احیای اقتصاد ایران شود.»


بر اساس پیش بینی بانک جهانی هزینه انجام داد و ستد ایران نیز کاهش خواهد یافت، و نه تنها حجم بلکه ارزش تجارت نفتی و غیرنفتی این کشور نیز رشد خواهد کرد.


بر اساس برآورد بانک جهانی، صادرات ایران سال آینده در نهایت حدود 17 میلیارد دلار رشد خواهد داشت که حدود 3.5 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است. کشورهای انگلیس، چین، هند، ترکیه و عربستان از کشورهایی هستند که بیشترین رشد تجارت با ایران را پس از تحریم ها شاهد خواهند بود.


سرمایه گذاری مستقیم خارجی ممکن است به حدود 3 میلیارد دلار در سال برسد که دو برابر رقم فعلی است اما همچنان نسبت به بیشترین میزان خود در سال 2003 پایین است.


لیلی متقی، اقتصاد دان بانک جهانی و تنظیم کننده این گزارش گفت: «از زمان انعقاد چهارچوب توافق در آوریل 2015، ما شاهد افزایش تمایل شرکت های بین المللی نسبت به سرمایه گذاری در ایران و به خصوص نفت و گاز این کشور بوده ایم... این روند احتمالا با لغو تحریم ها شتاب خواهد گرفت و سرمایه مورد نیاز را فراهم خواهد ساخت و موجب ارتقاء تکنولوژی در بخش نفتی ایران خواهد شد.»


این گزارش در ادامه نوشت: لغو تحریم ها یک دستاورد اقتصادی نصیب ایران خواهد کرد. تجربه ایران در مدیریت افزایش های قبلی درآمدهای نفتی هوشیارانه بوده است. دولت هایی که با چنین موقعیت های مناسب اقتصادی ای مواجه می شوند فرصت دارند تا با اتخاذ سیاستی مناسب اقتصاد خود را در مسیر رشد با ثبات قرار دهند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار