۰۶ آبان ۱۳۹۶ ۱۲:۰۱
کد خبر: ۱۴۷۴۱۳
نشست خانواده «علامه طباطبائی» با هیئت رئیسه دانشگاه علامه

نشست وابستگان و علاقه‌مندان به علامه سیدمحمدحسین طباطبائی با هیئت رئیسه دانشگاه علامه طباطبائی در سالن شورای دانشکده مدیریت و حسابداری این دانشگاه برگزار شد.


به گزارش عطنا، حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در این نشست با اشاره به اینکه خدا را شاکر هستیم که این افتخار نصیب ما شد تا در خدمت خانواده علامه طباطبائی باشیم، آیه 50 سوره طه را قرائت کرد و گفت:  (قالَ رَبُّنَا الَّذِي أَعْطى‌ كُلَّ شَيْ‌ءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدى‌)، (موسى) گفت: پروردگار ما كسى است كه به هر چيزى آفرينش خاص آن را عطا كرده و آنگاه (آن را به راه كمال) هدايت فرمود.


وی افزود: علامه طباطبائی شرحی بر آیه‌ای که در ابتدا خواندم، دارد و به نوعی فلسفه شناختی دانشگاه ما از آن برگرفته شده است.


سلیمی در ادامه به تفسیری که آیت‌الله جوادی‌آملی بر شرح علامه طباطبائی درمورد آیه 50 سوره طه قرآن کریم نوشته‌اند، اشاره کرد و گفت: این آیه گویای جاری شدن عقلانیت الهی بر تمام پدیده‌های عالم خلقت است، یعنی خداوند همه چیز را خلق کرده و هدایت خود را براساس قواعد و عقل عالم هستی در آن جاری می‌کند.


وی اضافه کرد: بر این اساس هر دانشی که دست به کار شناخت عالم بزند، دانش الهی است و به نوعی دانشی بوده که می‌خواهد قواعد خداوندی و آیات الهی را بشناسد و به تعبیر علامه طباطبائی، همانطور که شناخت آیات خداوند در کتاب قرآن کریم علم الهی است، شناخت آیات خداوند در عالم طبیعت، جامعه و عالم انسانی هم علم الهی است به شرطی که بدانیم همه آنها مصنوع خداوند هستند و علم و عقلانیت خدا بر آنها جاری است.



نام علامه طباطبائی بر پیشانی دانشگاه ما مایه افتخار است


سلیمی اظهار کرد: به همین دلیل نام علامه طباطبائی بر پیشانی دانشگاه ما واقعاً مایه افتخار و روشن‌کننده یک راه بزرگ برای دانشگاه علامه طباطبائی است.


وی با بیان اینکه نام علامه طباطبائی از سال 1363 بر دانشگاه نهاده شده است، گفت: دانشگاه علامه طباطبائی محصول ادغام 33 مؤسسه آموزش عالی بعد از انقلاب اسلامی است.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه اولین این مؤسسه‌ها در سال 1336 با نام مدرسه عالی بازرگانی شکل گرفت، افزود: ساختمانی که در سال 1344 به این مؤسسه واگذار شد هنوز هم وجود دارد که دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی در آن قرار گرفته‌ است.


وی اذعان کرد: بعد از انقلاب اسلامی مؤسسه‌ها، مدارس آموزش عالی و مجتمع‌های علمی-آموزشی که عمدتاً در حوزه علوم انسانی و اجتماعی فعال بودند در سال 1363 در همدیگر ادغام شده و به پیشنهاد حجت‌الاسلام دکتر احمد احمدی، رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) و با مجوز شورای عالی انقلاب فرهنگی نام علامه طباطبائی بر این دانشگاه نهاده شد.


سلیمی افزود: دانشگاه علامه طباطبائی به دلیل پراکنده بودن دارای مشکلات متعددی است چون از ادغام 30 مؤسسه آموزشی بعد از انقلاب اسلامی تشکیل شده است.



تاریخ دانشگاه علامه طباطبائی دارای کمترین تغییرات مدیریتی است



وی با اشاره به اینکه رؤسایی که در این دانشگاه حاضر شدند، مشکلات و مشقت‌های زیادی کشیدند تا این نهاد را به عنوان یک دانشگاه حفظ کرده و توسعه دهند، گفت: البته دانشگاه علامه طباطبائی به نسبت بسیاری از دانشگاه‌های دیگر دارای کمترین تغییرات مدیریتی بود.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی درباره همین موضوع خاطرنشان کرد: از زمان گذاشتن نام علامه طباطبائی بر این دانشگاه تا به امروز، دانشگاه علامه طباطبائی پنج رئیس بیشتر نداشته است که نفر پنجم بنده هستم و همه رؤسای این دانشگاه حداقل چهار سال در آن مدیریت کرده‌اند که همین تداوم موجب شد که هویت دانشگاه همچنان حفظ شود.


وی با اشاره به اینکه امروز دانشگاه علامه طباطبائی دارای یازده دانشکده است، گفت: یکی از این دانشکده‌ها، مؤسسه آموزش عالی بین‌المللی است که از سوی سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو، اداره آن به دانشگاه ما واگذار شده و تحت عنوان مؤسسه آموزش عالی بیمه اکو شناخته می‌شود.


سلیمی یادآور شد: همین مکانی که نشست در آن برگزار شده است، دانشکده مدیریت و حسابداری است که قطب رشته‌های مدیریت و حسابداری در کشور محسوب می‌شود و گروهی از پرتولید‌ترین و پراستنادترین استادان در این دانشکده مشغول به تحصیل هستند.



جزء برترین دانشگاه‌های کشور در زمینه استاد هستیم


وی با بیان اینکه چون هر سال تعدادی از دانشجویان فارغ‌التحصیل می‌شوند ولی معمولاً ما بین 15 هزار تا 17 هزار دانشجو در هر سال داریم، افزود: هم اکنون بیش از 16 هزار دانشجو در دانشگاه علامه طباطبائی مشغول به تحصیل هستند.


سلیمی تصریح کرد: در دانشگاه علامه طباطبائی 540 نفر هیئت علمی تمام‌وقت و ثابت داریم که نیمی از این تعداد استاد و دانشیار به بالا هستند، ضمن‌آنکه در دانشگاه ما فقط 18 نفر دارای مدرک مربی (فوق‌لیسانس) تدریس می‌کنند و از نظر استاد که دارای مدرک دکتری به بالا باشند، جزء برترین دانشگاه‌های کشور هستیم.




بر اساس آخرین اطلاعاتی که دکتر ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در اختیار بنده قرار داد، حدود 150 نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه علامه طباطبائی در 75 نمایندگی خارج از کشور مشغول به فعالیت هستند.



 وی افزود: دانشگاه علامه طباطبائی دارای کمترین تعداد استاد با مدرک مربی بوده و آموزش‌یار که مدرسان دارای مدرک لیسانس هستند، اصلاً در دانشگاه ما وجود ندارد.


سلیمی با بیان اینکه دانشگاه علامه طباطبائی یکی از 13 دانشگاه سطح یک کشور است، گفت: دانشگاه علامه طباطبائی تنها دانشگاه تخصصی دولتی در بین دانشگاه‌های دولتی کشور بوده که با رشد استانداردهایی که داشته در سطح یک کشور قرار گرفته است.



آماری از شخصیت‌های برجسته کشوری که فارغ‌التحصیل دانشگاه علامه طباطبائی بوده‌اند


وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاه علامه طباطبائی شخصیت‌های برجسته کشوری هستند، اظهار کرد: یک‌بار که در این زمینه بررسی انجام دادیم، نزدیک به 700 تا 800 نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه علامه طباطبائی، عضو هیئت علمی دیگر دانشگاه‌های کشور هستند.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین اطلاعاتی که دکتر ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در اختیار بنده قرار داد، حدود 150 نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه علامه طباطبائی در 75 نمایندگی خارج از کشور مشغول به فعالیت هستند.


وی با بیان اینکه ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی، هم فارغ‌التحصیل و هم عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی است، گفت: علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بسیاری دیگر از مدیران به‌خصوص مدیران عامل بانک‌ها، فارغ‌التحصیل دانشگاه علامه طباطبائی هستند.



دو معاون رئیس‌جمهور و سه وزیر سابق عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد علامه طباطبائی



سلیمی بیان کرد: جالب است بدانید که فقط در دانشکده اقتصاد دانشگاه ما، دو معاون سابق رئیس‌جمهور، سه وزیر سابق و 6 نفر با سابقه معاونت وزارت‌خانه‌های اقتصادی؛ عضو هیئت علمی هستند که علاوه بر صلاحیت‌های علمی به افزایش توان مدیریتی و افزایش وزن دانشگاه ما نسبت به سایر دانشگاه‌های کشور افزوده است.


وی با بیان اینکه در چهار سال گذشته دانشگاه علامه طباطبائی از لحاظ رشد شاخص‌های دانشگاهی جزء سه دانشگاه برتر کشور بوده است، گفت: به لحاظ توسعه فضای فیزیکی شاید بتوان گفت، برترین دانشگاه کشور هستیم.



ایجاد 50 هزار متر مربع فضای آموزشی، فرهنگی و رفاهی در دانشگاه


سلیمی درباره همین موضوع افزود: بدون اینکه از اعتبارات دولتی استفاده چندانی داشته باشیم، 50 هزار متر مربع در دانشگاه فضای آموزشی، فرهنگی و رفاهی ساخته شده است که چند دانشکده، موزه، مسجد دانشگاه، درمانگاه، مجموعه‌های فرهنگی و چهار مجتمع خوابگاهی از جمله آنها است.


وی با بیان اینکه ساخت این میزان فضا موجب شده است تا دانشگاه از نظر فیزیکی خودش را نسبت به گذشته بسیار ارتقاء دهد، گفت: در طول چهار سال گذشته با جذب استادان جوان توانسته‌‌ایم، نسبت استاد به دانشجوی خودمان را از یک به 44 به یک به 27 ارتقا دهیم و از این نظر جزء دانشگاه‌های استاندارد کشور هستیم.



10 میلیارد تومان قرارداد پژوهشی با دستگاه‌های مختلف اجرایی منعقد کردیم


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی اذعان کرد: در همین مدت خوشبختانه استادان و دانشجویان ما ارتباط بسیار نزدیکی با دستگاه‌های اجرایی برای حل مشکلات آنها از طریق پژوهش‌های علمی، پیدا کرده‌اند به‌طوری که در سال گذشته حدود 10 میلیارد تومان قرارداد پژوهشی با دستگاه‌های مختلف اجرایی منعقد کردیم که نشان‌دهنده حضور گسترده و تأثیرگذار دانشگاه برای حل مسائل کشور و اقبال دستگاه‌های اجرایی در این زمینه است. ضمن‌آنکه این میزان در چهار سال قبل 300 میلیون تومان بود که نشان می‌دهد میزان همکاری ما با دستگاه‌های اجرایی به 30 برابر افزایش پیدا کرده است.


وی با اشاره به اینکه چاپ کتاب‌های مرجع در دانشگاه علامه طباطبائی به دو برابر افزایش پیدا کرده است و ما سالی 100 کتاب مرجع در دانشگاه، چاپ و در اختیار جامعه علمی کشور قرار می‌دهیم، گفت: در زمینه سطح رفاه دانشجویی، شاید رتبه اول کشوری را در بهبود فضای رفاهی دانشجویی داریم اما نقطه برجسته فعالیت‌های ما در بخش بین‌الملل است.



حضور 200 شخصیت برجسته از سایر کشورهای دنیا در دانشگاه علامه طباطبائی


سلیمی با بیان اینکه چهار سال قبل اصلاً چیزی به نام دفتر همکاری‌های بین‌المللی در دانشگاه علامه طباطبائی وجود نداشت و شاید به همین دلیل هم بود که نام علامه طباطبائی چندان شناخته شده نبود، بیان کرد: با تأسیس دفتر همکاری‌های بین‌المللی در دانشگاه، امروزه یکی از فعال‌ترین دفاتر را در این زمینه داریم و سال گذشته فقط 200 شخصیت برجسته از سایر کشورهای دنیا در دانشگاه علامه طباطبائی حضور داشته و به تدریس و سخنرانی پرداخته و یا کارگاه علمی و آموزشی برگزار کرده‌اند که در این بین 20 تا 30 نفر از آنها رؤسای دانشگاهای بزرگ دنیا بودند.




دانشگاه ما با اختلاف بسیار زیادی از سایر دانشگاه‌های کشور در حوزه نظریه‌پردازی، رتبه برتر را بدست آورده است و اگر تمام کرسی‌های نظریه‌پردازی برگزار شده در تمام دانشگاه‌های کشور را جمع کنیم به اندازه کرسی‌های نظریه‌پردازی برگزار شده در دانشگاه علامه طباطبائی نیست.



وی تصریح کرد: بسیار تلاش می‌کنیم که در سطوح بین‌المللی نام دانشگاه علامه طباطبائی را مطرح کنیم البته اگر چه تلفظ نام دانشگاه شاید برای بعضی از خارجی‌ها مشکل باشد و برخی‌ها هم به ما توصیه دارند که در سطح جهانی نام دانشگاه را (ATU) تلفظ کنیم ولی باز خود بنده تأکید دارم که حتماً از نام کامل علامه طباطبائی در مجامع بین‌المللی علمی استفاده کنیم، به دلیل اینکه علامه طباطبائی شخصیت برجسته‌ای است و ما افتخاری می‌کنیم که نام دانشگاه ما به این اسم است تا بر اساس آن افتخارات خود را افزایش و گسترش دهیم.



افتخارات دانشگاه علامه طباطبائی در حوزه‌های فرهنگی و دانشجویی



سلیمی در ادامه به فعالیت‌های فرهنگی به‌خصوص در سطح کانون‌های فرهنگی و هنری و انجمن‌های علمی-دانشجویی اشاره کرد و گفت: افتخارات بزرگی را دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی در این زمینه و در قالب جشنواره‌های ملی حرکت و رویش در سطح کشور به‌دست آوردند و سال گذشته هم کانون‌ها و هم انجمن‌های علمی دانشگاه در سطح کشور برتر شناخته شدند.


وی با بیان اینکه سه سال پیاپی است که دانشگاه علامه طباطبائی از سوی وزارت علوم در زمینه کانون‌های فرهنگی و هنری به‌عنوان دانشگاه نمونه شناخته می‌شود، افزود: همچنین دانشگاه ما در حوزه فعالیت‌های مراکز مشاوره و بهداشت نیز موفقیت‌های خوبی را به دست آورده است.



پرچمدار تنگه احد انقلاب اسلامی هستیم


سلیمی با اشاره به اینکه اگر در کشور پنج دانشگاه پرنفوذ، تأثیرگذار و دارای جایگاه والا داشته باشیم یکی از آنها دانشگاه علامه طباطبائی است، اظهار کرد: ما توانسته‌ایم با همت و تلاش استادان، مسئولان و دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی به‌تدریج به پرچمدار علوم انسانی در کشور تبدیل شویم، علوم انسانی و علوم اجتماعی که به تعبیر مقام معظم رهبری، تنگه احد انقلاب اسلامی است و اگر ما نتوانیم این حوزه و جایگاه را حفظ کنیم، شاید محتوای انقلاب اسلامی از درون تهی شود.



رتبه اول کشوری را در عرصه نظریه‌پردازی داریم


وی یادآور شد: همانطور که شخصیت عالمانه علامه طباطبائی نماد نظریه‌پردازی و اندیشه‌ورزی در تاریخ تفکر کشور ما است، دانشگاه علامه طباطبائی امروز رتبه اول کشوری را در عرصه نظریه‌پردازی دارد.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در همین رابطه افزود: دانشگاه ما با اختلاف بسیار زیادی از سایر دانشگاه‌های کشور در حوزه نظریه‌پردازی، رتبه برتر را بدست آورده است و اگر تمام کرسی‌های نظریه‌پردازی برگزار شده در تمام دانشگاه‌های کشور را جمع کنیم به اندازه کرسی‌های نظریه‌پردازی برگزار شده در دانشگاه علامه طباطبائی نیست.



تبدیل شدن دانشگاه علامه طباطبائی به مرکز اندیشه‌ورزی و تولید نظریه


وی خاطرنشان کرد: اینگونه فعالیت‌ها به این معنی است که دانشگاه علامه طباطبائی گام‌های خود را از مسیر یک دانشگاهی که صرفاً مصرف کننده نظریات دیگران باشد فراتر گذاشته و در حال تبدیل شدن به دانشگاهی است که خود مرکز اندیشه‌ورزی و عقلانیت و تولید نظریه و اندیشه است.




وقتی شرح مختصری از زندگی علامه طباطبائی را به زبان انگلیسی برگردانده و در اختیار مهمانان و استادان خارجی که به دانشگاه آمده بودند، گذاشتیم به شدت مورد استقبال قرار گرفت و پیش‌بینی ما این است که اگر آثار استاد به زبان انگلیسی درست و صحیح برگردانده شود، می‌تواند در عرصه جهانی بسیار تأثیرگذار باشد.



سلیمی با بیان اینکه از 10 نظریه برجسته که به عنوان نظریات ملی در کشور ما شناخته و ثبت شده است چهار نظریه متعلق به استادان دانشگاه علامه طباطبائی است، گفت: این جای افتخار دارد و امیدوار هستیم در فعالیت‌هایی که طی سال‌های جاری و آینده برگزار می‌شود، بتوانیم نظریه‌های تعدادی از اساتید گرانمایه دانشگاه که شاید مایل نباشند در مسیر‌های رسمی نظریه ارائه کنند را کشف، تصحیح و عرضه کنیم تا در جامعه علمی کشور ثبت شود.



رقابت سخت داوطلبان کنکور برای ورود به دانشگاه علامه طباطبائی


وی افزود: این تحولات موجب شده تا در شرایطی که به نوعی بازار دانشگاهی کشور دچار بحران است و از میلیون‌ها صندلی دانشگاهی که وجود دارد با برگزاری کنکور سراسری شاید 400 تا 500 هزار صندلی آن خالی بماند، ولی خدا را شکر که دانشگاه علامه طباطبائی به جایی رسیده است که نه تنها صندلی در آن خالی نمی‌ماند بلکه رقابتی سخت برای ورود به این دانشگاه سطح یک میان داوطلبان به‌ویژه مقاطع تحصیلات تکمیلی وجود دارد.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه با اصلاح روند‌ها در دانشگاه و توسعه عمیقی که در بخش‌های مختلف به وجود آمده است به یکی از دانشگاه‌های طراز یک کشور تبدیل شده‌ایم، گفت: امروزه دانشگاه علامه طباطبائی جایگاه خود را در جامعه دانشگاهی کشور و عرصه بین‌المللی پیدا کرده است و در حوزه علوم انسانی و اجتماعی ارتباط بسیار خوبی با کشورهای مختلف جهان داریم.



الهام از مکتب علامه طباطبائی برای جهانی شدن



وی خاطرنشان کرد: این نفوذ جدید دانشگاه علامه طباطبائی را بر اساس الهامی از مکتب معرفت‌شناسی علامه طباطبائی به دست آورده‌ایم و امیدواریم آن را بر اساس اندیشه‌های این شخصیت در عرصه‌ جهانی بیش از گذشته افزایش دهیم.



سه پیشنهاد دانشگاه علامه طباطبائی به خانواده مرحوم علامه طباطبائی


سلیمی در ادامه سه پیشنهاد را از طرف دانشگاه برای ثبت، گسترش و ترویج میراث معنوی و اندیشه‌های علامه طباطبائی به خانواده آن مرحوم پیشنهاد داد و گفت: اول اینکه حاضر هستیم با همکاری خانواده محترم علامه طباطبائی بخشی از آثار آن مرحوم که برخی‌ از آنها هنوز تکلیف‌شان مشخص نیست را با تمام قوا و امکانات دانشگاه تصحیح، تنظیم و منتشر کنیم تا جامعه علمی و دانشگاهی کشور از آن بهره لازم را ببرند.


وی پیشنهاد دوم را سرمایه‌گذاری دانشگاه علامه طباطبائی برای ترجمه آثار علامه طباطبائی به زبان‌های بین‌المللی دنیا به‌خصوص زبان انگلیسی برشمرد و افزود: می‌توانیم با نظارت استادان برجسته به‌خصوص شاگردان آن مرحوم که در جامعه علمی کشور می‌درخشند، بخشی از آثار علامه طباطبائی را ترجمه و در همایش‌ها و کنفرانس‌های ملی و بین‌المللی ارائه کنیم.


سلیمی درباره همین موضوع اضافه کرد: اگرچه ترجمه آثار علامه طباطبائی به دلیل فهم درست آنها و برگرداندن صحیح به زبان انگلیسی که همان معنا را داشته باشد کار دشواری است ولی دانشگاه علامه طباطبائی این آمادگی را دارد که سرمایه‌گذاری خاصی در این زمینه انجام دهند. ضمن ‌آنکه یکی از مأموریت‌های اصلی دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه و پژوهشکده مرتبط با آن را همین ترجمه آثار علامه طباطبائی تعریف کرده‌ایم.


وی یادآور شد: وقتی شرح مختصری از زندگی علامه طباطبائی را به زبان انگلیسی برگردانده و در اختیار مهمانان و استادان خارجی که به دانشگاه آمده بودند، گذاشتیم به شدت مورد استقبال قرار گرفت و پیش‌بینی ما این است که اگر آثار استاد به زبان انگلیسی درست و صحیح برگردانده شود، می‌تواند در عرصه جهانی بسیار تأثیرگذار باشد.


سلیمی به پیشنهاد خود به یونسکو برای اختصاص جایزه‌ای به نام علامه طباطبائی در حوزه علوم انسانی مثل جایزه ابن‌سینا اشاره کرد و گفت: وقتی این پیشنهاد را مطرح کردم، مهمترین مشکل این بود که آنها گفتند علامه طباطبائی را نمی‌شناسند که ما امیدواریم از طریق ترجمه آثار و برگزاری کنفرانس‌های علمی داخلی و خارجی این مهم محقق شود.



جایزه بین‌المللی در حوزه فلسفه و علوم قرآنی برای علامه طباطبائی


وی پیشنهاد سوم دانشگاه را اختصاص جایزه‌ای مختص به علامه طباطبائی با زمینه‌ای مشخص برشمرد و بیان کرد: اگرچه جایزه‌ای در سطح کشور به نام علامه طباطبائی وجود دارد اما پیشنهاد ما این است که در سالروز تولد استاد که به نوعی گرامی‌داشت او هم باشد، جایزه‌ای را فقط در حوزه فلسفه و علوم قرآنی به صورت بین‌المللی تعریف کنیم که پاداش مادی نیز برای آن در نظر بگیریم تا موجب فعالیت و انگیزه بیشتر دانشمندان اهل فلسفه و قرآن در این حوزه باشد.


سلیمی با بیان اینکه امیدواریم با موافقت خانواده علامه طباطبائی با این سه پیشنهاد زمینه اعتلای هر چه بیشتر نام و اندیشه استاد در سطح ایران و دنیا فراهم شود، گفت: ما عقلانیت الهی بر اساس معرف‌شناسی علامه طباطبائی را مبنای بسیاری از فعالیت‌های دانشگاه قرار داده‌ایم.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در پایان از سیدرضا طباطبائی، نوه پسری علامه طباطبائی و خانواده استاد به‌دلیل همکاری در راه‌اندازی اتاق مخصوص او در موزه دانشگاه و اختصاص برخی از وسایل شخصی، تشکر کرد و افزود: خانواده علامه طباطبائی این دانشگاه را متعلق به خودشان بدانند و مسئولان دانشگاه، استادان و دانشجویان آماده استقبال از پیشنهادها و ابتکارات خانواده استاد در زمینه‌های مختلف مرتبط با او هستند.



کلباسی: علامه طباطبائی در سطح بین‌المللی نیاز به معرفی دارد



حسین کلباسی‌اشتری، عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی نیز در این نشست گفت: قرار بود که در این نشست تعدادی از شاگردان علامه طباطبائی حضور داشته باشند ولی بنا به دلایلی میسر نشد ولی در خدمت غلامحسین ابراهیمی‌دینانی که از نزدیک شاهد مباحثات استاد و هانری کربن بود، هستیم.


وی با بیان اینکه سیدمحمد الهی فرزند مرحوم الهی، برادرزاده علامه طباطبائی نیز در نشست حضور دارند، افزود: مرحوم علامه چهار فرزند داشتند که سیدعبدالباقی و سیدنورالدین دو فرزند پسر او بودند که از دنیا رفته‌اند و بدرالسادات و نجمه‌السادات دو فرزند دختری او هستند که در جلسه حضور دارند.


کلباسی‌ در همین رابطه تصریح کرد: آيت‌الله حاج‌شيخ‌علي قدوسي، دادستان كل انقلاب اسلامی که در جریان انفجار بمب به شهادت رسيد و مرحوم جواد مناقبی‌نوایی فقیه، استاد فلسفه اسلامی و از واعظان معروف تهران دو داماد علامه طباطبائی بودند.


وی با بیان اینکه مرحوم سیدعبدالباقی طباطبائی فرزند بزرگ علامه، داماد مرحوم شیخ مرتضی حائری‌یزدی (نوه عبدالکریم حائری‌یزدی مؤسس و بنیان‌گذار حوزه علمیه قم) بودند که وصلت مذکور بر اهمیت این خانواده می‌افزاید، بیان کرد: دختر دیگر مرحوم مرتضی حائری‌یزدی، همسر سیدمصطفی خمینی ‌هستند و این روزها مصادف با سالگرد شهادت او است.


عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه در سال گذشته همایشی در شانگهای چین برگزار شد که بنده نیز برای ارائه مقاله‌ای دعوت شده بودم، گفت: وقتی برای سخنرانی حاضر می‌شدم یکی از مدعوین که از کشور کانادا بود از من خواست در ضمن ارائه مطلب، توضیحاتی هر چند کوتاه درمورد شخصیت علامه طباطبائی بیان کنم.




امیره طباطبائی، نوه پسری علامه طباطبائی به بیان خاطره‌ای از مرحوم علامه طباطبائی پرداخت و افزود: یک بار پدر مرحومم، سیدعبدالباقی از علامه پرسید، دین چیست؟ او در پاسخ گفت: دین همان اخلاق است.



وی درباره همین موضوع افزود: بعد از پایان ارائه‌ام و توضیح در مورد علامه طباطبائی تعداد بیشتری از استادان حاضر در آن نشست پیگیر اندیشه‌های این شخصیت شدند که می‌طلبد معاونت پژوهشی دانشگاه به‌خصوص مدیریت همکاری‌های بین‌المللی تلاش بیشتری در جهت معرفی استاد در حوزه بین‌المللی داشته باشند.


کلباسی‌ با بیان اینکه مباحثه‌های هانری کربن و مرحوم علامه طباطبائی موجب مطرح شدن اندیشه‌های استاد در حوزه‌های بین‌المللی شد، اظهار کرد: استاد علامه طباطبائی شاگردان زیادی دارند که می‌توان با معرفی آنها و همچنین توجه به آثار استاد، زمینه جهانی شدن او را فراهم کرد.



بزرگداشت علامه طباطبائی با همکاری انجمن آثار و مفاخر ایران


وی با اشاره به اینکه در سالگرد رحلت علامه طباطبائی برنامه‌ای با همکاری دانشگاه و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران برگزار می‌شود، گفت: آثاری از مرحوم سید محمدحسن طباطبائی مشهور به الهی، برادر استاد علامه طباطبائی را نیز آماده کرده‌ایم که توسط دانشگاه به صورت بسیار نفیس منتشر می‌شود.


وی با بیان اینکه احمد احمدی، رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) قرار بود در این نشست شرکت کند ولی سفری به عتبات عالیات برای او پیش آمد، گفت: امیدواریم این نشست زمینه‌ای برای معرفی هر چه بیشتر علامه طباطبائی و آثار او به ایران و جهان باشد.



دین چیست؟ علامه طباطبائی در پاسخ گفت: دین همان اخلاق است



سیدرضا طباطبائی، نوه پسری علامه طباطبائی نیز در این نشست گفت: امیدواریم خط و مشی دانشگاه علامه طباطبائی با اسمی که دارد هماهنگی و هم‌خوانی داشته باشد.


وی با بیان اینکه علامه طباطبائی در زندگی خود وقت‌ها را غنیمت می‌شمرد، افزود: استاد در زندگی خود به نتیجه‌ای که می‌خواست رسید و آن هم اتمام تفسیر المیزان بود.


طباطبائی با اشاره به اینکه تصور نمی‌کردم دانشگاه علامه طباطبائی با 11 دانشکده و نزدیک به 17 هزار دانشجو تا این اندازه فعالیت داشته باشد، خاطرنشان کرد: امیدواریم دانشگاه در مسیری که انتخاب کرده است، موفق باشد.


امیره طباطبائی، نوه پسری علامه طباطبائی نیز گفت: من سیزده سالم بود که پدربزرگم از دنیا رفت ولی بیشترین ویژگی و خصلتی که از او در ذهنم مانده اخلاق است.


وی با بیان اینکه علامه طباطبائی در بچگی مادرشان را از دست دادند و ابتدا دنبال درس و علم نبودند، افزود: بعدها متوجه شدند که دوری از علم کار درستی نیست و درس‌شان را ادامه دادند.


طباطبائی با اشاره به اینکه اخلاق استاد فقط به خاطر اسلامی بودن او نبود، یادآور شد: علامه طباطبائی روزانه نزدیک به 12 ساعت فعالیت داشتند و پشتکار و نظم او بسیار زبانزد بود.


وی به بیان خاطره‌ای از مرحوم علامه طباطبائی پرداخت و افزود: یک بار پدر مرحومم، سیدعبدالباقی از علامه پرسید، دین چیست؟ او در پاسخ گفت: دین همان اخلاق است.



چه کسانی از خانواده علامه طباطبائی در دانشگاه حضور داشتند؟  


در این نشست سیدرضا طباطبائی، نوه پسری علامه طباطبائی، امیره طباطبائی، نوه پسری، پروین مناقبی، نوه دختری، نجمه حائری‌یزدی، عروس علامه طباطبائی، نجمه‌سادات دختر بزرگتر و بدرسادات دختر کوچک‌تر علامه، دکتر مرعشی، داماد شهید قدوسی (دامادِ داماد علامه طباطبائی) به همراه دخترشان هدی مرعشی، محمدجواد قدوسی، نوه دختری و حمیدرضا مناقبی (دانشجوی مقطع دکتری رشته معارف دانشگاه علامه طباطبائی) نوه دختری علامه طباطبائی به همراه پسر خود سیدرضا در این نشست حضور داشتند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار