۱۹ مهر ۱۳۹۶ ۱۳:۲۰
کد خبر: ۱۴۳۶۷۴
Bzorgdasht ostad mehrtash (30)

مراسم بزرگداشت مرحوم استاد کوروش مهرتاش در سالن شهید مطهری دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه­ طباطبائی با حضور جمعی از استادان دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه تهران و همچنین خانواده آن مرحوم، دوستان و دانشجویان برگزار شد.


صابر نصیب‌علی-عطنا؛ حال و هوای دانشکده علوم اجتماعی ظهر روز دوشنبه 17 مهر ماه جور دیگری بود، همه آمده بودند یاد و خاطره استاد جمعیت‌شناسی را گرامی بدارند، استاد مرحوم مهرتاش در اواخر تابستان پس از 12 سال مبارزه با سرطان دارفانی وداع گفت، اکنون استاد مهرتاش در قطعه 226 بهشت زهرا به دور از هیاهوهای دنیوی آرمیده است.


در این مراسم، علی اکبرتاج مزینانی، رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی در این مراسم ضمن تسلیت درگذشت استاد مرحوم مهرتاش به خانواده و استادان همکار وی گفت: این مراسم برای تجلیل از  بیش از سه دهه تلاش علمی این استاد بزرگوار در این دانشکده و به جامعه علمی کشور برپا شده است.



رئیس دانشکده علوم اجتماعی با بیان اینکه برگزاری این مراسم تجلیل از مقام و جایگاه علم و عالم است، اظهارکرد: در قرآن کریم خداوند دو‌گروه از بندگان خود را درجات برتری بخشیده‌ است؛ گروهی که ایمان آوردند و گروهی که به آنها علم عطا شده‌ است و بنابراین کسی که این دو را با هم داشته باشد درجاتش نزد خدا بسیار عالی و متعالی است.


وی افزود: جمعی که امروز در اینجا حضور یافتند به عنوان همکاران و شاگردان آن مرحوم شهادت می‌دهند که استاد مرحوم مهرتاش این دو مهم را با ‌هم دارا بودند، نمونه‌های بسیاری از محوری که عرض کردم در زندگی علمی و دانشگاهی ایشان که بیشتر با آن در ارتباط بودیم، مشهود بود.


تاج مزینانی درباره خصایص اخلاقی استاد مهرتاش گفت: مهمترین جنبه شخصیتی که در سال‌های کوتاهی که از تجربه همکاری با وی سراغ دارم، فضائل اخلاقی این استاد است؛ از روز اولی که به عنوان عضو هیئت علمی تازه وارد این دانشکده شدم جز لبخند، تواضع و سخن خوش چیز دیگری به یادگار ندارم، استادان و همکاران جوانی که می‌شناسم همه آنها حتما حرف‌های من را تصدیق می‌کنند و هیچ کس جز خوبی چیز دیگری از وی به یادگار ندارد.


ثبات اخلاقی مهترین ویژگی مرحوم استاد مهرتاش



در ادامه محمدحسین پناهی، رئیس سابق دانشکده علوم اجتماعی با اشاره به اینکه در سمت‌های مختلف با استاد مهرتاش در تعامل بوده است، اظهارکرد: وی فردی ثابت قدم بود و تمام تلاشش امر آموزش برای شکوفایی استعدادهای دانشجویان بود طوری که هیچ دانشجویی از وی کینه‌ای به دل ندارد و به یاد ندارم دانشجویی از وی رنجیده خاطر شده باشد.


پناهی یادآور شد: همچنین همکاران گروه همیشه از وی رضایت خاطر داشتند در این سال‌ها به هیچ همکاری از وی شکایتی نداشتند و او نیز از هیچ همکاری گله‌مند نبود و بهترین ویژگی وی ثبات اخلاقی بود.



وجدان کاری بسیار بالایی داشت



در ادامه غلامرضا لطیفی، عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی از سابقه آشنایی 25 ساله با استاد مهرتاش گفت و اضافه کرد: به نظر من مرگ آغاز است نه پایان، اولین بار که در این دانشگاه حضور پیدا کردم هم اتاق استاد مهرتاش بودم و رمز و رازهای معلمی را خیلی شفاف به من انتقال داد.


به بیان دکتر لطیفی، استاد مهرتاش وجدان بسیار بالایی در امر آموزش و تعلیم به دانشجویان داشت و یک معلم بسیار بی‌ادعا بود. همچنین در امور خیر پیش‌قدم می‌شد و ویژگی بارزش وسواس علمی بود و از همین رو در نوشتن هم پرهیز داشتند.



روزهای سختی را می‌گذرانم



دکتر تاجزاده همسر استاد مهرتاش و استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد، اظهار کرد: همیشه شکر خدا را می‌کنم که خدایا این موقعیت را به من داد که با انسانی زندگی کردم، انسانی که همدم، همراه و معلم برای من بود.


وی در ادامه با بیان اینکه در انگلیس با استاد مهرتاش آشنا شده‌ است، گفت: در بحبوحه انقلاب بود که هر دو در انگلستان دانشجو بودیم، بنابراین به پدرم نامه نوشتم خبر دادم پسری هست که خیلی جوان روراست و صادقی است و از نظر مالی وضعیت خوبی ندارد، پدرم در پاسخ نامه گفت به تو مربوط نیست که از نظر مالی-اش چگونه است، فقط آدم خوبی باشد، این نامه پدرم را برای همیشه نگه داشته بودم.


تاجزاده افزود: استاد هم در چهل سال زندگی مشترک در همه لحظات تلاش کرد آدم خوبی باشد.


در بخش دیگر مراسم حسین سرایی، محمد زاهدی‌اصل، اردشیر انتظاری و عزت الله سام آرام از استادان پیشکسوت دانشگاه با بیان خاطرات از آن مرحوم یاد کردند و خاطره وی را گرامی داشتند.



گزارش تصویری: اینجا


 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار