۱۷ مرداد ۱۳۹۴ ۱۳:۵۵
کد خبر: ۱۴۳۱۴

در ادامه متن کامل گفتگوی خبرنگار باشگاه خبری علامه طباطبائی (عطنا) با آرش رضوانی خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان و گزارشگر صداوسیما را می خوانید.


Rezvani


علاقه مندی شما به فعالیت خبری چگونه و از چه زمانی آغاز شد؟
من از دوران کودکی مصرانه پیگیر اخبار بودم و با توجه به سن کمی که داشتم اکثرا لحظه شماری می کردم تا اخبار شروع بشود و از آخرین رویدادها با خبر بشوم .
شاید برایتان جالب باشد در سن 15 سالگی  وبلاگی طراحی کردم و با قراردادن اخبار فوتبال ایران و تیم های مطرح لیگ های خارجی کار خبری را آغاز کردم .آنطور که در خاطر دارم در آن زمان روزانه صفحه های خبری من چیزی در حدود 8 هزار بازدید داشت و همین جذب مخاطب اثر انگیزشی فوق العاده ای را در من ایجاد کرد.
در خانواده هم فردی وجود داشت که در حوزه خبری فعالیت کرده باشد و پیگیر اخبار باشد؟
خیر،  راستش را بخواهید خانواده من اهل اخبار و پیگیری آن نیستند. به عقیده خانواده ام پیگیری اخبار تنش زا است و زندگی را از مسیر آرامش خارج می کند ، اما با این وجود از زمانی که من به سمت کار خبری گرایش پیدا کردم از هیچ حمایتی دریغ نکردند و واقعا باید بابت داشتن چنین خانواده ای شکرگزار خداوند باشم.
آرش، به نظرت یک خبرنگار خوب چه ویژگی هایی دارد که بقیه افراد کمتر از آن بهره مندند؟
اصولا پیگیری کار خبری مقوله ای است که شاید خیلی از افراد نتوانند آن را به سرانجام برسانند . خبر هیچوقت با اطلاع قبلی روی نمی دهد و به همبن دلیل خبرنگار می بایست 24 ساعت شبانه روز را وقف کارش کند ، یکی از خصوصیات مهمی که هر خبرنگار باید از آن بهره مند باشد روابط عمومی بالا و ارتباط اجتماعی موثر است .
در اکثر حوزه های ارتباطی و تخصصی مانند: سیاست، اقتصاد، ورزش و حوزه ی فرهنگی شخص خبرنگار باید همچون فردی بعنوان مدیر روابط عمومی آن حوزه توان برقراری ارتباط داشته باشد. بسیاری از خبرها قبل از آنکه به گوش رسانه ها و افکار عمومی برسد در ابتدا در اختیار خبرنگار قرار می گیرد و این رسالت خبرنگار است که به بهترین شکل و زبانی ساده آن را اطلاع رسانی کند. مسلماً هرچه تعامل خبرنگار با افراد تاثیرگزار حوزه های ذکر شده  بیشتر باشد خبرنگار موفق تری در این حرفه لقب خواهد گرفت.
شخص خبرنگار باید دو شاخصه مهم و ضروری برای این حرفه داشته باشد که در صورت نبود آن هریک از آن شاخصه ها خود و سازمانی که برای آن تهیه خبر می کند را دچار مشکل می نماید.
این دو شاخصه مهم یک عزت نفس و دوم تعهد کاری است که از الزامات یک خبرنگار است که مطمئن باشید خبرنگاری که این دو شاخصه را در خود حفظ و تقویت کند هیچگاه تعاملش باعث بدنامی وی نخواهد شد. کار خبرنگار مخابره اخبار در کمال صحت و سلامت است .


اگر  به سالهای گذشته بازگردی، آیا مجددا خبرنگاری را به عنوان حرفه انتخاب می کنی؟
بدون شک بله. من کنجکاوم که دائم درگیر و پیگیر خبر باشم و دغدغه اصلی من هم همین فعالیت خبری است.  هرگز تحت هیچ شرایطی  نسبت به اطراف و اتفاق های گوناگون پیرامونی که در حال رخ دادن است بی تفاوت نبوده ام، دغدغه بنظر من یکی از خصوصیات انسانهای زنده است.
تا کنون در چه حوزه های خبری فعالیت کرده اید؟
من در ابتدا خبرنگار مکتوب ورزشی بودم و گزارشها و مصاحبه های پر تعدادی که به دستم می رسید را باید تایپ می کردم، شاید باورتان نشود اما گاهی اوقات آنقدر می نوشتم که انگشتانم تاول میزد و مجبور بودم برای ادامه کارم دست به دامن چسب زخم بشوم . کم کم با افزایش مهارت در کار خبری به من پیشنهاد شد که در اخبار تلویزیونی و در ابعادی گسترده تر به این حرفه بپردازم. در ابتدا هم شوق داشتم و هم ترس اما هر چه جلوتر رفتم از اضطراب درونی من کاسته شد چون به این خود باوری رسیده بودم که از عهده مسئولیتی که برگردن گرفتم ام برمی آیم و خداروشکر تاکنون در حوزه های مختلف ورزشی سیاسی اقتصادی و حتی فرهنگی بیش از 100 پخش تلویزیونی موفق داشته ام.


در این مدت که فعالیت خبری انجام می دهی آیا تا به حال  اتفاق تلخ یا ناراحت کننده ای هم برایت رخ داده است؟
دنیای خبر پر از لذت و هیجان است ، و مسلما دنیای خبر هم مثل زندگی روزمره هم تلخی و هم شیرینی دارد .
اما گاهی وقت ها تلخی فضای کاری ما مربوط به یکسری از کم لطفی ها می شود، که قصد بازکردنشان را ندارم، اما گاهی اوقات چون فلان گزارش خبری چه در سایت چه در رسانه ملی برای رخی افراد خوشایند نیست آن را توهین به حساب می آورند، که واقعاً در شان یک خبرنگار نیست، خبرنگار تمام سختی ها را به جان می خرد تا خیلی از افراد جامعه به پاسخ سوالات و مطالباتشان برسند اما در هرصورت یکسری از رفتارها باعث می شود که خستگی در تن یک خبرنگار بماند.
در خصوص شروع به کار اولین باشگاه خبری دانشگاهی که توسط دانشگاه علامه طباطبائی صورت پذیرفت نظرت چیست ؟
مسلما تربیت خبرنگاران بصورت آکادمیک در مراکز دانشگاهی اقدامی بسیار موثر و مفید در حوزه ی رسانه به شمار می آید و قطعا بدون شک فقط مبحث های تئوری برای کار خبری کفایت نمی کند و لازم است که دانشجویان اندوخته خودشان را به صورت عملی پیاده کنند ، که با خلاقیت عطنا بسیار فضای مناسب و خوبی برای کسب تجربه و پرورش خبرنگار حرفه ای در قلب دانشگاه ایجاد شده است .


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار