۲۸ شهريور ۱۳۹۶ ۱۱:۴۲
کد خبر: ۱۴۰۰۸۴
iraji kajoori

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: در سال ۹۴ ما حدود ۳۸ هزار فعالیت فرهنگی داشته‌ایم که سهم اردوهای دانشجویی در این میان، بالغ بر ۳ هزار برنامه یعنی ۸ درصد بوده است. در سال ۹۵ تعداد برنامه‌ها حدود ۳۷ هزار عنوان بوده است که بیش از ۲ هزار عنوان یعنی ۷ درصد آن مربوط به اردوهای دانشجویی بوده است.


به گزارش عطنا به نقل از فارس، فضل‌الله ایرجی‌کجوری مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشستی که با موضوع «وضعیت گردشگری دانشجویی در فرهنگ و نظام دانشگاهی ایران» برگزار شد؛ با اشاره به اهداف گردشگری در جهان اسلام گفت: در جهان اسلام برجی از جهان‌گردی‌ها و فعالیت‌های اردویی برای کسب دانش بوده است. در دنیای اسلام مراکز علمی متعددی وجود داشته است و دانشمندان علمی برای آگاهی از علوم مختلف به آن شهرها سفر می‌کردند.


وی در ادامه به فواید سفرهای دانشجویی اشاره کرد و گفت: یکی از به یادماندنی‌ترین خاطرات دوران دانشجویی، سفرهای دانشجویی است. این سفرها در شکل‌گیری شخصیت فرد موثر بوده و او را برای مدت قابل توجهی آرامش می دهد. اردوهای دانشجویی از هر جشنواره‌ای موثرتر است و در فعالیت‌های فرهنگی جزء یکی از شاخص‌ترین اقدامات به شمار می‌رود.


ایرجی به بیان گزارش عملکرد وزارت علوم در این زمینه پرداخت و اظهار کرد: ما در وزارت علوم سامانه‌ای با عنوان سامانه درگاه فرهنگی داریم که دانشگاه‌ها موظفند اطلاعات فعالیت‌های فرهنگی خود را در آن ثبت کنند.


وی تاکید کرد: برخی از دانشگاه‌ها با حس مسئولیت‌پذیری بیشتری این کار را انجام می‌دهند اما برخی دانشگاه‌ها عملکرد ضعیف‌تری در این زمینه دارند. ما نیز از ۶ ماه قبل، اقدام به تدوین گزارش فعالیت‌های فرهنگی کرده‌ایم. هدف ما این بود که بگوییم در دولت تدبیر و امید در زمینه فرهنگی چه فعالیت‌هایی صورت گرفته است.


ایرجی اضافه کرد: گزارشاتی که از طریق این درگاه به دست ما رسیده است، شامل همه فعالیت‌ها نیست و برخی دانشگاه‌های بزرگ در ثبت فعالیت‌های فرهنگی خود کم‌کاری داشته‌اند. در سال ۹۴ ما حدود ۳۸ هزار فعالیت فرهنگی داشته‌ایم که سهم اردوهای دانشجویی در این میان، بالغ بر ۳ هزار برنامه یعنی ۸ درصد بوده است. در سال ۹۵ تعداد برنامه‌ها حدود ۳۷ هزار عنوان بوده است که بیش از ۲ هزار عنوان یعنی ۷ درصد آن مربوط به اردوهای دانشجویی بوده است.


مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در خصوص آمار شش ماه نخست سال ۹۶ نیز یادآور شد: در شش ماه نخست امسال بیش از ۱۲ هزار عنوان فعالیت فرهنگی ثبت شده است. پیش‌بینی می‌شود با شروع سال تحصیلی جدید و افزایش فعالیت‌ها فرهنگی دانشگاه‌ها، این عدد سه برابر شود و به ۳۶ هزار عنوان برسد. از این ۱۲ هزار برنامه، بیش از هزار عنوان یعنی ۸ درصد مربوط به اردوها بوده است.


وی خاطر نشان کرد: اردوهایی که برگزار می‌شود شامل اردوهای زیارتی، راهیان نور، اردوهای جهادی، بازدید علمی و بازدید تفریحی است. این اردوها غیر از اردوهایی است که جزء سرفصل دروس رشته‌های دانشگاهی است و به صورت فوق برنامه انجام می‌شود. ما یکسری اردوهای متمرکز هم داریم که در قالب طرح نهضت رضوی انجام می‌شود. این اردوها به دو صورت اردوی تشرف رضوی و اردوی طریق رضوی برگزار می‌شود.


وی تاکید کرد: در طرح تشرف رضوی، با دانشگاه‌ها هماهنگی شده است و دانشجویان به شهر مشهد اعزام می‌شوند. در سال گذشته ۳۷ هزار دانشجو در قالب این طرح به شهر مشهد اعزام شده‌اند. یک سوم هزینه‌های این سفر توسط وزارت علوم، یک سوم توسط دانشگاه و یک سوم توسط خود دانشجو تأمین می‌شود.


مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: ما در جهت ترویج وحدت، این طرح را برای دانشجویان اهل سنت توسعه دادیم که اتفاقاً خیلی هم مورد استقبال قرار گرفت. حتی برای تشویق این دانشجویان برای شرکت در این سفر زیارتی، تمام هزینه‌های پذیرایی را خودمان بر عهده گرفتیم. جالب است که دانشجویان سراوانی که در این اردو شرکت کردند، نخستین بار بود که به سفری خارج از استان خود می‌رفتند.اردو


 

وی در پایان گفت: استقبال از اردوها زیاد است. البته این اردوها جایگزین اردوهای ایران‌گردی نیست و ایران‌گردی و طبیعت‌گردی حتماً جزء هدف‌های ماست. ما در ستاد اربعین دانشجویی که در وزارت علوم تشکیل شده است، توجه به محیط زیست را در دستور کار قرار داده‌ایم چراکه محیط زیست، نیاز بشری است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار