۲۷ شهريور ۱۳۹۶ ۱۵:۳۳
کد خبر: ۱۳۹۸۸۷
konkour96-33-34

پس از انتشار نتايج كنكور سراسري و مشخص شدن نتايج نهايي انتخاب رشته داوطلبان، نرم‌نرمك موجي از اعتراض خودش را نشان داد. اول سر و كله اعتراضات در شبكه‌هاي اجتماعي پيدا شد و پس از اينكه خبر رسيد عده‌اي از داوطلبان، مقابل سازمان سنجش دست به تجمع زده‌اند، اعتراضات در فضاي مجازي هم هدفدارتر و با هشتگ «اعتراض كنكور» ادامه پيدا كرد.


به گزارش عطنا به نقل از اعتماد، رئيس سازمان سنجش معتقد است كه اعتراض‌ها چندان دامنه‌دار نبوده و در فضاي مجازي بزرگ‌نمايي مي‌شود. عضو فراكسيون اميد مجلس معتقد است كه اعتراض داوطلبان كنكور امسال در روز شنبه نسبت به نتايج اعلام شده علاوه بر حواشي نامطلوب آن، نوع برخورد عوامل و مسوولان سازمان سنجش با داوطلبان معترض را در معرض قضاوت افكار عمومي قرار داده است.


«روز شنبه ٢٠، ٣٠ نفر آمدند و اعتراض كردند و پاسخ‌شان را گرفتند و رفتند. در فضاي مجازي دروغ‌پردازي هم مي‌شود اما اين‌طوري كه من امروز در سنجش ديدم ديگر اعتراض خاصي نيست.» ابراهيم خدايي، رييس سازمان سنجش اعتراض‌هاي صورت گرفته را چندان ريشه‌اي نمي‌داند و به «اعتماد» مي‌گويد كه اغلب موارد اعتراضي همان مواردي است كه هر سال در زمان كنكور تكرار مي‌شوند و اينكه داوطلبان رتبه و رشته خود را با سال‌هاي گذشته قياس كنند درست نيست: «نمرات هر سال فرق مي‌كند، مسابقه است و نمي‌شود گفت نمره امسال و پارسال با هم يكي هستند. ديديم كه دانشگاه آزاد هم امسال اصلاحيه داد. ٩٥ درصد اعتراضات امسال با سال‌هاي گذشته مشترك است. به غير از يك تعداد اندكي كه در گروه علوم تجربي بودند و آن هم در موردش توضيح داده شد. وقتي كه سه‌شنبه كارنامه‌ها منتشر شود، به نظرم جريان شفاف‌تر هم مي‌شود.»


خدايي مي‌گويد كه سياست اصلي سازمان سنجش مساعدت به داوطلبان است و بنابراين هر سال پس از رسيدن اعتراضات، به آنها رسيدگي مي‌كند و در هر موردي كه از سازمان ساخته باشد به داوطلبان كمك مي‌شود: «معمولا اعتراضات مربوط به چند اشتباه رايج است، مثلا انتخابش را در يك شهر مي‌كند و يك انتخابش مي‌افتد در يك شهر ديگر و كد را اشتباه وارد مي‌كند، يا وسط طيفي از رشته مثلا انواع مهندسي يك رشته علوم پايه مي‌زند.


يا سوابق تحصيلي از آموزش و پرورش نرسيده و وقتي كه دانش‌آموز آن را مي‌آورد، اعمال مي‌كنيم و از آنجايي كه سوابق تحصيلي در رتبه تاثير دارد، رتبه‌اش تغيير مي‌كند. يا سهميه خاصي داشته و در زمان مقرر نياورده و اگر عذرش موجه باشد سازمان در موردش تصميم مي‌گيرد.


حتي مواردي بوده كه فرد رتبه بسيار خوبي داشته و در انتخاب رشته اشتباه كرده و ما در اين موارد هم كمك كرده‌ايم. در اين موردها ما الزام قانوني نداريم چون براي هر يك از اين موارد روش و مهلت قانوني وجود داشته اما چون سياست ما مساعدت به داوطلبان است اين اصل را رعايت مي‌كنيم و در اين موارد به داوطلبان كمك مي‌كنيم.» خدايي گفت كه در اين دو روز ٩٥ درصد مراجعات حضوري و اينترنتي كه ديده است، همان موارد مشابه است: «البته اصل زمان اعتراضات پس از انتشار كارنامه‌ها در روز سه‌شنبه است و پس از آن تا ٢٠ مهر مي‌توانند هر نكته‌اي دارند را ارسال كنند و ما هم به محض وصول شروع مي‌كنيم به پردازش و پاسخگويي و اگر جايي امكان باشد مساعدت مي‌كنيم.»


در ذيل هشتگ اعتراض كنكور، يكي از مواردي كه به‌صورت پررنگ مطرح شده است بحث افزايش ٥درصدي سهميه ايثارگران و جانبازان است. دي ماه سال گذشته بود كه نمايندگان مجلس با افزايش سهميه ورود ايثارگران به ۳۰ درصد با شرط اختصاص ۵درصد سهميه به همسران و فرزندان رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه موافقت كردند، قانوني كه امسال به مرحله اجرايي رسيد و بخشي از اعتراضات را متوجه خود كرد.


رييس سازمان سنجش مي‌گويد كه اين سازمان نمي‌تواند در اين خصوص كمكي كند چرا كه اين قانون به سازمان ابلاغ شده و تنها مسووليت اجرايي آن بر عهده آنهاست: «افزايش سهميه ايثارگران قانون برنامه ششم توسعه است، اين قانون است. سازمان سنجش يك سازمان اجرايي است، سياستگذار كه نيست كه در مورد اعتراضات به اين موضوع پاسخگو باشد. سازمان بر اساس ضوابط عمل مي‌كند و غير از آنچه مربوط به خود امتحان است در ساير امور تنها نقش اجرايي دارد. » خدايي مي‌گويد كه هنوز در مورد اينكه چند نفر امسال با اين سهميه وارد دانشگاه شده‌اند، آماري ندارد و بايد در گزارش‌هاي تكميلي و پس از استخراج اطلاعات داوطلبان به آن پرداخته شود.


#اعتراض
يكي از داوطلباني كه از نتايج كنكور راضي نيست در توييتر سراغ خبرنگاران مي‌رود و دانه دانه آنها را دعوت مي‌كند تا صداي معترضان باشند. چند كاربر ديگر با همين موضوع در مورد برخورد با معترضاني نوشتند كه در برابر سازمان سنجش تجمع كردند. برخي از كاربران هم دست به دامان نماينده كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شدند تا صداي آنها را بشنود. مثل محمدرضا كه خطاب به محمود صادقي نوشت: «آقاي صادقي حق مظلوم، خوردن نداره من بچه يه معلم ساده‌ام با رتبه ۱۱۰۰ داروسازي رشت قبول نشدم ولي دوستم با رتبه ١٦٠٠قبول شده.» و علي نوشت: «نتايج آنقدر عجيب و غريب شده كه حتما بايد براى مردم توضيح داده بشه. كاش نمايندگان مجلس پيگيرى كنند.»


تا اينجا نخستين واكنش از سوي خانه‌ملت را عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نشان داد. عليرضا رحيمي در كانال تلگرامي خود نوشت: «اعتراض داوطلبان كنكور امسال در روز گذشته نسبت به نتايج اعلام شده علاوه بر حواشي نامطلوب آن، نوع برخورد عوامل و مسوولان سازمان سنجش با داوطلبان معترض را در معرض قضاوت افكار عمومي قرار داد. در حالي مشاور سازمان سنجش اعلام كرده از نتايج اطمينان كامل داريم و هر داوطلب معترضي مي‌تواند اعتراضش را در سيستم ثبت كند كه ظاهرا فراموش شده اعتراضات و شكايات داوطلبين به همين سيستمي است كه سازمان از آن اظهار اطمينان مي‌كند و باز براي رسيدگي به همين سيستم حواله مي‌دهند.


در شرايطي كه اعتراض‌ها همچنان باقيست بايد به جاي تبعيت و تسليم محض سيستم و ماشين، روش دومي را براي قانع كردن و اطمينان‌بخشي معترضين انتخاب كنيد كه آن روش، بررسي و ارزيابي موردي نسبت به شكايت‌هاست.» نماينده فراكسيون اميد به برخورد با معترضان اشاره كرد و گفت: ‌« برخورد نيروي انتظامي با معترضين فراتر از مراقبت و كنترل عادي به هيچ‌وجه قابل قبول نيست و لازم است در موارد مشابه نيروهاي ناجا صبوري و حوصله بيشتري داشته باشند چون داوطلبان معترض و خانواده‌هاي آنها، همين مردمي هستند كه در ۲۹ ارديبهشت حماسه انتخابات را رقم زدند و افتخار آفريدند.»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار