۱۴ مرداد ۱۳۹۴ ۰۰:۴۰
کد خبر: ۱۳۹۴۳

در جلسه پرسش و پاسخ کارشناسان شرکت‌کننده در شوراي راهبردي روابط خارجي با تيم مذاکره کننده هسته اي، دکتر دهقانی فيروزآبادی استاد روابط بين الملل دانشگاه علامه طباطبائی پرسيد: آيا نگاه به برجام درون يا برون متني است و در صورت اجراي برجام توان دفاعي ـ نظامي ما چه خواهد شد؟


وزير امور خارجه در پاسخ گفت: تيم مذاکره کننده تلاش کرده است در مذاکرات برجام همزمان ديدگاه فرا و درون متني داشته باشد.ظريف افزود: همه ملاحظات دفاعي ما در برجام ديده شده است. وي گفت: ما بحث هسته اي نظامي نه در گذشته داشته ايم و نه خواهيم داشت زيرا سياست ما نيست.

وزير امور خارجه افزود: در بحث ايمني هسته‌اي قرار است ديگران هم با ما همکاري کنند و اين از نکات مثبت برجام است. يکي ديگر از کارشناسان شرکت کننده در اين نشست از تيم مذاکره کننده هسته اي پرسيد: آيا برجام معاهده است و نياز به تصويب در مجلس شوراي اسلامي دارد؟ و آيا اگر برجام را معاهده تلقي نکنيم باز هم بايد به مجلس برود و مورد تصويب قرار بگيرد؟

وزير امور خارجه در پاسخ به اين سؤال گفت: برجام بخشي از قطعنامه 2231 است و اين قطعنامه تاريخ اجرايي شدن ندارد. ظريف افزود: برجام ماهيتي به عنوان قطعنامه شوراي امنيت دارد. وي گفت: تصميم گيري در مجلس درباره برجام و پروتکل الحاقي تصميمي سياسي و نه تصميمي حقوقي است. وزير امور خارجه با اشاره به اينکه متناظر بودن اقدام طرفين در توافق يکي از نکات خط قرمز اعلامي مقام معظم رهبري بود افزود: نبايد اين گونه باشد که ما در مجلس تصويب کنيم اما طرف مقابل آن را رد کند و اين معناي متناظر نمي دهد. ظريف گفت: به همين خاطر تصويب پروتکل الحاقي را در مجلس به زماني موکول کرديم که آنها در مجلسشان اقدام کنند. وي افزود: تا زماني که اقدامات طرف مقابل بر اساس تصميمات رئيس جمهورشان باشد ما هم اقداماتمان بر اساس تصميمات رئيس جمهور است. وزير امور خارجه گفت: ما يک بار ديگر پروتکل الحاقي با مصوبه شوراي عالي امنيت ملي را اجرا کرديم. ظريف افزود: قانون اساسي دست ما را براي استفاده از ساير مراجع نمي‌بندد. وي گفت: تصميمات سياسي در مقاطع مختلف گرفته مي شود و اين مسبوق به سابقه است.

وزير امور خارجه با تأکيد بر اينکه بايد مصلحت سياسي کشورمان را بسنجيم افزود: مصلحت کشور اين است که اين مسئله از طريقي انجام شود که اصل تناظر دو طرف را خدشه‌دار نکند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار