۲۵ شهريور ۱۳۹۶ ۱۷:۲۱
کد خبر: ۱۳۹۳۷۴
tofighe (3)

جعفر توفیقی، وزیر علوم دولت اصلاحات درباره مشخصه‌هایی که وزیر علوم برای آموزش عالی امروز نیاز دارد، گفت: وزارت علوم هم مثل همه وزارت‌خانه‌ها به قوی‌ترین افراد نیاز دارد، به خصوص که این وزارتخانه اهمیت بسیار زیادی از نظر نقش و عملکردش دارد، زیرا میلیون‌ها نفر به عنوان دانشجو، دانش‌آموخته و خانواده‌هایشان با آن ارتباط دارند.


به گزارش عطنا، وزیر علوم دولت اصلاحات با ابراز نگرانی نسبت به بلاتکلیفی این وزارتخانه در آستانه بازگشایی دانشگاه‌ها گفت: فردی که به عنوان سرپرست انتخاب می‌شود، وضعیت قطعی ندارد و نمی‌تواند تصمیمات بلندمدت بگیرد و ناچار است که به شکل روزمره مسائل را پشت سر بگذارد که این موضوع چندان نتیجه خوبی نخواهد داشت.


جعفر توفیقی، وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری درباره مشخصه‌هایی که وزیر علوم برای آموزش عالی امروز نیاز دارد، گفت: وزارت علوم هم مثل همه وزارت‌خانه‌ها به قوی‌ترین افراد نیاز دارد، به خصوص که این وزارتخانه اهمیت بسیار زیادی از نظر نقش و عملکردش دارد، زیرا میلیون‌ها نفر به عنوان دانشجو، دانش‌آموخته و خانواده‌هایشان با آن ارتباط دارند.


او با اشاره به نقش وزارت علوم در سطح جامعه گفت: وزارت علوم نقش علمی،‌ فرهنگی و اجتماعی در کشور ایفا می‌کند. از طرفی ده‌ها هزار هیات علمی در زیرمجموعه‌های این وزارت مشغول به کارند که از نخبگان و پژوهشگران برجسته کشور در سطح ملی و جهانی محسوب می‌شوند. بنابراین کسی که می‌خواهد مسئولیت این وزارت‌خانه را به عهده بگیرد، باید از نظر علمی چهره برجسته و شناخته شده‌ای باشد تا جامعه علمی آن را بپذیرد.


توفیقی ادامه داد: چهره علمی وزیر علوم بسیار مهم است، زیرا در سیاست‌های کیفی‌سازی مهم است  و باید فردی صاحب نام با پیشینه برجسته علمی و پژوهشی باشد.


وزیرعلوم دولت اصلاحات افزود: با توجه به اینکه وزارت علوم با مسائل پیچیده‌ای در درون خود و در تعامل با سایر دستگاه‌ها در عرصه ملی و همچنین بین‌المللی روبه‌رو است، وزیر علوم باید فردی بسیار با تجربه از نظر مدیریتی باشد و همه زوایای نظام علمی کشور، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی را به خوبی بشناسد و توان تعامل و همکاری را با همه دستگاه‌های پیرامونش داشته باشد. به خصوص که این وزارتخانه با نهادهای زیادی هم‌پوشانی در مسئولیت‌ها دارد؛ مثلا شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاونت علمی و فناوری، وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش که بحث مدیریت را در این وزارت‌خانه را پیچیده می‌کند.



وزیر علوم آینده دانشگاه‌ها را امن و آرام کند


وی با تاکید بر اینکه وزیرعلوم باید با تجربه باشد، گفت: وزارت علوم علاوه بر وظایف علمی و پژوهشی، یک سری مسئولیت‌های فرهنگی و اجتمامی نیز در جامعه دارد. یکی از این وظایف،‌ تربیت دانش‌آموخته‌ها در تراز بالای علمی است تا در ترازهای بالای جهانی نیز مطرح شوند و بتوانند مسئولیت‌های اجتماعی را در کنار توانمندی‌های علمی خود قبول کنند. بنابراین وزارت علوم رسالت‌های فرهنگی و اجتماعی را نیز در کنار اهداف علمی و پژوهشی به دوش می‌کشد. پس وزیر علوم نیز باید در همه این موارد تسلط داشته باشد.


توفیقی با اشاره به نقش سیاسی وزارت علوم گفت: این وزارت نقش سیاسی نیز ایفا می‌کند و لازم است که وزیر علوم به مسائل سیاسی داخلی و جهانی نیز آشنا باشد تا بتواند به خوبی فضای تعامل و همکاری را بین گروه‌های مختلف سیاسی در دانشگاه و تشکل‌های دانشگاهی که بسیار متنوع هستند،‌ ایجاد کند و همچنین شرایطی را دانشگاه‌ها فراهم آورد تا در کنار فعالیت‌های علمی بتوانند در فضاهای مختلف سیاسی نیز همکاری کنند و یک فضای آرام و امنی در دانشگاه‌ها برای توسعه علمی کشور مهیا شود.


وزیراسبق علوم،‌ تحقیقات و فناوری تاکید کرد: وزیر علوم باید شخصیتی چند بعدی علمی، مدیریتی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی داشته باشد که بتواند این وزارتخانه بسیار با اهمیت را مدیریت کند و نظریات دانشگاهیان و جامعه علمی را با خودش همراه کند.


وزیر علوم دولت اصلاحات بزرگترین چالش این‌ روزهای وزارت علوم را بلاتکلیفی در تعیین وزیر علوم خواند و گفت: با توجه به نزدیکی به سال تحصیلی و نگرانی جامعه علمی مبنی بر اینکه بالاخره چه کسی می‌خواهد در راس این وزارتخانه قرار گیرد؛‌ بزرگترین چالش این روزهای وزارت علوم بلاتکلیفی در تعیین وزیر علوم است.


او افزود: شخص وزیر، تفکراتش،‌ شیوه مدیریتش و جایگاه علمی‌اش برای جامعه علمی بسیار حائز اهمیت است. بنابراین بزرگترین چالش همان انتخاب وزیر است. از طرفی کسی که به عنوان سرپرست انتخاب می‌شود وضعیت قطعی ندارد و نمی‌تواند تصمیمات بلندمدت بگیرد و ناچار است که به شکل روزمره مسائل را پشت سر بگذارد که این موضوع چندان نتیجه خوبی نخواهد داشت./ ایلنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار