۲۱ مرداد ۱۳۹۴ ۰۲:۰۵
کد خبر: ۱۳۸۳۵

غلامرضا ذکیانی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی و مشاورعالی رئیس دانشگاه در خصوص راه اندازی مرکز نوآوری علوم انسانی دانشگاه در گفتگویی تفصیلی به خبرنگار حوزه فرهنگی باشگاه خبری علامه طباطبائی (عطنا) گفت: با طرح موضوع راه اندازی مرکز نوآوری علوم انسانی و موافقت دکتر سلیمی، یکی از خوابگاه های بزرگ دانشگاه علامه واقع در میدان ونک(خوابگاه شهید ارشاد) پس از بازسازی به مرکز نوآوری علوم انسانی تغییر کاربری خواهد داد و بنا شد با همکاری معاونت فناوری ریاست جمهوری ما در این مرکز پنجاه شرکت تاسیس کنیم و برای هر گروه علمی در دانشگاه یک شرکت تعلق بگیرد.


zakiani5


هدف ما از راه اندازی مرکز نوآوری علوم انسانی این است که دانشجویان تحصیلات تکمیلی پس از گذراندن مهارت های لازم برای ایجاد شرکت و تجاری سازی علوم انسانی وارد بازار کار شوند و این طرح برای اولین بار در دانشگاه علامه و سطح کشور رخ خواهد داد.


برای رسیدن به تاسیس شرکت های دانش بنیان مراحلی وجود دارد. در مرحله اول باید مطالعاتی صورت گیرد که ارتباط رشته تحصیلی دانشجویان و معضلات و مشکلات اجتماعی معین شود که به اختصار کشف مسئله اجتماعی گفته می شود، در مرحله دوم قدرت حل این مشکل مورد بررسی و اجرایی می شود و در نهایت در مرحله سوم قدرت بازاریابی و ورود به بازار کار مدنظر قرار میگیرد که نیازمند تلاش و زحمات بسیار است.


عده ای بازار و بازاریابی را بیگانه با علوم انسانی می دانستند/ ماجرای مغالطه نماینده مجلس در حمایت از وزیر پیشنهادی


زمانی که ما این موضوع را مطرح کردیم بسیاری تعجب کردند و موضوع  بازار و بازاریابی را امری بیگانه با علوم انسانی می دانستند اما من یک مثال میزنم؛ رشته خود بنده منطق است، منطق یکی از انتزاعی ترین رشته های علوم انسانی است و از سالهای قبل فکر می کردم که رشته من باید در جامعه کاربردی شود و دردی از جامعه را درمان کند.


به عنوان مثال در نشست ها و جلسات مجلس شورای اسلامی یک عده می آیند، استدلال هایی می کنند و استدلال یک عده از آنها به نتیجه خواهد رسید و استدلال جمعی دیگر هم تاثیر نخواهد داشت، ما می توانیم این بحث ها را از نظر منطق و استدلال تحلیل کنیم و نقاط ضعف و قوت را شناسایی کنیم و این کار را هم یک بار به صورت عملی انجام داده ایم و برای مرکز پژوهشهای مجلس هم ارسال کردیم.این که سخرانانی یکدفعه می آیند با یک صحبت همه نظرات را  تغییر می دهند و اینکه از چه استدلال هایی استفاده نمودند و آیا در این بحث ها مغالطه صورت گرفته یا خیر؟ موارد مدنظر در آن تحقیق بود و ما آنرا دقیق و ریز بررسی کردیم.


ذکیانی با اشاره به ماجرایی در گذشته افزود: سالها در جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش یکی از انتقادات به ایشان این بود که وی یک روز هم سابقه کاری در وزارت آموزش و پرورش ندارد. در ادامه جلسه یک نماینده خانم که سخنران ماهری هم بود در دفاع از وزیر پیشنهادی استدلالی به کار برد و گفت: عدم حضور وزیر پیشنهادی در ساختار آموزش و پرورش یک نقطه قوت محسوب می شود به این شکل که هر کسی تا الان وزیر بوده سابقه حضور در این وزارت خانه را داشته اما هیچ تحولی در این سازمان صورت نگرفته است چون از بدنه همین سازمان بوده و جسارت تغییر را نداشته است اما ایشان (گزینه پیشنهادی ریاست جمهوری) چون سابقه فعالیت در این ساختار را نداشته، با جسارت و قدرت بیشتری می تواند تغییرات ایجاد کند!؛ بعد از سخنرانی آن نماینده مجلس، همه نمایندگان شروع کردند به تشویق و صلوات به نشانه ی موافقت در تایید صلاحیت گزینه پیشنهادی و آن فرد هم وزیر شد و البته نه تنها نتوانست تغییری در سازمان ایجاد کند بلکه اوضاع وزارت خانه ضعیف تر هم شد. خب ما در عرض دو روز می توانستیم استدلال های این منطق را بررسی کنیم و مغالطه های آن را بیابیم. کشور ژاپن که متحول ترین مدیریت را در جهان دارد، و وزیر حتما باید تمام سلسله مراتب اداری را طی کرده باشد اما طبق این استدلالی که آن خانم در مجلس مطرح کرد هیچ وزیر ژاپنی توانایی تغییر و تحول ندارد در حالیکه وزرای ژاپنی بیش از همه وزرا در جهان در حال ایجاد تحول و پیشرفت در کشورشان هستند.


با طرح موضوع در رشته منطق می توان مغالطه های سخنران را مشخص کرد و به نمایندگان و مردم اطلاع داد و با این مطالعه و کار تحقیقی دیگر کسی جرات نمی کند با این مغلطه ها کسی را فریب دهد چون می داند که در عرض کمتر از یک هفته صحبت های او مورد بررسی قرار خواهد گرفت و از طرفی هم نمایندگان به هر استدلالی رای نخواهند داد. این از پروژه کاری انتزاعی ترین رشته علوم انسانی یعنی منطق که می تواند به عنوان یک مرکز دانش بنیان فعالیت کند و البته لازمه این امر آن است که با مرکز پژوهش های مجلس ارتباط برقرار نمائیم و از اهمیت این موضوع آگاهشان کنیم که این یک کار تخصصی است که از عهده ما بر می آید و حاضریم با مبلغ کم اما کیفیت خوب انجام دهیم.


مهلت یکساله به متقاضیان


معاون فرهنگی دانشگاه در ادامه بیان داشت: دانشگاه در این مرکز تا یک سال امکانات، بودجه، تجهیزات، مشاور و بازاریاب در اختیار گروه ها و افراد قرار خواهد داد تا موفق به تاسیس شرکت دانش بنیان شوند. در این مدت دانشگاه از همه لحاظ از دانشجویان حمایت خواهد کرد تا موفق به تاسیس شرکت شوند و اما بعد از گذشت یک سال و تاسیس شرکت، بیست درصد از کل سود را دریافت می نمائیم.


انطباق سیستم آموزشی با جامعه/تغییر و تحول در علوم انسانی با انتشار یک یا دو کتاب محقق نمی شود/ارتباط با نیازهای جامعه،دانشگاه را متحول می کند


در این طرح و در بلندمدت، دانشجویان ضمن کار متوجه مواردی خواهند شد که برای رقابت در این عرصه باید از مهارت ها و علم روز رشته خود آگاه باشند و لازمه آن این است که دانشگاه، دانشکده ها، اساتید و مجموعه علمی دانشگاه به سمت یادگیری و مهارت های لازم روز روی بیاورند و بدین ترتیب یک تحولی در عرصه شاخه های سیستم های آموزشی اتفاق خواهد افتاد و دانشجویان نیازهای واقعی و ضروری جامعه را خواهند شناخت و به دانشگاه منتقل خواهند کرد. در این تحول، دانشگاه متوجه خواهد شد این علمی که در حال عرضه است علم روز نیست و نیاز به تغییر دارد و در نهایت سیستم آموزشی باید خود را با جامعه منطبق کند، و تغییر و تحول در علوم انسانی جز این راه ، راه دیگری ندارد و باید نیازهای جامعه که هر روز توسط مردم ایجاد می شود برطرف شده و دانشگاه مجبور است هر روز برای نیازهای جدید جامعه نسخه جدید ارائه کند. این همان تغییر و تحولاتی است که شورای عالی انقلاب  فرهنگی به دنبال آن است. تغییر و تحول با انتشار یک یا دو کتاب توسط  یک یا چند نفر اتفاق نخواهد افتاد. بلکه تغییر فقط با ارتباط با نیازهای جامعه صورت می گیرد. چون جامعه دائم نیازهای متفاوتی دارد و دانشگاه هم در ضمن ارتباط با جامعه متحول خواهد شد.



پر بازدیدها
آخرین اخبار