۱۲ مرداد ۱۳۹۴ ۰۱:۲۹
کد خبر: ۱۳۸۰۹
ارباب

باید به رقابت، استفاده بهینه از منابع، جلوگیری ازاتلاف منابع و درنهایت افزایش بهروری اهمیت داد تا به رشد اقتصادی مطلوب برسیم.


دکتر حمیدرضا ارباب عضو هیئت علمی گروه اقتصاد بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی در پاسخ به خبرنگار حوزه سیاسی باشگاه خبری علامه طباطبائی (عطنا) در رابطه با تاثیرات توافق وین بر روی اقتصاد ایران و ورود هیئت های اقتصادی و تجاری جهانی به داخل کشور گفت: ابتدا یک بحث کلی این است که با برداشته شدن تحریم ها در اثر توافق هسته ای قطعا در رشد اقتصادی آینده ی ما اثر بسیار مثبتی خواهد داشت.


ارباب


وی افزود: دلیل آن نیز این است که در دنیای امروز اصولا همه چیز بین المللی شده و اقتصاد داخلی و خودکفایی که در گذشته مطرح بود دیگر وجود ندارد ، بین المللی به این معنا که هیچ کشوری توانایی این را ندارد که همه ی نیازهای خودش را به تنهایی تامین نماید و خودکفایی به این معنا نیست که همه نیاز ها را خودمان تامین کنیم چون این مسئله اصلا امکان پذیر نیست ، به عنوان مثال الان در صنعت هوایی که فرانسوی ها آمدند، نکته قبل توجهی است که بدانیم عمر هواپیماهای ما بالای بیست و پنج سال است و باید با هواپیماهای جدیدتر جایگزین شوند، و ما نیاز داریم با کشورهایی که نیاز به صنعت ما را برطرف می کنند وارد مذاکره شویم و نیازهای خودمان را برطرف کنیم .



عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد بیان کرد: امروزه بانکها بین المللی اند ، فناوری بین المللی است ، حمل و نقل بین المللی داریم ، بیمه بین المللی داریم ، حتی دانش هم جنبه بین المللی دارد دانش چیزی نیست که در اختیار یک کشور باشد همین دانش هسته ای که به توافق رسیدیم خودش جنبه بین المللی دارد و حالا هر چه روابط اقتصادی را توسعه بدهیم و روابطمان با سایر کشور ها بهترشود از انزوا تاریخی بیرون می آئیم که به نطر من یک نقطه عطف تاریخی در روابط اقتصادی ماست و در بهبود وضعیت اقتصادی ما بسیار تاثیرگذار است.


وی در ادامه افزود: پیش بینی من این است که قطعا با ورود هیئت های تجاری و گسترش روابط تجاری با سایر کشورها می توانیم از مزیت هایی که آنها دارند بهره مند شویم، این امر باعث می شود دو کشور از سرمایه های هم از منابع ارزان هم استفاده کنند و انتقال فناوری صورت بگیرد ،این می تواند یک فرصت تاریخی باشد که از مزیت همه کشور ها که قبلا محروم بودیم استفاده کنیم.


ارباب در ادامه بیان کرد: نکته مهم تجارت بین الملل رقابت جهانی است، ما هرچه بتوانیم در تجارت بین المللی حضور داشته باشیم و بازارهای اقتصادی و بنگاه های خودمان را وارد تجارت بین الملل کنیم ، این موجب افزایش کیفیت کالا ها و کاهش قیمت کالا خواهد شد ، و در بلند مدت اگر کالایی تولید کنیم که رقابتی و دارای کیفیت بالایی باشند این قطعا باعث می شود رشد ما بیشتر شود و در نهایت باعث کاهش تورم می شود.


استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه در ادامه به خبرنگار عطنا گفت: از نظر اقتصادی هرچه رقابت صورت بگیرد در بازارهای جهانی کیفیت هم بیشتر می شود ، افزایش مبادلات تجاری یکی از ارکان مهم اقتصاد است که شاهد کاهش آن بودیم و حالا اگر مبادلات تجاری افزایش پیدا کند نباید از رقابت ترس داشته باشیم بلکه باید از مزایا آن استفاده کنیم و یک حمایت هم باید از تولید کنندگان به شکل مستقیم (سوبسید) صورت بگیرد و یارانه مستقیم به صنعت گران دهیم.


وی اظهار داشت: تا رقابتی نباشد رشدی هم وجود ندارد ، شاید ما داخل استخر خانه قهرمان باشیم اما شنا کردن در آب های بین المللی فرق می کند. اینکه درب ها  را ببندیم و بگوئیم همه چیز را با خودکفایی تولید کنیم امکان پذیر نیست.


استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه تصریح کرد: ما در بعضی از صنایع مانند صنعت هواپیمایی نمی توانیم ورود پیدا کنیم نه تنها ما بلکه خیلی از کشورها هم نمی توانند چون فقط دو کشور تولید کننده در صنعت هواپیمایی مسافربری است اما در صنعت خودرو سازی از لحاظ تیراژ تولیدی خودرو رتبه دوازدهم را کسب کرده ایم البته باید خودروسازان محصولات باکیفیت تولید نمایند تا مصرف کننده راضی باشد.


وی عنوان کرد: با رفع تحریم ها ما باید به سرمایه گذاری های خارجی روی بیاوریم و در این راه از منابع سایر کشورها استفاده نمائیم، با این وضعیت دستیابی به کالا و خدمات سایر کشورها بیشتر می شود و از نیروی کار آنها استفاده می کنیم و به مرور زمان مبادلات آموزشی و پژوهشی و فرهنگی را گسترش خواهیم داد. شرکت های ما در بخش خصوصی و دولتی رشد خواهند کرد و مهم تر از همه دانش و فناوری است که همراه با سرمایه گذاری مستقل خارجی می توانیم به آن دست پیدا کنیم.


استاد دانشگاه علامه در پایان اظهار داشت: امروزه همه چیز بین المللی شده است و الان چیزی به نام ملی معنا ندارد. به عنوان مثال بسیاری از ابزارآلاتیکه در برداشت محصولات استفاده می شوند وارداتی است و ما نمی توانیم بگوئیم که این کالا را من تولید کردم؛ عدم وابستگی اصلا معنا ندارد و ما یا دانش آن را وارد می کنیم و یا اینکه از قطعاتش جهت نصب استفاده می نمائیم..



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار