رئیس مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا گفت: علوم انسانی اسلامی عبارت از کشف قوانین تکوینی و مناسبات اجتماعی حاکم بر زندگی انسان و بهرهگیری از شرع و علوم عقلی برای بهبود زندگی انسان و رشد بسترهای مناسب است.
به گزارش عطنا به نقل از فارس، حجتالاسلام رضا غلامی، رئیس شورای فرهنگی دفتر مقام معظم رهبری و رئیس مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا در دوره تابستانه مدرسه صدرا و در کارگاه علوم انسانی در ساحت عمل گفت: به لطف الهی در مباحث مربوط به علوم انسانی اسلامی در حال رشد هستیم و هرسال ما چند قدم به جلو میرویم و در جا نمیزنیم و یک نشاط هم در بین اساتید و دانشجویان دیده میشود.
وی با تاکید بر اینکه مباحث نظری حلقههای مفقوده را پوشش میدهد، بیان داشت: تابهحال حدود یک پنجم نقطهضعفها در ارتباط با فلسفه علوم انسانی اسلامی پوشش دادهشده است که این مساله از طریق مقالات، کتب و کارهای خوب نظری منتشرنشده بوده است.
غلامی تاکید کرد: البته در هر رشته ما از فلسفه که عبور میکنیم با هزاران موضوع متفاوت سر و کار داریم ولی کارهای علمی تمامی ندارد.
وی اضافه کرد: علوم انسانی اسلامی با علوم اسلامی مصطلح تفاوت دارد، هرچند علوم اسلامی انسانی هم در زیر بنا و هم در روبنا به علوم اسلامی تکیه دارد و شرط اسلامیت علوم انسانی اسلامی صرفا عدم مغایرت با علوم اسلامی است، بخشی از علوم انسانی اسلامی در ذیل علوم اسلامی قرار نمیگیرد هرچند زیر چتر جهان بینی اسلامی است.
رئیس شورای فرهنگی دفتر مقام معظم رهبری گفت: از گذشته علوم انسانی اسلامی را مجموعه دانشهایی میدانستم که ضمن بررسی اوضاع و احوال انسان ها راهکارهایی جهت بهتر زیستن ارائه میکند اما در یک تعریف دقیقتر و بدون رد تعریف قبل، علوم انسانی اسلامی عبارت از کشف قوانین تکوینی و مناسبات اجتماعی حاکم بر زندگی انسان و بهرهگیری از شرع و علوم عقلی برای بهبود زندگی انسان و رشد بسترهای مناسب است.
غلامی خاطر نشان کرد: در واقع علوم انسانی اسلامی علوم زمینی شده است تا بر اساس قوانین حاکم بر زندگی ضمن بهرهگیری از مواهب مشروع و معقول زمینه رشد و تعالی انسان را فراهم میکند.
وی با تاکید بر اینکه آموزهها و گزارههای صادره از طرف علوم انسانی اسلامی به سه قسمت تقسیم میشود، خاطر نشان کرد: آموزهها و گزارههای کشف قوانین که خبری هستند و صرفا از هستها خبر می دهند و به دو دسته یقینی و ظنی تقسیم می شوند. آموزهها که راهکارهای استفاده از قوانین را بیان میکند که این هم جنسش خبری است. آموزهها راه را به انسان نشان میدهد که جنس عموم آنها انشایی است و جنبه تجویزی دارد.