۰۵ شهريور ۱۳۹۶ ۰۳:۲۵
کد خبر: ۱۳۵۹۵۵
farhad rahbar

رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه امسال شهریه ثابت دانشجویان تغییر نمی‌کند اما شهریه متغیر 10 درصد افزایش می‌یابد، گفت: الگویی در نظر گرفته شده که طبق آن برای شهریه برخی رشته‌ها تا پنجاه درصد تخفیف درنظر گرفته شود.


به گزارش عطنا به نقل از فارس، فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در نخستین نشست خبری خود که در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد، گفت:دانشگاه آزاد پنج و نیم میلیون نفر فارغ‌التحصیل، یک و نیم میلیون نفر هم در حال تحصیل دارد و دانشگاه با یک خانوار هفت میلیون نفره در ارتباط است.


وی گفت: مردم از دانشگاه آزاد انتظار حل مشکلات جامعه را دارند، امروز در حال برنامه‌ریزی هستیم که چگونه با بکارگیری نخبگان و شرکت های دانش بنیان می توان علم را به ثروت تبدیل کرد.


رئیس دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: مردم از سیاسی کاری نهادها و دستگاه های اجرایی گلایه دارند، سیاسی کاری سم مهلکی در مقابل پیشرفت است، در دانشگاه آزاد استفاده از توان ملی و نه توان حزبی در دستور کار قرار دارد.


وی در ادامه گفت: ما به یک وحدت ملی نیاز داریم، وحدت کلمه همان چیزی که امام همواره بر آن تاکید داشتند.


فرهاد رهبر ضمن قدردانی از زحمات روسای قبلی دانشگاه آزاد گفت: یکی می گوید من یک ویرانه تبدیل گرفتم ولی من می گویم یک درخت تنومند تحویل گرفتم که امروز قرار است از میوه آن بهره بگیریم.


وی با تاکید بر اینکه قرار است درآمد غیر شهریه‌ای دانشگاه آزاد را افزایش بدهیم، گفت: سامانه ای برای تبدیل ایده به محصول طراحی شده برای کسانی که قدرت تبدیل ایده به محصول را ندارند، صاحبان ایده در این سامانه خود را معرفی می کنند بعد ایده‌ها پالایش می‌شوند و ایده‌هایی که قابلیت تجاری سازی دارند تامین مالی می‌شوند و ریسک آن با دانشگاه آزاد و با کمک معاونت علمی است.


رئیس دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: الگویی در نظر گرفته شده که طبق آن برای شهریه برخی رشته‌ها تا پنجاه درصد تخفیف بدهیم و برای برخی از مناطق محروم تخفیف‌های ویژه درنظر بگیریم.


وی گفت: امسال شهریه ثابت را تغییر ندادیم، شهریه متغیر 10 درصد تغییر کرده و در مصوبه شهریه دانشجویان پزشکی هم اصلاحات خوبی انجام شده است.


فرهاد رهبر گفت: دانشگاه آزاد متعلق به همه مردم است، مردم در تاسیس و راه اندازی و اداره این دانشگاه مشارکت داشته و دارند و امروز هم امید دارند دانشگاه آزاد بتواند مشکلات جامعه را حل کند، امروز نرخ جمعیت بیکار در بین فارغ‌التحصیلان بیش از سی درصد است و مردم انتظار دارند دانشگاه آزاد بتواند مشکل بیکاری آنها را حل کند.


وی افزود: دانشگاه آزاد رتبه اول یا دوم تولید علم را به خود اختصاص داده و حالا می‌خواهد در این پیشقدم شود که چگونه می توان علم را به ثروت تبدیل کرد.


رئیس دانشگاه آزاد گفت: در حال حاضر با 40 واحد اداری در ارتباط هستیم با همفکری که داشتیم قرار شد نسبت به اصلاح ساختار اداری دانشگاه اقدام کنیم، امروز فعالیت‌های ساختمانی در دانشگاه آزاد به حداقل ممکن رسیده بنابراین تشکیلاتی تحت عنوان معاونت نیاز نیست البته معاونت حذف نمی‌شود و تحت عنوان اداره کل و معاونت عمران به کار خود ادامه می‌دهد.


وی گفت: بنای ما در دانشگاه آزاد تعامل با همه است، مذاکراتی با وزارت علوم شروع کرده‌ایم فکر کنم در دوره جدید مدیریت وزارت علوم مشکلات ما بسیار کمتر و حل شود، ولی در کل قانون برای ما فصل‌الخطاب است، از قانون اطاعت و البته تعامل هم می کنیم.


فرهاد رهبر در ادامه گفت: سابقه فعالیت در معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات دارم در آنجا هم با دزدان مفسدان مبارزه می‌کردم کسانی که انگ امنیتی بودن می‌زنند می دانند من خوب مفسدان را می‌شناسم.


وی افزود: دانشگاه تهران به پارکینگی برای خودروهای مغازه‌های اطراف تبدیل شده بود، حال اگر ما بگوییم ورود به دانشگاه با کارت دانشجویی باشد امنیتی بودن است؟ در زمان مدیریت بنده در دانشگاه تهران بیشترین فعالیت‌های باز سیاسی را داشتیم، حتی انجمن اسلامی در دانشگاه تهران فعالیت‌ داشت اگر امنیتی بود که باید آن را تعطیل می‌کردم، اعتقاد ما بر این است که دانشجویان نباید پیاده نظام احزاب شوند و باید زمینه افزایش فعالیت سیاسی و آگاهی سیاسی را فراهم کنیم، البته همه مسائل باید در چارچوب قانون باشد و خروج از قانون هم ممنوع است.



وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران گفت: محسن هاشمی سابقه خوبی در حوزه عمرانی دانشگاه دارد و از وی در صورتی که خود وی بخواهد به عنوان مشاور استفاده می‌کنیم. آقای هاشمی در شورای شهر فعالیت خواهد کرد و این کار بسیار پر مشغله است که وقت زیادی می خواهد ولی اگر بتواند از تجربیات وی استفاده خواهیم کرد.


فرهاد رهبر با تاکید بر افزایش کیفی فعالیت‌های دانشگاه آزاد، گفت: فردی را معرفی کردند به عنوان هیات علمی که این فرد کارگر خانم آقایی است که در این دانشگاه تدریس می‌کند و بنده تازه این را فهمیدم که البته از این پس دیگر تدریس نخواهد کرد.


وی افزود: دانشگاه نسل اول به دنبال کادرسازی و نسل دوم به دنبال ارتقای علم بود و دانشگاه نسل سوم باید کارآفرین باشد و انتظار مردم اشتغال فارغ‌التحصیلان است.


رئیس دانشگاه آزاد ادامه داد: سوال مهم امروز مردم این است که با وجود اینکه کشور ثروتمند است چرا مردم فقیر هستند؟ دانشگاه آزاد می‌خواهد برای پاسخ به این سوال کمک کند و به دنبال راهکار عملی برای این موضوع است.


وی تاکید کرد: مردم امروز از سیاسی‌کاری در نهادها رنج می‌بردند. چپ و راست دنبال منافع قبیله‌ای هستند و گاهی خودشان به خودشان ضربه می‌زنند، امروز سیاسی‌کاری به کشور صدمه زده است.


وی تصریح کرد: اگر از تمام فرصت‌های کشور استفاده شود به نفع همه است، دانشگاه آزاد به دور از سیاسی‌کاری ماموریت‌های خود را دنبال می‌کند.


فرهاد رهبر در خصوص سوال یکی از خبرنگاران یادآور شد: دانشگاه آزاد اسلامی به هر واحد صنعتی که بخش تحقیق و توسعه تاسیس کند، نیروی تحقیق و توسعه رایگان خواهد داد، اگر آن واحد صنعتی توانست با تحقیق و توسعه ارزش افزوده داشته باشد، سهم دانشگاه را می‌پردازد.


وی در بخش دیگری افزود: تضارب آراء و اختلاف سلیقه وجود دارد، در دانشگاه آزاد هم باید باشد، دانشجو نباید پیاده نظام حزبی باشد ولی می‌تواند حرفش را بزند و نگرش سیاسی داشته باشد، دانشگاه آزاد بر‌اساس ضوابط باید زمینه فعالیت سیاسی دانشجویان را فراهم کند.


رئیس دانشگاه آزاد تصریح کرد: تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی دانشگاه باید به روز شوند، اولویت ما در حوزه بین‌الملل، همکاری با کشورهای اسلامی منطقه و خاورمیانه است. همچنین اولویت ما در انعقاد تفاهم‌نامه‌ها برای همکاری در تبادل دانشجو، تبادل استاد و فرصت‌های مطالعاتی پسادکتری است.


وی پیرامون سوالی در مورد رشته‌هایی که امسال تایید نشدند و ادامه فعالیت برخی واحدهای بین‌المللی هم گفت: دانشجویانی که از قبل جذب شده‌اند مطمئن باشند که رشته‌هایشان قانونی است. درباره واحدهای بین‌المللی هم در حال بررسی هستیم که کدام‌‌یک فعال باشند، برخی از واحدها را هم برای ارتباط بیشتر با دانشگاه‌های خارجی فعال می‌کنیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار