۲۳ مرداد ۱۳۹۶ ۱۴:۴۹
کد خبر: ۱۳۳۳۷۳
moshak

طرح مقابله با اقدامات ماجراجويانه و تروريستي آمریکا روز گذشته بالاخره تبديل به قانون شد تا پاسخي محكم و يكدست از سوي ايران به اقدامات و تحركات اخير امريكا باشد؛ طرحي كه در آن نيروهاي مسلح موظف به تهيه طرح اجرايي مربوط به افزايش توان دفاعي و بازدارنگي در حوزه موشكي، دولت موظف به اقدام مقتضي نسبت به نقض حقوق بشر و اختصاص ۱۰ هزار ميليارد ریال بودجه به نيروي قدس سپاه پاسداران شد.


به گزارش عطنا به نقل از روزنامه اعتماد،  با مصوبه ديروز مجلس صدور رواديد ورود به قلمرو جمهوري اسلامي ايران براي افرادي كه در ليست تحريم‌ها قرار گرفتند ممنوع شد و فهرست سازمان‌ها و اشخاصي كه در ليست تحريم‌هاي ايران عليه امريكا قرار مي‌گيرند هر شش ماه يك بار و در صورت لزوم به صورت موردي به روز مي‌شود. طرح مذكور روزها بود كه در مجلس شوراي اسلامي در حال چكش‌كاري بود و معاونان وزير خارجه نيز با حضور در جلسات كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس از اين طرح به عنوان يك پاسخ مناسب به امريكا ياد كرده بودند. علي لاريجاني رييس مجلس هم در پايان بررسي اين طرح در مجلس گفت: « امريكايي‌ها بدانند اين طرح گام اول مجلس بود كه برداشته شد ضمن اينكه ما با احتياط در بعضي از امور گام برداشتيم اما 16 مورد اقدام ديگر نيز در شوراي هسته‌اي تصويب شد كه آنها نيز اجرايي خواهد شد.»



طرح مورد حمايت وزارت خارجه و دولت است


كار از بررسي كليات اين طرح آغاز شد. در بررسي كليات طرح مقابله با اقدامات خصمانه امريكا، نقوي‌حسيني، سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با تاكيد بر اينكه چارچوب برجام در طرح مقابله با اقدامات ماجراجويانه و تروريستي امريكا در منطقه حفظ شده است، گفت: در اين طرح، پيشنهادي مغاير با برجام نيامده است چون همه مي‌دانيم كه امريكا به دنبال تحميل هزينه توقف برجام به ايران است. عراقچي، معاون وزير خارجه با تاكيد بر اينكه طرح مقابله با اقدامات ماجراجويانه و تروريستي امريكا در منطقه پاسخي بسيار قاطع و هوشمندانه براي مقابله با دشمني و جنايات امريكا است، گفت: اين طرح بخشي از اقدامات هيات نظارت بر برجام براي مقابله با مصوبه اخير كنگره امريكا است كه وزارت خارجه و دولت از آن حمايت مي‌كنند. همچنين نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با بررسي جزييات طرح مقابله با اقدامات ماجراجويانه امريكا در منطقه مصوب كردند تا اقداماتي در جهت مقابله موثر با سياست‌هاي خصمانه امريكا عليه جمهوري اسلامي ايران در حوزه‌هاي مختلف انجام شود.
طرح مذكور اما موافقان و مخالفاني داشت. مخالفت‌ها اما بيشتر از آنكه در مورد خود طرح باشد بيشتر در اين مورد بود كه چرا اين طرح شدت زيادي ندارد و بايد داراي موضع‌گيري‌هاي تندتري باشد. از جمله آنكه يك عضو فراكسيون نمايندگان ولايي با تاكيد بر اينكه مقابله با اقدامات خصمانه امريكا بايد بازدارنده‌تر باشد، گفت كه طرح مقابله با امريكا عملياتي نيست.
حسينعلي حاجي دليگاني گفت: مخالفت بنده به معناي مخالفت با اصل طرح نيست، بلكه معتقدم اين طرح بايد بازدارنده‌تر باشد. از سوي ديگر اما موافقان بر اين عقيده بودند كه اين طرح در عين اينكه مغايرتي با برجام ندارد براي پاسخگويي به امريكا هم مناسب است. در همين مورد يك عضو فراكسيون مستقلين ولايي تاكيد كرد كه طرح مقابله با امريكا تناقضي با برجام ندارد و در عين حال پاسخ كوبنده‌اي به زياده طلبي امريكايي‌ها مي‌دهد. داوود محمدي گفت: همه فراكسيون‌ها و سلايق مختلف مجلس براي مقابله با امريكا اتفاق نظر دارند. چون پشتيباني مردم و استكبارستيزي مهم‌ترين و اثرگذارترين حربه نظام عليه امريكا است. در نهايت اما طرح را با ۲۴۰ راي موافق، به تصويب رساندند.



مجلس چه مصوباتي داشت؟


در اين ميان و در جريان بررسي جزييات طرح نمايندگان مصوب كردند وزارت دفاع و هوافضاي سپاه با هماهنگي ستاد كل نيروهاي مسلح موظف به تهيه طرح اجرايي مربوط به افزايش توان دفاعي و بازدارنگي در حوزه موشكي شود و مجلس، دولت را نيز موظف كرد تا نسبت به نقض حقوق بشر در سطح ملي، منطقه‌اي يا جهاني توسط ايالات متحده يا با حمايت اين كشور، اقدامات مقتضي را انجام دهد. همچنين وزارتخانه‌هاي خارجه و اقتصاد موظف به حمايت از اشخاص و شركت‌هاي ايراني مورد تحريم امريكا و وزارت اطلاعات و نيروي قدس سپاه موظف به رايزني با نيروهاي مقاومت در منطقه شدند و براساس مصوبه نمايندگان، دولت مكلف به اختصاص ۱۰ هزار ميليارد ريال بودجه به نيروي قدس سپاه پاسداران شد. براساس مصوبه مجلس صدور رواديد ورود به قلمرو جمهوري اسلامي ايران براي افرادي كه در ليست تحريم‌ها قرار گرفتند ممنوع شد و فهرست سازمان‌ها و اشخاصي كه در ليست تحريم‌هاي ايران عليه امريكا قرار مي‌گيرند هر شش ماه يك بار و در صورت لزوم به صورت موردي به روز مي‌شود.
در همين راستا دولت و كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با مصوبه مجلس شوراي اسلامي موظف شدند مستمرا تحركات امريكا و كنگره را رصد و گزارشات اقدامات خود را در اين باره براساس قوانين و مصوبات جمهوري اسلامي ايران به مجلس ارايه كنند. مجلس شوراي اسلامي مصوب كرد قوه قضاييه موظف است تا شعبه يا شعب رسيدگي به شكايات كساني كه از سوي تحريم‌هاي غيرقانوني امريكا دچار خسارت شده‌اند را اختصاص دهد و در صورت نهايي شدن طرح مقابله با اقدامات ماجراجويانه و تروريستي امريكا ۲ هزار ميليارد ريال به بودجه سازمان انرژي اتمي اضافه مي‌شود.



گزارش كميسيون امنيت از تحركات امريكا


همچنين در ماده ۹ اين طرح آمده است: كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي موظف است مستمرا تحركات امريكا شامل دولت و كنگره را رصد و بررسي كرده و اقدامات تكميلي متناسب را به مجلس شوراي اسلامي پيشنهاد دهد.
ماده ۱۰ طرح نيز تاكيد مي‌كند كه دولت موظف است در مقابل اقدامات امريكا مطابق قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوري اسلامي ايران در اجراي برجام به ويژه بند ۳ آن با هماهنگي شوراي عالي امنيت ملي اقدامات متقابل را انجام و نتيجه آن را به كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي سلامي گزارش كند.


 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار