۲۳ مرداد ۱۳۹۶ ۱۳:۲۷
کد خبر: ۱۳۳۳۲۹
molana

در آخرين روز شهريور ماه همايشي بين‌المللي براي مولانا برگزار مي‌شود تا شاعر شوريده حال، پايان بخش تابستان اهل ادب باشد.


یه گزارش عطنا به نقل از روزنامه اعتماد، صبح ديروز دبيرخانه دايمي نكوداشت مولانا با انتشار فراخوان پنجمين همايش بين‌المللي اين شاعر، اهل ادب را دعوت كرد تا در اين رويداد فرهنگي حضور داشته باشند. امسال همايش بين‌المللي نكوداشت مولانا با شعار « از نواي ني تا نينوا »  برپا خواهد شد و اهل ادب و پژوهشگران علاقه‌مند به اين شاعر تا روز 10 شهريورماه فرصت دارند آثار خود را به اين همايش بفرستند. از آنجاكه همايش به فاصله 20 روز بعد برگزار مي‌شود، دبيرخانه اين همايش تاكيد دارد كه مهلت ارسال آثار تمديد نمي‌شود. هرچند در سال‌هاي گذشته گهگاه هيچ برنامه مشخصي براي بزرگداشت روز مولانا نداشته‌ايم و گاهي بزرگداشت شاعر پارسي‌زبان در كشورهاي ديگر مانند تركيه با شور و حال بيشتري برپا شده است و تصاويري از مراسم‌ها به ويژه سماع كه در قونيه برگزار شده تا مدت‌ها در فضاي مجازي دست به دست شده است با اين حال در داخل كشور نيز تلاش‌هايي در حال انجام است و دبيرخانه دايمي نكوداشت مولانا تاكنون  4 همايش را براي توجه هر چه بيشتر به اين شاعر برگزار كرده است. همچنان كه مجله «بخارا» نيز شبي از شب‌هاي خود را به «رومي» اختصاص داده است.
اين دبيرخانه اعلام كرده كه فراخوان پنجمين نكوداشت را با توجه به بعد فرهنگي، ادبي، تاريخي، فلسفي و عرفاني شخصيت مولانا و با همكاري موسسه فرهنگي هنري مكتب فرش رسام عرب‌زاده برگزار مي‌كند.
همايشي كه شعار آن «از نواي ني تا نينوا » است و هدف از برپايي آن «شناسايي و حمايت از فعاليت افراد مشتاق و علاقه‌مند به مكتب مولانا»، «امكان حضور و استفاده‌ بهتر از تجربه و دانش كارشناسان، اشخاص و فرهيختگان فعال در اين زمينه» و ...اعلام شده است. قرار است در اين همايش، مولوي‌شناسان شناخته‌شده‌اي سخنراني كنند و خواننده موسيقي سنتي عليرضا قرباني كه پيش از اين هم در برنامه‌هاي بزرگداشت مولانا، اجراي موسيقي داشته است، در وصف « عارف شوريده حال» اجراي زنده خواهد داشت.
شعرخواني و اعطاي تنديس و لوح ياد ويژه نكوداشت بين‌المللي از ديگر بخش‌هاي اين همايش است كه با حضور بزرگان نام‌آشنا و هنرمندان ايران‌زمين برپا خواهد شد. بر اساس آنچه در فراخوان اين همايش اعلام شده، تاريخ برگزاري برنامه روز ۳۰ شهريور امسال است و اين رويداد فرهنگي در مركز همايش‌هاي بين‌المللي ابوريحان بيروني دانشگاه شهيد بهشتي برگزار مي‌شود.
دبيرخانه نكوداشت از عموم مولوي‌شناسان، مولوي‌پژوهان، اديبان و شاعران اين عرصه، هنرمندان آوايي، ناشران، هنرمندان تجسمي، انجمن‌داران و رسانه‌هاي فعال، هنرمندان آثار نمايشي و سينمايي، ساير اشخاص و گروه‌هاي فعال در زمينه مولانا دعوت كرده تا با ارايه پژوهش، شعر، متن، موسيقي و... در اين نكوداشت شركت كنند.  پژوهش‌هاي ادبي درباره آثار منظوم و منثور مولانا، تاثيرپذيري مولانا از شاعران و عارفان متقدم و معاصر خود، بررسي سنت عرفاني و ادبي مولانا، بررسي آثار مولانا از منظر نقد ادبي و سبك‌شناسي، انديشه‌هاي ديني، كلامي و عرفاني، بررسي آثار مولانا از منظر مطالعات دستوري و زباني و بهره‌گيري از آثار مولانا در حوزه ادبيات كودك و نوجوان،  از جمله اين محورهاست. به كساني كه در اين مراسم شركت مي‌كنند از طرف دبيرخانه نكوداشت مولانا گواهينامه حضور داده مي‌شود.
در ضمن دبيرخانه دايمي نكوداشت مولانا به نشاني اينترنتي www.navaeney.com و با شماره‌هاي ۰۲۱۲۲۸۷۳۰۸۸-۰۲۱۲۲۸۷۹۴۹۸ پاسخگوي علاقه‌مندان خواهد بود. پنجمين نكوداشت مولانا پنجشنبه ۳۰ شهريورماه از ساعت ۱۷ تا ۲۰ در مركز همايش‌هاي بين‌المللي ابوريحان بيروني دانشگاه شهيد بهشتي برگزار خواهد شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار