۰۳ مرداد ۱۳۹۴ ۱۴:۳۹
کد خبر: ۱۳۲۵۹
 

کارشناس مسائل بین‌الملل بخش اعظمی از ادبیات تهدیدآمیز آمریکایی‌ها علیه ایران را در راستای اقناع داخلی برشمرد و گفت: دولتمردان آمریکا درصددند به کنگره نشان دهند سیاست مهار ایران و توافق اخیر بخشی از سیاست مهار تهران است.



13940115000430_PhotoA


به گزارش عطنا به نقل از فارس،هادی آجیلی کارشناس مسائل بین‌الملل، درباره توافق محرمانه ایران و آژانس و تهدید مقامات آمریکایی برای در اختیارگیری این اطلاعات در حمله نظامی به ایران گفت: این اتفاق جدیدی نیست که آمریکایی‌ها از اطلاعات محرمانه ایران و آژانس استفاده کنند. زیرا سابقه نشر اطلاعاتی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که منجر به ترور دانشمندان هسته‌ای ایران شد در این زمینه گویای مسائل بسیاری است. مصداق دیگر این موضوع نیز ویروس‌های کامپیوتری و نرم‌افزاری «اکستاکس نت» و همچنین «فیلم» طراحی شده توسط آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران است.


وی افزود: اگر آمریکایی‌ها علاقمند هستند توافق با ایران ادامه پیدا کند و اجرایی شود باید ادبیات خود را به نسبت امتیازهای به دست آورده تغییر دهند.


آجیلی اظهار داشت: اگر قرار است توافق بین ایران و 1+5 ادامه پیدا کند و اگر اراده سیاسی در مذاکرات همچنان وجود داشته باشد که البته به نظر می‌رسد این جدیت از طرف آمریکایی‌ها دیده شده که به توافق با ایران رسیده‌اند آنها باید ادبیات خودشان را متناسب با توافق و همچنین امتیازات به دست آمده تغییر دهند.


این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: ادبیات آمریکایی‌ها نسبت به قبل هیچ تغییری نکرده است و اگر چنین شرایطی باشد آنها نباید انتظار داشته باشند ادبیات سیاسی موجود در جمهوری اسلامی ایران نسبت به ایالات متحده تغییری پیدا کند.


وی افزود: انتظار ما این است به همان نسبتی که مقامات آمریکایی‌ وقتی از تهدیدات نظامی بعد از توافق استفاده می‌کنند پاسخ متناسب و در شأن‌شان را نیز بشنوند و لازم نباشد مقامات نظامی ایرانی این کار را انجام دهند، چرا که وقتی مقامات آمریکایی اظهارنظر می‌کنند باید مقامات سیاسی ایرانی پاسخ آنها را دهند.


این عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: بخش زیادی از اظهارات اخیر مقامات آمریکایی پس از توافق به مسائل داخلی آمریکا برمی‌گردد.


وی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها به خصوص کاخ سفید در برابر کنگره مجبور هستند از توافق به عمل آمده با ایران دفاع کنند و کنگره هم به دلیل مسائل حزبی و جناحی و البته نه منافع ملی آمریکا مشغول مانع‌تراشی در برابر این توافق است.


آجیلی اظهار داشت: بخش اعظمی از ادبیات تهدیدآمیز آمریکایی‌ها به اقناع داخلی این کشور برمی‌گردد، زیرا آنها می‌خواهند به کنگره نشان دهند سیاست مهار جمهوری اسلامی ایران همچنان در دستور اقدام است و می‌خواهند به کنگره نشان دهند توافق هسته‌ای با ایران بخشی از سیاست مهار تهران است.


این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: لابی صهیونیستی آیپک نیز پس از کنگره باید توسط دولتمردان آمریکایی اقناع و آنها مطمئن شوند سیاست مهار جمهوری اسلامی ایران همچنان وجود دارد.


وی افزود: برخی دولت‌های عربی منطقه نیز پس از توافق به شدت نگران شده‌ و تصور بازی بزرگ بین ایران و آمریکا را دارند و این توافق را فراتر از مسائل هسته‌ای می‌دانند.


این عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: آمریکایی‌ها برای اینکه متحدان سابق منطقه‌ای خود را قانع کنند از ادبیات تند و تهدیدآمیز علیه ایران استفاده می‌کنند تا نشان دهند سیاست مهار ایران همچنان روی میز است.


آجیلی افزود: بخش زیادی از ادبیات تهدیدآمیز آمریکایی‌ها ناشی از اقناع داخل این کشور و متحدان آن است تا اراده سیاسی آنها برای اقناع.


وی در پایان اظهار داشت: اگر توافق بین ایران و آمریکا بخواهد ادامه پیدا کند باید ادبیات طرفین تغییر کند، ولی متأسفانه این تغییر ادبیات را در مقامات ‌آمریکایی شاهد نیستیم در حالی که این موضوع به هیچ وجه مفید به اجرا و ادامه توافق با 1+5 نیست

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار