۰۷ مرداد ۱۳۹۶ ۱۳:۳۴
کد خبر: ۱۳۰۴۰۹
telegram 2

پاول دورف مؤسس تلگرام در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که سرورهای تحویل محتوای این شبکه پیام رسان یا «سی‌دی‌ان»‌ها به ایران و تعدادی از کشورهای خاورمیانه منتقل شده است و در این زمینه توضیحاتی ارائه داد.



به گزارش عطنا به نقل از روزنامه ایران، دورف در کانال خود نوشت: ما در این شبکه پیام رسان می‌خواهیم سرعت را با امنیت پیوند دهیم و کار خود را  از نسخه ۴.۲ تلگرام آغاز کردیم.


از CDN رمزنگاری شده برای ذخیره فایل‌های کانال‌های عمومی با بیش از صد هزار عضو عضو پشتیبانی می‌کنیم تا کاربران در دورافتاده‌ترین نقاط هم بتوانند از این امکان استفاده کنند. این کار باعث افزایش سرعت دانلود برای ده‌ها میلیون نفر از کاربران خواهد شد چون CDNها باعث می‌شوند که مسیرها کوتاه‌تر شوند تا از تنگناها بتوانند براحتی عبور کنند و البته همه اطلاعات رمزنگاری می‌شوند تا امکان دسترسی به آنها وجود نداشته باشد.


ما از سرورهای توزیع شده خود برای افزایش سرعت دانلود در مناطق بدون سانسور که در آنها آزادی بیان تضمین شده‌است استفاده می‌کنیم و حتی در آن مناطق نیز به آنها اعتماد نمی‌کنیم. اما وقتی تلگرام در مناطق دیگر بشدت محبوب می‌شود، فقط می‌توانیم روی CDN‌ها تکیه کنیم که با آنها از نقطه نظر فنی مانند سرویس‌دهنده‌های اینترنت (ISP) رفتار می‌کنیم و آنها فقط داده‌های رمزنگاری شده‌ای را که قادر به کشف رمز آن نیستند دریافت می‌کنند.


به لطف این فناوری، سرعت دانلود عکس‌ها و فیلم‌هایی که به صورت عمومی منتشر می‌شوند در مناطقی نظیر ترکیه، اندونزی، عربستان سعودی، هند، ایران و عراق به مراتب افزایش می‌یابد، بدون اینکه کمترین خدشه‌ای به امنیت وارد شود. در ادامه آمده است: هر فایلی که به مراکز داده CDN ارسال می‌شود، با یک تکنولوژی منحصر به فرد رمزگذاری می‌شود و کلیدها نیز تنها در سرور رمزگذاری اصلی و دستگاه کاربر قابل دسترسی هستند و هکرها یا افراد متجاوز نمی‌توانند هیچ فایلی را جایگزین کنند. همچنین تمامی فایل‌های منبع در سرورهای تلگرام ذخیره می‌شوند و CDN‌ها فقط داده‌های رمزنگاری شده را دریافت می‌کنند پس قادر نیستند آن را رمزگشایی و هیچ داده‌ای را جایگزین کنند.


وی تأکید کرده که وارد هیچ توافق یا تفاهمی با دولت‌ها درباره انتقال اطلاعات خصوصی به قلمرو آنها نشده است و CDN‌ها بخشی از هیچ معامله‌ای نیستند. تنها هدف استفاده از CDN‌ها این است که کیفیت اتصال در مناطق با تقاضای بالا که تلگرام نمی‌تواند سرورهای خود را به آنجا منتقل کند، با روشی ایمن، افزایش یابد. همچنین ما هیچ سرمایه‌گذاری‌ای‌ روی این CDN‌ها انجام نمی‌دهیم و تنها بابت ترافیک مصرفی برای انتقال موارد ذخیره شده از خوشه کامپیوترهای اصلی خودمان به کاربر نهایی، هزینه پرداخت می‌کنیم. اگر کشوری تصمیم به دستکاری CDN در منطقه خودش بگیرد، به چیزی جز پایین آوردن کیفیت اتصال شهروندان خودشان دست نمی‌یابد و تلگرام هیچ چیز با ارزشی را از دست نخواهد داد.


وی همچنین در توئیتی نوشت: اگر مقامات ایرانی سعی در پاک کردن اطلاعات این سرورها کنند، کاربران ایرانی می‌توانند از سرورهای اصلی در اروپا به این موارد دسترسی یابند. بنابراین سانسور غیرممکن است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار