۰۲ مرداد ۱۳۹۶ ۰۹:۵۷
کد خبر: ۱۲۹۳۳۴
asadi

حتي اگر روسيه از حمايت دمشق دست بکشد، ايران مي تواند به تنهايي اهداف خود را دنبال کند.


به گزارش عطنا به نقل از خبرگزاری آریا، دکتر عباس اسدي، استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، در خصوص سرانجام بحران قطر و چگونگي مواجهه ايران با بحران قطر گفت: عربستان به دنبال قدرت نمايي است و در پي آن است که در نقش برادر بزرگتر اعمال قدرت نمايد و سياست هاي خود را بر کشورهاي حوزه خليج فارس تحميل کند.


عربستان و برخي کشورهاي حاشيه خليج فارس در برخي مسائل با قطر اختلاف نظر دارند. با توجه به اينکه قطر در سال هاي اخير توانسته است با فروش صادرات نفت و گاز درآمد هنگفتي کسب کند اکنون از تبعيت از عربستان اکراه دارد و تلاش مي کند کمي از عربستان فاصله بگيرد و از طرفي نمي تواند منافع خود را به خطر اندازد چون به لحاظ جغرافيايي و ژئوپوليتيک عربستان مي تواند راه هاي خود را با قطر مسدود کرده و اين کشور را دچار مشکل نمايد. قطر به دنبال آن است که سياست مستقل تري در برابر عربستان پيش بگيرد.


اگرچه قطر تا امروز تلاش کرده با مماشات و مسامحه اختلافات خود را حل کند اما عربستان در نظر دارد اين کشور را مانند امارات و بحرين و ديگر کشورها به طور کامل تحت سيطره خود قرار دهد. اين در حالي است که شروط عربستان براي قطر قابل پذيرش نيست. اگر قطر اين شروط را بپذيرد و روابط خود را با ايران و ترکيه قطع کند، ممکن است عربستان نيز مناسبات خود را با قطر قطع کند که در اين صورت قطر بسيار منزوي مي شود لذا پاسخ اين کشور به درخواست هاي عربستان منفي است.


قطر در برخي جاها تحرکاتي داشته و نقش عربستان را در حملات 11 سپتامبر افشا نمود. همچنين سفير قطر در اسپانيا اعلام کرد که خواسته هاي عربستان از قطر نامشروع است و صرفا به دنبال تامين منافع خود مي باشد.
اين کارشناس مسائل بين الملل افزود: اختلافات استراتژيک و ژئوپوليتيک اين دو کشور در صحنه سوريه ديده مي شود و شاهد هستيم هردو از گروه هاي تروريستي در سوريه حمايت مي کنند. عربستان و قطر برخي از تحرکات خود را در سوريه به صحنه نبرد مي کشانند و در آنجا با يکديگر مبارزه خواهند کرد. عربستان نيز مي تواند بخشي ضربات اقتصادي فراوان به قطر وارد کند. آمريکا خود محرک بحران قطر بوده و مي خواهد در اين بحران از قطر و عربستان بهره برداري کند.
وي در خصوص توافق جديد روسيه و آمريکا درباره بحران سوريه، گفت: در حالي روساي جمهور آمريکا و روسيه بر سر سوريه توافق کردند اما ترامپ پس از بازگشت به آمريکا اعلام کرد که روسيه در آمريکا دخالت داشته و تحت فشار سنا مواضع خود را نسبت به روسيه تغيير داد. هر کشوري منافع ملي خود را در نظر مي گيرد و در برخي موارد ائتلاف مي کنند و اين به معناي آن نيست که ايران از نگاه و ارزش هاي خاص خود که در سوريه دنبال مي کند، دست مي کشد.


بر فرض محال اگر آمريکا و روسيه هم با يکديگر متحد شود و روسيه از حمايت سوريه دست بردارد، روس ها بخشي از نفوذ خود را در آسياي ميانه از دست مي دهند چون آمريکا نفوذ زيادي در حوزه درياي خزر دارد و درصدد است کشورهاي اين حوزه را از روسيه جدا کند. اگر روسيه با آمريکا متحد شود نفوذ روس ها در منطقه درياي خزر و سوريه به خطر مي افتد.


هدف ايران آن است که هم پيمانان خود را که به محور شيعه معروف است، حفظ کند. ايران هيچگاه حاضر نيست محور مقاومت را از دست بدهد و پيروزي موصل نشان داد ايران مي تواند دست بالا را داشته باشد. حتي اگر روسيه از حمايت دمشق دست بکشد، ايران مي تواند به تنهايي اهداف خود را دنبال کند. حفظ محور مقاومت براي ايران بسيار مهم است و توافق ترامپ و پوتين بر سر سوريه بيشتر سوري و تبليغاتي است و مي خواهند ايران را در موضع ضعف قرار دهند در حالي که به نظر نمي رسد اين توافق عملياتي شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار