بازار هنرهای تصویری در جهان روز به روز معادلات تازه تری به خود میگیرد. درحالی که پیش از این سینما به عنوان صنعت بی رقیب هنرهای تصویری رکوردهای خیره کنندهای در فروش به ثبت رسانده بود، تلویزیونهای ماهوارهای ناگهان ظهور و معادلات فروش را وارد فاز جدیدی کردند.
به گزارش عطنا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد درحالی که مجموع فروش 50 فیلم پرفروش تاریخ سینما حدود 60 میلیارد دلار است، تبلیغات در سریالهای آمریکایی تنها در سال 2015، بیش از 71 میلیارد دلار گزارش شده است. جالب آنکه مجموع درآمد تلویزیون در آمریکا بیش از 217 میلیارد دلار بوده است.
کمپانیها و تلویزیونهای متعدد و مختلف در ایالات متحده هریک بخشی از درآمد میلیاردها دلاری صنعت سریال سازی این کشور را تامین میکنند. برای مثال تلویزیون Fox تنها در سال 2014 بیش از یک و نیم میلیارد دلار درآمد داشته و کمپانی HBO نیز تنها در فصل دوم سال 2015 به درآمد 971 میلیون دلاری رسیده است.
رقمهای عجیب و غریب بازار تلویزیون اما به تازگی رقیب جدیدی پیدا کرده است؛ پخش آنلاین ویدئو. دسترسی گسترده و امکان انتخاب در لحظه از خصوصیاتی است که به عنوان امتیاز پخش آنلاین ویدئو در مقایسه با پخش ماهوارهای به شمار میآید. میزان استفاده از خدمات پخش آنلاین ویدئو در سراسر جهان در حال گسترش است و به همین دلیل هم بسیاری از نرم افزارها و اپلیکیشنهای موبایلی اقدام به تامین تجهیزاتی در این باره کردهاند.
امکان پخش مستقیم از طریق اینستاگرام یکی از مهم ترین این اتفاقها است که امسال به تجهیزات این اپلیکیشن محبوب اضافه شده است. بسیاری از شرکتهای ابرقدرت صنایع تصویری نیز از گردونه رقابت جا نمانده اند و در سالهای اخیر امکانات گستردهای برای پخش آنلاین در نظر گرفته اند و بازار رقابت آنلاین ویدئویی را داغ تر از همیشه کرده اند. بر همین اساس پیش بینی میشود روندی که طی سالهای اخیر در سراسر جهان با ظهور امثال نت فلیکس و آمازون به وجود آمده، آسیا را هم در بر بگیرد و با فاصله از سینما جلو بزند.
با استناد به گزارشی که به تازگی در ورایتی بازتاب پیدا کرده، بازار ویدئوی آنلاین قاره آسیا قرار است طی پنج سال آینده رشدی تقریبا سه برابری داشته باشد و چین مسوول تقریبا نیمی از این رشد خواهد بود. این گزارش که توسط شرکت مشاوره میدیا پارتنرز آسیا منتشر شده و «توزیع ویدئوی آنلاین و برادبند آسیا» نام دارد، میگوید شاخص سود پخش آنلاین که شامل تبلیغات و هزینه اشتراک میشود، بین سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۲۲ سالی ۲۱ درصد رشد میکند و از 6/ 17 میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ بسیار بالاتر میرود.
نکته جالب این است که مدلهای تجاری مختلف به احتمال زیاد در کنار یکدیگر به کارشان ادامه میدهند. با وجود رقابت گسترده از طرف غولهای استریمینگ ویدئوی جهانی، انتظار میرود بازار داخلی زنده بماند، چون محتوای داخلی از اهمیت بالایی برخوردار است.
گستره بازار ویدئوی آنلاین چین مخصوصا بخش اشتراک آن، تمام انتظارهای فعلی بازار را به چالش خواهد کشید. این مطالعه پیش بینی میکند که تبلیغات در پلت فرمهای ویدئویی چینی تا سال ۲۰۲۲ به ۱۳ میلیارد دلار خواهد رسید.
انتظار میرود تا همان تاریخ ارزش اشتراکها در چین به 3/ 17 میلیارد دلار برسد. به این ترتیب، روی هم رفته آنها بازاری ۳۰ میلیارد دلاری را شکل خواهند داد که کاری میکند 4/ 6 میلیارد دلار به دست آمده ازسوی بخش سینمایی چین در سال ۲۰۱۶ ناچیز به نظر برسد.
این گزارش میگوید؛ موفقیت چین در این قسمت به خاطر سرمایه گذاریهای گسترده در محتوای آنلاین اوریجینال و خریداری شده، بازار ضعیف تلویزیون پولی معمولی، بهبود زیرساختها و استفاده از تلویزیونهای هوشمند و همچنین استفاده مشتریان از سیستمهای پرداخت یکپارچه خواهد بود که بسیاری از آنها توسط خود رهبران اینترنتی به وجود آمده اند که صاحب محبوب ترین سرویسهای ویدئوی آنلاین هستند.
خارج از چین، تصویر بسیار گسترده تر است و ژاپن و استرالیا پیشرفته ترینها هستند. از دیگر مناطق کلیدی میتوان به هند و کره اشاره کرد که در حال حاضر نت فلیکس قوی ترین بازارهایش در منطقه را در این کشورها دارد. این گزارش تخمین میزند که نت فلیکس تا پایان سال ۲۰۱۷ در این منطقه 7/ 4 میلیون مشترک خواهد داشت که ۳ میلیون نفر از آنها در استرالیا هستند.
در مناطق کوچک تر مخصوصا فیلیپین، تایلند، مالزی، کره و هندوستان، رشد ویدئوی آنلاین در توازن درجه همکاری بین اپراتورهای محتوا و شرکتهای مخابراتی داخلی و تامین کنندگان برادبند شکل خواهد گرفت. با این حال، استفاده غیرقانونی از محتوا یکی از مشکلات بزرگ صنایع کشورهایی مانند سنگاپور و مالزی است.
اپراتورهای ویدئویی تولیدکننده محتوا از طریق ارتباطهای مخابراتی استراتژیهای برنامه ریزی و سرمایه گذاری روی تولید محتوا با نت فلیکس و آمازون مقابله میکنند. با استناد به این گزارش، ممکن است تعدادی از این گروهها با هم ادغام شوند.
این گزارش پیش بینی میکند که با توجه به گسترش سریع بخش تولید محتوا، برنامههای برنددار شبکههای تلویزیونی پولی هم به طور کامل از بین نخواهند رفت. شبکهها و مقصدهای برنددار به طور خاص در بخش فیلمها و برنامههای ورزشی قدرتمند هستند.