۰۸ اسفند ۱۳۹۵ ۱۴:۲۸
کد خبر: ۷۱۹۳۷
pakdhi

آگهی‌های زیادی هرروزه در تلویزیون پخش می‌شود و همه آن‌ها سعی دارند به‌نوعی بر مخاطب نفوذ کنند و در نگاه یک مخاطب عام هر چه آگهی‌ها با دنیای واقعی‌ همراه‌تر باشد، اثر بیشتری خواهد داشت، اما آیا صداوسیما در قبول و پخش آگهی‌ها به چنین نکاتی توجه می‌کند؟


به گزارش عطنا به نقل از شفقنا رسانه، علیرضا پاکدهی، مدرس جامعه‌شناسی تبلیغات و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبائی معتقد است تلویزیون فقط به منفعت و سود خود می‌اندیشد و درآمد برایش شیرین‌تر است و بنا به دلایلی چون مشکلات مالی نمی‌خواهد به مخاطب عام توجه کند.


پاکدهی با انتقاد از تبلیغات تلویزیونی به شفقنا رسانه می‌گوید: تبلیغات مدرن و امروزی به مسئله برابری هیچ‌گونه توجهی ندارد. در واقع برای تبلیغات مخاطب به دو گونه دسته‌بندی می‌شود که این دسته‌بندی براساس توانایی مالی و خرید مخاطبان بالقوه است. بر همین اساس مخاطب به خریداران طلایی، نقره‌ای و بی‌اهمیت تقسیم‌بندی می‌شود و به کسانی که درآمد کافی ندارند، مثل بازنشستگان، یا کسانی که بیکار هستند و درآمد و قدرت خرید کافی ندارند، توجهی نمی‌شود و می‌توان گفت تمام توجه آن‌ها به آن دو دسته است.


او ادامه می‌دهد: بخش زیادی از جامعه ما درآمد کافی ندارد و این در تعارض با تبلیغات تلویزیونی است. می‌توان گفت این تبلیغات بیشتر باعث تحریک مخاطبانی می‌شود که توانائی مالی ندارند یا باعث ناکامی مخاطب می‌شود. متأسفانه تلویزیون برخلاف اهداف و رسالت‌های خود که باید به عامه مردم توجه داشته باشد، به دلیل مشکلات مالی و درآمدی، یا این که درآمد برایش بسیار شیرین است، تمام تلاش خود را می‌کند تا بیشتر تبلیغ کند و مخاطب عام به‌طورکلی نادیده گرفته می‌شود.


این مدرس جامعه‌شناسی تبلیغات با اشاره به خطرساز شدن این‌گونه تبلیغات برای مخاطب توضیح می‌دهد: تلویزیون ملی نمی‌خواهد به مخاطب عام توجه کند و بیشتر درآمد برایش مطرح است. بنابراین به یک رسانه‌ای تبدیل‌شده که مثل همه‌ی شرکت‌های دیگر فقط به سود و منفعت خود می‌اندیشد، و مخاطب در این منفعت‌ها جایی ندارد. همین مسئله باعث می‌شود تا هزینه‌هایی هم در حال حاضر و هم در آینده متوجه سازمان شود.


او با اشاره به رعایت نکردن اصول‌ اساسی در تبلیغات تلویزیونی ادامه می‌دهد: یک سری اصول و قواعد هست که در همه کشورها آن‌ها را برای تبلیغات رعایت می‌کنند. بخش بازرگانی سازمان صداوسیما چنین اصولی را دارد که در ۸۱ ماده آن‌ها را تدوین کرده و مسائلی از این قبیل که باید به مخاطب عام حتما توجه شود، در آن ماده‌ها هست ولی متأسفانه هنگام عمل، منافع تجاری سازمان ایجاب می‌کند که این مسائل نادیده گرفته شود و قواعدی را که خود وضع کرده زیر پا می‌گذارد.


پاکدهی در پایان می‌گوید: تا وقتی این اصول و قواعد را زیر پا می‌گذارد، منفعت ملی در آینده با مشکل مواجه می‌شود. تجارتی‌ترین شبکه‌ها هم ‌چنین کاری را انجام نمی‌دهند. درحالی‌که متأسفانه رسانه ملی ما از تجارتی‌ترین شبکه‌ها، در این قسمت پرکارتر بوده است. حتی حاضرشده برای درآمد خاص خودش سلامت مردم را به خطر بیندازد، مثلاً با تبلیغ یکی از محصولات بهداشتی مدام سلامت مردم تهدید می‌کنند و این نشان‌ می‌دهد سازمان حتی به‌ سلامت عمومی مخاطب توجهی نمی‌کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار