۲۶ تير ۱۳۹۶ ۱۲:۲۶
کد خبر: ۱۲۷۹۲۹
عباس خش‌اندیش

عباس خش‌اندیش ضمن اشاره به تاریخچه این خبرگزاری، موفقیت ایسنا را نتیجه تأکید بر استفاده از نیروهای جوان و بی‌تجربه خواند و از ایده شکل‌گیری آن گفت.


به گزارش عطنا، عباس خش‌اندیش، معاون آموزش ایسنا در نشست «آموزش ارتباطات و رشته‌های آن در ایران و مالزی» با اشاره به اینکه 18 سال از شروع آموزش روزنامه‌نگاری در خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) می‌گذرد، گفت: به نظر می‌رسد تجربه اتفاقی که در ایسنا رخ داد، کمتر مورد توجه قرار گرفته است.


وی افزود: ایسنا سال 1999 به عنوان دومین خبرگزاری ایران و اولین خبرگزاری غیر دولتی کشور کارش را آغاز کرد که در آن زمان، دو سال از انتخابات سال 76 و تحولات آن زمان گذشته بود و ما با فضای نسبتاً باز مطبوعات مواجه بودیم که رسانه‌های مکتوب در کشور رشد زیادی داشتند.


وی با بیان اینکه در آن زمان فقط خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) وجود داشت و رسانه‌هایی وجود نداشتند که بتوانند مطبوعات تازه‌تأسیس را تغذیه کنند، گفت: ایرنا به شکل سنتی کار می‌کرد به همین دلیل در تابستان 1378 جمعی از دانشجویان به مدیریت ابوالفضل فاتح، تصمیم گرفتند فعالیت جدید رسانه‌ای را مبتنی بر ارسال اخبار در وب آغاز کنند.



تأکید ما استفاده از نیروهای جوان و بی‌تجربه بود



خش‌اندیش اضافه کرد: یکی از اصول ایسنا تأکید بر استفاده از دانشجویان بود چون معقتد بودیم در آن فضا دانشجویان، غیروابسته‌ترین و آماده‌ترین نیروهای فعال در حوزه رسانه‌ای هستند و بر همین اساس تلاش کردیم با استفاده از دانشجویان سراسر کشور، فعالیت رسانه‌ای جدیدی را با عنوان «خبرگزاری» آغاز کنیم.


معاون آموزش ایسنا با اشاره به اینکه از نظر بسیاری استفاده از نیروهای جوان و بی‌تجربه در شرایط سال 78 معقول به نظر نمی‌رسید، تشریح کرد: ما اصرار داشتیم از نیروهای جوانی استفاده کنیم که پیش از آن در جایی کار نکرده‌اند، لذا با مسئله جدیدی روبه‌رو شدیم.


وی ادامه داد: دانشجویانی که حتی در رشته‌های مرتبط، مانند روزنامه‌نگاری و ارتباطات تحصیل کرده بودند در عمل نیازهای ما را برآورده نمی‌کردند، ما احساس می‌کردیم صرفا با آموزش‌های رسمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی نمی‌توانیم از دانشجویان انتظار کار حرفه‌ای داشته باشیم.


خش‌اندیش اظهار کرد: به همین علت ما مجبور شدیم نظام آموزش عالی داخلی ایسنا را براساس نیازهای خود طراحی کنیم که قرار بود ما جوانان  19 تا20 ساله‌ای را برای ورود به یکی از حساس‌ترین مشاغل دنیا آماده کنیم.


وی با بیان اینکه در ابتدا از دانشجویان برای حضور در دوره‌های 30 ساعته ایسنا دعوت کردیم، گفت: محتوای این دوره صرفا تأکید بر آن بخش از متون آموزشی بود که می‌شد با آن کار کرد. در واقع ما مجبور شدیم دانشجویان را از بخش نظری دور کنیم و به جنبه‌هایی بپردازیم که در کار حرفه‌ای روزانه‌شان مفید باشد.




ایسنا در سال‌های 2015 و 2016 رتبه اول و در سال جاری رتبه دوم خبرگزاری‌های کشور را به دست آورده است.



معاون آموزش ایسنا افزود: پس از این دوره، افراد برتر کلاس‌ها، وارد انجمن دانشجویان خبرنگار در ایسنا می‌شدند و در آنجا با بخش‌های مختلف تحریریه کارشان را آغاز می‌کردند و کار در تحریریه به شکل آموزش مستقیم از افراد با سابقه و دبیران تحریریه، ادامه می‌یافت.


وی با بیان اینکه همزمان با آموزش در تحریریه، ورکشاپ‌های ایسنا نیز برگزار می‎شد، گفت: به این ترتبیب دانشجوی جوان و بی‌تجربه، وارد یک مجموعه خبری می‌شد و پس از حدود یک‌سال کار سخت و فشرده، خبرنگاران جوان می‌توانستند همگام با افراد باتجربه رسانه‌های دیگر، کار حرفه‌ای‌شان را به خوبی انجام دهند.


 



ایسنا قابل‌اعتمادترین رسانه کشور است



خش‌اندیش با اشاره به اینکه از نظر بسیاری از کارشناسان، ایسنا قابل اعتمادترین خبرگزاری کشور است، گفت: تجربه ایسنا را می‌توان به عنوان یک نمونه موفق در کشورهای درحال توسعه بررسی کرد.


وی ادامه داد: زمانی که با امکانات کم و نیروی انسانی محدود، یک فعالیت حرفه‌ای را شروع کنید، این تجربه 18 سال در ایسنا کار می‌کند و بنابر ارزیابی‌هایی که وزارت ارشاد در کشور دارد، ایسنا در سال‌های 2015 و 2016 رتبه اول و در سال جاری رتبه دوم خبرگزاری‌های کشور را به دست آورده است.


خش‌اندیش با تأکید بر اینکه در طول 18 سال فعالیت ایسنا تاکنون این خبرگزاری محکومیت قضایی نداشته است، خاطرنشان کرد: شاید بتوان ایسنا را کارآمدترین مدرسه تربیت خبرنگار در کشور دانست، جایی که بسیاری از دانشجویان پس از آموزش‌های نظری در دانشگاه‌ها، کار عملی را یاد می‌گیرند.


معاون آموزش ایسنا در پایان گفت: وضعیت امروز ایسنا تأکید بر استفاده از نیروهایی است که پیش از این جایی کار نکرده‌اند و با این روش ما شاید صدها خبرنگار در سراسر کشور در این مدت تربیت کردیم که در فضای رسانه‌ای کشور مشغول به کار هستند و این موضوع در پاسخ به نیازهای جدید و رشد خبرگزاری در کشور همگام بوده است.


گفتنی است نشست «آموزش ارتباطات و رشته‌های آن در ایران و مالزی»، سومین نشست سمینار بین‌المللی «رسانه‌ و ارتباطات، تجربیات ایران و مالزی» بود که روز دوشنبه، 19 تیرماه در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار