۱۵ تير ۱۳۹۵ ۱۴:۵۹
کد خبر: ۴۳۰۷۶

Neshast e Jamiat (9)


دکتر محمود مشفق با اشاره به آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران در خصوص بیکاری نسل جوان گفت: آمار بیکاری در کشور حدود 5/18 % است و البته آماری که وزارت کار در این خصوص اعلام می‌کند از این رقم بیشتر است.


وی تصریح کرد:متأسفانه ظرفیت‌های اقتصادی ما نتوانسته است پاسخ مقتضی و مناسبی به نیروی بالقوه و جوان بدهد که نتیجه ی آن افزایش نرخ بیکاری جوانان در کشور است.


 به گزارش عطنا، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در گفت‌وگوی تلفنی برنامه ی «سؤال» رادیو گفت‌و‌گو، در پاسخ به این سؤال که چه راهکارهایی را برای استفاده از نیروی جوان در اقتصاد کشور پیشنهاد می‌کنید، گفت: ما با دو بعد عرضه ی نیروی کار که از مهارت و توانمندی‌های کافی برخوردار نیستند و از طرف دیگر بعد تقاضای نیروی کار که نتوانسته ایم فرصت‌های شغلی مناسبی را ایجاد کنیم مواجه هستیم.


دکتر مشفق پیرامون حل‌ مشکل عرضه‌ی نیروی کار، اصلاح نظام آموزشی کشور را که دچار نوعی کهنگی شده‌است ضروری دانست و افزود: ما باید جوانان را طی فرایند آموزشی عالی یا عمومی بگونه‌ای هدایت کنیم‌ که در نهایت دارای مهارت‌هایی شوند که مبتنی بر نیازهای بازار کار و نیازهای روز باشد و آنها را از فضای مدرک‌گرایی بدون مهارت خارج کنیم. وی در خصوص حل مشکل تقاضای نیروی کار نیز حرکت به سمت توسعه‌ی اقتصادی محل‌گرا و توجه به کار‌آفرینی و سرمایه گذاری‌های بیشتر را راهگشا دانست.


 همچنین کامران نرجه، اقتصاد‌دان، آنچه را که بعنوان ظرفیت جوانان شناخته شده‌است در سه دهه‌ی اخیر ظرفیتی غیرواقعی خواند و افزود: جوانانی را در طول سه دهه‌ی اخیر از مراکز آموزشی و علمی فارغ‌التحصیل کرده اند که مهارت ورود به بازار کار و نقش آفرینی در عرصه‌های مختلف اقتصادی را ندارند. وی با تصریح این مطلب که نداشتن مهارت و حفظ کردن مباحث غیر آکادمیک مطابق نیازهای بازار نیست خاطر نشان کرد: آنچه که ما فکر می‌کنیم ظرفیت باید باشد عملا در عرصه ی کار، توانایی پیشبرد نیازهای اقتصادی جامعه و واحدهای صنعتی و اقتصادی کشور را ندارد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار