۲۹ تير ۱۳۹۴ ۱۰:۴۶
کد خبر: ۱۲۷۷۳

مذاکرات وزیر نفت ایران و قائم‌مقام صدراعظم آلمان که پشت درهای بسته آغاز شده بود به پایان رسید و وزرای انرژی دو کشور در جمع اعضای اتاق بازرگانی ایران و هیات عالی رتبه بخش دولتی و خصوصی آلمان حاضر شدند.


به گزارش عطنا به نقل از ایسنا، این گفت‌وگو در نخستین دور از دیدارهای چندجانبه این هیات آلمانی با وزیر نفت ایران انجام شد.


همزمان با سفر این هیات تجاری، سیاسی، اقتصادی هماهنگی لازم با اتاق بازرگانی ایران، بخش خصوصی، بخش دولتی برای انجام مذاکرات سازنده انجام شده و آن‌ها قرار است علاوه بر وزیر نفت با وزیر امور خارجه، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر نیرو و اعضای اتاق بازرگانی ایران دیدار و گفت‌وگو کنند.


بنا به گفته مقام‌های مطلع، شرکتهای آلمانی همچنین قرار است در بخش بالادستی پروژه های نفت ایران فعال شوند و گفته می‌شود باتوجه به این‌که آلمان شرکت بزرگ و قدرتمندی در بخش بالادستی نفت ندارد و آن‌ها نمی توانند در پروژه های بزرگی مثل آزادگان حضور پیدا کنند اما می توانند در پروژه های متوسط بخش بالادستی حضور داشته باشند.


همچنین در جریان سفر هیات آلمانی به تهران، دریافت تکنولوژی از آلمان و صادرات محصولات پتروشیمی ایران به این کشور مورد بررسی قرار می گیرد.


آلمان، پیش از تحریمها دومین شریک تجاری ایران بوده است. معاون سابق وزیر نفت در امور بین‌الملل که اکنون سفیر ایران در برلین است در این خصوص که آیا در این سفر درباره صادرات گاز به آلمان نیز مذاکراتی انجام شود، به پایگاه خبری وزارت نفت گفته است: احتمال صحبت در این زمینه وجود دارد؛ صادرات گاز به آلمان می تواند از دو طریق ال ان جی و خط لوله انجام شود.


درحالی که وزیر نفت چندی پیش در سفری خارجی گفته بود، گزینه صادرات گاز از طریق ال.ان.جی به اروپا باصرفه تر از صادرات با خط لوله است و درحالی که اکنون پس از لغو تحریمها پروژه های ال ان جی در ایران فعال می شود، صادرات گاز بوسیله خط لوله با توجه به زمانبر و طولانی بودن آن و همچنین با توجه به قیمت گاز در اروپا بعنوان آلترناتیو مطرح است که نیاز به عزم سیاسی دو کشور دارد.


هیات٦٠ نفره آلمانی به ریاست زیگمار گابریل، قائم مقام صدر اعظم آلمان به همراه دهها شرکت آلمانی از جمله لینده، زیمنس، مرسدس دایملر، باسف، فولکس واگن، جی آی زد (GIZ) دیروز برای گسترش روابط سیاسی، تجاری و اقتصادی و به دعوت بیژن زنگنه،وزیر نفت وارد تهران شدند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار