ويرايش و چاپ دوم كتاب «قدرت ارتباطات» تالیف «مانوئل کاستلز»، نظريه پرداز علوم ارتباطات و با ترجمهای از حسین بصیریان جهرمی و نیز با نظارت حسامالدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیسجمهوری با مقدمه هادی خانيكی توسط انتشارات علمی فرهنگی منتشر شد.
به گزارش عطنا، موضوع اصلی کتاب بر این پرسش تأکید دارد که چرا، چگونه و توسط چه کسانی، روابط قدرت ساخته شده و از طریق مدیریت فرایندهای ارتباطی اعمال شده است و چگونه این روابط قدرت را میتوان با بازیگران اجتماعی برای ایجاد تغییرات اجتماعی بانفوذ در اذهان عمومی جایگزین کرد؟
فرض نویسنده در این کتاب بر این است که مهمترین اشکال قدرت در توانایی شکل دادن به اذهان انسانهاست و اعمال زور یکی از منابع ضروری قدرت است. تجریه و تحلیلهای ارائه شده در کتاب اشاره به یک ساختار اجتماعی، یعنی جامعه شبکههای اجتماعی دارد که معطوف به فناوریهای اجتماعی اوایل قرن بیست و یکم است.
این کتاب در 5 فصل تهیه و تنظیم شده است که قدرت در جامعه شبکهای، ارتباطات در عصر دیجیتال، شبکههای ذهن و قدرت، برنامهریزی شبکههای ارتباطی، سیاستهای رسواسازی و بحران دموکراسی و برنامهریزی مجدد شبکههای ارتباطی عناوین آن را تشکیل میدهند.
«به سوی نظریهای ارتباطی از قدرت» آخرین مطلبی است که در این کتاب نگاشته شده است كه با عنوان نتيجهگيري در كتاب آمده است.
هادي خانيكي، استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی بر اين اثر مقدمهای نوشته و در آن علاوه بر مرور نظريات و ديدگاههاي كاستلز در حوزه ارتباطات به تمركز او در رابطه تعاملی میان رسانه، قدرت و پادقدرت اشاره ميكند.
خانيكي در مقدمه خود بيان ميكند كه كاستلز اکنون به رسانه به مثابه «فضای اجتماعی قدرت» نگاه میکند و در روند توسعه شبکههای افقی ارتباطات ازطریق گسترش روزافزون اینترنت، ارتباطات سیار، رسانههای دیجیتال و چندرسانهای و نرمافزارهای جدید ارتباطی، به مطالعه شکل نوین ارتباطات یعنی «ارتباطات خودگزین» یا «ارتباطجمعی خودانگیز» اولویت میدهد.