۲۰ تير ۱۳۹۶ ۱۲:۵۴
کد خبر: ۱۲۶۸۴۳
book ketab ghodrat ertebatat


ويرايش و چاپ دوم كتاب «قدرت ارتباطات» تالیف «مانوئل کاستلز»، نظريه پرداز علوم ارتباطات و با ترجمه‌ای از حسین بصیریان جهرمی و نیز با نظارت حسام‌الدین آشنا،‌ مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری با مقدمه هادی خانيكی توسط انتشارات علمی فرهنگی  منتشر شد.


به گزارش عطنا، موضوع اصلی کتاب بر این پرسش تأکید دارد که چرا، چگونه و توسط چه کسانی، روابط قدرت ساخته شده و از طریق مدیریت فرایندهای ارتباطی اعمال شده است و چگونه این روابط قدرت را می‌توان با بازیگران اجتماعی برای ایجاد تغییرات اجتماعی بانفوذ در اذهان عمومی جایگزین کرد؟


فرض نویسنده در این کتاب بر این است که مهم‌ترین اشکال قدرت در توانایی شکل دادن به اذهان انسان‌هاست و اعمال زور یکی از منابع ضروری قدرت است. تجریه و تحلیل‌های ارائه شده در کتاب اشاره به یک ساختار اجتماعی، یعنی جامعه شبکه‌های اجتماعی دارد که معطوف به فناوری‌های اجتماعی اوایل قرن بیست و یکم است.


این کتاب در 5 فصل تهیه و تنظیم شده است که قدرت در جامعه شبکه‌ای،‌ ارتباطات در عصر دیجیتال، شبکه‌های ذهن و قدرت، برنامه‌ریزی شبکه‌های ارتباطی، سیاست‌های رسواسازی و بحران دموکراسی و برنامه‌ریزی مجدد شبکه‌های ارتباطی عناوین آن را تشکیل می‌دهند.


«به سوی نظریه‌ای ارتباطی از قدرت» آخرین مطلبی است که در این کتاب نگاشته شده است كه با عنوان نتيجه‌گيري در كتاب آمده است.


هادي خانيكي، ‌استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی بر اين اثر مقدمه‌ای نوشته و در آن علاوه بر مرور نظريات و ديدگاه‌هاي كاستلز در حوزه ارتباطات به تمركز او در رابطه تعاملی میان رسانه، قدرت و پادقدرت اشاره مي‌كند.


خانيكي در مقدمه خود بيان مي‌كند كه كاستلز اکنون به رسانه به‌ مثابه‌ «فضای اجتماعی قدرت» نگاه می‌کند و در روند توسعه شبکه‌های افقی ارتباطات ازطریق گسترش روزافزون اینترنت، ارتباطات سیار، رسانه‌های دیجیتال و چندرسانه‌ای و نرم‌افزارهای جدید ارتباطی، به مطالعه شکل نوین ارتباطات یعنی «ارتباطات خودگزین» یا «ارتباط‌جمعی خودانگیز» اولویت می‌دهد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار