۱۴ تير ۱۳۹۶ ۱۷:۲۴
کد خبر: ۱۲۵۶۱۸
trump
هنوز قريب به شش ماه از حضور دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور ايالات متحده در كاخ سفيد بيشتر نگذشته است كه در جهان توفاني درمورد وي به راه افتاده است. هيچ كس رييس‌جمهور امريكا را جدي نمي‌گيرد. برنامه‌هاي طنز تلويزيوني درمورد گفتار و رفتار وي نه تنها در داخل امريكا كه در خارج از اين كشور هم سير صعودي خود را طي مي‌كند.

به گزارش عطنا، روزنامه اعتماد در مطلبی که روز چهارشنبه 14 تیر ماه به چاپ رسانده به ذهنیت ایرانی ها از ترامپ پرداخته است که در ادامه با هم می‌خوانیم.

هنوز قريب به شش ماه از حضور دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده در كاخ سفيد بيشتر نگذشته است كه در جهان توفاني درمورد وي به راه افتاده است. هيچ كس رييس‌جمهور امريكا را جدي نمي‌گيرد. برنامه‌هاي طنز تلويزيوني درمورد گفتار و رفتار وي نه تنها در داخل امريكا كه در خارج از اين كشور هم سير صعودي خود را طي مي‌كند. ترامپ يك روز با توييت‌هاي بي‌حساب و كتاب و روز ديگر با بر زبان‌آوردن سخناني كه در تناقض كامل با ديدگاه‌هاي پيشين وي است خود را به صدر اخبار رسانه‌ها و البته نه از باب جدي گرفته شدن كه از سر تمسخر ساكن جديد كاخ سفيد بدل مي‌كند.

جهان هر روز به امريكا بي‌اعتمادتر از ديروز مي‌شود و البته جايگاه رئيس‌جمهور امريكا نيز هر روز در سطح جهاني متزلزل‌تر از قبل مي‌شود. در چنين شرايطي وقتي در ايران نمايشگاه كاريكاتور «ترامپيسم» برگزار مي‌شود، رسانه‌هاي مطرح بين‌المللي به بازتاب گسترده آن مي‌پردازند. سايت منتسب به كنگره امريكا هيل با اين تيتر كه ايراني‌ها ترامپ را مسخره كردند در اين باره نوشت: ايراني‌ها نمايشگاه كاريكاتوري با عنوان ترامپيسم به مدت يك هفته در تهران، پايتخت اين كشور به راه انداختند.

تم اصلي اين نمايشگاه، مسخره كردن رئيس‌جمهور امريكا بوده است. برنده اول اين نمايشگاه كه جايزه ١٥٠٠ دلاري را هم از آن خود كرده است تصوير دونالد ترامپ را در حالي كه دستان خود را روي چندكتاب قرار داده و ژاكتي از دلار بر تن دارد، كشيده است. هادي اسدي كه برنده اين جايزه شده در توضيح چرايي ترسيم رييس‌جمهور امريكا به اين شكل مي‌گويد كه به دنبال نشان دادن ماهيت پول‌پرست و جنگ‌طلب دونالد ترامپ بوده است.

مسعود شجاعي طباطبايي كه در برگزاري اين نمايشگاه كاريكاتور نقش داشته است در اين باره به آسوشيتدپرس مي‌گويد: هدف از اين نمايشگاه اين است كه از كارتون‌هاي طنز براي پررنگ كردن رفتارهاي ترامپ استفاده شود. ما تلاش كرده‌ايم در اين كاريكاتورها بر سخنان وي در مورد زنان، رسانه‌ها و همچنان روسيه تمركز كنيم. همچنين وعده‌هاي تبليغاتي وي در جريان رقابت‌هاي انتخاباتي سال ٢٠١٦ مانند وعده براي ساخت ديوار ميان امريكا و مكزيك هم يكي ديگر از تم‌هاي كاريكاتورها بوده است.

در بسياري از اين كاريكاتورها نيز ترامپ به‌عنوان فردي كه عقايد فاشيت‌گونه و راست‌افراطي دارد نشان داده مي‌شود. حروف ايسم كه در نام اين نمايشگاه به كار برده شده است در حقيقت به دليل هم‌وزني با عبارت‌هايي مانند نازيسم و همچنين racism به معناي نژادپرستي است. بسياري از مردم اعتقاد دارند كه سخنان ترامپ رنگ و بوي سخنان هيتلر را دارد و او را به وي تشبيه مي‌كنند. او ديدگاه‌هاي بسيار خطرناكي درباره رسانه‌ها و پناهندگان دارد. اين سايت امريكايي در ادامه مي‌نويسد: شركت‌كنندگاني از ٧٤ كشور در اين نمايشگاه كه از روز دوشنبه آغاز به كار كرد، آثار خود را عرضه كردند. ١٦١٤ كاريكاتور از ايران و كشورهاي متفاوت و ٤ كاريكاتور از امريكا در اين نمايشگاه به نمايش عمومي گذاشته شدند.

از دو كاريكاتوريست امريكايي نيز به دليل كاريكاتورهاي‌شان قدرداني و به آنها جوايزي داده شد. نهادهايي كه اين نمايشگاه را برگزار كرده‌اند سال گذشته نيز نمايشگاه كاريكاتورها در مورد ماجراي هولوكاست را برگزار كرده بودند كه مورد انتقادهايي در رسانه‌هاي غربي قرار گرفت. البته برگزاركنندگان نمايشگاه فوق ادعا كردند كه هدف از برگزاري آن انتقاد از استانداردهاي پايين غرب در تحمل نظرات متفاوت درمورد هولوكاست است. ديلي ميل نيز در گزارشي در اين باره مي‌نويسد: روبرت جونز، يكي از كاريكاتوريست‌هاي امريكايي كه در اين نمايشگاه شركت داشته است در طرح خود دو جلد مجله تايم را يكي با عكس دونالد ترامپ و ديگري با عكس آدولف هيتلر با عنوان چهره سال در كنار هم قرار داده است. در اين تصوير ترامپ به هيتلر مي‌گويد: افتخار بزرگي است و هيتلر هم مي‌گويد: بله.

يك كاريكاتوريست ايتاليايي نيز در طرح خود ترامپ و همسرش ملانيا و رابطه آنها را سوژه قرار داده است. كاريكاتوريست كوبايي نيز ترامپ را در حالي كه كمربندي با طرح مرزهاي ديواري در دست دارد به تصوير كشيده است. كاريكاتوريست ايراني ديگري نيز خط توليد يك كارخانه اسلحه‌سازي را به گونه‌اي طراحي كرده كه مسير حركت سلاح‌هاي توليد شده به سمت دهان ترامپ است. اين كاريكاتور گوياي نگاه ترامپ به خريد و فروش اسلحه به خصوص پس از قرارداد چندميليارد دلاري فروش سلاح به عربستان سعودي است.

در يك كاريكاتور ديگر كه طراحي آن را يك ايراني برعهده داشته ترامپ در حالي كه دستان خود را به شيوه احترامي نازي‌ها نگاه داشته پاهاي خود را بر روي نقشه امريكا قرار داده است. كاريكاتوريست ديگري از كاستا ريكا، ترامپ را در حالي كه سپري با طرح ديوار به نشانه نيت ترامپ براي ديواركشي در مرزها را روبه روي خود گرفته و مجسمه آزادي را هم به شكل يك سلاح در دست گرفته به تصوير كشيده است. يك كاريكاتوريست برزيلي نيز ترامپ را در حالي كه از ديوار مرزي ساخته شده فاصله مي‌گيرد، نشان مي‌دهد.

يك كاريكاتوريست اهل تايلند نيز ترامپ را به شكل پينوكيو كشيده است. روي بيني دراز شده ترامپ (نشانه دروغگويي) چند پرنده نشسته‌اند كه در حقيقت نماد توييتر هستند. يكي از اين پرنده‌ها در حال حمل يك بمب است كه استعاره‌اي از بمب‌هاي خبري است كه ترامپ هر چندروز يك بار با توييت‌هايش به راه مي‌اندازد. يك كاريكاتوريست ايراني هم صورت ترامپ را به شكل يك تانك طراحي كرده تا روحيه جنگ‌طلبي وي را نشان بدهد. ديلي ميل به نقل از يكي از كاريكاتوريست‌هاي ايراني مي‌نويسد: رفتارهاي ترامپ به خوبي نشان مي‌دهد كه چرا ما ايراني‌ها همواره به امريكا بي‌اعتماد بوديم.


 براي نشان دادن قبح اين رفتارها به هنر متوسل شديم. اين رسانه امريكايي در ادامه مي‌نويسد: اين نمايشگاه در روزهاي اوج بحران ميان واشنگتن و تهران در عالم واقع برگزار شده است. ايراني‌ها ترامپ را با وعده‌هاي تند و تيز وي براي پايان دادن به توافق هسته‌اي شناختند. ترامپ بارها و بارها گفته بود كه اين توافق بدترين توافقي است كه امريكا تجربه كرده است. اين كاريكاتورها پس از نمايشگاه فعلي در ١١ كشور ديگر از جمله بلژيك، برزيل، اندونزي، تركيه و هلند هم به نمايش درخواهند آمد.

واشنگتن‌پست در گزارش خود از اين نمايشگاه مي‌نويسد: كاريكاتوريستي كه طرح وي در نمايشگاه به عنوان برنده اول به نمايش گذاشته شده، رويس‌جمهور امريكا را به شكل مردي با موهاي آتش گرفته نشان داده و كتي از دلار برتن دارد. جرقه اين رقابت‌ها را همان گروهي زد كه پيش از اين نمايشگاه‌هاي مشابهي در مورد داعش و هولوكاست نيز برگزار كرده است. يكي از برگزاركنندگان اين نمايشگاه مي‌گويد كه ترامپ از زمان به روي كارآمدن جهان را با چالش‌هاي بسياري روبه رو كرده و ايران و جهان اسلام را هم به كرات تهديد كرده است.

در تعداد قابل توجهي از طرح‌هاي كشيده شده ترامپ با هيتلر مقايسه شده يا نشانه‌هايي از نازي‌ها در طرح‌ها به چشم مي‌خورد. اين رسانه امريكايي در ادامه مي‌نويسد: ايراني‌ها از زمان انقلاب اسلامي ايران و پس از آن هم ماجراي سفارتخانه امريكا در تهران اقدام به مسخره كردن يا برخورد با كنايه و طعنه به امريكا به‌‌خصوص در جريان راهپيمايي‌هاي روز ١٣ آبان كرده‌اند.

هرچند كه در چندسال اخير برخي از رفتارهاي گذشته ديگر در اين تظاهرات‌ها به چشم نمي‌خوردند اما به نظر مي‌رسد كه حضور ترامپ در كاخ سفيد، بهانه خوبي براي تمسخر كردن رهبران امريكا به كاريكاتوريست‌هاي شركت‌كننده در اين مسابقه داده است. اين نمايشگاه از روز ٣ جولاي يعني يك روز پيش از روز استقلال امريكا و در بيست و نهمين سالگرد هدف قرارگرفتن هواپيماي مسافربري ايران توسط امريكا آغاز شد.

 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار