دراین روایت پیامبرفرموده است علی علیه السلام دوستانش را وارد بهشت می کند ودشمنانش را به جهنم می فرستد.
سوال مهمی که پس ازاین روایت به ذهن متبادرمی شود این است که مگربهشت فقط مال مسلمانهاست که علی به عنوان امام پس از پیامبراسلام درمورد سرنوشت مسلمین تصمیم گیرنده باشد؟اگرنه،تکلیف پیروان همه پیامبران قبل از رسول گرامی اسلام چه می شود؟ آیا آنها بهشت خاص ومجزایی دارند ؟قطعا اینگونه نیست وبهشت وعده داده شده به پیروان همه پیروان ادیان،یک بهشت است وبهشت وبهشت های دیگری درکارنیست.
مفهوم این روایت به کمک بعضی روایات دیگراز رسول گرامی اسلام بهترقابل فهم است.
روایت اول:
رسول خدا صلی الله علیه وآله به علی علیه السلام فرمود:
یاعلی، کنت مع النبیین خفیا و معی جهرا
ای علی، تو با همه پیامبران درنهان بوده وکمک کارشان بود ه ای، وقتی نوبت به من رسید فظاهر شدی و کمک وبودنت با من آشکار شد!
از این روایت همراهی ومعیت و کمک کاری علی با همه انبیای قبل روشن وآشکارمی شود.امری که چندان بدان پرداخته نشده است ویک بخش آن عدم باور وانکار جهال از مردم با این حقیقت مسلم است.
از این روایت چینن بر می آید که تبلیغ منزلت علی برنامه پیامبران قبل از رسولخدا بوده است که کم وکیف آن برمن معلوم نیست .از این روایت معلوم می شود دربین امتهای قبل هم " دوست ودشمن علی علیه السلام" وجود داشتهاست .بعضی از آنان علی را می شناخته ومنزلت او را براساس تعلیم پیامبران خود می دانسته اند درنتیجه همانند مردم زمان رسول گرامی اسلام بعضی او را دوست داشته وعده ای هم مناقب وی را برنتافته اند .
روایت دوم:
رسول خدا فرمود:
لواجتمع الناس علی حب علی بن ابیطالب لما خلق الله النار!
اگرمردم برحب ومحبت امیرالمومنین علیه السلام اجتماع می کردند ومتحد بودند، خدا هرگز جهنم را خلق نمی کرد!
نکته جالب دراین روایت زیبا این است که رسول خدا صلوات الله علیه وعلی آله نفرمود " لواجتمع امتی" ،اگرامت من بر محبت علی اجتماع کنند، بلکه فرمود" لواجتمع الناس " اگر مردم برمحبت علی اجتماع کنند ونکته مهمتراینکه فرمود:خدا هرگز آتش جهنم را نمی آفرید که باز معلوم می شود جهنم فقط برای مجازات بعضی از امت پیامبر آخرالزمان خلق نشده است.
ازاین روایت هم معلوم و مستفاد می شود که حب ومحبت علی علیه السلام برامتهای قبل هم لازم بوده است واین امتها براساس تعالیم پیامبران شان، علی شناس بوده اند.
اینکه پیامبران گذشته تاچه میزان به مردم زمان خود، از شان و منقبت و منزلت علی می گفتند برمن معلوم نیست وامیدوارم رزق و روزی من وما دراین دنیا، فهم ودرک این معنا باشد.
خداکند قبل از رفتن به سرای باقی، روزیِ همه ما، شیعه وسنی این باشد که بما بفهمانند علی کیست.
درجایی دیدم درتفسیرآیه :
عم یتسائلون ،عن النباء العظیم؟
ازچه از تو سوال می کنند از خبر بزرگ؟ - که بعضی تفاسیر آن را به روز قیامت معنا کرده اند- ،آمده بود، مردم زمان رسولخدا از ایشان می پرسیدند این نبا عظیم و خبربزرگ چیست ؟معلوم می شد این خبر که در بین مردم زمان رسول خاتم، مطرح بود که خبربزرگ واقع خواهد شد، دربین امتهای قبل هم رایج بوده وبه آنها گفته شده بود که خبر بزرگی واقع خواهد شد.
بنظرمی رسد درسوره مبارکه "ص" آیات 67 و68 همین معنا به صورت رمز آلود درقرآن آمده که نشان می دهد این خبر بزرگ نه یک واقعه بنام قیامت که " یک شخص" است!
به تعبیرآیه دقت کنید:
قل هو! نباعظیم!
وجالب اینکه در ادامه می فرماید:
انتم عنه معرضون !
نباعظیم همان است که شما از او روی گردان می شوید!
خود جناب علی علیه السلام دراین باره فرمود: انا نبا عظیم .من همان خبر بزرگ هستم که درباره ولایتش مردم اختلاف پیدا کردند!
رموز دیگر فراوانند! یکی همین که خود جناب علی علیه السلام به حارث همدانی – از قبیله هم دان- فرمودند:
" فمن یمت یرنی، من مومن او منافق"
ای حارث، من دارای این منزلت هستم که هرکس ازاین دنیا به عالم آخرت وارد می شود دراولین لحظه مرگ مرا می بیند .چه مومن باشد وچه منافق!
چه زیبا رسول خدا فرمود :
یا علی تورا نشناخت مگرخدا ومن!
مرزهای ناشناختگی علی علیه السلام چقدرگسترده وبی کرانه است.
وما چه می دانیم که علی کیست!
از علی چه می توان گفت؟ همو که بنا به روایت امام رضا علیه السلام ،حق جل وعلا درشان او فرمود:وانه فی ام الکتاب لدینا لعلی حکیم! ( سوره مبارکه زخرف آیه4 ) درام الکتاب نزد حق،نه فقط درقرآن ، همو علی حکیم است! همان بهتر که دم فروبندیم وبا زبان همه اجزای وجود بگوییم صدق الله العلی العظیم!
آیا نمی سزد به شکرانه شیعه این "علی بودن" سر به سجده بگذاری وتا قیامت سراز سجده برنداری!؟
چه زیبا آن عارف سالک ، وآن سید از نسل رسول خدا، که خدا او را از بلای دهر نگه دارد فرمود":
"چه داشت خالق هستی اگرنداشت علی!"
غلامعلی رجایی