۰۶ تير ۱۳۹۴ ۰۳:۲۱
کد خبر: ۱۱۸۵۲

روزپنجشنبه سوم تیرماه از ساعت 19 تا 20:30 دهمین سالگرد درگذشت استاد فقید میرمصطفی عالی نسب در موسسه مطالعات دین و اقتصاد با حضور جمع کثیری از اندیشمندان و صاحب نظران برگزار شد.


8e34bfcc69fa38d8648aa5cb9dae8b91_XL



به گزارش عطنا به نقل از عصر اقتصاد ، در این مراسم علاوه بر دکتر فرشاد مومنی رییس موسسه ، استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و ازدرس آموختگان مکتب استاد فقید ، که دبیری جلسه را به عهده داشت، دکتر میکائیل عظیمی استاد دانشگاه و پژوهشگر ،  دکتر محمد حسین فاضل زرندی، استاد دانشکده پلی تکنیک ، دکتر محمد ستاری فر رییس اسبق سازمان برنامه ریزی و مدیریت و دکتر امراللهی رییس اسبق سازمان انرژی اتمی ، ضمن تبیین دیدگاه های مرحوم عالی نسبت به ذکر خاطراتی از آن استاد فقید پرداختند.


دکتر میکائیل عظیمی از اساتید دانشگاه که پروژه تحقیقاتی از زندگی استاد عالی نسب با همکاری موسسه مطالعات دین و اقتصاد در دست انتشار دارد در این مراسم طی سخنانی گفت: تکریم و احترام به ارزش های عالی نسب، تکریم ارزش هایی هستند که قوام حیات اجتماعی ما وابسته به آن است. اگر جامعه ای به این ارزش ها و اصول بی توج باشد آن ارزش های اجتماعی رقیق وکم رنگ وآبکی میشود و در نتیجه جامعه از هم گسیخته می شود. نابودی و انحطاط از همین جاشروع می شود.


وی افزود: جامعه امروز ما به شدت با پرسش مردافکن «ما کیستیم؟» مواجه است. از گذشته که حداقل میتوانم بگویم از زمان مشروطه درگیر بوده و هست. و کسی هم از عهده این پرسش برنیاده است. بنابراین اگر ما بخواهیم در مورد عالی نسب صحبت کنیم و در برابر زحمت هایی که برای جامعه ما کشیده بحث کنیم در واقع به شکلی در فرآیند هویت و کسب هویت قدم برداشته ایم. این مسئله از بابتی مهم است که جامعه ما متأسفانه نسبت به مقوله تاریخ غافل است. غفلت بسیار عجیبی در مورد تاریخ داریم در حالیکه ما ادعا میکنیم که یک کشور تاریخی هستیم.


وی در ادامه به تقسیم بندی هایی که در کتاب خود کرده اشاره کرد و افزود:


1-فعالیت های صنعتی که تجلی اصلی فعالیت های ایشان دو کارخانه صنایع نفت و گازسوز و کارخانه کارتن سازی است.


2-حوزه فعالیت های اجتماعی و سیاسی


3-مبحث فعالیت های اجتماعی و سیاسی


4-حوزه سیاست گذاری اقتصادی بعد از انقلاب


عظیمی در ادامه گفت:د راردیبهشت سال 59 یک سندی با نام «سیاست های توسعه و تکامل جمهوری اسلامی ایران» با امضا نخست وزیر منتشرگردید که با وجود استفاده از نظرات ده ها صاحب نظر، وزن اصلی به عهده استاد عالی نسب بود.


 وی افزود: درمحتوای این سند نکات جالبی دیده می شود. مثلا مباحث مانند محیط زیست بسیار پررنگ است. حقوق مالکیت ، مسئله مشارکت و لزوم مشارکت برای توزیع برنامه های توسعه، مسئله آب که در آنجا  گفته شده  که موضوع توسعه کشاورزی بدون تعیین تکلیف مسئله آب نشدنی است. و جالب ترازآن این که این سندی که می خواهد راهنمای این نظام تازه مستقرباشد کاملا به ابعاداجتماعی بحث توسعه، به مقوله جغرافیای سیاسی و ژئوپلتیک ایران توجه داشته و برای آن فصل جداگانه باز کرده است و بیان کرده که هر سندی که بخواهد برای توسعه کشور تهیه شود باید به این موارد توجه داشته باشد.


عظیمی سخنان خود را با این جمله پایان داد :آقای عالی نسب در تمام برنامه ها توجه زیادی به قشرهای ضعیف جامعه داشتند و مصالح این قشر را هیچ موقع فراموش نمی کردند. به گفته بعضی از همراهان ایشان در شورای اقتصاد، حساسیت های آقای عالی نسب به برخی از مسائل از حاکمیت هم بیشتر بود.


نگاه عالی نسب به آینده بود


دکتر محمد حسین فاضل زرندی،استاد دانشکده پلی تکنیک با درجه پروفسوری نیز صحبت خود رابا ترجمه آیه ای از قرآن کریم آغاز کرد:« در میان مومنان مردانی هستند که سر عهدی که با خدا بستند صادقانه ایستادگی کردند. بعضی پیمان های خود را به آخر بردند و بعضی در انتظارند و هرگز تغییر و تبدیلی در عهد و پیمان خود ندادند» و افزود: عالی نسب سمبلی بود از این آیه و تا آخرین لحظه عمرش بر سر عهدی که با خدا بسته بود وفا دار ماند. درمورد شخصیت مرحوم عالی نسب صحبت های زیادی شده است. به طور کلی عالی نسب را باید بدون افراط و تفریط و درکانتکس عالی نسب بررسی کرد.


وی در موردتدوین دیدگاه های استاد عالی نسب گفت: ایکاش خانواده عالی نسب می توانستند مطالبی که از ایشان دارند طبقه بندی و منتشر کنند. چرا که ما بسیاری از این مطالبی را که مطرح می کنیم بر اساس روش ها و نقش ها و ارتباط نزدیکی بود که با عالی نسب داشته ایم.


این شاگرد و یاردیرین استاد درادامه گفت: عالی نسب به طور کلی در 5-4 وجه قابل برسی است.


1- وجه فلسفی؛ که به شدت تحت تاثیر بهشتی و علامه جعفری بودند.


2- وجه اخلاقی و رفتاری عالی نسب که زبانزد بود و یک رفتار اسلامی بود بر اساس همان حدیثی از پیامبر بود که می فرمودند: « من مبعوث شدم به خاطر مکارم اخلاق»


3- در وجه اقتصادی؛ که دیگراساتید مانند دکتر مومنی بهتر است در این باره صحبت کنند.


4- اما در مورد وجهی که من مرتب وقتی خدمت ایشان می رفتم و آقای عالی نسب سعی می کرد با هر کسی بر اساس تخصص خودش صحبت کند وجه سیستمی عالی نسب و تفکر سیستماتیک ایشان است.


فاضل از دغدغه های آینده نگرانه استاد صحبت کرد و گفت: ایشان بسیار دغدغه توسعه داشت و توسعه مدرن. در این مورد  ایران را با کشور های توسعه نیافته هم مقایسه نمی کرد بلکه سرنوشت ایران را سرنوشت یک کشور توسعه یافته می دانست و با اقتصاد کشورهایی مثل ژاپن، سنگاپورو یاحتی آمریکای شمالی مقایسه می کرد و پتانسیل ایران را این طوردرنظر می گرفت.


وی به روش برخورد استاد با مسایل مختلف اشاره کرد و افزود: استاد عالی نسب  می گفت ما این مسئله را داریم و شروع کنید برنامه ریزی کردن، راه حل پیدا کردن و اگر بشود اجرا کنیم. یک تفکر کاملا سیستمی داشت.


نکته قابل توجه اینکه ایشان زیاد به گذشته رجوع نمی کرد اگرچه تجارب گذشته را بیان می کرد. به عبارت دیگر چیزی که من از ایشان دیدم این بود که نگاهش به آینده بود. دوران سلفی گرایی،تزاریسم، عثمانیسم و دوران ایسم های این چنینی را گذشته می دید. نگاهش به آینده بود. آینده ای را می دید که بشریت باید در رفاه باشد. آزادی داشته باشد، با اخلاق باشند و خیلی جالب این که دیگر این اواخر نمی گفت ایرانی باید این گونه باشد، بلکه می گفت: انسان باید این طوری باشد.


قدر و منزلت عالی نسب هر روز بیشتر دیده خواهد شد


دکتر فرشاد مومنی نیز با اشاره به صحبت های دیگر سخنرانان و شخصیت آقای عالی نسب مسائلی را اینگونه مطرح کردند:


شاید یکی از توفیقات بزرگ مرحوم عالی نسب این بوده که هر سال که از وفات ایشان می گذرد و ما شرایطی را تجربه می کنیم که در غیاب آن صداقت ها، صلاحیت ها و سلامت ها، مدیریت اقتصادی ایران جهت گیری های خودش را انتخاب می کند و جامعه ما هزینه های آن را می پردازد ، قدر و منزلت  و عظمت وجودی ایشان بیشتر دیده خواهد شد.


در مورد آقای عالی نسب باید بگویم که هر کس می خواهد تاریخ  انقلاب اسلامی را بشناسد خیلی خوب و ضروری است که شورای طرح های انقلاب را خوب و با جزئیات ردگیری کند.


یکی از نکته هایی که استاد عزیز گاهی با فروتنی و حجب و وقار مطرح می کردند این بود که می گفتند : در شورای طرح های انقلاب که خیلی از افراد  مانند بنی صدر و استاد مطهری هم بودند، یک بار که بنی صدر خیلی گرد و خاک کرده بود، استاد مطهری رو به ایشان گفته بودند که: آقای بنی صدر، در این چند ده سال ما به این نتیجه گیری رسیده ایم که در جمعی که آقای عالی نسب حضور دارند سکوت کنیم تا بیشتر یاد بگیریم.


نقش استاد فقید در شورای طرح های انقلاب و شکل دادن به برنامه پر افتخار توسعه و تکامل نظام جمهوری اسلامی ایران یک نقش پر افتخار و استثنایی است.


به گزارش خبرنگار ما ؛ دکتر ستاری فر و دکتر امراللهی هم دربخش پایانی مراسم سخنانی کوتاه به عنوان ادای احترام به آن استاد بزرگوار، در پایان به ذکر خاطراتی از استاد فقید پرداختند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار