۲۱ خرداد ۱۳۹۴ ۱۱:۱۹
کد خبر: ۱۱۲۰۵

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل با تاکید بر اینکه بین‌المللی کردن دانشگاه‌ها مهم‌ترین سیاست وزارت علوم است، گفت: این مسئله همواره در جلسات مختلف روسا و معاونان دانشگاه‌ها مطرح می‌شود و من فکر می‌کنم توسعه از طریق بین‌المللی کردن دانشگاه‌ها برای جامعه علم و فناوری هم از نظر علمی و هم از نظر کیفی میسرتر است.


345-15


به گزارش عطنا به نقل از ایسنا، دکتر حسین سالارآملی در پنجمین نشست مشورتی معاونان و مدیران بین‌الملل دانشگاه‌ها مراکز آموزش عالی و پارک‌های علم و فناوری با بیان اینکه مسئله بین‌المللی شدن از مهم‌ترین مباحث مهم‌ترین دانشگاه‌های کشور است، افزود: این مسئله تبدیل به یک نوع عقلانیت شده و توسعه گذر از یک عقلانیت به عقلانیت دیگر است. جوامعی که عقلانیت بیشتری به کار می‌برند موفق‌تر هستند.


وی با تاکید بر اینکه بین‌المللی شدن یک رقابت است، اظهار کرد: رقابت باید در بخش‌های مختلف باشد و نیازمند اعتماد به نفس، آمادگی و آماده بودن برای قرار گرفتن در معرض نقد است. رقابت به نفع کشور است و هیچ دانشگاهی نباید خود را در این زمینه عقب بکشد. دانشگاه‌ها باید خود را در معرض نقد قرار دهند.


قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل با اشاره به شرایط گفت: اکنون شرایط مناسبی برای بین‌المللی شدن وجود دارد. دانشگاه‌ها باید شرایط ویژه‌ای را تحمل کنند. اولین حرکت ما بعداز پساتحریم باید گذر از لایه‌های بیرونی به لایه‌های درونی باشد. لایه‌های بیرونی که شامل عقد تفاهم‌نامه، برگزاری سمینار، ترافیک علمی و... است اعتبار خاص خود را دارد. اما لایه‌های درونی شامل جذب دانشجوی خارجی و غیره پایدارتر بوده و ثمره بیشتری دارد.


دکتر سالارآملی با بیان اینکه تحرک و استفاده از سازمان‌های بین‌الملل از خواسته‌های وزارت علوم است ادامه داد: اکنون پتانسیل خوبی در این زمینه وجود دارد اما دانشگاه‌ها از آن استفاده نمی‌کنند. کشور ما باید به حوزه نفوذ و کشورهای استراتژیک توجه داشته باشد.


وی ادامه داد: منظور از حوزه نفوذ، کشورهای منطقه شامل افغانستان، عراق، تاجیکستان و... است ما نباید اجازه دهیم دانشجویان کشورهای منطقه برای تحصیل به کشورهای غرب بروند و باید خودمان آن‌ها را جذب کنیم و منظور از کشورهای استراتژیک کشورهایی مانند آلمان، چین، روسیه و... است. ما باید در 5 سال آینده 500 دانشجوی مسلط به زبان چینی داشته باشیم زیرا بیشتر همکاری‌های اقتصادی ما با کشور چین است.


وی با بیان اینکه بین‌المللی شدن روی چند محور اساسی تعریف می‌شود توضیح داد: جذب دانشجو یکی از محورهای اساسی است. ظرف چند هفته آینده آیین‌نامه مربوط به دانشجویان غیر ایرانی ابلاغ می‌شود که دانشگاه‌ها خودشان دانشجویان غیر ایرانی جذب کنند. محور دوم فرصت مطالعاتی است. آمار سال 92 در زمینه فرصت مطالعاتی کم است. این آمار در سال 93 بیشترشد اما باز هم کم است و علاقه در این زمینه واقعا کم بوده و باید در این مورد فکری اساسی شود. برگزاری دوره‌های مشترک و پروژه‌های مشترک با کشورهای دیگر از دیگر محورهای بین‌المللی شدن است.


قائم مقام وزیر در امور بین‌الملل با اشاره به صادرات کالا و خدمات دانش بنیان اظهار کرد: برای اولین بار در سال 93 صادرات کالا و خدمات دانش‌بنیان صورت گرفت که درآمد حاصل از آن 5 میلیون دلار بود.


دکتر سالارآملی با تاکید بر اینکه امسال ارزیابی دانشگاه‌های موفق در ارتباطات بین‌الملل صورت خواهد گرفت گفت: نتیجه این ارزیابی 5 تا 6 ماه دیگر اعلام می‌شود و به دانشگاه‌های برتر جایزه تعلق می‌گیرد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار