۰۸ خرداد ۱۳۹۴ ۱۹:۲۳
کد خبر: ۱۰۶۷۶

کارگاه آموزشی روزنامه‌نگاری گردشگری با رویکرد خبرنویسی پیشرفته در حاشیه سمینار تخصصی «نقش رسانه‌ها در توسعه گردشگری شهری» با حضور احمد توکلی، دکترای مدیریت رسانه و مؤلف کتاب خبرنویسی پیشرفته به زبان ساده، عصر امروز، هفتم خردادماه در تالار اجتماعات فردوسی جهاد دانشگاهی مشهد برگزار شد.


در ابتدای این کارگاه آموزشی، احمد توکلی، دکترای مدیریت رسانه با قرار دادن روزنامه‌نگاری گردشگری در ردیف روزنامه‌نگاری‌های تخصصی مانند روزنامه‌نگاری ورزشی، زیست محیطی و ...، نقش رسانه در گردشگری را در حیطه فرهنگ‌سازی مهم‌تر از دیگر جنبه‌های آن دانست.


وی نقش رسانه در مقوله گردشگری را در چهار بخش اصلی تقسیم کرد و گفت: این نقش‌ها بیشتر در فرهنگ‌سازی ترویج گردشگری، فرهنگ‌سازی حفظ و نگهداری از آثار تاریخی و میراث فرهنگی، فرهنگ‌سازی برای بالابردن ظرفیت‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی کشور و فرهنگ‌سازی به منظور ایجاد تعادل فرهنگی و انسانی میان اقوام و ملل هنگام روبرو شدن با مردم تعریف می‌شوند.


توکلی، مهم‌ترین خصوصیات روزنامه‌نگار گردشگری را علاقه‌مندی و تسلط به حوزه کاری خود دانست و ابراز کرد: یک روزنامه‌نگار گردشگری باید شناخت کافی از موضوعات وابسته به میراث فرهنگی، توریسم و گردشگر داشته باشد، به همه ابعاد این موضوع به عنوان یک صنعت، انتقال فرهنگ و مسائل مربوط به آن در جهان مسلط باشد، از زیست محیط وطنی و بومی آگاهی کامل داشته و ملاحظات و چالش‌های آن را بشناسد.


وی همچنین بر لزوم وجود یک آرشیو غنی و شخصی برای خبرنگاران گردشگری تأکید کرد و ادامه داد: اگر بخواهیم به جای انتقال خبر خام به تولید خبر برسیم، باید به پروراندن خبر با کمک اطلاعات و آرشیو توجه بیشتر داشته باشیم؛ گرچه رسانه‌های گردشگری می‌توانند اهداف جداگانه‌ای داشته باشند ولی وجود یک آرشیو بسیار کامل و غنی برای یک رسانه قدرت به حساب می‌آید.


این استاد خبر و روزنامه‌نگاری با تأکید بر اهمیت آینده‌نگری مدیران رسانه‌ها ادامه داد: مدیران رسانه اگر آینده‌نگر باشند و برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشند، بسترهای لازم از جمله آرشیو قوی را فراهم می‌کنند زیرا داشتن اطلاعات و آرشیو به داشتن جهان‌بینی بالاتر در خبرنگاران کمک کرده و دیدگاه آن‌ها را در نوشتن ارتقا می‌دهد.


وی با مثبت خواندن خبرنگاری تخصصی گفت: گرچه خوب است در همه زمینه‌های خبری اطلاعات داشته باشیم ولی خبرنگار نباید آچار فرانسه باشد، بلکه داشتن تخصص در یک زمینه خبری مانند گردشگری، به رشد خبرنویسی کمک شایانی خواهد کرد.


توکلی در رابطه با ادبیات و سبک‌های خبری به کار رفته در خبرنویسی گردشگری اظهار کرد: گرچه در خبرنویسی گردشگری حدود 80 درصد از نوشته به شکل خبر نرم و در سبک‌های جدید خبری نوشته می‌شود، اما نباید از سبک‌های اصلی خبرنویسی دور بمانیم.


بر اساس این گزارش، در بخش دوم این کارگاه احمد توکلی، مؤلف کتاب خبرنویسی پیشرفته به زبان ساده به توضیح سبک‌های جدید خبرنویسی برای کاربرد در خبرنویسی گردشگری پرداخت.



منبع: ایکنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار