عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه علامه در نشست تحول علوم انسانی بر تهیه سند راه تحول تأکید کرد و گفت: من مدافع تجربه هستم اما باید بدانیم بسیاری از تحولات اخیر در دنیا را جوانان به دست آوردند، پس ما نیز باید با ترکیب این دو تحول را ادامه دهیم.
به گزارش عطنا، نشست هماندیشی استادان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی با موضوع «بررسی تحول و ارتقای علوم انسانی»، یکشنبه، 28 خردادماه به همت دفتر نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری در سالن شهید این دانشکده با حضور جمعی از استادان و صاحبنظران برگزار شد.
در بخشی از این نشست، علی جلالی دیزجی، عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه تحول در علوم انسانی دو پایه اساسی دارد، گفت: پایه نخست نگرش و چارچوب کلان نظری تحول است و پایه دوم نگرش و چارچوب خردی است که اساساً میتواند مجری چارچوب نظری کلان باشد.
جلالی با بیان اینکه جداسازی این دوپایه از هم کمی غیر ممکن است و باید به این دو محور خرد و کلان توجه اساسی داشته باشیم، اظهار کرد: در وهله اول باید به دنبال سندی باشیم که وسعت کارها را مشخص کند و در ادامه فضاهای خالی که باید به آنها پرداخت، شناسایی شود.
وی اضافه کرد: نمیتوانم بگویم در این چند دهه که کارهایی در این زمینه انجام شد، هیچ عیب و نقصی وجود نداشته است، قطعا مسائلی هست که ما باید به دنبال آنها باشیم.
این استاد علم اطلاعات و دانششناسی با بیان اینکه این سند باید راه حرکت ما را مشخص کند، خاطرنشان کرد: در مرحله دوم باید پایههای خرد را تعیین کنیم که برمبنای نگرش کلان چه راهکارهایی را باید دنبال کنیم. اگر این رویه دنبال شود میتوان انتظار داشت نگرش کلان کمک کند تا پایههای خرد عملگرایی فراموش نشود.
جلالی با بیان اینکه شناسایی نخبهها نخستین مرحله از نگرش کلان تحول است، گفت: در درون این حرکت کلان ما نمیتوانیم بگوییم افراد خاصی را مشخص کنیم که این کار را انجام دهیم. اگر حرکت جهانی علم را نگاه کنیم میبینیم زمانی این حرکت مفید بوده است که عموم مردم در آن وارد شدهاند، بنابراین نمیتوان گفت که فقط عدهای در این زمینه کار کنند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: من مدافع تجربه هستم اما باید بدانیم بسیاری از تحولات اخیر در دنیا را جوانان به دست آوردند، پس ما نیز باید با ترکیب این دو تحول را ادامه دهیم.
جلالی در پایان با اشاره به اینکه عقلانیت و عشق در این راه باید وجود داشته باشد، اظهار کرد: عشق به این معنی است که افرادی که در این کار هستند این انگیزه را داشته باشند که با تمام قوا به دنبال مسائل بگردند، پیدا کنند و حل کنند.