۲۹ خرداد ۱۳۹۶ ۱۵:۵۸
کد خبر: ۹۱۱۰۷
Ehyaye Oloum Ensani (25)

عضو هیئت علمی گروه مشاوره دانشگاه علامه در نشست تحول علوم انسانی اظهار کرد: به نظرم قبل از اینکه در مورد تحول سخن بگوییم، بیاییم در مورد فرهنگ فکر کنیم. چرا نمی‌خواهیم همه با هم کار کنیم و هر کسی می‌خواهد منفرد کار کند و به نظر من، با این فرهنگ خیلی سخت است که بتوانیم جلو برویم.


به گزارش عطنا، نشست هم‌اندیشی استادان دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی با موضوع «بررسی تحول و ارتقا علوم انسانی»، یکشنبه، 28 خردادماه به همت دفتر نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری در سالن شورای این دانشکده با حضور جمعی از استادان و صاحب‌نظران برگزار شد.


در بخشی از این نشست، عبدالله‌ شفیع‌ آبادی‌، استاد تمام و عضو هیئت علمی گروه مشاوره دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به تجربه‌ حضور خود در شورای عالی انقلاب فرهنگی در اوایل انقلاب گفت: پس از انقلاب اسلامی از طرف همه دانشگاه‌ها و دانشگاه علامه طباطبائی نمایندگانی برای بازسازی علوم انسانی با همکاری حوزه مأمور شدند. در طول سه چهار سال فعالیت ما بحث‌های بسیار منطقی صورت گرفت و از آن جلسات جزوه‌ها و فیلم‌هایی تهیه شد که هم اکنون نیز در دسترس است.


شفیع‌آبادی با تأکید بر اینکه فرهنگ ایران ریشه‌دار است، اظهار کرد: زمانی که در خارج بودم این را برای استادان آنجا هم می‌گفتم، زمانی که آنها از وجودگرایی حرف می‌زدند من از حافظ و مولانا حرف می‌زدم. به من می‌گفتند شما که انقدر بنیان فسلفی قوی دارید چرا نظریه‌پرداز ندارید؟ که این گفته آن زمان خیلی به من برخورد. ما همه می‌گوییم چه کنیم و چه نکنیم چه کسی باید این کار را انجام دهد؟


این استاد مشاوره با بیان اینکه فرهنگ کار جمعی در ایران شکل نگرفته است، گفت: همه ما کار کردن بلد هستیم، اگر کسی سنگی بردارد، یک عده صدایشان در می‌آید، اما در خارج سنگ را که بر می‌دارند همه به کمک هم می‌روند و این فرهنگ است.



وی افزود: به نظرم قبل از اینکه در مورد تحول سخن بگوییم، بیاییم در مورد فرهنگ فکر کنیم. چرا نمی‌خواهیم همه با هم کار کنیم و هر کسی می‌خواهد منفرد کار کند و به نظر من، با این فرهنگ خیلی سخت است که بتوانیم جلو برویم.


وی اضافه کرد: می‌خواهیم تغییر کنیم اما چه چیزی را می‌خواهیم تغییر دهیم؟ کدام قسمت علم باید تغییر کند؟ همه روان‌شناسی؟ خب، چه کسی می‌خواهد تغییر دهد؟ چگونه و با چه نیرویی؟ ما فکر می‌کنیم از همه نیروها به ویژه افراد دلسوز می‌توان استفاده کرد.


شفیع‌آبادی با تأکید بر اینکه برای تحول در علوم انسانی نیاز به لشکر نیست، تصریح کرد: ده نفر نیروی آگاه لازم است که جانانه دنبال این کار باشند. هر روز جایی تغییر می‌کند، در حالی که یک برنامه باید حداقل پنج سال کار کند.


وی با اشاره به اینکه نخست باید مفهوم تغییر به طور مشخص معین شود، گفت: الان نمی‌دانیم چه چیز را می‌خواهیم عوض کنیم، یک کلمه کلی را گرفته‌ایم و می‌گوییم می‌خواهیم این کارهای بزرگ را انجام دهیم. در حالی که بهتر است از عملیات تحول صحبت کنیم؛ چه چیزی باید تغییر کند؟ و هدف از این تغییر چیست؟


عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی اضافه کرد: کسانی می‌توانند منشاء تغییر شوند که نیازهاشان برآورده شده باشد، ای کاش مقداری از کارهای انجام شده گذشته را که فراوان هم بوده است، مطالعه کنید.


وی با اشاره به همکاری خود با شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: ما امیدوار بودیم مطالبی که طی آن سه چهار سال به دست آوردیم به سرانجام برسد، امیدوارم شما بتوانید آن را به نتیجه برسانید.


وی در پایان خاطرنشان کرد: هدف را مقدس بدانیم، ممکن است در زمان به جایی نرسد، ولی دانشگاه علامه با نیروهایی که دارد اگر به صورت گزینشی و درست عمل کند، کارهای مهمی صورت خواهد گرفت.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار