۲۹ خرداد ۱۳۹۶ ۱۵:۴۱
کد خبر: ۹۱۰۹۳
Ehyaye Oloum Ensani (37)

استاد روان‌شناسی بالینی دانشگاه علامه در نشست تحول علوم انسانی، بومی‌سازی را یک نهضت جهانی خواند و گفت: همه تلاش‌هایی که در دنیا برای بومی‌سازی می‌شود به نوعی برای گستره دانش جهانی تلاش می‌کند.


به گزارش عطنا، نشست هم‌اندیشی استادان دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی با موضوع «بررسی تحول و ارتقا علوم انسانی»، یکشنبه، 28 خردادماه به همت دفتر نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری در سالن شورای این دانشکده با حضور جمعی از استادان و صاحب‌نظران برگزار شد.


در بخشی از این نشست، عبدالله معتمدی، عضو هیئت علمی گروه روان‌شناسی بالینی و عمومی دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی توجه به اجرای این طرح را مهم دانست و اظهار کرد: طرح این بحث ها خوب است اما اگر فقط در حد گفته باقی بماند، انگیزه‌ها را سست می‌کند و کسانی هم که می‌خواهند کار جدی انجام دهند حس می‌کنند فقط طرح مسئله موضوعیت دارد و نه اجرای آن، بنابراین این جلسات باید ثبت و مکتوب شوند.


 عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی بومی‌سازی را یک نهضت جهانی عنوان کرد و افزود: بومی‌سازی فقط در کشور ما نیست بلکه این طرح در دنیا مدعیانی دارد، برای مثال کشورهای هند و کره جنوبی متناسب با کشور و فرهنگ خودشان سعی در بومی‌سازی رشته‌ای مانند روان‌شناسی داشته‌اند.


وی اضافه کرد: روان‌شناسی که در دنیا هست، یک علم بومی غربی است نه یک علم جهانی، برای اینکه داده‌های این علم برای کشورهای اروپایی و آمریکایی است. بنابراین، علی‌رغم تلاش‌هایی که برخی صاحب‌نظران انجام می‌دهند تا دانش خود را به دیگر کشورها برسانند اما این موضوع با دانشی که از بوم و زمینه یک جامعه بیرون آمده باشد، متفاوت است.


معتمدی با تأکید براینکه بومی‌سازی این نیست که دور کشورمان حصار بکشیم و بگوییم با دنیا کاری نداریم، تصریح کرد: همه تلاش‌هایی که در دنیا برای بومی‌سازی می‌شود به نوعی برای گستره دانش جهانی تلاش می‌کند. به عبارت بهتر، اگر ما بخواهیم بدون توجه به روش‌های مرسوم جهانی کاری کنیم به جایی نخواهیم رسید.



این استاد روان‌شناسی اضافه کرد: بومی‌سازی امری مستمر، سخت و یک روزه نیست، در واقع نمی‌توانیم بگوییم از امروز بومی‌سازی را آغاز می‌کنیم و جایی پرونده‌اش را می‌بندیم. اصلا پرونده بومی‌سازی بسته نمی‌شود در واقع فرایندی است که تغییر و تحول آن در طول زمان نیازمند نگاه به آن به عنوان یک فرایند مستمر است که ساختارش هم باید بر همین اساس طراحی شود.


وی با اشاره به اینکه بومی‌سازی علاقه‌مندی دانشجویان، دانش‌آموزان و دیگران به آن دانش را افزایش می‌دهد، خاطرنشان کرد: بومی‌سازی دانش در ایران دو بعد دارد، بعد اول دانش ایرانی است که ما در حوزه‌های مختلف داریم. بعد دوم وجهه اسلامی دانش در ایران است که روش و عرصه دیگری را در علم باز می‌کند. بنابراین در بومی‌سازی باید به این دو جنبه توجه داشت تا بتوانیم از آن استفاده کنیم.


معتمدی با اشاره به تلاش‌هایی که برای بومی‌سازی صورت گرفته است، گفت: در بومی‌سازی علم روان‌شناسی که اوایل انقلاب صورت گرفت مبحثی در تاریخچه روان‌شناسی گنجانده شد که به فلاسفه بزرگ مسلمان می‌پردازد؛ زمانی که این بحث‌ها را در کلاس مطرح می‌کنم در دانشجویان یک حس خودباوری را مشاهده می‌کنم.


استاد دانشگاه علامه طباطبائی در پایان گفت: همان گام‌هایی که تاکنون برای بومی‌سازی برداشته شده، ارزشمند است اما باید دقت کنیم که شیوه کار مهم است و اگر به آن توجه نشود این بحث‌ها متفرق خواهد شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار