۲۶ فروردين ۱۳۹۴ ۰۲:۰۰
کد خبر: ۸۴۳۸
جوایز (3)
مراسم اختتامیه جشنواره نشریه‌های دانشجویی دانشگاه های منطقه یک کشور (استان های تهران و البرز) در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبری علامه طباطبایی (عطنا)، دانشگاه علامه با 20 عنوان برتر بیشترین جوایز دریافتی را به خود اختصاص داد. پس از آن دانشگاه الزهرا با 16 و دانشگاه تهران با 8 عنوان در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. پس از آن دانشگاه الزهرا با 16 و دانشگاه تهران با 8 رتبه برتر بیشترین عناوین برگزیده کسب کردند.

حق نداریم به بهانه‌های مختلف نشریه‌های دانشجویی را محدود کنیم


اختتامیه (21)

سید ضیاء هاشمی، معاونت فرهنگی وزارت علوم در این مراسم با یادآوری نامگذاری امسال، گفت: یکی از رسالت‌های مطبوعات مخصوصاً نشریه‌های دانشجویی تقویت همدلی و همزبانی است. همزبانی به معنای هم سخنی نیست. جایی دچار مشکل می شویم که نتوانیم با هم سخن بگوییم. نشریه‌های دانشجویی یکی از بسترهایی است که می تواند تمرین گفت‌و‌گو در آن انجام شود. به جای این که در جامعه شاهد پرخاش برای گفتن سخنان باشیم، تلاش کنیم سخنان دیگران را بشنویم.

وی با تأکید بر کارویژه های نشریه‌های دانشجویی، در این باره افزود: نشریه‌های دانشجویی امکان سخن گفتن و بیان دیدگاههای مختلف را فراهم می‌کند و می‌تواند ما را بی نیاز کند از این که سخنان را با زبانی ناخوشایند بگوییم. این که تصور کنیم یک قول در جامعه باشد و آن قول ما باشد و نخواهیم سخن مخالف بشنویم، پدیده‌ای مبارک و میمون نیست اما اینکه نخواهیم سخنان دیگران را بشنویم می‌تواند خطرناک باشد و بسیاری از استعدادها را از بین می برد.

هاشمی با طرح این سؤال که اگر تلاش کنیم بستر مناسب برای بیان دیدگاههای مختلف در جامعه را فراهم کنیم، چه نیازی به درگیری و تنش وجود دارد، اظهار کرد: اگر راه برای بیان دیدگاههای مختلف بسته شود، طبیعتاً این دیدگاهها از بین نمی رود بلکه ممکن است در جای دیگری این دیدگاهها به شکل نامناسب مطرح شود و جامعه دچار تشنج شود. بنابراین برای جلوگیری از خشونت و تنش اجازه دهیم که با یکدیگر همزبان باشیم و دیدگاههای مختلف با اهداف متفاوت مطرح شود.

معاون فرهنگی وزارت علوم در ادامه گفت: نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم و با این استدلال که کسانی نیت‌های سوء دارند، مانع سخنان آنها شویم؛ مگر این که قانون چیزی را منع کرده باشد. به جز جایی که قانون منع کرده است، باید بگذاریم همه سخن بگویند. باید قانون را بشناسیم و در حریم آن سخن بگوییم. برای زندگی بهتر به سرمایه‌های اجتماعی مشترک تمسک بجوییم، این منابع مشترک باعث می شود همزیستی مشترکی داشته باشیم. نشریه‌های دانشجویی ابزاری هستند برای تمرین زندگی بهتر در دانشگاه است. دانشگاه بستری است برای جامعه پذیری نسل جوانی که قرار است آینده‌ی جامعه را بسازند.

هاشمی در رابطه با نقش دانشجویان ابراز کرد: نسل جوان و دانشجو نه تنها سازنده‌ی آینده هستند، بلکه بخشی از وضعیت حال جامعه را نیز می سازند. دانشگاه محل رشد سالم است و دانشگاه خمود و راکد موفق نیست. افراط و تفریط دو روی یک سکه اند و اکنون اعتدال یک مطلوب همگانی در جامعه ماست. نشریه‌های دانشجویی و کسانی که در این فضا فعالیت می‌کنند، پیشگام همزبانی و همدلی هستند. اگر همدلی باشد، معذوریتی برای بیان دیدگاههای مختلف نداریم. به نفع ماست که از اندیشه های گوناگون استقبال کنیم. دانشگاه کانون اندیشه هاست و نمی‌توان پیش بینی کرد که برخی درست و برخی ناصحیح است و برای این تشخیص نمی‌توانیم سلیقه شخصی یا جناح خود را ملاک قرار دهیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: نشریه‌های دانشجویی کانونی برای جریان یافتن اندیشه‌ها است. جریان آزاداندیشی یک ضرورت برای تحقق اهداف در محیط دانشگاهی است. دانشگاه بدون اندیشه، دانشگاه نیست و لازمه اندیشه ورزی، آزادی اندیشه است. نشریه‌های دانشجویی هم نمود این قضیه است و حق نداریم به بهانه‌های مختلف آنها را محدود کنیم.

هاشمی افزود: روند تحولات امیدوار کننده است اما وضعیت کنونی مطلوب نیست. گفت‌و‌گو در دانشگاه باید بدون مانع جریان یابد. موانع این امر چه ذهنی و احساسی، و چه موانع عینی باید رفع شود. اگر در تقابل با یکدیگر باشیم، هر چه را یک طرف می سازد، طرف دیگر تخریب می کند و تخریب هم کار آسانی است. ما امروز نیاز به همدلی، وحدت و تفاهم داریم.

نشاط با تعریف دانشگاه و نه محافل جنجالی سیاسی، کارویژه نشریه‌های دانشجویی


اختتامیه (12)

حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی نیز که میزبان این جشنواره بود، در سخنانی گفت: حدود 17 سال پیش، تعداد نشریه‌های دانشجویی هر دانشگاه بیش از ده نشریه نبود و کل نشریه‌های دانشجویی کشور به 60 الی 70 نشریه می‌رسید. جای خوشحالی است که اکنون با صدها نشریه در سراسر کشور و جریان قدرتمند اندیشه و خلاقیت در آنها مواجه‌ایم. البته خوشحالی ما نباید باعث شود (غره) شویم و مشکلات کنونی را نبینیم.


سلیمی اظهار داشت: در برخی موارد، جایگاه نشریه‌های دانشجویی را نشناختیم. این نشریه‌ها چون در محیط دانشگاه هستند، کارکرد و مخاطبانشان با نشریه‌های خارج از دانشگاه متفاوت است. آنها می‌توانند به دانشگاه کمک کنند تا کارویژه خود را بهتر اجرا کند. نشریه‌های دانشجویی به تبع دانشگاه در مسیر آن قرار می گیرند. نشاط و شادابی با تعریف دانشگاه و نه محافل جنجالی سیاسی، کارویژه نشریه های دانشجویی است. برداشت جنجالی از نشاط و حتی آزادی صحیح نیست.


وی در ادامه بیان کرد: نشریه‌های دانشجویی باید نسبت به جامعه فضای سیاسی بازتری داشته باشند. موج تولید علم را در نشریه‌های دانشجویی باید ببینیم که همین گونه است اما تا نقطه مطلوب فاصله داریم. مأموریت ما این است که جدارهای ذهنی را بشکافیم و فضایی را به وجود آوریم که دانشجویان در کنار استادان نشریه‌های را داشته باشند که مطبوعات خارج از دانشگاه از آن ها الگو بگیرند؛ نه این که مانند الآن برخی از آنها از نشریه‌های بیرون و حتی زرد الگو بگیرند.



سابقه‌ی روزنامه‌نگاری اعضای هیئت داوران ما بالای 200 سال می‌رسد


اختتامیه (18)

محمدمهدی فرقانی رئیس پژوهشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی که رئیس هیئت داوران این جشنواره بود، گفت: حجم آثار بالا بود و با توجه به حجم و تناسب آثار، اعضای هیئت داوران را انتخاب کردیم که نیمی از آنها از خارج دانشگاه علامه طباطبایی بودند.

فرقانی در این باره افزود: خطاهای سهوی را انکار نمی‌کنیم اما در مجموع داروی قابل دفاع است زیرا سابقه‌ی روزنامه‌نگاری اعضای هیئت داوران ما بالای 200 سال می‌رسد. همچنین این افراد مدرسان برتر کشور در حوزه ارتباطات هستند و مجموع سابقه تدریس آنها به حدود 100 سال می‌رسد. فکر نمی‌کنم چنین جمعی اعتبار علمی خود را برای جانب‌داری لَه یا علیه کسی، خدشه دار کند. ضمن آنکه آثار بدون این که مشخص باشد از کدام دانشگاه بوده به دست داوران رسیده است. این داوری در کمال تخصص‌گرایی انجام شده و اگر سهم دانشگاهی از جوایز کم یا زیاد است، این در یک فرآیند طبیعی و بدون جانبداری اتفاق افتاده است.

وی گفت: گر چه میراث سالهای گذشته را حمل می‌کنیم، اما فضای نشریه‌های دانشجویی نسبت به سال های گذشته عقلانی شده و پرخاشگری جای خود را به عقلانیت داده است. اساساً در طول تاریخ طبقه‌بندی مطبوعات جهان بر مبنای نظام سیاسی صورت گرفته است. وضعیت نشریه‌های دانشجویی هم مستثنی نیست و شرایط سیاسی – اجتماعی جامعه بر کمّ و کیف، محتوا، غنا و فرهنگ بیان آنها اثرگذار بوده است. باید این نشریات به جامعه الگو بدهند و جایی مهم تر از دانشگاه برای این کار نداریم. دانشگاه باید جای پرورش عقلانیت، پرورش قدرت شنیدن وبیان استدلالی باشد، نه پرخاشگری با بانگ بلند؛ چرا که این مزیت هیچ دانشجو یا دانشگاهی نیست. امیدواریم این ظرفیت را نشریه‌های ما در خودشان پرورش دهند و سپس به جامعه تسری ببخشند.

15 دانشگاه در جشنواره نشریات دانشجویی شرکت کردند


اختتامیه (16)

مهدی علوی، مدیر امور فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی و دبیر این جشنواره در سخنانی به ارائه‌ی آماری درباره این جشنواره پرداخت.

وی گفت: از روز هفتم تا پایان دی‌ماه، فراخوان جشنواره بود که 10 روز هم تمدید شده است. اوایل بهمن کار ارزیابی و داوری آثار رسیده توسط پژوهشکده ارتباطات دانشگاه به ریاست دکتر فرقانی و تیم وی شروع شده است.

علوی افزود: دانشگاههای الزهرا با 370، علامه طباطبائی با 278 و تهران با 121 اثر و نشریه بیشترین آثار ارسالی در این جشنواره را داشتند. از 24 دانشگاهی که می‌توانستند در این جشنواره شرکت کنند، 15 دانشگاه شرکت کردند و آثار دریافتی آنها در 17 بخش اعم از خبر، گزارش، مصاحبه، یادداشت، عکس، کاریکاتور و ... و همین‌طور نشریات در 4 بخش علوم انسانی، فنی و مهندسی، علوم پایه و هنر بررسی شدند.

علوی در انتها گفت: امید است که با روندی که حاکم است افزایش شور و نشاط و آزادگی را در قلمهای دانشجویان ببینیم.

 

نتایج نهایی جشنواره نشریات دانشجویی دانشگاه‌های منطقه یک– کشور


برای اطلاع از نتایج نهایی جشنواره نشریه‌های دانشجویی دانشگاه‌های منطقه یک کشور فروردین ماه 1394 که در روزهای 23 تا 25 فروردین‌ماه امسال در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد اینجا را کلیک کنید.

 گزارش: حامد حیدری

عکاس: آسو محمدی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* :
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار